Jos joku luopuu toimintakuntoisista CV-alustoista niin siinä olisi yksi vaihtoehto. Tarve lienee muutama kymmenen kipaletta. Jos itäkalu kelpaa niin mieleen tulee MTLB.Millä ne korvaisit jos olisi rahaa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jos joku luopuu toimintakuntoisista CV-alustoista niin siinä olisi yksi vaihtoehto. Tarve lienee muutama kymmenen kipaletta. Jos itäkalu kelpaa niin mieleen tulee MTLB.Millä ne korvaisit jos olisi rahaa?
Onhan siellä vaikka mitä alustoja joka tapauksessa. Esimerkkinä kolme AMV.tä per pataljoona krh-vaunuina. Yksi ratkaisu voisi myös olla uusien vaunujen hankkiminen tiedustelijoille ja vanhan kaluston uudelleen jyvittäminen jääkärijoukkueille. On toisaalta niinkin että jos puute olisi katastrofaalinen olisi se varmaan jo ratkaistu.Lähiaikoina ei panssarikalustosta luopuvia operaattoreita liene ainakaan Euroopassa juuri lainkaan. Käytettyjen helmien aika oli ja meni, esmes Norjan ylijäämäalustat meni Viroon. Uuttahan tietty saa tehtaalta rahaa vastaan, mutta vuosituhannen vaihteen ja tämän hetken CV90:t ovat ilmeisesti eri sukupolvea voimalinjaltaan eivätkä varaosat ole vaihtokelpoisia? Se on ainakin pikkuinen miinus, vaikkei tietysti mikään ylittämätön ongelma.
Noh, me toisaalta puhutaan maasta, jossa tsaarinaikaisten pulttilukkojen korvaaminen ajanmukaisella aseella on juuri käynnistetty...On toisaalta niinkin että jos puute olisi katastrofaalinen olisi se varmaan jo ratkaistu.
AMV:a on käytetty muistaakseni TIS-järjestelmää, ainakin optiona. Sen kautta jokaisen rengasparin painetta voidaan säädellä. Hankalampaan maastoon mentäessä painetta lasketaan ja tiellä paine nostetaan korkeammalle. Siinä ei välttämättä ole samalla run-flat ominaisuutta tai sitten on.
Anyway, pyöräpanssarit eivät nekään ajele kummoista vauhtia välttämättä liiku lainkaan jos useampi rengas on mäsänä. Jopa 26 tonnia painavan ajoneuvon kuljettaminen ei ole ihan helppoa enää kumitetuilla vanteillakaan. Jos tykistön ja luotiaseiden vaurioita toistuu, se merkitsee kyllä isompaa haastetta logistiikalle noiden renkaiden kanssa.
Enpä viitsi vääntää enempää tästä, mutta ymmärrän hyvin miksi tela-ajoneuvoja suositaan tietyissä paikoissa. Varsinkin siellä, jossa ollaan välittömästi ja jatkuvasti vihollistykistön vaikutuksen alaisina.
Onhan siellä vaikka mitä alustoja joka tapauksessa. Esimerkkinä kolme AMV.tä per pataljoona krh-vaunuina. Yksi ratkaisu voisi myös olla uusien vaunujen hankkiminen tiedustelijoille ja vanhan kaluston uudelleen jyvittäminen jääkärijoukkueille. On toisaalta niinkin että jos puute olisi katastrofaalinen olisi se varmaan jo ratkaistu.
Taitavat kuljettaa sinkoja ja niiden a-tarvikkeita tuossa jalkautumisluukun kohdalla ja niiden syttyessä purkaus ylöspäin.
Tiedustelijoita on ainakin ennen ollut myös pataljoonissa. Organisaatiokaavio kaikkinensa ei liene julkinen joten arvailuksi menee. Nythän on menty halvimman mukaan eli ei ole tehty mitään joten vaihtoehdot ovat varmasti kalliimpiaEn nyt muista organisaatiokaavioita, mutta panssarijääkärijoukkueita lienee komppaniassa kolme tai neljä. Oliko panssarijääkärikomppanioita kaksi per pataljoona ja pataljooniahan on kolme? Tuolloin pitäisi saada vaunuja 18-24 kpl pelkästään panssarijääkärijoukkueiden Pasien korvaamiseksi, eli ei taida riittää prikaatin tiedustelukomppanian vaunujen korvaaminen uudemmilla. Lisäksi noin pieni määrä uutta rynnäkköpanssarivaunua kävisi luultavasti kokonaisuudessa kalliiksi suhteessa saatavaan hyötyyn.
Fiksuin vaihtoehto olisi ehkä hankkia BMP-2:n korvaajaa enemmän kuin Parolan pumput tarvitsevat, siis myös KARJPR:n Pasien korvaamiseksi. Tai jos Parolan pumput menevät 30-luvulla Stenalle, niin sitten voisi laajentaa karjalaisia kolmesta pataljoonasta neljään pataljoonaan. Siinä kun hankittaisiin uusia vaunuja reippaasti joka tapauksessa neljännelle pataljoonalle, niin samalla olisi helppo tilata myös Pasit korvaavat vaunut.
Oma pointti oli tämä, että kun nyt Patrian johdolla ja EU:n rahoituksella kehitetään sitä arktista ajoneuvoa, niin kehityksen tuloksena saisi olla jotain simppeliä Ällin tai M113 kaltaista.Noh, kunhan 6x6 tulee täydessä vahvuudessa käyttöön, niin meillähän kasvaa huomattavasti se osuus joukoista, joilla on APC. Ällitällin tai M113:n kaltaista tela-ajoneuvoa ei taida kovin paljoa edes olla markkinoilla tätä nykyä?
Mitähä tulisi maksamaan muokata Patrian 6x6 telaversio?Oma pointti oli tämä, että kun nyt Patrian johdolla ja EU:n rahoituksella kehitetään sitä arktista ajoneuvoa, niin kehityksen tuloksena saisi olla jotain simppeliä Ällin tai M113 kaltaista.
Juurikin siksi, että sellaiselle olisi selvä markkinarako tälläisten persaukisten armeijoiden miehistöstönkuljetukseen tai järjestelmäajoneuvoksi. Pyörävaihtoehto jo on(Patria 6x6), mutta telapuolella ei. Telavaihtoehtoina on jo elinkaarensa lopussa olevat ajoneuvot tai uudet, sikakalliit, rynnäkkövaunun alustat.
Menivätkö ne kaikki Norjan alustat Viroon? Norjahan siis hankki uusia vaunuja, joissa on vanhojen tornit päivitettyinä, mutta vanhojen alustoista 69 oli menossa stenalle, vain 34 oli menossa uudelleekäytettäviksi päivitettyinä tornittomina alustoina Norjassa. Ostiko Viro kaikki 69?Lähiaikoina ei panssarikalustosta luopuvia operaattoreita liene ainakaan Euroopassa juuri lainkaan. Käytettyjen helmien aika oli ja meni, esmes Norjan ylijäämäalustat meni Viroon. Uuttahan tietty saa tehtaalta rahaa vastaan, mutta vuosituhannen vaihteen ja tämän hetken CV90:t ovat ilmeisesti eri sukupolvea voimalinjaltaan eivätkä varaosat ole vaihtokelpoisia? Se on ainakin pikkuinen miinus, vaikkei tietysti mikään ylittämätön ongelma.
Eiköhän siinä kehitellä juuri budjettiratkaisua. Rahamiehillehän on jo olemassa Bankun versiot.Oma pointti oli tämä, että kun nyt Patrian johdolla ja EU:n rahoituksella kehitetään sitä arktista ajoneuvoa, niin kehityksen tuloksena saisi olla jotain simppeliä Ällin tai M113 kaltaista.
Juurikin siksi, että sellaiselle olisi selvä markkinarako tälläisten persaukisten armeijoiden miehistöstönkuljetukseen tai järjestelmäajoneuvoksi. Pyörävaihtoehto jo on(Patria 6x6), mutta telapuolella ei. Telavaihtoehtoina on jo elinkaarensa lopussa olevat ajoneuvot tai uudet, sikakalliit, rynnäkkövaunun alustat.
Oma pointti oli tämä, että kun nyt Patrian johdolla ja EU:n rahoituksella kehitetään sitä arktista ajoneuvoa, niin kehityksen tuloksena saisi olla jotain simppeliä Ällin tai M113 kaltaista.
Juurikin siksi, että sellaiselle olisi selvä markkinarako tälläisten persaukisten armeijoiden miehistöstönkuljetukseen tai järjestelmäajoneuvoksi. Pyörävaihtoehto jo on(Patria 6x6), mutta telapuolella ei. Telavaihtoehtoina on jo elinkaarensa lopussa olevat ajoneuvot tai uudet, sikakalliit, rynnäkkövaunun alustat.
Eiköhän siinä kehitellä juuri budjettiratkaisua. Rahamiehillehän on jo olemassa Bankun versiot.
Eikö nämä Euroopan massimiehet ole panssaroitua Bankkua hankkimassa? Tarpeet ovat tietysti kovin erilaiset jos puhutaan esim. Hollannin merijalkaväestä tai Suomen pohjoiseen sijoitetuista joukoista. Se hankitaanko isolla budjetilla sata vai pienellä satoja kääntää kuviot eri asentoihin.Bankku rahamiehen versio? Mites Nasu? Sehän on käytännössä BV, toki osat eivät ole yhteensopivia, mutta perusajatukseltaan kuitenkin.
Kyllä tämä nykytilanne on ennen kaikkea sitä, että materiaalihankintoihin osoitettu osa puolustusbudjettia on kutistunut liian pieneksi. Vähän sama juttu kuin syyttäisi autokauppiasta ryöväriksi, kun itse yrittää ostaa auton samalla rahalla kuin 80-luvulla sai Ladan.
Mitäpä jos katseltaisiin Korealaisia tässä kun sieltä suunnalta on haettu tykkejä? K21- rynnäkkövaunu ja K200A1 kuljetusvaunu voisivat olla kustannustehokas vaihtoehto.En nyt muista organisaatiokaavioita, mutta panssarijääkärijoukkueita lienee komppaniassa kolme tai neljä. Oliko panssarijääkärikomppanioita kaksi per pataljoona ja pataljooniahan on kolme? Tuolloin pitäisi saada vaunuja 18-24 kpl pelkästään panssarijääkärijoukkueiden Pasien korvaamiseksi, eli ei taida riittää prikaatin tiedustelukomppanian vaunujen korvaaminen uudemmilla. Lisäksi noin pieni määrä uutta rynnäkköpanssarivaunua kävisi luultavasti kokonaisuudessa kalliiksi suhteessa saatavaan hyötyyn.
Fiksuin vaihtoehto olisi ehkä hankkia BMP-2:n korvaajaa enemmän kuin Parolan pumput tarvitsevat, siis myös KARJPR:n Pasien korvaamiseksi. Tai jos Parolan pumput menevät 30-luvulla Stenalle, niin sitten voisi laajentaa karjalaisia kolmesta pataljoonasta neljään pataljoonaan. Siinä kun hankittaisiin uusia vaunuja reippaasti joka tapauksessa neljännelle pataljoonalle, niin samalla olisi helppo tilata myös Pasit korvaavat vaunut.
Norjahan siis osti 2015 144 uutta CV90:tä, rynnäkköpanssarivaunujen (74 kpl) lisäksi myös tiedusteluvaunuja (21 kpl), joukkueenjohtajan rynnäkkövaunuja (15 kpl), pioneerivaunuja (16 kpl) ja kranaatinheitinvaunuja (16 kpl) sekä 2 ajoharjoitteluvaunua. Näistä ilmeisesti viimeiset 34 kpl käytti vanhoja alustoja, uusille alustoille asennettujen torneista päivitettyjä oli 103 ja lisäksi ostivat 7 täysin uutta.
Yksi vaihtoehtohan olisi ostaa kokonaan uudet vaunut karjalaisille ja siirtää vanhempi kalusto muille (elvyttää edesmennyt KaiJPr?), ja hankkia vaikka panssaroidut tekat niille Pasien korvaajiksi. Tällöin tosin panssarijääkäreiden koulutus kannattaisi silti pitää Vekaralla myös siihen toiseen, koska kouluttajien ammattitaito pysyy paremmin siten yllä (joten teknisesti joukko olisi pikemminkin "II KarJPr").
Ostoslista olisi siis varmaankin jotain Norjan kalustomäärien luokkaa täysin uusilla CV90:llä varustellulle KarJPr:lle, ja kaikki uusina alustoina uusine torneineen. Ei se olisi halpaa, mutta lisäisi todella paljon suorituskykyä, 30 tai 35 mm konetykeillä varustetut vaunut ovat todella suuri suorituskykylisä meidän maastoissamme, paljon vielä taistelupanssarivaunuja merkittävämpi, ja kokonainen uusi mekanisoitu prikaati siten erittäin merkittävä. Jos Leopard 2A4:t päivitetään kaikki 100 kpl, niin silloinhan meillä olisi riittävästi taistelupanssarivaunuja tukemaan toista mekanisoitua prikaatia ja kahta MTTSTOS:a alun perin taisteluvaunuilla tuettaviksi suunniteltujen yhden mekanisoidun prikaatin ja kahden MEKTSTOS:n lisäksi.