Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
On muuten ihan tarpeellinen kepakko. Olin Bosniassa tilanteessa jossa edellä ajavan Ruotsalaisen Pasin raskas kk lensi viiden metrin korkeuteen matalalla roikkuvan kaapelin vuoksi. Ampujalta lähti kypärä päästä. Taisi olla hihna irti. Harmi kun en saanut videolle.
Niinisalossa yksi ihminen sain elinikäiset vammat kasvoihinsa, kun PASI ajoi matalalla oleviin parikaapelijohtoin jotka osuivat johtajaan.
 
Niinisalossa yksi ihminen sain elinikäiset vammat kasvoihinsa, kun PASI ajoi matalalla oleviin parikaapelijohtoin jotka osuivat johtajaan.
Olisi ihan tarpeellinen varustus maastokuorma-auton kattoluukun edessäkin; ei ihan yksi eikä kaksi kertaa, kun lähiharjoitusalueella on tullut itsellekin läheltä piti -tilanteita viestimiesten laiskuuden takia. Tien ylitys vedetty niin matalalle, että on tullut kiire vetää päätä alas :D
 
On muuten ihan tarpeellinen kepakko. Olin Bosniassa tilanteessa jossa edellä ajavan Ruotsalaisen Pasin raskas kk lensi viiden metrin korkeuteen matalalla roikkuvan kaapelin vuoksi. Ampujalta lähti kypärä päästä. Taisi olla hihna irti. Harmi kun en saanut videolle.
Ampujalta on varmaan lähtenyt myös kalsarit varusvaihtoon. :poop:
 
Nyt kun kuva-arvoituksia esitellään, niin mua on ihmetyttänyt tää levy, joka roikkuu ulkoisissa taakkaripustimissa:

1642258854511.png

Onko sillä muuta virkaa kuin estää ripustettavia reppuja, naamioverkkoja jne kolistelemasta runkoa vasten?

Muuta huomioonpantavaa: Katolla on nostosakkelit (!)
 
Nyt kun kuva-arvoituksia esitellään, niin mua on ihmetyttänyt tää levy, joka roikkuu ulkoisissa taakkaripustimissa:

Katso liite: 55627

Onko sillä muuta virkaa kuin estää ripustettavia reppuja, naamioverkkoja jne kolistelemasta runkoa vasten?

Muuta huomioonpantavaa: Katolla on nostosakkelit (!)
Hyvä kysymys. Olen pitänyt sitä kevyenä lisäpanssarina, joka vinksauttaa luotia sen verran, ettei sitten pääse varsinaisesta seinästä läpi. Mutta onhan tossa isoja reikiä.
 
Onko muuten modernisoituihin 180-sarjan Paseihin saatu savuheitteet torniin ja/tai eteen? Olisi halvin tapa vähentää tappioita.
 
Nyt kun kuva-arvoituksia esitellään, niin mua on ihmetyttänyt tää levy, joka roikkuu ulkoisissa taakkaripustimissa:

Katso liite: 55627

Onko sillä muuta virkaa kuin estää ripustettavia reppuja, naamioverkkoja jne kolistelemasta runkoa vasten?

Muuta huomioonpantavaa: Katolla on nostosakkelit (!)
Tuosta sivun levystä en osaa sanoa mitään.

Nostosakkelista sen sijaan on helppo löytää syy. On hirvittävän kätevää kun on valmiit kiinnityspaikat jos vaunua joudutaan nostamaan/kääntämään jostain syystä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Nyt kun kuva-arvoituksia esitellään, niin mua on ihmetyttänyt tää levy, joka roikkuu ulkoisissa taakkaripustimissa:



Onko sillä muuta virkaa kuin estää ripustettavia reppuja, naamioverkkoja jne kolistelemasta runkoa vasten?

Muuta huomioonpantavaa: Katolla on nostosakkelit (!)
Ainakin ennen wanhaan noista roikutettiin lumiketjuja.
 
Ainakin ennen wanhaan noista roikutettiin lumiketjuja.
Kai siihen koukut riittää, mikä noiden levyjen tarkoitus siis on? Saa ketjut tuonne levyn ja rungon väliin pois huitomasta ja helisemästä?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ainakin ennen wanhaan noista roikutettiin lumiketjuja.
Kai siihen koukut riittää, mikä noiden levyjen tarkoitus siis on? Saa ketjut tuonne levyn ja rungon väliin pois huitomasta ja helisemästä?

Levyn päällä nuo ketjut näkyvät roikkuvan. Eikä levyn muotoilukaan ole ihan entinen. Eipä tosin kyljessä enää ole ampuma-aukkojakaan.

0811pasiMT5p-990x556.jpg
 
Levyn päällä nuo ketjut näkyvät roikkuvan. Eikä levyn muotoilukaan ole ihan entinen. Eipä tosin kyljessä enää ole ampuma-aukkojakaan.

0811pasiMT5p-990x556.jpg
Voisko se olla tosiaan niin, etteivät levyn päällä rämise niin varsinaista seinää vasten. Mutta onhan tuo kokonaisuus samalla "lisäpanssari".
 
Paseissa tuo levy on ehkä ollut myös lisäpanssari, sillä esimerkiksi Libanonissa noita koukkuja ei ollut mutta levy löytyi siitä huolimatta. Levy on sopivasti sen kokoinen ja muotoinen, että antaisi lisäsuojaa niille, jotka olisivat ikkunoitten ja ampuma-aukkojen kohdalla. Tuossa Patrian tekeleessä on vaan noita aukkoja tuossa levyssä eli ei nyt välttämättä toimi lisäsuojana. Koukkujen kiinnitys näkyy olevan pulteilla, kun taas vanhemmassa kalustossa koukut oli hitsattu. Olisikohan nuo Patriassa sen takia, että levyyn on helpompi kiinnittää asioita ja levy on tarpeen vaatiessa helpompi poistaa tai vahtaa.

43C88DD5-D0FE-4E69-A73F-695B15A5DED0.jpeg
0DFBA157-AB4F-4403-AB10-E721CF3E1E34.jpeg
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Muistasin, että noiden levyjen todellinen tarkoitus on suojata kylkien maalausta eli ketju hakkaa levyä kuin @PSS tuolla arveli.

Lisäpanssari ehkä riippuu mistä teräksestä levy on tehty. Kosovossa mellakoiden aikaan, ei ainakaan zastavan luoti tullut kyljistä läpi.

Ampuma-aukot on jätetty pois, koska tunnetusti heikentää rakennetta.
 
Muutenkin ampuma-aukot ovat ehkä vähän sitä doktriinia vastaan, että APC jalkauttaa jalkaväen taistelukosketuksen sytnyessä eikä vaunun sisältä taistella kuten IFV:llä. Ehkä YK-hommissa niille katsottiin olevan käyttöä?
 
Ampuma-aukot on kiva olla olemassa jos joudutaan ajamaan vihollisen tulen läpi esimerkiksi tilanteessa jossa ajetaan sulkeutuvasta motista ulos. Ruotsikin käyttää rynnäkköpanssareitaan tarvittaessa niin että max. 4 matkustajaa ampuu kattoluukuista sivuille ja taakse.
 
Muutenkin ampuma-aukot ovat ehkä vähän sitä doktriinia vastaan, että APC jalkauttaa jalkaväen taistelukosketuksen sytnyessä eikä vaunun sisältä taistella kuten IFV:llä. Ehkä YK-hommissa niille katsottiin olevan käyttöä?
Oli joskus, mutta Venäläiset (Neuvostoliitto) jätti kalotit pois BMP-2 vaunuista Afganistanin kokemusten perusteella.
XA-180 sarjan PASEissa ne oli standardi ja sillä ne on niissä tehdasuutena. XA-186 sarjassa niitä ei enää ole.

Korjaus Pasin sarjanumeroon ei 185
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
Oli joskus, mutta Venäläiset (Neuvostoliitto) jätti kalotit pois BMP-2 vaunuista Afganistanin kokemusten perusteella.
XA-180 sarjan PASEissa ne oli standardi ja sillä ne on niissä tehdasuutena. XA-185 sarjassa niitä ei enää ole.
Tuon aukon idea kuulostaa ensin fiksulta. Voin tulittaa sivulle, kun ajetaan vihollisten läpi. Joo. Jaetaanko jalkautuville miehille niitä semmoisia klipattavia hylsypusseja, kuin meillä oli lentokoneiden lähellä tehtävään ammuntaan? (Ettei hylsyjä päädy rullausteille.) On meinaan melkoinen flipperi muuten se matkustamo. Kuumia hylsyjä joka suunnasta tulossa niskaani ja sitten lattialla varmistamassa kaatumisesta poistuessaan. Ja jokainen ulkopuolella tietää, ettei sisältä ampuja näe yhtään mitään, minne ampuu.
 
Back
Top