Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jäätävän kokoinen tuo, tosin M113 on ilmeisen siro verrokki. Eikä tuota AMPV:tä voi kauniiksikaan kehua, jotenkin täyteen pimpatun näköinen kokonaisuus ollakseen kuitenkin puhtaalta pöydältä suunniteltu uusi design. Sotakoneen ensisijainen tarkoitus ei tietenkään ole olla ilo silmälle 😅

Painoa vissin joku 35 tonnia ja koostaan huolimatta kuitenkin vain 2+6 kapasiteetti.

Katso liite: 75342

US_Army_AMPV_compared_to_the_M113.png


Muok. lisätty linkki rollout -videoon
Jos tuonne ei mahdu kuin 6 jantteria kyytiin, niin toivottavasti tavarankuljetuskapasiteetti on riittävä pitkään itsenäiseen toimintaan.
 
Jäätävän kokoinen tuo, tosin M113 on ilmeisen siro verrokki. Eikä tuota AMPV:tä voi kauniiksikaan kehua, jotenkin täyteen pimpatun näköinen kokonaisuus ollakseen kuitenkin puhtaalta pöydältä suunniteltu uusi design. Sotakoneen ensisijainen tarkoitus ei tietenkään ole olla ilo silmälle 😅

Painoa vissin joku 35 tonnia ja koostaan huolimatta kuitenkin vain 2+6 kapasiteetti.

Katso liite: 75342

US_Army_AMPV_compared_to_the_M113.png


Muok. lisätty linkki rollout -videoon
Eikö tuo ole Bradley ilman tornia? Eli se siitä puhtaasta pöydästä.
 
Eikö tuo ole Bradley ilman tornia? Eli se siitä puhtaasta pöydästä.
En tiedä, mutta epäilys heräsi tuosta itselle myös aiemmin. Jotenkin sukunäköinen ja alusta näyttää kovin samalta.
 
Tässäpä suomen paikallisjoukoille oiva kulkuneuvo ;):cool:

Edit: Poistin linkin, kun kuulema hälyyttää haitallisesta sivusta, ei kyllä itselläni. Vaihdan kuvaan.
 

Liitteet

  • kuva_2023-03-29_145356990.png
    kuva_2023-03-29_145356990.png
    1.7 MB · Luettu: 59
Viimeksi muokattu:
Puolan valtionyhtiö PGZ myy Ukrainalle 100 Rosomakia (Patria AMV lisenssillä ja omilla modeilla)? Hienoa ja hyvä homma Ukrainan kannalta jos näin on, mutta mistä lähtien PGZ:llä on ollut lupa myydä näitä yhtään minnekään? Ymmärtääkseni lisenssisopimus Patrian kanssa nimenomaan kieltää sen. Ei taida olla mikään aprillipilajuttu.

 
Puolan valtionyhtiö PGZ myy Ukrainalle 100 Rosomakia (Patria AMV lisenssillä ja omilla modeilla)? Hienoa ja hyvä homma Ukrainan kannalta jos näin on, mutta mistä lähtien PGZ:llä on ollut lupa myydä näitä yhtään minnekään? Ymmärtääkseni lisenssisopimus Patrian kanssa nimenomaan kieltää sen. Ei taida olla mikään aprillipilajuttu.

Tämän mukaan nuo olisivat versioita jotka aseistettu 30mm tykillä
 
Puolan valtionyhtiö PGZ myy Ukrainalle 100 Rosomakia (Patria AMV lisenssillä ja omilla modeilla)? Hienoa ja hyvä homma Ukrainan kannalta jos näin on, mutta mistä lähtien PGZ:llä on ollut lupa myydä näitä yhtään minnekään? Ymmärtääkseni lisenssisopimus Patrian kanssa nimenomaan kieltää sen. Ei taida olla mikään aprillipilajuttu.


Kyllä niillä on oikeus myydä, on ollut pidemmän aikaa. Tähän asti eivät vain ole saaneet kauppoja aikaiseksi, potentiaaliset asiakkaat ovat ostaneet mieluummin suoraan Patrialta kuin väliportaan kautta.

As part of the agreement, WZM will have licence rights to continue production and marketing of the vehicle to both MoD and foreign customers until 2023, as well as service and repair rights for a period of up to 2052.

 
Kyllä niillä on oikeus myydä, on ollut pidemmän aikaa. Tähän asti eivät vain ole saaneet kauppoja aikaiseksi, potentiaaliset asiakkaat ovat ostaneet mieluummin suoraan Patrialta kuin väliportaan kautta.



Kai tuosta provikat kilahtaa patrialle?
 
Kai tuosta provikat kilahtaa patrialle?

Luulisin, että Patria ei ole antanut kertamaksulla puolalaisille avointa valtakirjaa myydä vaikkapa 3000 ajoneuvoa Yhdysvaltain asevoimille. Alapuolinenkin vähän viittaisi siihen, että jokaisesta ajoneuvosta kilahtaa X euroa Patrian kassaan (Liettuaan siis tarjottiin 2015 niin AMV:tä Patrialta kuin Rosomakia Puolasta).

Patria saa Rosomak S.A:n lisenssillä valmistamista panssariajoneuvoista tuloja, mutta yhtiön ja kotimaisten työpaikkojen kannalta olisi parempi, jos se voittaisi kilpailun itse ja pääsisi valmistamaan ajoneuvot Suomessa.
 
Oma kysymyksensä sitten, että onko tuo ollenkaan parasvaihtoehto suhteellisen rajoitetuilla resursseilla toimivalle maalle. Alusta on aika arvokas. Varmasti kyllä hyvä ukrainen aroille ei siinä kahta kysymystä.
 
Oma kysymyksensä sitten, että onko tuo ollenkaan parasvaihtoehto suhteellisen rajoitetuilla resursseilla toimivalle maalle. Alusta on aika arvokas. Varmasti kyllä hyvä ukrainen aroille ei siinä kahta kysymystä.

Minä mietin asiaa tästä kulmasta: antaako Puola nämä 100 kpl omista varastoistaan ja valmistaa sitten uudet 100 kpl omille asevoimilleen?

Täten Ukrainalle toimitettavat ajoneuvot eivät olisi uustuotantoa MUTTA ne kyettäisiin toimittamaan nopeasti.

Sotaa käyvä maa tarvitsee ajoneuvoja nyt eikä viiden vuoden kuluttua. Määrän pitää myös olla riittävä, joten ei ole montaa vaihtoehtoa mistä näitä saisi.

HUOM: mitään tällaista ei ole vahvistettu julkisuudessa, joten tämä on minun spekulointia vain. Loogista kyllä, mutta odottaa vahvistusta.

-

Puolalla on tällä hetkellä noin 900 kpl näitä, eri versioina. Valmistuslisenssin piti päättyä vuoteen 2023 mutta sitä jatkettiin viidellä vuodella, uusi takaraja on 31.12.2028: LÄHDE

There are currently almost 900 of these vehicles in service, and they form the basis for a number of specialist variants, including command vehicles and Rak mortars.

-

As we read in the communiqué, "At the end of September this year. an annex to the agreement entered into force, extending the license period for the production and sale of the new Rosomak Wheeled APCs until 31.12.2028. their exploitation.

-


Puolassa on käyty jo pidempään keskustelua näiden seuraajasta. Yhteistyö Etelä-Korean kanssa on ollut vahvasti tapetilla (tässäkin kategoriassa).

Toisaalta 8x8 Rosomak eri variantteina on tärkeä osa heidän maavoimia kunnes korvaaja on päätetty ja niitä on hankittu riittävä määrä. Ehkä siis tämä ajanhetki on tuossa 2028-2030 tienoilla?

Ukrainan tappio ei ole Puolan etu, joten ehkä ovat valmiita myymään näitä jopa suuremman määrän, jos se koetaan tarpeelliseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top