En ajatellut tuota. Itse pidän bradleytä vanhentuneena kapistuksena.M2 Bradley olisi hyvä vaunu meille, koska M270 on sama moottori, voimansiirto, telakoneisto, telapyörät ja telat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En ajatellut tuota. Itse pidän bradleytä vanhentuneena kapistuksena.M2 Bradley olisi hyvä vaunu meille, koska M270 on sama moottori, voimansiirto, telakoneisto, telapyörät ja telat.
Jos ei ole tehtaalta tullut perusversio 30 vuoden takaa niin ihan on tämän päivän vaatimukset täyttävä. Jopa tuo 25 mm tykki on riittää venäläiselle kuljetusvaunulle sekä rynnäkkövaunulle.En ajatellut tuota. Itse pidän bradleytä vanhentuneena kapistuksena.
Mielummin isompi. Mutta jos Bradley, niin miksi ei myös sitten se HELillä varustettu malli mukaan kanssa. Varmaa siitä voi keskustella jenkkien kanssa, ennenkuin mitään lyödään lukkoon.Jopa tuo 25 mm tykki on riittää venäläiselle kuljetusvaunulle sekä rynnäkkövaunulle.
Eli jos sodan syttyessä saadaan ulkomailta Suomeen kalustoapua, niin se ehditään viemään byrokratian läpi ja ottamaan käyttöön juuri sopivasti seuraavaan sotaan mennessä. Ehkä.Kommentoin täällä tuota uuden materiaalin käyttöönottoa ihan hypoteettisesti. Käytetään nyt esimerkkinä tuota M2 Bradley vaunua.
1. PV saa indikaation ja päättää selvittää vaunun käytettävyyden ja sopivuuden meidän käyttöömme.
2. Hankitaan pari vaunua Suomeen tai mennään Yhdysvaltoihin selvittämään asiaa.
3. Tehdään päätös kaluston hankinnasta ja nopealla aikataululla pyydetään pari vaunua ja kouluttajat Suomeen kouluttamaan henkilökuntaa. Samaan aikaan Järjestelmäkeskus/PVLOGL tekee työtä koekäyttöluvan saamiseksi niin, että vaunua voidaan kouluttaa Suomessa. Koekäyttölupa pitää sisällään myös koeammunnat Räjähdelaitoksella/PVLOGL. Insinöörit tekevät edelleen töitä US suuntaan saadakseen kaiken kalustoon liittyvän hyväksymisdokumentaation, jotta voidaan todeta sen täyttävän suomalaiset turvallisuusvaatimukset.
4. Koekäytön ja koeammuntojen jälkeen tehdään päätös mitä muutoksia pitää tehdä Suomalaista hyväksyntää varten sekä millaiset Suomennokset vaunuihin tehdään.
5. Tehdään muutokset ja henkilökunnan koulutus käynnistyy.
6. Saadaan kenttäkoelupa jolloin vaunua voidaan käyttää harjoituksissa, yleisillä teillä jne. ja ehkä koulutetaan ensimmäiset varusmiehet.
7. Tehdään päätös lopullista muutoksista vaunuihin. Insinöörit vääntää esitystä sotavarustehyväksynnästä.
8. Millog painaa hommia ja muuttaa kovaa vauhtia vaunusta FIN versiota.
9. Kenttäkoeluvan voimassaoloa jatketaan..
10. Saadaan sotavarustehyväksyntä ja varusmiehet vast voivat myös osallistua ammuntoihin ko. vaunulla.
Muutama vaihe on saattanut jäädä pois. Käyttöönottoa (täyttä koulutusta) ei voi suorittaa ennen, kuin on sotavarustehyväksyntä.
Miksi tuo kestää? Käyttöön otettavan materiaalin pitää olla turvallista, ettei vaikka tornin pyöriessä miehistön jäseneltä irtoa käsi, kun jää johonkin väliin.
Nyt en enää tarkkaan muista tuntimäärä eri vaunutyypeillä, mutta MT-LB alustaisella minimi aikamäärä on kuusi viikkoa, joka pitää sisällään:
Rakennekoulutus
Ennakoivan ajon koulutus
B-ajolupa koulutus
Ajo- ja johtajakoulutus
- maastoajo
- tieajo
- pimeäajo
- Ajo prismoista
Ampumakoulutus sekä
Ryhmän ja joukkueen toiminnan alkeet
Näin pahimmillaan.Eli jos sodan syttyessä saadaan ulkomailta Suomeen kalustoapua, niin se ehditään viemään byrokratian läpi ja ottamaan käyttöön juuri sopivasti seuraavaan sotaan mennessä. Ehkä.
Mitä paremmin valmistaja / ensimmäinen käyttäjä on tehnyt hyväksymisdolumentaation sitä nopeampi on byrokraattinen prosessi.Mahtaako meidän turvallisuussäännöt paljoakaan erota NATOn käyttämistä. Tietenkin RUS pohjaiset vaativat varmaan enempi korjattavaa.
parhaimmassa tapauksessa tunneissa jos on halua.Mitä paremmin valmistaja / ensimmäinen käyttäjä on tehnyt hyväksymisdolumentaation sitä nopeampi on byrokraattinen prosessi.
Suomi on edelleen syvässä normaaliolojen tilassa ja oikotietä ei oleparhaimmassa tapauksessa tunneissa jos on halua.
Tämäpä se homman pihvi on. BMP ja Bradley-kaluston välillä on sen verran eroja jo muutenkin, että ei se kantaväen ja reserviläisten koulutus onnistu ihan viikonlopussa, mutta lopulta logistiikka on se mikä ratkaisee. On vähän huono ajankohta ruveta polkemaan suohon taisteluosastojen suorituskykyä, ml. niiden logistiikka. Bemareihin ja Älleihin luulisi kuitenkin sekä varaosia ja osaavaa huoltohenkilökuntaa olevan riittävästi, Bradleylle vastaava järjestelmä pitäisi polkaista tyhjästä ja helvetin kiireessä.Lisäksi Millogilla on paljon korjaushenkilöstöä joka pitää kouluttaa uudelle kalustolle sekä hankkia korjaus ja huoltovälineet, manuaalit jne.
Ei ole vuoden tai kahden projekti
En tiedä tuosta Bradleystä, mutta toi Panssari-Kettu on kyllä kuuma.Tämäpä se homman pihvi on. BMP ja Bradley-kaluston välillä on sen verran eroja jo muutenkin, että ei se kantaväen ja reserviläisten koulutus onnistu ihan viikonlopussa, mutta lopulta logistiikka on se mikä ratkaisee. On vähän huono ajankohta ruveta polkemaan suohon taisteluosastojen suorituskykyä, ml. niiden logistiikka. Bemareihin ja Älleihin luulisi kuitenkin sekä varaosia ja osaavaa huoltohenkilökuntaa olevan riittävästi, Bradleylle vastaava järjestelmä pitäisi polkaista tyhjästä ja helvetin kiireessä.
Sikäli kun jotakuta kiinnostaa, ohessa on pari videota missä Bradley-vaununjohtaja kertoo vaunusta.
Parisuhde on siinä vaiheessa että mä tulen mielelläni...
Sofilein.En tiedä tuosta Bradleystä, mutta toi Panssari-Kettu on kyllä kuuma.
Kiitos ja anteeksi
Mitä paremmin valmistaja / ensimmäinen käyttäjä on tehnyt hyväksymisdolumentaation sitä nopeampi on byrokraattinen prosessi.
On varmaan jenkkien käymille sodille. Videoaineisto brädlin maasto-ominaisuuksista ja varsinkin lumessa etenemisestä aiheuttaa vakavaa repulsiota ainakin minulla.Jos ei ole tehtaalta tullut perusversio 30 vuoden takaa niin ihan on tämän päivän vaatimukset täyttävä. Jopa tuo 25 mm tykki on riittää venäläiselle kuljetusvaunulle sekä rynnäkkövaunulle.
Ei tietääkseni ole. Jos on tehty sotavarustehyväksyntä on välinettä ainakin muutama PVn käytössä.Onkos missään vaiheessa muuten tehty tyyppihyväksyntöjä sellaiseen kalustoon mitä meillä ei ole, mutta mitä joku länsinaapuri voisi ehkä toimittaa kriisiapuna? Tai onko nyt N-sanan myötä kenties tulossa vastaavia käytäntöjä?
Kaikkien vaunujen teoreettinen etenemiskyky lumessa 1,5 x maavara.Turha puhua eteläisen Suomen vähistä lumista, kun tulee välillä edellisen talven lumia. Kaveri laittoi Tampereelta vappuajokuvia kelkan päältä. Tyypillisesti meillä on suurin osa pinta-alasta jonkun aikaa reilun lumipeitteen alla. Kyllä se pitää ottaa huomioon. Ja se jänkä...