Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tärkeämpi kuin 6x6 lienee tekan korvaaja ja se on vielä fantasian asteella. Tuhanteen yksilöön ei päästä ihan lähivuosina.

Sitä suuremmalla syyllä Patria 6X6:n hankinnoista olisi kiva kuulla lähipäivien/-viikkojen aikana. Jos Hämeenlinnasta pitäisi samanaikaisesti puskea sekä Pasien että telakuorma-autojen korvaajia, niin tuotantokapasiteetti voisi osoittautua nirkoiseksi.
 
Valmet-Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla on käynnissä muutosneuvottelut tilausten puutteen vuoksi. Autotehtaan linja ei ihan yliyön remontilla taivu panssarituotantoon, mutta on autonvalmistajat ennenkin sotakaluja tuottaneet. Ja tässä on kyseessä joustava nykyaikainen sopimusvalmistaja.

Entäpä jos autotehdas laitettaisiin tuottamaan sellaista kalustoa mikä sinne soveltuu, eli "Hiluxeja"? Militarisoitu malli halutuilla herkuilla kevyeen yleiskäyttöön ja kevyille jalkaväkijoukoille, jotka muutoin matkaisivat traktorin lavalla. Alapuolisesta voi ottaa mallia...

iu

iu
 
Mersun G-sarja on toki yksi houkutteleva vaihtoehto. Mersujahan Uudessakaupungissa on aiemminkin tehty, joten suhteet lienee kunnossa jo valmiiksi. Työtä kotimaahan ja PV:lle kunnolliset ajoneuvot kaikkialle mihin soveltuu, eli ambulanssikäyttöön, spol-käyttöön, yhteyskäyttöön...

Mm. Algeria valmistaa niitä, joten kaipa sama onnistuisi täälläkin.

Since the 2010s, the Algerian Army, Gendarmerie Nationale and the Algerian police have been using several models of G-Class 6×6 G 500. Most of those vehicles are manufactured by Algerian army owned Bouchekif factory, Tiaret.

countries-millitary-mercedes-g-class.jpeg



iu

iu
 
G-mersut ole muutakuin ylihintasia Defendereitä. Painavia, kiikkeriä, ahtaita, kalliita.

No, ahtautuuko Herra mieluummin Hiluxiin? Vai laitetaanko Amarok?

En muuten olisi ehdottanut G-Mersua, mutta kun se on maailmalla suosittu. Muistelen myös, että näitä PV:n halparatkaisuja (Hiluxit, Land Cruiserit, Defenderit...) olisi haukuttu foorumilla.

No, ottokalustona Octavia Scoutia ja muuta sitten, niin kai se on parempi kuin valtion G-Mersu. Eipä ainakaan ressu pääse ajelemaan paremmalla kuin siviilissäkään, niin ei kusi nouse päähän.
 
No, ahtautuuko Herra mieluummin Hiluxiin? Vai laitetaanko Amarok?

En muuten olisi ehdottanut G-Mersua, mutta kun se on maailmalla suosittu. Muistelen myös, että näitä PV:n halparatkaisuja (Hiluxit, Land Cruiserit, Defenderit...) olisi haukuttu foorumilla.

No, ottokalustona Octavia Scoutia ja muuta sitten, niin kai se on parempi kuin valtion G-Mersu. Eipä ainakaan ressu pääse ajelemaan paremmalla kuin siviilissäkään, niin ei kusi nouse päähän.
Hiluxi on ollut ihan toimiva. Ei täydellinen, mutta toimiva. Defenderi on karmein. Varmaan eniten onnettomuuksia aiheuttanut ajoneuvo PV:llä. Muutamissa selvitty ihan tuurilla, ettei ole tullut 4-8 kuollutta.
Ja kuka julkeaa haukkua Land Cruisereita :D
 
Mersun G-sarja on toki yksi houkutteleva vaihtoehto. Mersujahan Uudessakaupungissa on aiemminkin tehty, joten suhteet lienee kunnossa jo valmiiksi. Työtä kotimaahan ja PV:lle kunnolliset ajoneuvot kaikkialle mihin soveltuu, eli ambulanssikäyttöön, spol-käyttöön, yhteyskäyttöön...

Mm. Algeria valmistaa niitä, joten kaipa sama onnistuisi täälläkin.



countries-millitary-mercedes-g-class.jpeg



iu

iu
Eikä mitä, Rätyä lainatakseni Saksa on paska maa. Stellantiksella on jo akkudiili Talvivaaran kanssa, ni samalla vauhdilla tämä Uuteenkaupunkiin työn alle!
 

Liitteet

  • 35AC9F00-BB9D-47C0-BFE2-254A31987D66.jpeg
    35AC9F00-BB9D-47C0-BFE2-254A31987D66.jpeg
    98 KB · Luettu: 19
Aivan varmasti Uudessakaupungissa voitaisiin G:tä, Hiluxia tai mitä tahansa muuta maastoautoa valmistaa, mutta kovin kalliiksi se tulisi kääntää tehdas tuottamaan jokun 1000 auton sarja mallia, mitä tehtaalla ei muutoin tehdä. Eiköhän noita maastoautoja saa ihan avoimilta markkinoiltakin?

Algerian keissistä en osaa sanoa, mutta jos kerran tehdas on asevoimien omistuksessa, tästä voisi päätellä haetun jotain strategista etua. Niillä kolkilla tuppaa olemaan levotonta, ja sikäläisessä maastossa jalkaisin liikkuvan jalkaväen käyttö lienee perse edellä puuhun kiipeämisen maailmanennätysyritys. Tuhansia kilometrejä silkkaa Saharaa, sinne ei ole ilman kulkuneuvoa asiaa. Ajoneuvojen tarve siis lienee vähän eri luokkaa kuin Härmässä. 44 miljoonan asukkaan aavikkovaltiossa ehkä on myös laajemmat siviilimarkkinat?
 
G-mersut ole muutakuin ylihintasia Defendereitä. Painavia, kiikkeriä, ahtaita, kalliita.

Defenderi on karmein. Varmaan eniten onnettomuuksia aiheuttanut ajoneuvo PV:llä.

No nyt innostuit väittelemään itsesi kanssa😄👍 Päätä nyt mitä mieltä olet😎 Minä olen tuon jälkimmäisen mielipiteesi kanssa samaa mieltä. Onneksi lopettivat sen paskan valmistuksen, kyllä G on aivan eri laatutason laite. Kumpaakaan en kyllä kaipaa meille merkittäviä määriä enkä ainakaan omaa valmistusta. Mörkö-mersu alkaa olla jo laadukkaampi taso, mutta ei niitäkään. GTP ja 6x6 on vieny minun sydämen.
 
Aivan varmasti Uudessakaupungissa voitaisiin G:tä, Hiluxia tai mitä tahansa muuta maastoautoa valmistaa, mutta kovin kalliiksi se tulisi kääntää tehdas tuottamaan jokun 1000 auton sarja mallia, mitä tehtaalla ei muutoin tehdä. Eiköhän noita maastoautoja saa ihan avoimilta markkinoiltakin?

Algerian keissistä en osaa sanoa, mutta jos kerran tehdas on asevoimien omistuksessa, tästä voisi päätellä haetun jotain strategista etua. Niillä kolkilla tuppaa olemaan levotonta, ja sikäläisessä maastossa jalkaisin liikkuvan jalkaväen käyttö lienee perse edellä puuhun kiipeämisen maailmanennätysyritys. Tuhansia kilometrejä silkkaa Saharaa, sinne ei ole ilman kulkuneuvoa asiaa. Ajoneuvojen tarve siis lienee vähän eri luokkaa kuin Härmässä. 44 miljoonan asukkaan aavikkovaltiossa ehkä on myös laajemmat siviilimarkkinat?

Jos ne työntekijät olisivat muutoin työttömiä/lomautettuja, niin mielestäni heidät kannattaisi mieluummin työllistää johonkin yhteiskunnalle puoliksi hyödylliseen kuin maksaa työttömyyskorvausta sohvalla makoilusta.

Suomen puolustusvoimilla on hitonmoinen puute ajoneuvoista. Meillä on ~300 000 miehen asevoimat, kun ne pystytetään sotajalalle, joten 1000 auton perään voinee lyödä nollan. Esim. Australia tilasi alle 90 000 miehen asevoimilleen 2 268 G-Mersua korvaamaan Lantikat.

Suomessa toki riittää, kun sodan uhatessa pakko-otetaan ajoneuvot siviileiltä, ostetaan raskaat aseet maailmalta ja kertautetaan ei-koskaan-kertautettu reserviläisten valtaosa. Mutta ei se järin sotavalmis organisaatio ole...
 
Jos ne työntekijät olisivat muutoin työttömiä/lomautettuja, niin mielestäni heidät kannattaisi mieluummin työllistää johonkin yhteiskunnalle puoliksi hyödylliseen kuin maksaa työttömyyskorvausta sohvalla makoilusta.

Ansiosidonnaiseen menee X euroa, joka käytetään lähinnä kotimaassa elämiseen, mutta tollaseen tukityöllistämispelleilyyn heittämällä 5-10 X euroa, josta valtaosa jigien, erikoistyökalujen, lisenssien ja tuontikomponenttien muodossa ulkomaille. Se on siis haitallista yhteiskunnalle. Eivät nämä höpötykset tukityöllistämisestä juuri koskaan ole muuta kuin jonkin uskonnollisuuden kaltaisen hurmoksellisuuden toteuttamista.

Vapailla työmarkkinoilla irtisanottu tai lomautettu työntekijä kyllä etsii itselleen työpaikan, jos työstä vain suostutaan maksamaan asiallinen palkka. Jos työpaikka on aluepoliittisesti ripoteltu jonnekin hevon jeeraan, pitää tarjota niin kovaa palkkaa, että ammattilainen suostuu sinne muuttamaan. Näissä ehdotuksissa siirtyä suunnitelmatalouteen ja ihmiskauppaan se on aina mahdoton ajatus.
 
Ansiosidonnaiseen menee X euroa, joka käytetään lähinnä kotimaassa elämiseen, mutta tollaseen tukityöllistämispelleilyyn heittämällä 5-10 X euroa, josta valtaosa jigien, erikoistyökalujen, lisenssien ja tuontikomponenttien muodossa ulkomaille. Se on siis haitallista yhteiskunnalle. Eivät nämä höpötykset tukityöllistämisestä juuri koskaan ole muuta kuin jonkin uskonnollisuuden kaltaisen hurmoksellisuuden toteuttamista.

Vapailla työmarkkinoilla irtisanottu tai lomautettu työntekijä kyllä etsii itselleen työpaikan, jos työstä vain suostutaan maksamaan asiallinen palkka. Jos työpaikka on aluepoliittisesti ripoteltu jonnekin hevon jeeraan, pitää tarjota niin kovaa palkkaa, että ammattilainen suostuu sinne muuttamaan. Näissä ehdotuksissa siirtyä suunnitelmatalouteen ja ihmiskauppaan se on aina mahdoton ajatus.

No perkele, äkkiä Sako M23 ja Sisu GTP -hankinnat seis. Tilataan HK:lta 417 ja Yhdysvalloista JLTV, kyllä ne meille riittää, turha puuhata mitään kotimaassa.
 
No perkele, äkkiä Sako M23 ja Sisu GTP -hankinnat seis. Tilataan HK:lta 417 ja Yhdysvalloista JLTV, kyllä ne meille riittää, turha puuhata mitään kotimaassa.

Jos niitä merkittävästi halvemmalla saisi, niin voisi kannattaakin. Ei täällä kannata suunnitella omaa hävittäjäkonettakaan. Mutta jotenkin toivoisin, ettet viitsisi leikkiä tyhmää.

Sakon kiväärejä tuotetaan suursarjana, jolloin hinnasta kirkkaasti valtaosa vyöryttyy kotimaiseen työhön. Siitä ei myöskään makseta lisenssimaksuja, sillä se on ainakin mun lukeman mukaan omaa suunnittelua eikä lisenssituote. Muutenkin kyseessä on ilmeisesti uuden aseperheen ensimmäinen jäsen, ja RK:n seuraajaa tullaan mitä ilmeisimmin tekemään myös Ruotsille.

GTP:n kohdalla sen sijaan kritiikki voi ollakin paikallaan. Sen komponenteista valtaosa on tuontia, ja vastaavia ajoneuvoja on saatavissa markkinoiltakin. Avainkysymys onkin tuotteen lopullisessa hinnassa ja tilattavissa määrissä, että jääkö laskelma plussalle vai ei. Sisu tosin on piensarjojen tekoon erikoistunut yritys, rungot kotimaista työtä, samoin suunnittelu, ja tuotteella on myös vientipotetntiaalia. Se on pikkuisen eri asia, kuin maksaa Mersulle siitä, että saadaan tehdä saksalainen G kalliilla Suomessa käytännössä omaan käyttöön.

Muutenkin tämä talouskeskustelu ei kuulu tähän vitjaan, joten jätän asian osaltani tähän. Viestini olen jo kertonut.
 
Jos niitä merkittävästi halvemmalla saisi, niin voisi kannattaakin. Ei täällä kannata suunnitella omaa hävittäjäkonettakaan. Mutta jotenkin toivoisin, ettet viitsisi leikkiä tyhmää.

Sakon kiväärejä tuotetaan suursarjana, jolloin hinnasta kirkkaasti valtaosa vyöryttyy kotimaiseen työhön. Siitä ei myöskään makseta lisenssimaksuja, sillä se on ainakin mun lukeman mukaan omaa suunnittelua eikä lisenssituote. Muutenkin kyseessä on ilmeisesti uuden aseperheen ensimmäinen jäsen, ja RK:n seuraajaa tullaan mitä ilmeisimmin tekemään myös Ruotsille.

GTP:n kohdalla sen sijaan kritiikki voi ollakin paikallaan. Sen komponenteista valtaosa on tuontia, ja vastaavia ajoneuvoja on saatavissa markkinoiltakin. Avainkysymys onkin tuotteen lopullisessa hinnassa ja tilattavissa määrissä, että jääkö laskelma plussalle vai ei. Sisu tosin on piensarjojen tekoon erikoistunut yritys, rungot kotimaista työtä, samoin suunnittelu, ja tuotteella on myös vientipotetntiaalia. Se on pikkuisen eri asia, kuin maksaa Mersulle siitä, että saadaan tehdä saksalainen G kalliilla Suomessa käytännössä omaan käyttöön.

Muutenkin tämä talouskeskustelu ei kuulu tähän vitjaan, joten jätän asian osaltani tähän. Viestini olen jo kertonut.

Hiljan tuli tieto, että Ugista alkaa valmistua Mercedes-AMG GT -urheiluautojen neliovisia malleja. Ko. autojen (ml. muutkin korimallit) maailmanlaajuiset tuotantosarjat liikkuu tuhansissa vuodessa, eli kyse on piensarjanysväyksestä. Silti niitä valmistetaan Suomessa ihan markkinaehtoisesti...

En siis äkkiseltään usko, ettäkö militarisoitujen "Hiluxien"/"G-Mersujen" kotimainen kokoonpano/tuotanto olisi täysin epärealistista. Kyse on lähinnä siitä, paljonko valmistaja pistää lisähintaa autojen teettämisestä Ugissa versus työllisyysvaikutuksena kotimaahan jäävä raha. Mutta kotimainen kokoonpano on ollut maan tapa, miettii nyt vaikkapa Hawkien ja Hornetien kotimaista kokoonpanoa - suurin osa koottiin kotimaassa, vaikka tietotaidon olisi saanut kokoonpanemalla pari konetta ja ostamalla loput valmiilta tuotantolinjalta. Tässä tapauksessa tarvittavat erikoistyökalut/tietotaito/koulutus lienevät vieläpä paljon simppelimpiä kuin lentolaitteiden tapauksessa.

Lisäksi tuotantosarjaa voitaisiin kasvattaa ostamalla samoja ajoneuvoja muillekin toimijoille. Esim. poliisi voitaisiin pakottaa poliittisella ohjauksella ostamaan autoja, samaan tapaan kuin Saabeja vanhoina hyvinä aikoina. En usko, että EU-lainsäädäntö on este, kun Ruotsissakin poliisi on ohjannut autohankintansa kotimaisiin Volvoihin. Jos jotakin esteitä on, niin ne voitaneen kiertää ostamalla autot PV:n nimiin ja poliisi pyytää sitten autoja virka-apuna ja PV antaa autot "ikuiseen lainaan". (Näinhän on toimittu aiemmin pimeänäkölaitteiden kohdalla... joten mitään laitonta siinä ei ilmeisesti ole.)
 
Hiljan tuli tieto, että Ugista alkaa valmistua Mercedes-AMG GT -urheiluautojen neliovisia malleja. Ko. autojen (ml. muutkin korimallit) maailmanlaajuiset tuotantosarjat liikkuu tuhansissa vuodessa, eli kyse on piensarjanysväyksestä. Silti niitä valmistetaan Suomessa ihan markkinaehtoisesti...

Tuotantotalous on sen verran relevanttia, että siitä voidaan puhua. Mursun urheiluautot ovat erittäin kalliita luksustuotteita, joiden tuotanto voidaan tehdä vaikka käsityönä. Se luonnollisesti näkyy sitten hinnassa. Armeijan maastoautolle tämä ei yleensä ole kannattava tuotantoprosessi. Tuotantotaloudessa ja -tekniikassa kilkutellaan prosessit aika äärimmilleen ja höylätään prosentin osia, sellaiseen toimintaan erikoistunut teollisuus taipuu yleensä aika huonosti piensarjoihin, mutta toki sitä tehdään. Sitä ymmärtääkseni harvoin tehdään samalla laitteistolla kuin suursarjaa (esmes liukuhihnamaista järjestelyä ei välttämättä ole lainkaan, vaan kokoonpanosoluja), mutta joitain komponentteja tietysti.

En siis äkkiseltään usko, ettäkö militarisoitujen "Hiluxien"/"G-Mersujen" kotimainen kokoonpano/tuotanto olisi täysin epärealistista. Kyse on lähinnä siitä, paljonko valmistaja pistää lisähintaa autojen teettämisestä Ugissa versus työllisyysvaikutuksena kotimaahan jäävä raha. Mutta kotimainen kokoonpano on ollut maan tapa, miettii nyt vaikkapa Hawkien ja Hornetien kotimaista kokoonpanoa - suurin osa koottiin kotimaassa, vaikka tietotaidon olisi saanut kokoonpanemalla pari konetta ja ostamalla loput valmiilta tuotantolinjalta. Tässä tapauksessa tarvittavat erikoistyökalut/tietotaito/koulutus lienevät vieläpä paljon simppelimpiä kuin lentolaitteiden tapauksessa.

Suihkukoneiden osalta maksettiin siitä, että kotimaahan tuotiin ja ylläpidettiin ilmailualan osaamista, ja varmistettiin huoltojärjestelmän vikasietoisuutta syväoppimalla koneiden rakenne ja järjestelmät. Se oli osittain myös välttämätöntä ainakin tiettyyn rajaan asti, kun huoltojärjestelmää ei haluttu ulkoistaa. Lisäksi luotiin mahdollisuus toimittaa komponentteja vientiin. Tällaista tietotaitoa ei oikein ole saatavilla hankkimalla G-mersun tai Hiluxin tuotantolisenssi. Tilanne voisi olla toinen, jos autonvalmistaja etsisi maastoautolleen kokoonpanijaa Euroopan markkinoille, mutta siitä tuppaa päinvastoin olevan ylitarjontaa.

Ruotsin poliisi voinee varmistaa Volvon voittavan tarjouskilpailun säätämällä kriteerinsä sellaisiksi, että Volvo ne täyttää.

Tolleen vertailun vuoksi, meillä PV tilaa jatkuvasti maantiekuorma-autoja Mersulta ja Scanialta, vaikka saisi niitä Sisultakin ilman sen kummempia kikkailuja tai suunnitelmataloutta. Sitä ei ole nähty ainakaan riittävän kannattavaksi. Myös 80-luvulla kuorma-autoja hankittiin myös ainakin Renaultilta ja Scanialta, ilmeisesti välillä edullinen tarjous ajoi talouspolitikkan edelle.
 
Hiljan tuli tieto, että Ugista alkaa valmistua Mercedes-AMG GT -urheiluautojen neliovisia malleja. Ko. autojen (ml. muutkin korimallit) maailmanlaajuiset tuotantosarjat liikkuu tuhansissa vuodessa, eli kyse on piensarjanysväyksestä. Silti niitä valmistetaan Suomessa ihan markkinaehtoisesti...

En siis äkkiseltään usko, ettäkö militarisoitujen "Hiluxien"/"G-Mersujen" kotimainen kokoonpano/tuotanto olisi täysin epärealistista. Kyse on lähinnä siitä, paljonko valmistaja pistää lisähintaa autojen teettämisestä Ugissa versus työllisyysvaikutuksena kotimaahan jäävä raha. Mutta kotimainen kokoonpano on ollut maan tapa, miettii nyt vaikkapa Hawkien ja Hornetien kotimaista kokoonpanoa - suurin osa koottiin kotimaassa, vaikka tietotaidon olisi saanut kokoonpanemalla pari konetta ja ostamalla loput valmiilta tuotantolinjalta. Tässä tapauksessa tarvittavat erikoistyökalut/tietotaito/koulutus lienevät vieläpä paljon simppelimpiä kuin lentolaitteiden tapauksessa.

Lisäksi tuotantosarjaa voitaisiin kasvattaa ostamalla samoja ajoneuvoja muillekin toimijoille. Esim. poliisi voitaisiin pakottaa poliittisella ohjauksella ostamaan autoja, samaan tapaan kuin Saabeja vanhoina hyvinä aikoina. En usko, että EU-lainsäädäntö on este, kun Ruotsissakin poliisi on ohjannut autohankintansa kotimaisiin Volvoihin. Jos jotakin esteitä on, niin ne voitaneen kiertää ostamalla autot PV:n nimiin ja poliisi pyytää sitten autoja virka-apuna ja PV antaa autot "ikuiseen lainaan". (Näinhän on toimittu aiemmin pimeänäkölaitteiden kohdalla... joten mitään laitonta siinä ei ilmeisesti ole.)
Kyllä poliisi on joutunut palauttamaan ihan jokaisen pimeänäkölaitteen ja ostamaan omansa, koska VTV moitti PV:tä ja poliisia ko järjestelystä.
 
Jos GTP:stä tehtäisiin tavarankuljetusmalli, se voisi näyttää hieman tältä. Taitaa kyllä oikea (panssaroitu) maastokuorma-auto olla parempi...

iu


 
Jos GTP:stä tehtäisiin tavarankuljetusmalli, se voisi näyttää hieman tältä. Taitaa kyllä oikea (panssaroitu) maastokuorma-auto olla parempi...

iu


Korihan on vain levyä, mitä voi leikellä asiakkaan toivomuksen mukaan. Lava-versio varmaan kilpailisi Ategon yms pienten kuoma-autojen kanssa.
jekrana-2022-07-17-221536.jpg
 
Korihan on vain levyä, mitä voi leikellä asiakkaan toivomuksen mukaan. Lava-versio varmaan kilpailisi Ategon yms pienten kuoma-autojen kanssa.

MB Atego, Sisu A2045, MAN HX60 ja niin edelleen? Olet varmaan oikeassa.

Ajattelin kuitenkin rahalla saatavaa suorituskykyä. Esimerkiksi panssaroitu hytti painanee yhtä paljon ja maksanee saman verran saman, tehtiin se sitten 4x4 tai 8x8 autoon. Jos haetaan taistelunkestävyyttä panssaroimalla myös moottori ja muu olennainen tekniikka, niin siinäkään ero ei varmaan repeä pienen ja suuren kuorma-auton välillä. Mutta pienen kuljetuskapasiteetin autoja tarvitaan paljon enemmän saman kuutiometrimäärän tai tonnimäärän siirtämiseksi, joten konseptina tuollainen Sisu GTP tavarankuljetusversio tuntuu hassulta.
 
MB Atego, Sisu A2045, MAN HX60 ja niin edelleen? Olet varmaan oikeassa.

Ajattelin kuitenkin rahalla saatavaa suorituskykyä. Esimerkiksi panssaroitu hytti painanee yhtä paljon ja maksanee saman verran saman, tehtiin se sitten 4x4 tai 8x8 autoon. Jos haetaan taistelunkestävyyttä panssaroimalla myös moottori ja muu olennainen tekniikka, niin siinäkään ero ei varmaan repeä pienen ja suuren kuorma-auton välillä. Mutta pienen kuljetuskapasiteetin autoja tarvitaan paljon enemmän saman kuutiometrimäärän tai tonnimäärän siirtämiseksi, joten konseptina tuollainen Sisu GTP tavarankuljetusversio tuntuu hassulta.
Pelkän tonnimäärän osaoptimoinnissa toki noin. Mutta jos vaatimuksissa on tavaran jakelu samaan aikaan X paikkaan, niin autoja tarvitaan X kpl kuljetuskapasiteetista riippumatta. Silloin autojen ylikapasiteetti taas on turhaa ylimääräistä kustannusta. Jotta rahalla saatava suorituskyky voidaan optimoida, tarvitsee ensin tietää tarvittavan suorituskyvyn kaikki facetit - pelkkä kokonaistonnimäärä ei riitä.

Hyvin nopeasti tuossa päädytään malliin, jossa tarvitaan isoja perävaunuyhdistelmiä, keskikokoisia rekkoja ja pienempiä kuljetusajoneuvoja. Suojauksen tarve tietysti kasvaa pienempään ajoneuvoon mentäessä, koska ne toimivat lähempänä aktiivista taistelualuetta. GTP nyt on kohdennettu tuonne pienempään päähän, ehkäpä siksi että Sisulla oli jo ennestään tarjontaa isompiin suojattuihin kuorma-autoihin.
 
Back
Top