Hiljan tuli
tieto, että Ugista alkaa valmistua Mercedes-AMG GT -urheiluautojen neliovisia malleja. Ko. autojen (ml. muutkin korimallit) maailmanlaajuiset
tuotantosarjat liikkuu tuhansissa vuodessa, eli kyse on piensarjanysväyksestä. Silti niitä valmistetaan Suomessa ihan markkinaehtoisesti...
En siis äkkiseltään usko, ettäkö militarisoitujen "Hiluxien"/"G-Mersujen" kotimainen kokoonpano/tuotanto olisi täysin epärealistista. Kyse on lähinnä siitä, paljonko valmistaja pistää lisähintaa autojen teettämisestä Ugissa versus työllisyysvaikutuksena kotimaahan jäävä raha. Mutta kotimainen kokoonpano on ollut maan tapa, miettii nyt vaikkapa Hawkien ja Hornetien kotimaista kokoonpanoa - suurin osa koottiin kotimaassa, vaikka tietotaidon olisi saanut kokoonpanemalla pari konetta ja ostamalla loput valmiilta tuotantolinjalta. Tässä tapauksessa tarvittavat erikoistyökalut/tietotaito/koulutus lienevät vieläpä paljon simppelimpiä kuin lentolaitteiden tapauksessa.
Lisäksi tuotantosarjaa voitaisiin kasvattaa ostamalla samoja ajoneuvoja muillekin toimijoille. Esim. poliisi voitaisiin pakottaa poliittisella ohjauksella ostamaan autoja, samaan tapaan kuin Saabeja vanhoina hyvinä aikoina. En usko, että EU-lainsäädäntö on este, kun Ruotsissakin poliisi on ohjannut autohankintansa kotimaisiin Volvoihin. Jos jotakin esteitä on, niin ne voitaneen kiertää ostamalla autot PV:n nimiin ja poliisi pyytää sitten autoja virka-apuna ja PV antaa autot "ikuiseen lainaan". (Näinhän on toimittu aiemmin
pimeänäkölaitteiden kohdalla... joten mitään laitonta siinä ei ilmeisesti ole.)