Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Pelkän tonnimäärän osaoptimoinnissa toki noin. Mutta jos vaatimuksissa on tavaran jakelu samaan aikaan X paikkaan, niin autoja tarvitaan X kpl kuljetuskapasiteetista riippumatta. Silloin autojen ylikapasiteetti taas on turhaa ylimääräistä kustannusta. Jotta rahalla saatava suorituskyky voidaan optimoida, tarvitsee ensin tietää tarvittavan suorituskyvyn kaikki facetit - pelkkä kokonaistonnimäärä ei riitä.

Hyvin nopeasti tuossa päädytään malliin, jossa tarvitaan isoja perävaunuyhdistelmiä, keskikokoisia rekkoja ja pienempiä kuljetusajoneuvoja. Suojauksen tarve tietysti kasvaa pienempään ajoneuvoon mentäessä, koska ne toimivat lähempänä aktiivista taistelualuetta. GTP nyt on kohdennettu tuonne pienempään päähän, ehkäpä siksi että Sisulla oli jo ennestään tarjontaa isompiin suojattuihin kuorma-autoihin.
Homma menee varmaan niin että huolto tarvitsee niitä täysperävaunuja ja niitä onkin ihan pataljoonatasalla saakka. Huollettavalla on sitten kevyempää kalustoa jolla tavaraa noudetaan. Jos raskasta tavaraa on runsaasti niin kuten vaikka tykistöllä a-tarvikkeita niin kyyti tuo lastin lähemmäs.
 
Lisäisihän tuollainen suojattu Sisu GTP huollon taistelunkestävyyttä, kun ei varsinaista takalinjaa ole, joukot palloilee/hajautettu ja silti pitäisi huollon uskaltaa toimia. Eikö jenkitkin painota tätä huollossaan, tai siis se ilmeisesti raskaammin suojattu/valmiina taisteluun.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäisihän tuollainen suojattu Sisu GTP huollon taistelunkestävyyttä, kun ei varsinaista takalinjaa ole, joukot palloilee/hajautettu ja silti pitäisi huollon uskaltaa toimia. Eikö jenkitkin painota tätä huollossaan, tai siis se ilmeisesti raskaammin suojattu/valmiina taisteluun.
Varsinaista takalintaa ei tosiaan nykyisin ole. Etulinja on edelleenkin mutta se on erilaisten asevaikutusta tarjoavien järjestelmien vuoksi jumalattoman syvä. Sen puolesta huollon ja liikkeen täytyisi olla eri tavalla suojattua kuin mennä aikoina.
 
Vähän ilmeisesti tuota silmälläpitäen panssarikoppinen tai vähintään sirplaesuojalevyin varustettu maastokuorma-auto alkaa olla tehtaan kataloogissa enemmän sääntö kuin poikkeus:

1024px-Mercedes-Benz_Zetros_GTF_6x6.JPG
 
Lisäisihän tuollainen suojattu Sisu GTP huollon taistelunkestävyyttä, kun ei varsinaista takalinjaa ole, joukot palloilee/hajautettu ja silti pitäisi huollon uskaltaa toimia. Eikö jenkitkin painota tätä huollossaan, tai siis se ilmeisesti raskaammin suojattu/valmiina taisteluun.
GTP on aika heppoinen tuossa huollossa. Enemmin katselisin Sisu E 13TP 6x6 ja 8x8 suuntaan, joissa on jo suojausvalmius miinojen sekä ballistiikan osalta. Tavaraa liikkuu ihan julmetusti kun soditaan ja siinä tarvitaan raskasta kuljetuskykyä.

Puolustusvoimat on aikaisemmin julkistanut yli 80:n SISU maastokuorma-auton hankinnat uusien ilmatorjunta- ja tutkajärjestelmien käyttöön. Nämä autot tulevat tuotantoon vuosina 2010-2014. Lisäksi Puolustusvoimat on tilannut 234 keskiraskasta SISU A2045 4x4 maastokuorma-autoa, joiden tuotanto alkaa vuodenvaihteessa. Tähän tilaukseen liittyy myös optio 240 auton lisätoimituksista vuoden 2012 jälkeen.

Nyt päätetyistä Puolustusvoimille toimitettavista autoista 20 on suojattuja neliakselisia SISU 8x8 E13TP mallisarjan järeitä maastokuorma-autoja. Autot on suunniteltu toimimaan erittäin vaativissa kansainvälisen kriisinhallinnan tehtävissä.

Autot varustetaan vahvalla miina- ja ballistisella suojauksella, joka miinasuojauksen osalta täyttää Stanag 4569 Level 2a tason ja ohjaamon ballistisen suojauksen osalta Level 2 tason. Autojen Suomessa valmistettavat ohjaamot ovat paineistettavia ja varustettu tehokkaalla NBC-laitteistolla mm. taistelukaasuja vastaan. https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?a5000=249

getmedia.ashx
 
GTP on aika heppoinen tuossa huollossa. Enemmin katselisin Sisu E 13TP 6x6 ja 8x8 suuntaan, joissa on jo suojausvalmius miinojen sekä ballistiikan osalta. Tavaraa liikkuu ihan julmetusti kun soditaan ja siinä tarvitaan raskasta kuljetuskykyä.

Puolustusvoimat on aikaisemmin julkistanut yli 80:n SISU maastokuorma-auton hankinnat uusien ilmatorjunta- ja tutkajärjestelmien käyttöön. Nämä autot tulevat tuotantoon vuosina 2010-2014. Lisäksi Puolustusvoimat on tilannut 234 keskiraskasta SISU A2045 4x4 maastokuorma-autoa, joiden tuotanto alkaa vuodenvaihteessa. Tähän tilaukseen liittyy myös optio 240 auton lisätoimituksista vuoden 2012 jälkeen.

Nyt päätetyistä Puolustusvoimille toimitettavista autoista 20 on suojattuja neliakselisia SISU 8x8 E13TP mallisarjan järeitä maastokuorma-autoja. Autot on suunniteltu toimimaan erittäin vaativissa kansainvälisen kriisinhallinnan tehtävissä.

Autot varustetaan vahvalla miina- ja ballistisella suojauksella, joka miinasuojauksen osalta täyttää Stanag 4569 Level 2a tason ja ohjaamon ballistisen suojauksen osalta Level 2 tason. Autojen Suomessa valmistettavat ohjaamot ovat paineistettavia ja varustettu tehokkaalla NBC-laitteistolla mm. taistelukaasuja vastaan. https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?a5000=249

getmedia.ashx
Niin tuo huolto pääosin konttien pyörittelyyn pohjautuvaa nykyisin mitä täältä lukenut. Kuitenkin myös pienemmälle Sisu a2045 4x4:lle ollut tarvetta tuon lainauksesi perusteella. Sääli vain, että a2045 ilmeisesti suojaamaton versio.
Homma menee varmaan niin että huolto tarvitsee niitä täysperävaunuja ja niitä onkin ihan pataljoonatasalla saakka. Huollettavalla on sitten kevyempää kalustoa jolla tavaraa noudetaan. Jos raskasta tavaraa on runsaasti niin kuten vaikka tykistöllä a-tarvikkeita niin kyyti tuo lastin lähemmäs.
Tuohon huollettavan oman tavaran noutamiseen Sisu GTP:tä kuvittelin.

EDIT: Maallikkona en tosin tiedä riittääkö kapasiteetti GTP:llä siihenkään. Sisu E 13 TP 6x6/8x8 hankinnat ei kuulostaisi nekään huonoilta.
 
Viimeksi muokattu:
Ne A2045:t ovat enemmän Masien korvaajia varuskunta-autoina, eikä malli ole erityisen onnistuneen maineessa. Isolavaisena se on tietty enemmän rahtijuhta kuin GTP ja varmaan komppaniatason huolto niillä osin kulkeekin. Armeija on sen verran iso sirkus, että siellä on tarvetta aika monen kokoiselle ja eri tavalla varustetuille kuorma-autoille, mutta mun asiantuntemus ei riitä arvioimaan, että onko suojatuilla partioautoilla (GTP avolava tai farkku) tarkoitus toteuttaa operatiivisten joukkojen jääkärijoukkueiden huolto. Se olisi aika resurssisyöppö, mutta toisaalta vikasietoinen ratkaisu. Opponentti käyttää tulivoimaa aika säästelemättä, joten ei ajatus ehkä ihan tyhjästä temmattu ole.
 
Ne A2045:t ovat enemmän Masien korvaajia varuskunta-autoina, eikä malli ole erityisen onnistuneen maineessa. Isolavaisena se on tietty enemmän rahtijuhta kuin GTP ja varmaan komppaniatason huolto niillä osin kulkeekin. Armeija on sen verran iso sirkus, että siellä on tarvetta aika monen kokoiselle ja eri tavalla varustetuille kuorma-autoille, mutta mun asiantuntemus ei riitä arvioimaan, että onko suojatuilla partioautoilla (GTP avolava tai farkku) tarkoitus toteuttaa operatiivisten joukkojen jääkärijoukkueiden huolto. Se olisi aika resurssisyöppö, mutta toisaalta vikasietoinen ratkaisu. Opponentti käyttää tulivoimaa aika säästelemättä, joten ei ajatus ehkä ihan tyhjästä temmattu ole.
Samaan autoon sotkettu Sisua, Mersua ja Mania ja ongelma on valmis.
Aika, korjaan siis erittäin vikaherkkä auto mitä oon autohallin kapiukkojen kanssa jutustellu. Nuo uuet Zetrokset on kovia pelejä, hyvin painaa hangessa!
 
Joo, semmonen komitean suunnittelema hevonen ei oo ihan menestysresepti. Tosin ei tainnu myöskään PV olla oikein selkeä, että mitä haluaa?

Zetros on suosittu myös mm. infarakentamisessa ja tietääkseni ihan suunniteltu maastoajoon, toisin kuin esmes 4x4 Atego. Nekin vissiin hankittiin varuskuntakruisailuun?
 
Joo, semmonen komitean suunnittelema hevonen ei oo ihan menestysresepti. Tosin ei tainnu myöskään PV olla oikein selkeä, että mitä haluaa?

Zetros on suosittu myös mm. infarakentamisessa ja tietääkseni ihan suunniteltu maastoajoon, toisin kuin esmes 4x4 Atego. Nekin vissiin hankittiin varuskuntakruisailuun?
Kyllä firman Ategoilla pääsee huonoissakin paikoissa. Tosin en mihinkään off-road polulle lähtis tunkemaan.
 
Kyllä firman Ategoilla pääsee huonoissakin paikoissa. Tosin en mihinkään off-road polulle lähtis tunkemaan.
Sanotaanko nyt näin, että mun kokemus nelivetoiseksi päivitetyn ja (pienikokoisin) maastorenkain varustetun jakeluauton maastokelpoisuudesta ei ihan vastaa tarkoitusta varten tehdyn ajoneuvon ominaisuuksia. Tyypilliseen varuskunta-ajoon ne riittävät, mutta esim. rikkoutuneen Ategon suurin sallittu hinausnopeus oli ainakin tuolloin 10 km/h.
 
SISU taitaa olla niin pieni toimija että sillä mallisto on rajallinen nykyään, eikä tuon TP-sarjan ja GTP:n lisäksi ole suojaamatonta omasuunnittelua.

Aikanaan Masi, Rasi ja vielä kai SK olivat kovia pelejä ja ilmeisesti luotettavia. Niissä jonkin verran matkanneena en muista että olisi koskaan tyssännyt matkanteko tai jämähtänyt talvella leireille. Toimivat kesät-talvet.
 
SISU taitaa olla niin pieni toimija että sillä mallisto on rajallinen nykyään, eikä tuon TP-sarjan ja GTP:n lisäksi ole suojaamatonta omasuunnittelua.

Aikanaan Masi, Rasi ja vielä kai SK olivat kovia pelejä ja ilmeisesti luotettavia. Niissä jonkin verran matkanneena en muista että olisi koskaan tyssännyt matkanteko tai jämähtänyt talvella leireille. Toimivat kesät-talvet.

Onko tarpeenkaan? ETP:tä on myyty siviilisektorille, ainakin jollekin öljyfirmalle Itä-Eurooppaan, ja tuskin ne oli panssaroituja. Malliston sivulla olevassa graafissakin todetaan: "Can be equipped with mine- and ballistic shields." Siis voidaan varustaa, eli se on lisävarustelistalta ruksittava optio.
 
Mersun hyttiähän joinekin muutoksin Sisu käyttää siviilisarjassaan, joten ehkä on menty ihan sillä? Viime vuosikymmenen alkuun asti hytit tulivat Renaultilta, vielä 90-luvun jälkipuoliskolla E-sarjassa oli S-sarjasta jatkokehitetty oma hytti.

E11T käytti Rellun hyttiä tai ainakin sen pääkomponentteja:

sisu_e11t_8x8.jpg
 
SISU taitaa olla niin pieni toimija että sillä mallisto on rajallinen nykyään, eikä tuon TP-sarjan ja GTP:n lisäksi ole suojaamatonta omasuunnittelua.

Aikanaan Masi, Rasi ja vielä kai SK olivat kovia pelejä ja ilmeisesti luotettavia. Niissä jonkin verran matkanneena en muista että olisi koskaan tyssännyt matkanteko tai jämähtänyt talvella leireille. Toimivat kesät-talvet.

Jeps, viimeksi mainitut olivat loistavia ainakin sen jälkeen, kun jouduin aikoinaan matkaamaan 6-kulmaisilla renkailla varustetulla GRAZ:lla Vaasasta Lohtajalle!
 
SISU taitaa olla niin pieni toimija että sillä mallisto on rajallinen nykyään, eikä tuon TP-sarjan ja GTP:n lisäksi ole suojaamatonta omasuunnittelua.

Aikanaan Masi, Rasi ja vielä kai SK olivat kovia pelejä ja ilmeisesti luotettavia. Niissä jonkin verran matkanneena en muista että olisi koskaan tyssännyt matkanteko tai jämähtänyt talvella leireille. Toimivat kesät-talvet.
Kyllä Rovajärvellä on ollut kelejä, kun ryssäprikaatin zilit olivat ainoat autot liikkeellä. Sisut lähti -42*C käyntiin, mutta eivät liikkeelle kun jakovaihteistojen öljyt niin jäykkää tavaraa ettei vaihteet menneet päälle.
 
Kyllä Rovajärvellä on ollut kelejä, kun ryssäprikaatin zilit olivat ainoat autot liikkeellä. Sisut lähti -42*C käyntiin, mutta eivät liikkeelle kun jakovaihteistojen öljyt niin jäykkää tavaraa ettei vaihteet menneet päälle.
Ja on ollut kertausharjoituksia, joissa Zilejä käynnisteltiin joka tunti, etteivät liiaksi jäähtyneet, koska eivät olisi lähteneet käyntiin. Itse en niiden kanssa "päässyt" toimimaan, mutta asentajakaverini minua näin valisti.

Mutta takaisin itse aiheeseen, olisihan se panssaroitu ohjaamo kova juttu kuskeille, edes vähän paremmat mahdollisuudet selvitä ensimmäisestä osumasta hengissä. Tosin, pitää huomioida vaaran aste. Onko välttämätöntä selustassa toimiessa?

Eikös nykyään etulinjan pallomeressä pyörivät yksiköt itse nouda tavaransa tilapäisvarastoista omalla kalustollaan? Niillekö tuota GTP täällä kaivataan? Mielestäni varsinaiset logistiikkaa hoitavat joukot tarvitsevat kuljetuskapasiteetiltaan järeämpää kalustoa, eikä sen välttämättä tarvitse olla mahdollista ohjaamon sirpalesuojausta paremmin panssaroitua.
 
Ja on ollut kertausharjoituksia, joissa Zilejä käynnisteltiin joka tunti, etteivät liiaksi jäähtyneet, koska eivät olisi lähteneet käyntiin. Itse en niiden kanssa "päässyt" toimimaan, mutta asentajakaverini minua näin valisti.

Mutta takaisin itse aiheeseen, olisihan se panssaroitu ohjaamo kova juttu kuskeille, edes vähän paremmat mahdollisuudet selvitä ensimmäisestä osumasta hengissä. Tosin, pitää huomioida vaaran aste. Onko välttämätöntä selustassa toimiessa?

Eikös nykyään etulinjan pallomeressä pyörivät yksiköt itse nouda tavaransa tilapäisvarastoista omalla kalustollaan? Niillekö tuota GTP täällä kaivataan? Mielestäni varsinaiset logistiikkaa hoitavat joukot tarvitsevat kuljetuskapasiteetiltaan järeämpää kalustoa, eikä sen välttämättä tarvitse olla mahdollista ohjaamon sirpalesuojausta paremmin panssaroitua.
Kuulostaa ihan it-miehen vastauksesta, zil toimii jos on auto- ja moottorimies. Olen myös kuullut monia juttuja kaverilta, joissa ei ihan ollut todellista pohjaa. Nämä kh-väki ei sitten varmaan osanneet käyttää zilin esilämppäriä.
 
Ziltoni on loistava peli, missä Masit, Rasit hyytyy yms, niin Zili lähtee käyntiin et heilahtaa. Ai miksi koska bensa vs diesel.
 
Back
Top