Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Toivoisin kans, että Patria antaisi ajoneuvolleen paremmin erottuvan nimen, kuin "6x6". Menee herkästi sekaisin, että tarkoittaako juuri sitä vai mitä tahansa kolmiakselista jokapyörävetoa. Pasi oli näppärä ja suosittu nimi, joten miksei käyttää vaikka "Pasi II" tai "Pasi NG" tai vaikka länsinaapurille vittuilessaan "Pasi E"
Eikö nuo tyypitykset ole menneet moottoritehojen mukaan? XA-185:ssa on 185kW moottori jne. Mikäs kone siinä 6x6:ssa olikaan? Eli XA-2XX.

Panssari-Patria eli Papa tai panssaroitu kuljetusajoneuvo Paku :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Sen verran voisin päivittää, että noita panssaroituja maastoautoja ja vähän pidennettyjäkin näkyy maailmalla usein mellakkapoliisin käytössä, ja jossain määrin mys suojelumiesten. Kai ne ovat kaupunkiolosuhteissa varsinaista panssariautoa ketterämpiä ja varmaan myös vähän halvempia. Poliisi ei varmaankaan myös tarvitse tilavarausta mm. ryhmän majoittumiskalustolle, naamioverkoille, vesikanistereille, aselajivarusteille jne. vaan vahva partio mellakkakilpineen riittää. Tässä voisi olla sellainen niché-markkinasegmentti, missä voisi joku asiakas kiinnostuakin 6x6-GTP:stä. Tosin eiköhän se 4x4-mallin "farmarimalli" eli APC riitä. Mielenkiintosiena yksityiskohtana näissä (Pohjois-Irlannin?) mellakkapoliisiautoissa on aika kattavat alleajosuojat.

Katso liite: 60271

Katso liite: 60270

Olisiko noiden funktio kuitenkin estää käsikranaattien ym. heittelyä auton alle? Tai estää esim. räjähteillä ladatun RC-auton ajaminen tuonne alle?
 
Muistaakseni joskus päivittelinkin tuota GTP:n maksimimassaa. Se on kahdelle akselille jo aika huima. Vastaavasti XA-200- sarjan 23 tonnia on kolmelle akselille jo melkoinen. Vahvasti epäilen kummankin uppoavan johonkin Ukrainan rapaan kuin mulkun Jari Sillanpäähän.
Pitikö nyt hyvä kommentti pilata omilla eroottisilla fantasioilla. Eiköhän jätetä kaiken mailman tangokuninkaat sinne iltavapaisiin. Tiedä mistä biisistä itse kukin täällä tykkää eikä kaikki tilaa Seiskaa.
 
Sen verran voisin päivittää, että noita panssaroituja maastoautoja ja vähän pidennettyjäkin näkyy maailmalla usein mellakkapoliisin käytössä, ja jossain määrin mys suojelumiesten. Kai ne ovat kaupunkiolosuhteissa varsinaista panssariautoa ketterämpiä ja varmaan myös vähän halvempia. Poliisi ei varmaankaan myös tarvitse tilavarausta mm. ryhmän majoittumiskalustolle, naamioverkoille, vesikanistereille, aselajivarusteille jne. vaan vahva partio mellakkakilpineen riittää. Tässä voisi olla sellainen niché-markkinasegmentti, missä voisi joku asiakas kiinnostuakin 6x6-GTP:stä. Tosin eiköhän se 4x4-mallin "farmarimalli" eli APC riitä. Mielenkiintosiena yksityiskohtana näissä (Pohjois-Irlannin?) mellakkapoliisiautoissa on aika kattavat alleajosuojat.

Katso liite: 60271

Katso liite: 60270
Onkohan nuo "alleajosuojat" tarkoitettu medianätimpään väkijoukon töykkimiseen vai auton omasuojaksi polttopulloja, savuheitteitä yms. vastaan?
 
Eikö nuo tyypitykset ole menneet moottoritehojen mukaan? XA-185:ssa on 185kW moottori jne. Mikäs kone siinä 6x6:ssa olikaan? Eli XA-2XX.

Panssari-Patria eli Papa tai panssaroitu kuljetusajoneuvo Paku :unsure:
Olen niin tottunut heppoihin että vieläkin pitää muuntaa aina kilowoltit hevosvoimiksi kun autolehtiä lukee... Mutta näissä vehkeissä se paljon tärkeämpi luku on tietenkin moottorin vääntömomentti. Huitelee kuitenkin jossain tuhannen newtonmetrin paremmalla puolen. Ovat kohtalaisen hidaskäyntisiä dieseleitä mutta vääntöä on kuin pienessä kylässä. Pelkällä teholukemalla taas saisi aivan rääpäleenkiin näyttämään kilpailukykyiseltä raskaan vaunun moottorina. (Missäs forumin rekkakuskit? Olenko aivan väärässä tässä?)

No ehkä toisaalta noissa vehkeissä homma menee käytännössä niin lineaarisesti että kilowatit kertovat myös väännöstä siinä sivussa ihan tarpeeksi. AMV:n taikaluku oli XA-360?

Papa ja Paku olisivat hienoja nimiä! Mutta jälkimmäisen kohdalla ilmestyisi Keltaisille sivuille epäilyttävä firma pakuovelle.ru :unsure:
 
Olen niin tottunut heppoihin että vieläkin pitää muuntaa aina kilowoltit hevosvoimiksi kun autolehtiä lukee... Mutta näissä vehkeissä se paljon tärkeämpi luku on tietenkin moottorin vääntömomentti. Huitelee kuitenkin jossain tuhannen newtonmetrin paremmalla puolen. Ovat kohtalaisen hidaskäyntisiä dieseleitä mutta vääntöä on kuin pienessä kylässä. Pelkällä teholukemalla taas saisi aivan rääpäleenkiin näyttämään kilpailukykyiseltä raskaan vaunun moottorina. (Missäs forumin rekkakuskit? Olenko aivan väärässä tässä?)

No ehkä toisaalta noissa vehkeissä homma menee käytännössä niin lineaarisesti että kilowatit kertovat myös väännöstä siinä sivussa ihan tarpeeksi. AMV:n taikaluku oli XA-360?

Papa ja Paku olisivat hienoja nimiä! Mutta jälkimmäisen kohdalla ilmestyisi Keltaisille sivuille epäilyttävä firma pakuovelle.ru :unsure:
Panssari Scania olisi Pasca.
 
Olen niin tottunut heppoihin että vieläkin pitää muuntaa aina kilowoltit hevosvoimiksi kun autolehtiä lukee... Mutta näissä vehkeissä se paljon tärkeämpi luku on tietenkin moottorin vääntömomentti. Huitelee kuitenkin jossain tuhannen newtonmetrin paremmalla puolen. Ovat kohtalaisen hidaskäyntisiä dieseleitä mutta vääntöä on kuin pienessä kylässä. Pelkällä teholukemalla taas saisi aivan rääpäleenkiin näyttämään kilpailukykyiseltä raskaan vaunun moottorina. (Missäs forumin rekkakuskit? Olenko aivan väärässä tässä?)

No ehkä toisaalta noissa vehkeissä homma menee käytännössä niin lineaarisesti että kilowatit kertovat myös väännöstä siinä sivussa ihan tarpeeksi. AMV:n taikaluku oli XA-360?

Papa ja Paku olisivat hienoja nimiä! Mutta jälkimmäisen kohdalla ilmestyisi Keltaisille sivuille epäilyttävä firma pakuovelle.ru :unsure:
XA-294 olisi 6x6:n tyypitys jonkun lähteen antamilla teholuvuilla. Ehkä mieluummin 290 tai 300?
 
Eikö nuo tyypitykset ole menneet moottoritehojen mukaan? XA-185:ssa on 185kW moottori jne. Mikäs kone siinä 6x6:ssa olikaan? Eli XA-2XX.

Panssari-Patria eli Papa tai panssaroitu kuljetusajoneuvo Paku :unsure:
Se on Sisun oma intedentuuri, tosin Patria käytti sitä AMV:n kanssa (XA-360). Vain kaksi ensimmäistä numeroa Sisulla kertoivat moottoritehosta, viimeinen on versionumero. Esmes XA-186 tai 188 käyttävät samaa moottoria, kuin XA-185. Samaten Masin mallisarjoissa SA-150 ja 151 on sama moottori, jälkimmäisessä on 10 cm leveämpi runko.
 
Eikö nuo tyypitykset ole menneet moottoritehojen mukaan? XA-185:ssa on 185kW moottori jne. Mikäs kone siinä 6x6:ssa olikaan? Eli XA-2XX.

Panssari-Patria eli Papa tai panssaroitu kuljetusajoneuvo Paku :unsure:

Tuo on siitä huono tyypitysjärjestelmä, että tähän saakka kasvava luku on tarkoittanut paitsi parannusta moottoriin niin usein muuallekin. Halutaanko lanseerata lisää XA-200 sarjalaisia, kun meillä on jo XA-360? Laitetaan mieluummin XA-500 sarja, fifth generation APC.
 
Tuo on siitä huono tyypitysjärjestelmä, että tähän saakka kasvava luku on tarkoittanut paitsi parannusta moottoriin niin usein muuallekin. Halutaanko lanseerata lisää XA-200 sarjalaisia, kun meillä on jo XA-360? Laitetaan mieluummin XA-500 sarja, fifth generation APC.
Jenkeissähän kasarilla Audi 100 oli nimetty 5000 ja meni sen jälkeen kaupaksi mahtavasti. Miksi ei suoraan APC-5000? Tai XA-i3000?
 
Tuo on siitä huono tyypitysjärjestelmä, että tähän saakka kasvava luku on tarkoittanut paitsi parannusta moottoriin niin usein muuallekin. Halutaanko lanseerata lisää XA-200 sarjalaisia, kun meillä on jo XA-360? Laitetaan mieluummin XA-500 sarja, fifth generation APC.
290 loisi ehkä mielikuvan vanhan jatkumosta ja 300 Kevyt-AMV:sta. Itse ottaisin siksi jälkimmäisen. Siitä on hyvä lähteä versioimaan 300...301...302...jne. Kunhan nyt olisi joku tyypitys ja kohta se varmasti tulee julki.
 
Samanlaista tyypitystä käyttää vaikka Mersu, varsinkin kuorma-autoissaan. Ennen wanhaanhan luku ilmoitti henkilöautoissa moottorin iskutilavuuden, kuorma-autoissa yksi tai kaksi ensimmäistä numeroa ilmaisevat kokonaismassa ja kaksi seuraavaa tehon kymmeninä hevosvoimina (vaikkapa 2551 on 25 tonnin kokonaismassa ja 510 hevosvoimaa). MANilla välissä on piste ja teho ilmoitetaan suoraan.

Joka tapauksessa pelkkä "6x6" on aika huono mallinimi, koska se on yleisnimi.
 
Se on Sisun oma intedentuuri, tosin Patria käytti sitä AMV:n kanssa (XA-360). Vain kaksi ensimmäistä numeroa Sisulla kertoivat moottoritehosta, viimeinen on versionumero. Esmes XA-186 tai 188 käyttävät samaa moottoria, kuin XA-185. Samaten Masin mallisarjoissa SA-150 ja 151 on sama moottori, jälkimmäisessä on 10 cm leveämpi runko.
Oletan että XA-jatkumo vakiintui SA-käyttöön AMV:n myötä. Sisu GTP:n kohdalla sitä ei kai ole enää käytetty. Eli ei aukotonta logiikkaa ja 6x6 voi lopulta olla mitä vaan.
 
Saksa tarjoaa 200kpl Marder vaunuja Kreikkaan 100 miljoonalla (osana jotain kauppaa). Olisko meillä käyttöä tuohon hintaa noille?
Jaa-a minimissäänkin 47 vuotta vanhoja vaunuja, mille meillä ei edes ole huoltojärjestelmää. Ehkä, mutta mikähän tulisi olemaan modernisointikustannukset ja huoltojärjestelmän perustamisen kustannukset.
 
Jaa-a minimissäänkin 47 vuotta vanhoja vaunuja, mille meillä ei edes ole huoltojärjestelmää. Ehkä, mutta mikähän tulisi olemaan modernisointikustannukset ja huoltojärjestelmän perustamisen kustannukset.
Osa Suomen Leo 2A4 on 40 vuotta vanhoja, alunperin valmistuneet 2A2 vaunuina.

Kyllä nuo melko kuranttia tavaraa ovat.
 
Saksa tarjoaa 200kpl Marder vaunuja Kreikkaan 100 miljoonalla (osana jotain kauppaa). Olisko meillä käyttöä tuohon hintaa noille?

Saksa on kaupitellut Mardereita koko tämän alkaneen vuosituhannen. Kauppoja on syntynyt aika heikosti verrattuna vaikkapa käytetyn Leopardin menestystarinaan.

Jos minulta kysytään mielipidettä, niin käyttöä ei ole. Vanhanaikaista suunnittelua edustavia raskaita vaunuja, joiden eliniästä suurin osa on syöty vuosikymmenien aikana. Kaikki sähköllä toimiva on ikivanhaa tekniikkaa ja siten hankalasti ylläpidettävää ja nykystandardein vaatimatonta. Käyttökulut lienevät messevät ja luotettavuus/ylläpidettävyys nykymuodossaan on iso kysymysmerkki.

Jos noita haluaisi mihinkään järkevään käyttöön tyyliin vuosikymmeniksi eteenpäin, niin käyttöönotto alkaisi isoilla remonteilla ja päivityksillä. Vaunut atomeiksi, kaikki tekniikka käydään läpi ja kuluneet osat korvataan uusilla. Asejärjestelmäelektroniikka (ammunnanhallinta, tähtäimet) vaihdetaan nykyaikaiseen. Sillä pärjäisi, mutta kalliiksi se tulisi ja siltikin jäisi toivomisen varaa (mm. aseistus).
 
Back
Top