Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Pelkän tonnimäärän osaoptimoinnissa toki noin. Mutta jos vaatimuksissa on tavaran jakelu samaan aikaan X paikkaan, niin autoja tarvitaan X kpl kuljetuskapasiteetista riippumatta. Silloin autojen ylikapasiteetti taas on turhaa ylimääräistä kustannusta. Jotta rahalla saatava suorituskyky voidaan optimoida, tarvitsee ensin tietää tarvittavan suorituskyvyn kaikki facetit - pelkkä kokonaistonnimäärä ei riitä.

Hyvin nopeasti tuossa päädytään malliin, jossa tarvitaan isoja perävaunuyhdistelmiä, keskikokoisia rekkoja ja pienempiä kuljetusajoneuvoja. Suojauksen tarve tietysti kasvaa pienempään ajoneuvoon mentäessä, koska ne toimivat lähempänä aktiivista taistelualuetta. GTP nyt on kohdennettu tuonne pienempään päähän, ehkäpä siksi että Sisulla oli jo ennestään tarjontaa isompiin suojattuihin kuorma-autoihin.

Tässä tarvitsisi tietää, miten huolto on suunniteltu toimivaksi. Mutta yksityisajattelisin, että esim. komppanian kuluttama materiaalimäärä alkaa olla jo sitä luokkaa, että tavaraa ei kannata kuskata pataljoonasta GTP:n lavalla. KRH-ampumatarvikkeet, ps-miinat, patruunat, kessit, vesi, ruoka ja niin edelleen... Toisaalta komppanian toiminta-alue alkaa taas jo olla niin pieni ja edelleen kulkevat tavaramäärät niin rajallisia, että kyseenalaistaisin järkevyyden ajaa tavaraa eteenpäin joukkueille kuljetuskapasiteettiin nähden kallillla GTP:llä. Kustannustehokkaampaa lähettää yksi "Pasi" hakemaan lisää tavaraa komppaniasta.
 
Kyllä Rovajärvellä on ollut kelejä, kun ryssäprikaatin zilit olivat ainoat autot liikkeellä. Sisut lähti -42*C käyntiin, mutta eivät liikkeelle kun jakovaihteistojen öljyt niin jäykkää tavaraa ettei vaihteet menneet päälle.
Oliskohan tuo hoidettavissa vaan erilaisilla öljyillä? Tuskin on tekemätön paikka? On meinaan iso ongelma koska suuri osa logistiikasta kulkee Sisuilla.
 
Kyllä Rovajärvellä on ollut kelejä, kun ryssäprikaatin zilit olivat ainoat autot liikkeellä. Sisut lähti -42*C käyntiin, mutta eivät liikkeelle kun jakovaihteistojen öljyt niin jäykkää tavaraa ettei vaihteet menneet päälle.

Tammikuu 1999 ja alokasleiri Rovaniemellä.
 
Oliskohan tuo hoidettavissa vaan erilaisilla öljyillä? Tuskin on tekemätön paikka? On meinaan iso ongelma koska suuri osa logistiikasta kulkee Sisuilla.
Ihmetyttää kummasti, kyllähän siviilikalustokin painaa tuommosilla pakkasilla menemään. Kyllähän se kylmänä on jäykkää, mutta hissukseen lähtee lämpenemään.
Mutta ei saa väkisin runnoa, silloin tulee vaurioita!
 
Ihmetyttää kummasti, kyllähän siviilikalustokin painaa tuommosilla pakkasilla menemään. Kyllähän se kylmänä on jäykkää, mutta hissukseen lähtee lämpenemään.
Mutta ei saa väkisin runnoa, silloin tulee vaurioita!
Se -42*C pamahti noin 16 tunnin aikana ja kun kyseessä ei ole ammattikuskit vaan varusmiehet niin tuollaisia ongelmia sattuu. Ammattikuskit osaa olla sammuttamatta autoa.
 
Lisäisihän tuollainen suojattu Sisu GTP huollon taistelunkestävyyttä, kun ei varsinaista takalinjaa ole, joukot palloilee/hajautettu ja silti pitäisi huollon uskaltaa toimia. Eikö jenkitkin painota tätä huollossaan, tai siis se ilmeisesti raskaammin suojattu/valmiina taisteluun.
No jooo
Meillä huollossa ja rakentamisessa on riskin mittainen suojaus.
Kuljetuskalusto jämäkämpää ja saattajina tarpeen mukaan mbt tai muut sen sellaiset kotkottimet.
Nykyisissä raksa hommissa on kyllä taivaalla vahti ja paikallista kalustoa aika mukavasti.
 
Ja lisää tutun BTR-4:n työtä. Olen oppinut tykkäämään tuosta vaunusta. Ukrainalaiset suitsuttavat sitä.

Ei kovin hyvin ole kuitenkaan myynyt. Irak palautti vaunut ja terminoi kaupat heikon laadun takia ja samoin Kazakstan perui kaupat laadullisten ongelmien vuoksi. Vaunu kestää vain 7,62mm AP-luodit perusveriossa, joten ei ihan IFV:n kategoriaan mene. Pikemminkin samaa luokkaa kuin BTR-82A eli tykillä aseistettu pyöräpanssari.
http://www.military-today.com/apc/btr_4.htm
Auttaa tietysti pahassa paikassa enemmän kuin jalkaväen aseet.
 
Ei kovin hyvin ole kuitenkaan myynyt. Irak palautti vaunut ja terminoi kaupat heikon laadun takia ja samoin Kazakstan perui kaupat laadullisten ongelmien vuoksi. Vaunu kestää vain 7,62mm AP-luodit perusveriossa, joten ei ihan IFV:n kategoriaan mene. Pikemminkin samaa luokkaa kuin BTR-82A eli tykillä aseistettu pyöräpanssari.
http://www.military-today.com/apc/btr_4.htm
Auttaa tietysti pahassa paikassa enemmän kuin jalkaväen aseet.

Joo, niissä oli kuulemma metallinhalkeilua ym. ongelmia.


146916_600.jpg

925016_original.jpg

147319_600.jpg
 
Laatuongelmista huolimatta 30mm etäohjattu kanuuna lämppärillä(?) kelpaa kaikkiin tilanteisiin. Mutta joo mitä tahansa laatua ei voi noissa diileissä hyvyäksyä vaikkakin ironisesti noista olisi ollut varmasti enemmän iloa juuri aseistuksen puolesta ISIStä vastaan kuin mistään muusta Irakin maakalustosta.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin sellaisen huhun näin tuon tiimoilta että ukrainalaisilla ei ollut (tai oli jotain ongelmia toimituksessa) oikeaa panssariterästä, ja ainakin osa ajoneuvoista olisi rakennettu tavallisella rakenneteräksellä tms. ei-niin-kestävällä seoksella panssaroituna. Ei asiakkaat tietenkään sellaista kelpuuta. Aseistuksen ja varustelun puolesta toki huikea parannus vanhempaan Petteri-kalustoon nähden.
 
Joo, niissä oli kuulemma metallinhalkeilua ym. ongelmia.


146916_600.jpg

925016_original.jpg

147319_600.jpg
Hmm. Kaikki halkeamat hitsisaumojen luona, poikittain sauman suuntaan nähden. Vaikuttaisi siltä, että esilämmöt eivät ole olleet tarpeeksi hyvät. Esim. Armox vaatii 100 °C esilämpöä.
 
Back
Top