Miehistön kuljetus

2006 olin Bovingtonissa 3 viikkoa kurssilla ja pääkouluttaja oli kessu 17 v sisään ja 37 v eläkkeelle.
Britit ja US saa täyden eläkkeen 20 v palveluksessa. Jos mies on pitempään rivissä hän on yleensä warrant officer ei aliupseeri tai US värvätystä au-vaiheen kautta reserviupseeriohjelmaan yliopistoon ja sen jälkeen takaisin palvelukseen upseerin arvossa jolloin palvelus alkaa uudelleen kun palaa.

Ne muutamat krihakeikat mitä olen heittänyt niin kyllä Suomalainen kersantti vastaa yleensä erittäin hyvin näiden ammattiarmeijoiden kersantteja. Eihän meilläkään kaikista au:sta tule kessuja.

Eikä kaikista jääkäreistä alikkeja
 
Komentoversio? Verrattuna vaikkapa AMV:hen, taitaa Bisonissa olla myös pienemmät renkaat. Kömpelöltä ja takapainoiselta kyllä näyttää pehmeässä maastossa.

Niin, nuo renkaat näyttävät kyllä pieniltä. Mikähän lie suunnitteluratkaisu senkin takana? Vai onko rengasteknologia vain kehittynyt Bisonin suunnitteluajankohdasta?

Näyttää kyllä kiikkerältä. Pienet pyörät ja kapea raideleveys korkeuteen nähden.

LAVista näyttää olevan uusi iteraatio tekeillä. Pyörät vaikuttaisi olevan kutakuinkin entisellään, samoin korin korkea profiili. Keula on aika kyllä aika massiivisen näköinen, ajajalla on varmaan 10m sokea piste eteenpäin.

 
Pienemmät renkaat sopivat hyvin rauhanajan harjoitteluun ja siirtymiin päällystetyillä teillä. Kanada kehitti aikanaan pyöräpanssarijoukot osittain juuri kustannussyistä.
Mutta eivätkö pienet renkaat kulu nopeammin?

Joku syy tuolle lienee, vaan ei ole auki kirjoitettu.
 
Komentoversio? Verrattuna vaikkapa AMV:hen, taitaa Bisonissa olla myös pienemmät renkaat. Kömpelöltä ja takapainoiselta kyllä näyttää pehmeässä maastossa.
Eikö tuo ole ihan perus-APC? Tykkitornillinen versio on Kanadallakin normirungolla.
 
Mowag Piranhalle (joihin nuo perustuvat) ilmoitetaan renkaiksi 13.00x20.


LAV 6.0 -päivitykselle ilmoitetaan renkaiksi 395/85 R20.

Itselläni ei ole pyörävehkeistä kokemusta, joten en tiedä ovatko nuo esim. Pasiin tai AMV:hen nähden isot vai pienet rengaskoot.
 
Kyseessä on LAV 6 ACSV (Armoured Combat Support Vehicle)
Katso liite: 72286

LAV 6 on matalampi:
Katso liite: 72285

Näköjään renkaat ovat normaalikokoiset, mutta ACSV on vain todella korkea. Toivottavasti ei tule etulinjan käyttöön vaan tukiajoneuvoksi kuten on tarkoitettu.
Ok. Bison-APC:kin näyttää omaan silmään möhkäleelle. Tuo ei siis ollutkaan Bisonin versio vaan uudempaa sukupolvea.
 
Bison viittaa nimenä vanhempaan sukupolveen eli LAV II:een (meni itsellä sekaisin LAV-versiot). Bisonin ero on merkittävä tähän uuteen ACSV:hen, joka perustuu LAV 6:een (joka perustuu LAV III:een):
Katso liite: 72287
Onhan noissa näköjään jonkinmoinen ero… Bisonissa sittenkin vain pieni korotus perällä.
 
Mies taitaa nykyisin olla Kanadan kuninkaallisen tykistön alikersantti? Ollut kuitenkin koko ikänsä armeijan palveluksessa, ensin britit ja nyt kanukit. Ammattiarmeijoissa tuo ylenemistahti on hidas.
Ammattilainen tai ei, ei kukaan ole kaikkitietävä ja miehen (ja naisenkin) pitäisi ymmärtää myöntää virheensä.
 
Ammattilainen tai ei, ei kukaan ole kaikkitietävä ja miehen (ja naisenkin) pitäisi ymmärtää myöntää virheensä.
Totta kai, en viitannutkaan siihen, että mies tuosta syystä olisi arvostelun ulottumattomissa. Lähinnä pohdin ääneen, katsonut hyvin satunnaisesti hänen tarjontaansa. Ihan viihdyttäviä ja suunnattu WoT- ja WT-pelaajakunnalle sisältönsä puolesta - mieluiten kuitenkin katson Chieftainia yms.
 
Ukrainalaisten käytössä ollut Kirpi on ottanut osumaa, mutta miehistö ilmeisesti polttelee rauhassa tupakkaa? Näitähän oli junalastillinen menossa nyt taas.

Monokokkirunko, 4x4. Mielenkiintoinen design.

Huomaa keula vs MiSu. Somebody has done their homework.

 

”Kauan palvelleiden tekojen elinkaari alkaa kääntymään loppua kohden, ja Puolustusvoimat sekä Patria kehittävät nyt niille seuraajaa. Nykyinen, erinomainen maastoliikkuvuus tullaan säilyttämään, Humalajoki kaavailee. Nykyistä heikkoutta, eli hidasta vauhtia taas on tarkoitus petrata. Asialistalla lienee olevan myös panssarointi, joka nykyisellään rajoittaisi vihollistulen läheisyydessä toimista. Näillä parannuksilla ja toisaalta jo nykyisten valttikorttien säilyttämisellä, uusista arktisen alueen kuljetusajoneuvoista on tarkoitus rakentaa entistäkin suorituskykyisempää kalustoa pohjoiseen toimintaympäristöön. Kokemus opastaa parhaiten.”

Hemmetin paljon kiinnostavampi kapine kuin 6x6
 
Back
Top