Miehistön kuljetus

Nämä vaunut oli siis trailerin päällä kolmostiellä. Näin firman ikkunasta asiakaspalaverin aikana. Mutta ei olleet roiskeläpät. Nämä olivat oikeat, reilun kyynärän kanttiinsa olevat laatikot aivan takaseinän tasalla, kannella ja telojen yläpuolella. Kun vaurioitumisen otin puheeksi - mietin, ettei noita parane ajaa matalaoksaisen kuusen alle. Oksat repii nuo laatikot hajalle. Kaikissa niitä ei ollut.
Oli ehkä MT-LBu, ainakin niiden ambulanssiversioissa olen nähnyt jotain isoja laatikoita katolla. Taisi muissakin olla joskus jotain katolla, ei voi kaikkea muistaa kun niiden kanssa ei ole itse varsinaisesti toiminut.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Nämä vaunut oli siis trailerin päällä kolmostiellä. Näin firman ikkunasta asiakaspalaverin aikana. Mutta ei olleet roiskeläpät. Nämä olivat oikeat, reilun kyynärän kanttiinsa olevat laatikot aivan takaseinän tasalla, kannella ja telojen yläpuolella. Kun vaurioitumisen otin puheeksi - mietin, ettei noita parane ajaa matalaoksaisen kuusen alle. Oksat repii nuo laatikot hajalle. Kaikissa niitä ei ollut.
Taitaa olla pioneerien vaunuja ja varusteiden kuljetuslaatikoita.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Taitaa olla pioneerien vaunuja ja varusteiden kuljetuslaatikoita.
Joku kuljetuslaatikkosysteem se varmaan oli, juu. Mutta oli niin hölmön näköiset isot laatikot takakulmissa.

Äsken sitten samaan suuntaan kuljetettiin Pasia, josta kyllä sitten puuttui pyörät ja mielestäni voimansiirron alta. 🤣
 
Joku kuljetuslaatikkosysteem se varmaan oli, juu. Mutta oli niin hölmön näköiset isot laatikot takakulmissa.

Äsken sitten samaan suuntaan kuljetettiin Pasia, josta kyllä sitten puuttui pyörät ja mielestäni voimansiirron alta. 🤣
XA-180 lienee ollut hiekkapuhalluksessa ja maalauksessa.

Kaikki tila täytyy yrittää käyttää tehokkaasti. Tavaraa on enemmän, kuin tilaa missä sitä kuljettaa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
XA-180 lienee ollut hiekkapuhalluksessa ja maalauksessa.

Kaikki tila täytyy yrittää käyttää tehokkaasti. Tavaraa on enemmän, kuin tilaa missä sitä kuljettaa.
Ajattele neljää salkkua. Liimaa ne pareiksi litteistä kyljistään. Nyt kiinnitä nämä parit aivan ällitällin peräkulmiin pystyyn lyhin särmä alas. Tästä tulee mieleen, että siellä on sisällä jotain, minkä täytyy olla pystyasennossa. Muuten tuo laatikkopari olisi vaaka-asennossa siellä katolla.

Tuo hiekkapuhallus ja maalaus kuulostaa loogiselta. Vilahti sen verran nopeasti ohi, etten kerennyt syvemmin pohtimaan.
 
Ajattele neljää salkkua. Liimaa ne pareiksi litteistä kyljistään. Nyt kiinnitä nämä parit aivan ällitällin peräkulmiin pystyyn lyhin särmä alas. Tästä tulee mieleen, että siellä on sisällä jotain, minkä täytyy olla pystyasennossa. Muuten tuo laatikkopari olisi vaaka-asennossa siellä katolla.

Tuo hiekkapuhallus ja maalaus kuulostaa loogiselta. Vilahti sen verran nopeasti ohi, etten kerennyt syvemmin pohtimaan.
En äkkiä keksi mitä oli, mutta pitääpä selvittää huomenna.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Nexter_to_cooperate_with_MOL_to_assemble_Belgian_Army_Griffon_armored_vehicles_1.JPG


Nexter has chosen the Belgian company MOL as its partner for the assembly of the multi-role armored vehicles Griffon intended to equip the Belgian Army's land component from 2025 onwards, as part of the CaMo (Motorized Capability) program. MOL is a company specialized in the construction of trucks, trailers and special heavy vehicles, and has already worked for the defense industry.

Liukuuko tuo RCWS tuohon luukun päälle takaisin?
 
From the outside, this Land Rover Defender looks like any other example of the postwar British classic that conquered the African outback—and the automotive world’s heart. But when I step on the accelerator, my own heart jumps. The Defender charges like a lioness on a wildebeest’s scent, slaying 60 miles per hour (almost 100 kilometers per hour) in about 5 seconds. That acceleration is so out of character for this doughty old truck, and so fun, that I’m forced to do it again.

Clearly, that’s no lazy Rover diesel chugging below the hood—or even a Chevrolet V-8, a current go-to engine for vintage-car fans seeking a contemporary edge. This Defender, known for raiding tombs, has raided Tesla’s temple of tech.

The Insta-worthy specimen I’m driving—dubbed “Project Britton” and built by E.C.D. Automotive Design (formerly East Coast Defenders), in Kissimmee, Fla.—highlights the small-but-growing phenomenon of people converting fossil-fueled cars to run on electricity. It’s also a plug-in twist on the hottest thing in car customization: “restomods,” which update classics with modern power trains, suspensions, and creature comforts, all hidden under their vintage skins.​

Pitkä artikkeli
 
Ranskan maavoimat vastaanottivat ensimmäiset neljä kaikkiaan tilatusta 364 Nexterin ja Texelisin yhteisesti valmistamasta Serval 4x4 panssariajoneuvosta.

Serval korvaa Ranskan maavoimien 1970-luvulta peräisin olevat VAB panssaroidut miehistönkuljetusajoneuvot.
Ensimmäisessä vaiheessa 11.Laskuvarjoprikaati ja 27.Vuoristojalkaväkiprikaati varustetaan Servaleilla.
Ranskan puolustusministeriön mukaan lopullisena tavoitteena on kuitenkin hankkia 1000 Servalia 2030 mennessä.


 
Tuolla Ukrainan sotalangassa mietitään ällien ja BMP-2 luovuttamista Ukrainalle.
Kannattaa kuitenkin olla realistinen huomioiden ajankohta sekä ko kaluston merkitys neljälle taisteluosastolle Suomessa. Näistä neljästä kaksi on tärkeimmät kärjet vastahyökkäys kylvyssä ja ilma Mektst-os esim KarJPr ei ole mitään kykyä vastahyökkäykseen, koska kalustomäärä ei vain ole riittävä.
Siirtyminen vaunukalustosta toiseen on vähintään kahden vuoden projekti (vrt K9 käyttöönotto) ja puolustusvoimien suorituskyvyssä tulee totaalinen romahdus ko aikajaksolle.
Venäläisestä kalustosta luovutaan, mutta se ei tapahdu hetkessä varsinkin, kun ällien eriversiot tulevat olemaan vielä käytössä n 30 vuotta.
 
Tuolla Ukrainan sotalangassa mietitään ällien ja BMP-2 luovuttamista Ukrainalle.
Kannattaa kuitenkin olla realistinen huomioiden ajankohta sekä ko kaluston merkitys neljälle taisteluosastolle Suomessa. Näistä neljästä kaksi on tärkeimmät kärjet vastahyökkäys kylvyssä ja ilma Mektst-os esim KarJPr ei ole mitään kykyä vastahyökkäykseen, koska kalustomäärä ei vain ole riittävä.
Siirtyminen vaunukalustosta toiseen on vähintään kahden vuoden projekti (vrt K9 käyttöönotto) ja puolustusvoimien suorituskyvyssä tulee totaalinen romahdus ko aikajaksolle.
Venäläisestä kalustosta luovutaan, mutta se ei tapahdu hetkessä varsinkin, kun ällien eriversiot tulevat olemaan vielä käytössä n 30 vuotta.

Tätä minäkin olen teroittanut aikaisemmin. Meillä on tuolle kalustolle käyttäjät (sekä res että kantahenkilökunta), huolto- ja logistiikkajärjestelmä ja muut osa-alueet hallussa. Kaluston ominaisuudet, plussat ja miinukset tunnetaan kuin omat taskut.

Hämmentävää kuinka moni täälläkin kuvittelee, että esimerkiksi juuri modernisoidut bemarit vain heitetään tosta noin vaan ulos ja tilalle hommataan yhtä helposti korvaavaa kalustoa. Montakohan vuotta PV:n mekanisoitu iskukyky olisi pohjamudissa, jos joku keksisi tehdä tuollaisen tempun ja tässä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa? Viisi?
 
Tätä minäkin olen teroittanut aikaisemmin. Meillä on tuolle kalustolle käyttäjät (sekä res että kantahenkilökunta), huolto- ja logistiikkajärjestelmä ja muut osa-alueet hallussa. Kaluston ominaisuudet, plussat ja miinukset tunnetaan kuin omat taskut.

Hämmentävää kuinka moni täälläkin kuvittelee, että esimerkiksi juuri modernisoidut bemarit vain heitetään tosta noin vaan ulos ja tilalle hommataan yhtä helposti korvaavaa kalustoa. Montakohan vuotta PV:n mekanisoitu iskukyky olisi pohjamudissa, jos joku keksisi tehdä tuollaisen tempun ja tässä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa? Viisi?
Jalkautuvalle on lähes sama missä matkustaa, mutta kalustoa käyttävälle menee aikaa oppia uusi kalusto. Jos mietitään 100 BMP-2 vaunua on tuo koulutettavien vaunu miesten määrä n 450 henkilöä varalisä huomioiden. Normaali rytmillä tuotetaan n 50 vaunumiestä vuodessa ja jos taas koulutettaisiin BMP-kortilliset uudelle vaunulle ja vanhalle taktiikalle kestäisi tuo yhden komppanian kh 8-10 viikkoa. Kuinka moni reserviläinen on halukas noin pitkään kertausharjoitukset?
Lisäksi Millogilla on paljon korjaushenkilöstöä joka pitää kouluttaa uudelle kalustolle sekä hankkia korjaus ja huoltovälineet, manuaalit jne.

Ei ole vuoden tai kahden projekti. F-35 on hyvä esimerkki miten uusi kalusto otetaan käyttöön vanhan rinnalla ja kuinka vanhasta luovutaan vaiheittain, kun elinikä tulee yksilön kohdalla täyteen.
 
Jalkautuvalle on lähes sama missä matkustaa, mutta kalustoa käyttävälle menee aikaa oppia uusi kalusto. Jos mietitään 100 BMP-2 vaunua on tuo koulutettavien vaunu miesten määrä n 450 henkilöä varalisä huomioiden. Normaali rytmillä tuotetaan n 50 vaunumiestä vuodessa ja jos taas koulutettaisiin BMP-kortilliset uudelle vaunulle ja vanhalle taktiikalle kestäisi tuo yhden komppanian kh 8-10 viikkoa. Kuinka moni reserviläinen on halukas noin pitkään kertausharjoitukset?
Lisäksi Millogilla on paljon korjaushenkilöstöä joka pitää kouluttaa uudelle kalustolle sekä hankkia korjaus ja huoltovälineet, manuaalit jne.

Ei ole vuoden tai kahden projekti. F-35 on hyvä esimerkki miten uusi kalusto otetaan käyttöön vanhan rinnalla ja kuinka vanhasta luovutaan vaiheittain, kun elinikä tulee yksilön kohdalla täyteen.
Parisuhde on siinä vaiheessa että mä tulen mielelläni...
 
Kannattaa kuitenkin olla realistinen huomioiden ajankohta sekä ko kaluston merkitys neljälle taisteluosastolle Suomessa
Siksi sanoin AMV 35 vaihtokaupasta. Ei ole helppo toteuttaa joten luultavasti jää siihen eikä bemareista tarvitse luopua. Ja jos toteutuu niin konetykkillinen AMV on se haluttu lisä ja vaunu ei ole sinänsä uusi, vain pääaseeseen joutuu tottumaan.
 
Siksi sanoin AMV 35 vaihtokaupasta. Ei ole helppo toteuttaa joten luultavasti jää siihen eikä bemareista tarvitse luopua. Ja jos toteutuu niin konetykkillinen AMV on se haluttu lisä ja vaunu ei ole sinänsä uusi, vain pääaseeseen joutuu tottumaan.
AMV ei palvele suoraan merkanisoidun joukon tarpeita. M2 Bradley olisi hyvä vaunu meille, koska M270 on sama moottori, voimansiirto, telakoneisto, telapyörät ja telat.
 
Back
Top