Miehistön kuljetus

Jos ne 32 runkoa todella ovat vapaina, niin mikä ettei. Tuollaisen vaunumäärän hankinta ja varustelu varmaankin mahtuisi Marinin lupailemaan lisäbudjettiin.
Mutta merkittäviä määriä käytettyä kalustoa on kyllä vaikea ainakaan Euroopasta löytää. Koreasta ilmeisesti saa jokseenkin polkuhintaisata kamaa, onkohan kuvio sama, kuin konttialusten tuotennossa, eli mittavat teollisuustukiaiset?
Luin tuota juttua pidemmälle, ja siinä sanottiin, että Norja käyttäisi vielä 20 vanhaa vaunuaan modernisointiin, jolloin Norjan vaunujen määrä nousisi 164:ään. Tämä jättäisi vain 12 vaunua jäljelle.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Mitä käytettyyn kamaan tulee, niin ihmettelen vahvasti jenkkien omaksumaa linjaa. Siellä on ymmärtääkseni tuhansia Abramseja ja Bradleyta varastossa. Eivät kuitenkaan kovinkaan innokkaasti myy niitä ulkomaille, vaikka Kreikalle silloin jossakin vaiheessa tarjottiin 400(?) jo valmiiksi Euroopassa ollutta Abramsia.

Toki kalusto on varmaan pitkälti sellaista, jota on käytettykin ihan kunnolla ja sitten lykätty varastoon sellaisenaan, kun poliitikot ovat pakottaneet ostamaan tuotantolinjalta lisää vaunuja. Mutta peruskunnostuksella niistä luulisi saavan ihan käypäisiä esimerkiksi monelle Itä-Euroopan maalle.

Miksi niitä hillotaan?
Oppeja 2. MS jälkeen, Korean sodan alkaessa suurin osa kalustosta oli romutettu ja sotaan lähdettiin melko tyhjin käsin. Nyt ne seisoo erämaassa missä ei juuri ole kosteutta joten pysyvät kunnossa.
Kroaatit ostivat n 90 vaunun erän Bradlyä, osa peruskorjataan Kroatiassa ja osa puretaan varaosiksi.
 
Näin CV-koulutettuna on pakko puolustaa, että CV90 on alustana luotettava, ja helpompi huoltaa kuin itävaunut. ;) Ja kuten Ukrainassa on nähty, mikään alusta ei ole luotettava jos kunnossapito laiminlyödään.
Minä en tiedä CV:n kenttäkelpoisuudesta itse mitään, mutta eräs tuttuni huoltaa noita vaunuja ammatikseen. Ero BMP-2 ja CV kenttäkelpoisuudessa on ymmärtääkseni selkeä Bemarin eduksi. Toki CV:n tehokkuutta en kiistä missään nimessä.
 
Minä en tiedä CV:n kenttäkelpoisuudesta itse mitään, mutta eräs tuttuni huoltaa noita vaunuja ammatikseen. Ero BMP-2 ja CV kenttäkelpoisuudessa on ymmärtääkseni selkeä Bemarin eduksi. Toki CV:n tehokkuutta en kiistä missään nimessä.
Itä-kalustoa käyttäneenä on vaikea uskoa tuota.
Toki BMP saattaa olla korjattavissa perinteisen kyläsepän työkaluilla, mitä CV aivan varmasti ei ole.

Kenttäkelpoisuudella voidaan toki tarkoittaa montaa asiaa, mutta itselläni melkolaila saman verran kokemusta molemmista vaunuista ja ihan vilkaisu sisälle saa epäilemään kaverisi lausuntoa.:)
 
Törmäsin sattumalta tällaiseen videoon josta näkee millaista BMP-2:n sisällä on. Voi olla mielenkiintoinen niille jotka eivät ole koskaan sellaisen kyydissä olleet.

 
Törmäsin sattumalta tällaiseen videoon josta näkee millaista BMP-2:n sisällä on. Voi olla mielenkiintoinen niille jotka eivät ole koskaan sellaisen kyydissä olleet.

No, nytpähän tietää kuinka hyödyttömiä nuo ampuma-aukot on. Sitä en tiennyt, että tuolla tornin sisälläkin on PST-ohjus jemmassa, sitä miehistötilassa olevaa ohjusräkkiä eivät edes esitelleet.

Niin, ja nykyään eivät taida pitää erillistä ryhmänjohtajaa tuossa kuskin takana?
 
No, nytpähän tietää kuinka hyödyttömiä nuo ampuma-aukot on. Sitä en tiennyt, että tuolla tornin sisälläkin on PST-ohjus jemmassa, sitä miehistötilassa olevaa ohjusräkkiä eivät edes esitelleet.

Niin, ja nykyään eivät taida pitää erillistä ryhmänjohtajaa tuossa kuskin takana?

En asiasta tiedä sen enempää kuin mitä videolla näkyi. Mutta kuten siinä kommentoitiin varmaan mukava kuskin olla jos toinen korvan juuressa ampuu rk:lla siitä ampuma-aukosta.
 
En asiasta tiedä sen enempää kuin mitä videolla näkyi. Mutta kuten siinä kommentoitiin varmaan mukava kuskin olla jos toinen korvan juuressa ampuu rk:lla siitä ampuma-aukosta.
Tuskin tarvitsee murehtia, ei noista kannata ampua kun ei osu mihinkään. Muutenkin jos ollaan tilanteessa missä noista edes näkisi mitään ammuttavaa niin on jo löysät housussa ja mahdollinen kuulon menetys on pienimpiä murheita.

Ps. Vaunussa on ajaja, bussissa on kuski. Ja Pasi menee jälkimmäiseen kategoriaan. ;)
 
Tuskin tarvitsee murehtia, ei noista kannata ampua kun ei osu mihinkään. Muutenkin jos ollaan tilanteessa missä noista edes näkisi mitään ammuttavaa niin on jo löysät housussa ja mahdollinen kuulon menetys on pienimpiä murheita.

Ps. Vaunussa on ajaja, bussissa on kuski. Ja Pasi menee jälkimmäiseen kategoriaan. ;)

Ehkä nuo ampuma-aukot on suunniteltu sille ajalle kun pst-aseita ajateltiin olevan vähemmän jalkaväellä kuin nykyään. Nyt tuntuisi että BMP:n kannattaisi pitää enemmän etäisyyttä jalkaväkeen kuin mikä on rynkyn tai kertasinkojen järkevä ampumaetäisyys.
 
Ehkä nuo ampuma-aukot on suunniteltu sille ajalle kun pst-aseita ajateltiin olevan vähemmän jalkaväellä kuin nykyään. Nyt tuntuisi että BMP:n kannattaisi pitää enemmän etäisyyttä jalkaväkeen kuin mikä on rynkyn tai kertasinkojen järkevä ampumaetäisyys.

Ne on suunniteltu sille ajalle, jolloin oli tarkoitus ajaa tuo vaunu läpi vihollislinjojen ydinräjähdyksen jäljiltä.
 
Minä en tiedä CV:n kenttäkelpoisuudesta itse mitään, mutta eräs tuttuni huoltaa noita vaunuja ammatikseen. Ero BMP-2 ja CV kenttäkelpoisuudessa on ymmärtääkseni selkeä Bemarin eduksi. Toki CV:n tehokkuutta en kiistä missään nimessä.
Minulla ei ole BMP-2:ta kokemusta, eli en voi verrata. Tiedän lähinnä torni/urbaanilegendat moskalla korjaamisesta. Tarkoitin, ettei se CV nyt mikään toivoton kapistus ole ja länsimainen "plug-and-play" moduuliperusteinen rakenne tarkoittaa suht nopeaa osien vaihtoa jos vaan varaosia on saatavilla. Kenttäkelpoisuus toki on sitten paljon muutakin kuin luotettavuutta - liikkuvuutta, ergonomiaa (sekä miehistölle että matkustaja-osastolle), suojaa ja tulivoimaa. Näin esimerkkinä ergonomian vaikutuksesta, Bemmissä jv-ryhmä matkustaa kaverin kanssa tappituntumalla, polvet leuassa löpötankin/-pumpun päällä istuen. CV:ssä on huomattavasti enemmän tilaa sivusuunnassa ja jalkatilaakin sen verran ettei tarvitse syödä varpaankynsiä. Penkitkin on ylöstaittuvaa mallia eikä pohjasta kiinni missään niin ei töyssyt tunnu persuksissa. Lopputuloksena jos ajetaan vaikka 2h telamarssi, Bemarin takatilasta jalkautuu porukkaa ruumiinjäsenet kankeana, CV:tä lähinnä unisina kun ovat ottaneet matkalla nokoset.

Pitää kanssa muistaa perinteisen selviytymisharhan vaikutus, eli jos huoltaa noita ammatikseen niin kokonaiskuva helposti vääristyy kun näkee päivät pitkät vaan paskana olevia vaunuja. Se kuinka moni niistä sitten on samaan aikaan ehjänä käytössä, ja kuinka moni viallisistakin on miehistön itse korjattavissa vaikuttaa asiaan aika olennaisesti.

Edit: Käännetty "survivorship bias" suomeksi kun aivot suostui muistamaan miten se kääntyi. Tuosta on muuten vaunuihin liittyen hyvä esimerkki historiasta - Belton Cooperin muistelmat "Death Traps" liittoutuneiden Shermanista ja miten se oli puhdas kuolonloukku miehistölle, syttyi aina tuleen ja muutenkin huonompi vaunu kuin saksalaisten vastaavat. Todellisuudessahan Cooper palveli panssaridivisoonan huollon panssarikorjaamolla, ja näki vain tuhoutuneita vaunuja muttei kokonaiskuvaa. Muistelmat kuitenkin tahrasi Shermanin maineen vuosikymmeniksi, ja myytit sen ylivoimaisesta paskuudesta elää vieläkin. Arkistojen avautumisen myötä myöhempi systemaattinen tutkimus on sitten selvittänyt, että itse asiassa läpäisyn sattuessa miehistö selviytyi Shermanista paremmin kuin esim. saksalaisten vaunuista, ja että myöhempien mallien parannettu ammusvarasto johti siihen että Sherman syttyi itse asiassa harvemmin kuin muut aikalaiset. Myös luotettavuus ja huollettavuus olivat parempia. Summa summarum: jos näkee päivästä toiseen paskaksi pistettyjä omia vaunuja, on ihan ymmärrettävää että alkaa pitää kyseistä vaunua paskana.
 
Viimeksi muokattu:
Lopputuloksena jos ajetaan vaikka 2h telamarssi, Bemarin takatilasta jalkautuu porukkaa ruumiinjäsenet kankeana, CV:tä lähinnä unisina kun ovat ottaneet matkalla nokoset.
Joo, kyllä on tullut oltua BMP-1 kyydissä ja ratissakin ihan huvitellessa, joten vaunun sisätilat on aika ankeita ja ahtaita. CV:n sisällä olen myös käynyt ja se on paljon tilavampi. Teknologiaahan tulee väistämättä lisää taistelukentälle, koska sen avulla lisätään taistelukykyä monessa asiassa. Toisaalta silloin kun elektroniikkaa ja monimutkaista teknologiaa lisätään, korostuu huollon tarve myös. Sehän on ihan selvä asia. Kyllä CV varmasti on hyvä vaunu ja ehkä paras meille.
 
https://www.patriagroup.com/newsroom/news/2022/patria-8x8-vehicle-selected-by-slovakia

The Government of the Slovak Republic has announced Patria to be the winner of the tender for BOV 8x8 programme. Patria will supply Slovakia with armoured wheeled vehicles as well as contributes to the creation of new jobs in the regions with currently high unemployment rates. The government decision was based on bids submitted at the end of 2021, as well as vehicle and weapon system tests carried out in February 2022. Patria’s offer was the best match to the requirements.
 
https://www.patriagroup.com/newsroom/news/2022/patria-8x8-vehicle-selected-by-slovakia

The Government of the Slovak Republic has announced Patria to be the winner of the tender for BOV 8x8 programme. Patria will supply Slovakia with armoured wheeled vehicles as well as contributes to the creation of new jobs in the regions with currently high unemployment rates. The government decision was based on bids submitted at the end of 2021, as well as vehicle and weapon system tests carried out in February 2022. Patria’s offer was the best match to the requirements.

 
Mikähän teollisuuskapasiteetti on valmistaa noita ajoneuvoja, mitä vaikkapa Slovakiaan nyt viedään? Jos vaikka PV tekisi semmoisen 2000 kappaleen tilauksen, niin onnistuisiko sellaisen tuottaminen edes Suomessa mitenkään ja missä ajassa? Just asking for a friend...
 
Back
Top