Ehkä keskustelu on jo edennyt tästä, mutta vastataan nyt kummiskin:
En saa kiinni ajatuksesta koskien joukkotuotannon lopettamista 10 vuodeksi. On arkipäivää, että kalustolle koulutetaan käyttäjiä syklisesti ja välissä kalusto on suurelta osin koipussissa koulutuksen painopisteen ollessa jossakin muussa kalustossa ja joukossa. Kalusto kuluu suotta ja reserviläisten kiertoaika on hirmuinen, jos jatkuvalla syötöllä työnnetään ulos "panssaripataljoonia". Lisäksihän tuossa oli kahden taisteluosaston kalusto (nirkoinen sellainen), joten jo puolet vaunuista ~viidessä vuodessa riviin saatua voisi "joukkotuottaa" ensimmäisen taisteluosaston.
Tosin sinänsä 10 vuoden toimitusaika ei minunkaan mielestäni vaikuta hyvältä. Jos tilattaisiin 100 kpl vaunuja, kuten tuo yksi kirjoittaja ehdotti, niin tuotanto pyörisi vain 10 vaunun vuositahtia. Tuskin on kovin taloudellista, ja tuona aikana moni asia ehtii jo muuttua (komponenttien saatavuus, tekninen kehitys jne.), jolloin loppupään vaunut saattavat olla joko vanhahtavassa speksissä tai sitten niissä on eri komponentteja kasvattamassa huoltorasitetta. Lisäksi 10 vuoden ylimenokausi on pitkä, kun pitää pyörittää päällekkäisiä huolto- ja kunnossapitojärjestelmiä korvattavalle ja korvaavalle kalustolle.
Juu, mutta erona tuossa on se, että normaalisyklissä on koko ajan reservissä joku porukka mille se kalusto on jyvitetty ja ennen kuin kun se poistuu, koulutetaan uusi. Jos aikajänteellä 10 vuotta hankitaan korvaavaa kalustoa, niin missä vaiheessa sitten lopetetaan MTTSTOS joukkotuotanto ällialustalla, ja siirrytään uuteen Korvaavaan Alustaan (TM). Jos se on vuosi ensimmäisten alustojen saapumisen jälkeen (eli 1 vuosi varattu kansallistamiselle, hlö-kunnan koulutukselle jne), niin minun laskennalla ällialustaiset joukkoyksiköt alkaa jo poistua reservistä kun vasta ensimmäisiä MTTSTOS kokoonpanoja saadaan täysmääräisesti sijoitettua. Koulutustahti ei kuitenkaan ole mitään TSTOS per vuosi tasoa, ja Mekit vaatii myös Ällikoulutettuja.
Tuotannon kannattavuudesta ja muusta logistiikasta samaa mieltä. Tuossa olisi potentiaalinen Olkiluoto 3 - vanhimmissa alustoissa pitää jo alkaa vaihtaa osaa kun uusimmat tulee vasta tehtaalta ulos.
Enpä löytänyt äkkiseltään luotettavaa lähdettä (kiltalehteä, Ruotuväen artikkelia tms.). Ainoastaan mainintoja foorumilta (hakuun "moottoroi*" ja hakualueeksi "This forum").
Hyökkäystaisteluhan kuuluu myös jääkäriyksiköiden toimenkuvaan. Jos moottoroitu taisteluosasto toimii ilman suora-ammuntatulivoimaa, niin voisi luulla toiminnan muistuttavan varsin pitkälti telakuorma-autoilla tai Paseilla liikkuvan jääkäripataljoonan hyökkäystä. Eli epäsuoran tulen ja jalkaväen merkitys korostuu eikä vaunuilla voida ajaa päätäpahkaa vihollisen ryhmitykseen tuhoten kohdattava vihollinen.
Tietysti esim. viestikalustossa, liikkeenedistämiskalustossa ja tykistössä on eroja. Mutta viestikaluston osalta moottoroidut taisteluosastot kai ainakin olivat vaatimattomissa kantimissa - en tiedä viime vuosien kehityksestä. Liikkeenedistämiskalustoa moottoroiduilla taisteluosastoilla taas on puolestaan ehkä paremmin kuin jääkäreillä, minkä lisäksi tykistö on teloilla, siinä missä jääkäreillä putket ovat luultavasti vedettäviä.
Viime vuosina muuten myös Leopard-koulutusta on hajautettu korpivaruskuntiin. Jos moinen on nähty edes puoliksi fiksuksi, niin lasikuitukoppisten telakuorma-autojen vaihtaminen kuljetuspanssarivaunuihin ja pienet hiomiset taistelutapaan tuskin tuottavat mainittavia ongelmia samoissa korpivaruskunnissa.
Tähänhän periaatteessa saatiin vastaus jäsen Mikfinin vahvistettua Motoissa olevan Leopardeja - eli yhteistoiminnan vuoksi on hyvä, että koulutus pidetään Parolassa missä koulutetaan yksiköihin kuitenkin tst-vaunut, ps-jalkaväki, ps-pioneerit, IT, tykistö, ja muut tukevat osat.
Jos aikaikkuna on liian pitkä niin sitä voi lyhentää. Tuo oli suhteutettuna rahoitukseen, jossa on tunnetusti montaa muutakin reikää mm.liikkuvuuden ja tulivoiman osalta.
Mielestäni on perusteltua hankkia laatua jos jotakin hankitaan. Kustannustehokkaisiin hankintoihin ei ole nykytilanteessa enää mahdollisuuksia, joten on hankittava uutta. Uudella on myös pitkä elinkaari, vaikka hintaa on enemmän. Jos rahoitusta saadaan, niin hankita voidaan tehdä vaikka 5 vuodessa jos tehtaalta saadaan tavaraa.
CV-90 on alustana kehittynyt ja kenttäkelpoinen, vaikka ei olekaan itäkaluston tasolla luotettavuudessa. Jos taas peilataan tapahtumia Ukrainaan, niin nähdään kyllä selvästi panssaroimattoman ja heikosti panssaroidun kaluston kohtalo. Kaikki ei tietenkään pohjaa vain passiiviseen suojaan, vaan sensoreihin ja tilannekuvaan. Tykistökeskityksessä tarvitaan suojaa sirpaleilta sekä miinoja vastaan pohjasuojaus. Nämä ovat perusjuttuja. Sen lisäksi vaunun miehistö ja jääkärit tarvitsevat sensorit ja tilannekuvan siitä mitä ulkopuolella tapahtuu. Kamerat, lämpökamerat ja omasuoja (savu, omasuoja-ase) sekä tehokkaat viestiyhteydet ovat tärkeitä suojan kokonaisuudessa.
Miten MT-LB selviää näissä tilanteissa? Vastaus on että vaunu, jossa on hädin tuskin suojaa rynnäkkökiväärin luodeilta ja ei lainkaan miinasuojausta tai häivettä missään muodossa, on pelkkä halpa ruumisarkku käyttäjilleen. Leo 2A6 hankinta sekä CV-90 MkII vaunut ja myös modernisoidut BMP-2MD vaunut ovat riittävän ajanmukaisia sekä tarjoavat kohtalaisen suojan miehistöilleen. Miksi panssarijääkärit kuljetusvaunuissaan eivät ansaitsisi samaa? Vaikutus taisteluhenkeen ja moraaliin on huomattava.
Näin CV-koulutettuna on pakko puolustaa, että CV90 on alustana luotettava, ja helpompi huoltaa kuin itävaunut.
Ja kuten Ukrainassa on nähty, mikään alusta ei ole luotettava jos kunnossapito laiminlyödään.
CV90-alusta ja Älli on miehistönkuljetukseen tarkoitetuissa tela-alustoissa ne ääripäät eikä nyt pidä verrata niitä toisiinsa. CV90 on rynnäkkövaunun alustana sellainen, että sillä voi ajaa sen jv-ryhmän kanssa taisteluun. Ällillä se jv-ryhmä pitää jalkauttaa ja työntää ne vaunun edelle. Älli on suojaukseltaan enemmänkin Pasi paitsi teloilla - sen pitää vain suojata tykistön sirpaleilta ja olla riittävän liikkuva jotta pääsee sinne missä se jalkaväki pääsee oikeuksiinsa. Suorasuuntaustulelta riittää, että se kestää vaikka 12,7 edestä. Sinällään siis samaa mieltä, että Ällin suojauksessa olisi parannettavaa, mutta ehkä CV90 on jo vähän ylilyönti.
Ihmetellyt sitä, että kun suhtkoht kaikki pitävät mtlb:tä toimivana, niin miksei kopioida sitä tarvittavin muutoksin ja parannuksin? Tosi yksinkertainen peli.
Nykyaikaisemmasta pellistä niin saadaan osa luodeista pysymään ulkona. Sopiva jigi minkä päällä levyt hitsataan, niin melkein mikä tahansa konepaja pystyy tekemään standardinmukaista koppaa. Tela, telapyörä ja tukivarsi lähetetään varastosta nakkilaan componentalle ja sanotaan että noita valetaan x+z kpl. Ovakon kuvastosta tankoa jousitukseksi. Koneeksi joku acgolta tai pari hiluxin turbodieseliä thaimaasta+ automaattivaihteisto. Sähköt on aika yksinkertaiset ja kotimaassakin tehdään valmiita johtosarjoja suoraan asennettaviksi. Vaihteistoja valmistetaan Suomessa useammassa tehtaassa, sinne malliksi yksi ja sanotaan että vastaavaa tarvitsisi saada.
Valmiiksitehtyjä komposiittilevyjä joita voi pultata heikompiin kohtiin kiinni valmiisiin kiinnikkeisiin jos sota syntyy. Muuten jotkut vanerilevyt mallina.
Joskus määräkin on laatua...
Koska reverse engineering on hiukkasen tuota vaikeampaa. Jos se olisi noin yksinkertaista niin kaikkihan sitä tekisi, mutta kiinalaisilta voi vaikka kysyä miten heillä on sotamateriaalin kopiointi onnistunut ilman valmistajan tukea.
Eikä Suomessa muutenkaan ole kokemusta tela-alustaisten taisteluajoneuvojen valmistuksesta, niin on vähän siinä ja tässä olisiko tuo edes kannattavaa ja tulisiko siitä ikinä toimivaa peliä.
Paras ratkaisu olisi monikansallinen projekti jossa joku isompi valmistaja suunnittelee valmiin alustan, ja useampi maa sitten ostaa sitä kerralla jolloin saadaan kustannukset alas.