Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Julkisuudessa ainakin on esitetty, että operatiivinen liikkuvuus pitäisi olla samalla tasolla kuin pyöräajoneuvolla. Tämä tietysti ei tarkoita pelkästään huippunopeutta, vaan myös luotettavuutta jne., kykyä tehdä moottorimarsseja omin voimin ilman järkyttävää huollon tarvetta.
Tuota huollon tarvetta aina hieman liioitellaan telavehkeiden osalta.

Operatiiviseen liikkuvuuteen voi vaikuttaa käyttämällä kumitelaa, jolloin pyörivä massa pieneen ja ajonopeutta voidaan kasvattaa.
 
Hyvä kysymys. BV:n kohdalla tuosta alkuperäisestä painosta itse lasikuitukopista ei taida tulla kuin parisensataa kiloa per vaunu, ja muu runkoa jne. Eli siinä suhteessa suojatun kopin painonnousu voi olla merkittävä, vaikka kokonaispaino ei nousekaan kovin paljoa.

Mikun kohdalla on vaikea sanoa suoraan. Se riippuu suojausasteesta. Nykyinen perussuoja on vähintään 7,62x51 Ballille (keula tietysti suojaa huomattavasti enemmän koska viisto) 8 mm RHA:lla. Koska teräslevyillä on suojauksen lisäksi rakenteellinen funktio, ei niitä voi suoraan eliminoida. Ohuinta Armoxia saa 4 mm levyinä, joten perussuojan saavuttaminen onnistuisi komposiitti + 4 mm levy. Toisaalta 4 mm levy vaatisi ohuutensa takia lisävahvistuksia. Ihan mututuntumalla sanoisin 20-30% painosta. Hinta tietysti kasvaisi. Ja mitä suurempaa suojausluokkaa halutaan, sitä enemmän. 12,7 mm plus ps-luodit vaativat jo keraamisia inserttejä. Siinä vaiheessa meillä olisi mini-CV.

Tuosta taisi tosiaan olla aiemmin juttua, kuinka teräsrakenne palvelee myös runkona.

Mietin asiaa niin, että keulasta taaksepäin rakenne olisikin "putkirunko", johon sitten lyötäisiin komposiitit kiinni. Ei siihen vaunuun kuitenkaan niin paljoa rasitusta kohdistu sivuilta, takaa taikka ylhäältä, etteikö komposiittirakennekin siinä hyvin kestäisi ja toimisi. Keulan (ja varmaan myös pohjan) säilyttäisin täysteräksisenä puiden ym. nurinajamisen vuoksi.
 
Tuosta taisi tosiaan olla aiemmin juttua, kuinka teräsrakenne palvelee myös runkona.

Mietin asiaa niin, että keulasta taaksepäin rakenne olisikin "putkirunko", johon sitten lyötäisiin komposiitit kiinni. Ei siihen vaunuun kuitenkaan niin paljoa rasitusta kohdistu sivuilta, takaa taikka ylhäältä, etteikö komposiittirakennekin siinä hyvin kestäisi ja toimisi. Keulan (ja varmaan myös pohjan) säilyttäisin täysteräksisenä puiden ym. nurinajamisen vuoksi.
Miku-ketjuun laitoin pinta-aloja; jos tiedät komposiittien kg/m^2 -tiedot, niin voit ihan itse laskea paljonko painonsäästöä tulee.
 
Kun muualla foorumilla ollaan haukuttu saksalaiset alimpaan helvettiin (aiheestakin) saamattomuudesta, niin tulipas mieleen eräs asia. Mikäs hemmetti siinä kotimaisten miehistönkuljutusvaunujen tilauksessa hinnaa vastaan. Tässä tilanteessa pitäis tulla linjalta hemmetimoista vauhtia AMV:tä ja 6X6:sta sekä Nemoa ja paljon muuta. Jos niitä jostain syystä ei itse tarvittaisi niin Ukrainassa kyllä tarvittaisiin, vaikka EU tuella lahjoitettavaksi tai ihan miten vaan. Tarve on julkista tietoa ja rahaa on, mikä on pielessä kun tilauksia ei kuulu. Onneksi GTP:n osalta pää saatiin auki.
 
Kun muualla foorumilla ollaan haukuttu saksalaiset alimpaan helvettiin (aiheestakin) saamattomuudesta, niin tulipas mieleen eräs asia. Mikäs hemmetti siinä kotimaisten miehistönkuljutusvaunujen tilauksessa hinnaa vastaan. Tässä tilanteessa pitäis tulla linjalta hemmetimoista vauhtia AMV:tä ja 6X6:sta sekä Nemoa ja paljon muuta. Jos niitä jostain syystä ei itse tarvittaisi niin Ukrainassa kyllä tarvittaisiin, vaikka EU tuella lahjoitettavaksi tai ihan miten vaan. Tarve on julkista tietoa ja rahaa on, mikä on pielessä kun tilauksia ei kuulu. Onneksi GTP:n osalta pää saatiin auki.
Kovat tilaukset oli varmasti jo menossa sisään, sitten jäivät odottamaan MiKun kehitystä tuotantoasteelle.
 
Kun muualla foorumilla ollaan haukuttu saksalaiset alimpaan helvettiin (aiheestakin) saamattomuudesta, niin tulipas mieleen eräs asia. Mikäs hemmetti siinä kotimaisten miehistönkuljutusvaunujen tilauksessa hinnaa vastaan. Tässä tilanteessa pitäis tulla linjalta hemmetimoista vauhtia AMV:tä ja 6X6:sta sekä Nemoa ja paljon muuta. Jos niitä jostain syystä ei itse tarvittaisi niin Ukrainassa kyllä tarvittaisiin, vaikka EU tuella lahjoitettavaksi tai ihan miten vaan. Tarve on julkista tietoa ja rahaa on, mikä on pielessä kun tilauksia ei kuulu. Onneksi GTP:n osalta pää saatiin auki.
Patria hakee Hämeenlinnaan jatkuvasti ajoneuvo- ja asejärjestelmätuotantoon lisää työntekijöitä (noissakin kaikissa kolmessa ilmoituksessa haetaan monikossa tekijöitä) 2-vuorotyöhön, eli kyllä sinne linjalle vauhtia haetaan. Ei vaan tapahdu ihan sormia napsauttamalla hiljaisempien vuosien jälkeen.

57AEF6F7-476E-4566-9903-976E66A56307.jpeg
 
Patria hakee Hämeenlinnaan jatkuvasti ajoneuvo- ja asejärjestelmätuotantoon lisää työntekijöitä (noissakin kaikissa kolmessa ilmoituksessa haetaan monikossa tekijöitä) 2-vuorotyöhön, eli kyllä sinne linjalle vauhtia haetaan. Ei vaan tapahdu ihan sormia napsauttamalla hiljaisempien vuosien jälkeen.

Katso liite: 72884
Hyvä kun haetaan, en kuitenkaan usko että homma on kiinni noista kolmesta äijästä. Toivottavasti ei ainakaan.

Olet kyllä asian ytimessä siinä, että linjojen ylösajo kestää. Ihmettelin vaan, että missä ne tilaukset viipyy. Ei tarvi ajaa linjoja ylös jos ei ole tilauksia sisällä. Eikös siellä nyt tehdä pääosin peruskunnostuksia, ruotsalaisten pasit ainakin taitaa olla työnalla, jos en aivan väärin muista.
 
Hyvä kun haetaan, en kuitenkaan usko että homma on kiinni noista kolmesta äijästä. Toivottavasti ei ainakaan.

Olet kyllä asian ytimessä siinä, että linjojen ylösajo kestää. Ihmettelin vaan, että missä ne tilaukset viipyy. Ei tarvi ajaa linjoja ylös jos ei ole tilauksia sisällä. Eikös siellä nyt tehdä pääosin peruskunnostuksia, ruotsalaisten pasit ainakin taitaa olla työnalla, jos en aivan väärin muista.
Ei sitä välttämättä tässä tilanteessa julkisesti huudella, mitä ollaan tilaamassa jos ollaan. Toki se ei ole tae että tilauksia olisi tehty, mutta meillä turvaluokattomilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin odotella schrödingerin laatikon aukeamista. Sitten joskus ajan päästä vasta nähdään, tuleeko sieltä ulos tuhansia 6x6:a vai valmiiksi nilkkoihin pudonneita housuja.
 
Ei sitä välttämättä tässä tilanteessa julkisesti huudella, mitä ollaan tilaamassa jos ollaan. Toki se ei ole tae että tilauksia olisi tehty, mutta meillä turvaluokattomilla ei ole muuta mahdollisuutta kuin odotella schrödingerin laatikon aukeamista. Sitten joskus ajan päästä vasta nähdään, tuleeko sieltä ulos tuhansia 6x6:a vai valmiiksi nilkkoihin pudonneita housuja.
Kyllä siitä huudellaan. Suomessa on julkisesti kerrottu kaikkiaan luokkaa 1000 miehistönkuljetusvaunun hankinnasta tulevina vuosina. Julkista hankintailmoitusta ei ole sensijaan kuulunut. Oletettavasti kaikki tai ainakin suurin osa hankitaan kotimaasta.
 
Kyllä siitä huudellaan. Suomessa on julkisesti kerrottu kaikkiaan luokkaa 1000 miehistönkuljetusvaunun hankinnasta tulevina vuosina. Julkista hankintailmoitusta ei ole sensijaan kuulunut. Oletettavasti kaikki tai ainakin suurin osa hankitaan kotimaasta.
Hankinnan tarpeesta. Vahvin ilmoitus varsinaisesta hankinnasta tähän mennessä on aiesopimus 160 vaunusta. Se on lähinnä paperille laitettu lause, et "piru kun tää olis kiva juttu." Ei todellinen ostos. Sitten kun vaunuja alkaa saapua varuskuntiin, niin aletaan olla vahvemmilla.
 
Hankinnan tarpeesta. Vahvin ilmoitus varsinaisesta hankinnasta tähän mennessä on aiesopimus 160 vaunusta. Se on lähinnä paperille laitettu lause, et "piru kun tää olis kiva juttu." Ei todellinen ostos. Sitten kun vaunuja alkaa saapua varuskuntiin, niin aletaan olla vahvemmilla.

Tärkeämpi kuin 6x6 lienee tekan korvaaja ja se on vielä fantasian asteella. Tuhanteen yksilöön ei päästä ihan lähivuosina.
 
Hankinnan tarpeesta. Vahvin ilmoitus varsinaisesta hankinnasta tähän mennessä on aiesopimus 160 vaunusta. Se on lähinnä paperille laitettu lause, et "piru kun tää olis kiva juttu." Ei todellinen ostos. Sitten kun vaunuja alkaa saapua varuskuntiin, niin aletaan olla vahvemmilla.
😳Tätä tämä on kun kommentoidaan kommentin kommentin kommenttia, hukkuu se alkuperäinen asia kokonaan. Helpotan elämää ja kopioin sen tähän:

Kun muualla foorumilla ollaan haukuttu saksalaiset alimpaan helvettiin (aiheestakin) saamattomuudesta, niin tulipas mieleen eräs asia. Mikäs hemmetti siinä kotimaisten miehistönkuljutusvaunujen tilauksessa hinnaa vastaan. Tässä tilanteessa pitäis tulla linjalta hemmetimoista vauhtia AMV:tä ja 6X6:sta sekä Nemoa ja paljon muuta. Jos niitä jostain syystä ei itse tarvittaisi niin Ukrainassa kyllä tarvittaisiin, vaikka EU tuella lahjoitettavaksi tai ihan miten vaan. Tarve on julkista tietoa ja rahaa on, mikä on pielessä kun tilauksia ei kuulu. Onneksi GTP:n osalta pää saatiin auki.

Tiivistäen vielä, pointti alkuperäisessä viestissä on siis tämä:

Mikäs hemmetti siinä kotimaisten miehistönkuljutusvaunujen tilauksessa hinnaa vastaan. Tässä tilanteessa pitäis tulla linjalta hemmetimoista vauhtia AMV:tä ja 6X6:sta sekä Nemoa ja paljon muuta.
 
😳Tätä tämä on kun kommentoidaan kommentin kommentin kommenttia, hukkuu se alkuperäinen asia kokonaan. Helpotan elämää ja kopioin sen tähän:

Kun muualla foorumilla ollaan haukuttu saksalaiset alimpaan helvettiin (aiheestakin) saamattomuudesta, niin tulipas mieleen eräs asia. Mikäs hemmetti siinä kotimaisten miehistönkuljutusvaunujen tilauksessa hinnaa vastaan. Tässä tilanteessa pitäis tulla linjalta hemmetimoista vauhtia AMV:tä ja 6X6:sta sekä Nemoa ja paljon muuta. Jos niitä jostain syystä ei itse tarvittaisi niin Ukrainassa kyllä tarvittaisiin, vaikka EU tuella lahjoitettavaksi tai ihan miten vaan. Tarve on julkista tietoa ja rahaa on, mikä on pielessä kun tilauksia ei kuulu. Onneksi GTP:n osalta pää saatiin auki.

Tiivistäen vielä, pointti alkuperäisessä viestissä on siis tämä:

Mikäs hemmetti siinä kotimaisten miehistönkuljutusvaunujen tilauksessa hinnaa vastaan. Tässä tilanteessa pitäis tulla linjalta hemmetimoista vauhtia AMV:tä ja 6X6:sta sekä Nemoa ja paljon muuta.
Valmet-Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla on käynnissä muutosneuvottelut tilausten puutteen vuoksi. Autotehtaan linja ei ihan yliyön remontilla taivu panssarituotantoon, mutta on autonvalmistajat ennenkin sotakaluja tuottaneet. Ja tässä on kyseessä joustava nykyaikainen sopimusvalmistaja.
 
Valmet-Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla on käynnissä muutosneuvottelut tilausten puutteen vuoksi. Autotehtaan linja ei ihan yliyön remontilla taivu panssarituotantoon, mutta on autonvalmistajat ennenkin sotakaluja tuottaneet. Ja tässä on kyseessä joustava nykyaikainen sopimusvalmistaja.
Kieltämättä mielenkiintoinen ajatus. Hmmm… ja kysyntääkin riittäisi.
 
Valmet-Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla on käynnissä muutosneuvottelut tilausten puutteen vuoksi. Autotehtaan linja ei ihan yliyön remontilla taivu panssarituotantoon, mutta on autonvalmistajat ennenkin sotakaluja tuottaneet. Ja tässä on kyseessä joustava nykyaikainen sopimusvalmistaja.
Ainakin työntekijöitä sopivilta osin, siis hitsareita ym. voisi varmasti vuokrata Patrialle, jolloin ei tarvitsisi irtisanoa. Olen skeptinen itse autoteollisuuden toteuttamaan panssariajoneuvotuotantoon, koska siinä helposti tekniset ja tuotantonäkemykset eroavat puolustusteollisuudesta.
 
Sanotaanko nyt lyhyesti, että henkilöautojen sarjavalmistuslinjasto oikein ei sovellu panssariajoneuvojen tuotantoon tai modernisointityöhön. Työsopimukset taas eivät ihan taivu työvoiman vuokraamiseen toiselle yritykselle toisella paikkakunnalla ihan noin vain.

Tuotannon kääntäminen toisen automallin valmistukseenkin on helposti kuukausia vievä operaatio (tosin yleensä kyllä suuunnitellusti, koska tuotannon ei haluta katkeavan). Puhumattakaan siitä, miten eri tavalla henkilöautot ja panssariajoneuvot valmistetaan ja kootaan, ja miten erikokoisia ajoneuvot ovat. Valmetin koneet eivät välttämättä kykene edes käsittelemään 8 kertaa painavampia ajoneuvoja. Lisäksi muutaman sadan ajoneuvon sarjan tuotantoon tollanen kymmenistä satoihin tuhansiin vuodessa yltävän tehtaan prosessi soveltuu muutenkin aika heikosti. Kyllä se yksinkertaisin ja toimivin ratkaisu on, että Gifu ja Patria vain lisäävät omaa kapasiteettiaan ja laajentavat tarvittaessa alihankintaketjuaan.

Kuorma-autotehtailla tollaista on tehty, muutos on pienempi ja erityisesti aikana, jolloin automaation ja erikoistyökalujen määrä oli alhaisempi ja tuotteet yksinkertaisempia. Tosin, niinhän se teki Sisukin jo kasarilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä oli kieli poskessa heitetty ajatus, eikä varmasti käytännössä kilpailukykyinen. Siitä huolimatta, vaihtoehtoja löytyy kyllä jos on tarvetta ja tahtoa.
 
Back
Top