Miehistön kuljetus


”Kauan palvelleiden tekojen elinkaari alkaa kääntymään loppua kohden, ja Puolustusvoimat sekä Patria kehittävät nyt niille seuraajaa. Nykyinen, erinomainen maastoliikkuvuus tullaan säilyttämään, Humalajoki kaavailee. Nykyistä heikkoutta, eli hidasta vauhtia taas on tarkoitus petrata. Asialistalla lienee olevan myös panssarointi, joka nykyisellään rajoittaisi vihollistulen läheisyydessä toimista. Näillä parannuksilla ja toisaalta jo nykyisten valttikorttien säilyttämisellä, uusista arktisen alueen kuljetusajoneuvoista on tarkoitus rakentaa entistäkin suorituskykyisempää kalustoa pohjoiseen toimintaympäristöön. Kokemus opastaa parhaiten.”

Hemmetin paljon kiinnostavampi kapine kuin 6x6
Vähä pelkään ettei Väisäsellä ole kokemusta MT-LBv:stä tai vastaavasta samoissa olosuhteissa. Kuulostaa puheet panssari tekasta pelottavilta.
 
Aika haastavalle tuo kuulostaa. Toivottavasti hanke saadaan vietyä maaliin.
Varsinkin kun länsinaapurista löytyy jo Bv410 joka on käsittääkseni sekä sirpaletasolla suojattu että nopeus yli 60 kmh. Mutta toisaalta olen ymmärtänyt (?) että tässä haetaan monokokkia, ja toki jos tästä jonkin lainen moderni ällitälli kuoriutuu kotimaisena versiona, niin miksipä ei.

Suojausvaatimusten alati kasvaessa länsimaissa näistä edullisemmista taistelukentän takseista toivoisi löytyvän markkinarakoa kv. vientiinkin, varsinkin kun olemme pian Nato:n sisällä.
 
Varsinkin kun länsinaapurista löytyy jo Bv410 joka on käsittääkseni sekä sirpaletasolla suojattu että nopeus yli 60 kmh. Mutta toisaalta olen ymmärtänyt (?) että tässä haetaan monokokkia, ja toki jos tästä jonkin lainen moderni ällitälli kuoriutuu kotimaisena versiona, niin miksipä ei.

Suojausvaatimusten alati kasvaessa länsimaissa näistä edullisemmista taistelukentän takseista toivoisi löytyvän markkinarakoa kv. vientiinkin, varsinkin kun olemme pian Nato:n sisällä.
Onkos tämä nyt se hanke, jossa haluttiin pyöräajoneuvon nopeus ja telavehkeen maastokelpoisus?
 
Eikös se ollut juurikin se.
Jaa-a. Joko tässä ollaan tekemässä asioita jollain ihan uudella teknologialla, mitä ei ole koskaan nähty, tai sitten allekirjoittanut on vain tyhmä eikä tajua miten nuo ovat yhdistettävissä kustannustehokkaasti.

Tosin, jos tuo hanke menee puihin, niin onhan meillä Miku... wink, wink /s
 
Jaa-a. Joko tässä ollaan tekemässä asioita jollain ihan uudella teknologialla, mitä ei ole koskaan nähty, tai sitten allekirjoittanut on vain tyhmä eikä tajua miten nuo ovat yhdistettävissä kustannustehokkaasti.

Tosin, jos tuo hanke menee puihin, niin onhan meillä Miku... wink, wink /s
Nyt vaan tuotantokuvat valmiiksi ja logistiikkalaitoksen ovea kolkuttelemaan
 
Eli tässä siis sittenkin haetaan sitä 'ÄlliTälli mutta moderni' -ratkaisua? Kappas vaan :cool:

Kieltämättä Väisäsen kommentti "sama maastoliikkuvuus mutta nopeampi ja paremmin panssaroitu" kuulostaa siltä että voi lipsahtaa ylispeksauksen puolelle...
 
Eli tässä siis sittenkin haetaan sitä 'ÄlliTälli mutta moderni' -ratkaisua? Kappas vaan :cool:

Kieltämättä Väisäsen kommentti "sama maastoliikkuvuus mutta nopeampi ja paremmin panssaroitu" kuulostaa siltä että voi lipsahtaa ylispeksauksen puolelle...
Onhan tuo haastava yhdistelmä, nopeusvaatimukset saattavat tiputtaa nivelohjattavat pois valinnoista. Jännityksellä odotan mitä tulee
 
Jaa-a. Joko tässä ollaan tekemässä asioita jollain ihan uudella teknologialla, mitä ei ole koskaan nähty, tai sitten allekirjoittanut on vain tyhmä eikä tajua miten nuo ovat yhdistettävissä kustannustehokkaasti.

Tosin, jos tuo hanke menee puihin, niin onhan meillä Miku... wink, wink /s


 

”Kauan palvelleiden tekojen elinkaari alkaa kääntymään loppua kohden, ja Puolustusvoimat sekä Patria kehittävät nyt niille seuraajaa. Nykyinen, erinomainen maastoliikkuvuus tullaan säilyttämään, Humalajoki kaavailee. Nykyistä heikkoutta, eli hidasta vauhtia taas on tarkoitus petrata. Asialistalla lienee olevan myös panssarointi, joka nykyisellään rajoittaisi vihollistulen läheisyydessä toimista. Näillä parannuksilla ja toisaalta jo nykyisten valttikorttien säilyttämisellä, uusista arktisen alueen kuljetusajoneuvoista on tarkoitus rakentaa entistäkin suorituskykyisempää kalustoa pohjoiseen toimintaympäristöön. Kokemus opastaa parhaiten.”

Hemmetin paljon kiinnostavampi kapine kuin 6x6

Kun tuossa Ruotuväen jutussa oli tekan etenemiskyvystä risukossa, niin laitetaan Ällitällin työnäyte verrokiksi.

 



Odottakaahan vain, kun venäläiset alkavat korvata Ukrainassa menetettyjä vaunuja HT-95 Levkoveilla!

iu
 
Eli tässä siis sittenkin haetaan sitä 'ÄlliTälli mutta moderni' -ratkaisua? Kappas vaan :cool:

Kieltämättä Väisäsen kommentti "sama maastoliikkuvuus mutta nopeampi ja paremmin panssaroitu" kuulostaa siltä että voi lipsahtaa ylispeksauksen puolelle...
Haastavaa, mutta ei ehkä mahdotonta? Tosin hinta voi olla kovempi kuin Mikussa, jos/kun painonhallinta pakottaa käyttämään eksoottisia panssarointimateriaaleja.

Katselin tuossa hieman Wikipediaa:

BV206 (lasikuitukoppi)BV308 (suojattu 7,62x51 mm)
Etuvaunu (kg)27403300
Takavaunu (kg)17602150
Yhteensä (kg)45005450

@Pzgnrl , paljonko Mikun painosta voitaisiin viilata korvaamalla panssariteräs komposiiteilla?
 
Haastavaa, mutta ei ehkä mahdotonta? Tosin hinta voi olla kovempi kuin Mikussa, jos/kun painonhallinta pakottaa käyttämään eksoottisia panssarointimateriaaleja.

Katselin tuossa hieman Wikipediaa:

BV206 (lasikuitukoppi)BV308 (suojattu 7,62x51 mm)
Etuvaunu (kg)27403300
Takavaunu (kg)17602150
Yhteensä (kg)45005450
Mjoo sehän tietysti riippuu siitä mihin rima asetetaan. "Sama maastoliikkuvuus kuin edeltävällä telakuorma-autolla, sama maantienopeus kuin pyöräajoneuvolla, sama suojaustaso kuin rynnäkköpsv:llä..." :rolleyes:
Vai riittääkö nopeuteen vain pikkuparannus jne?
 
Haastavaa, mutta ei ehkä mahdotonta? Tosin hinta voi olla kovempi kuin Mikussa, jos/kun painonhallinta pakottaa käyttämään eksoottisia panssarointimateriaaleja.

Katselin tuossa hieman Wikipediaa:

BV206 (lasikuitukoppi)BV308 (suojattu 7,62x51 mm)
Etuvaunu (kg)27403300
Takavaunu (kg)17602150
Yhteensä (kg)45005450

@Pzgnrl , paljonko Mikun painosta voitaisiin viilata korvaamalla panssariteräs komposiiteilla?
Hyvä kysymys. BV:n kohdalla tuosta alkuperäisestä painosta itse lasikuitukopista ei taida tulla kuin parisensataa kiloa per vaunu, ja muu runkoa jne. Eli siinä suhteessa suojatun kopin painonnousu voi olla merkittävä, vaikka kokonaispaino ei nousekaan kovin paljoa.

Mikun kohdalla on vaikea sanoa suoraan. Se riippuu suojausasteesta. Nykyinen perussuoja on vähintään 7,62x51 Ballille (keula tietysti suojaa huomattavasti enemmän koska viisto) 8 mm RHA:lla. Koska teräslevyillä on suojauksen lisäksi rakenteellinen funktio, ei niitä voi suoraan eliminoida. Ohuinta Armoxia saa 4 mm levyinä, joten perussuojan saavuttaminen onnistuisi komposiitti + 4 mm levy. Toisaalta 4 mm levy vaatisi ohuutensa takia lisävahvistuksia. Ihan mututuntumalla sanoisin 20-30% painosta. Hinta tietysti kasvaisi. Ja mitä suurempaa suojausluokkaa halutaan, sitä enemmän. 12,7 mm plus ps-luodit vaativat jo keraamisia inserttejä. Siinä vaiheessa meillä olisi mini-CV.
 
Mjoo sehän tietysti riippuu siitä mihin rima asetetaan. "Sama maastoliikkuvuus kuin edeltävällä telakuorma-autolla, sama maantienopeus kuin pyöräajoneuvolla, sama suojaustaso kuin rynnäkköpsv:llä..." :rolleyes:
Vai riittääkö nopeuteen vain pikkuparannus jne?
Julkisuudessa ainakin on esitetty, että operatiivinen liikkuvuus pitäisi olla samalla tasolla kuin pyöräajoneuvolla. Tämä tietysti ei tarkoita pelkästään huippunopeutta, vaan myös luotettavuutta jne., kykyä tehdä moottorimarsseja omin voimin ilman järkyttävää huollon tarvetta.
 
Back
Top