Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kaukovittuilija kirjoitti:
Ukrainassa sijaitseva, Neuvostoliitolle tankkeja valmistanut ''Kharkiv Morozov Machine Building Design Bureau'' -kauppaa nykyisin mm. ''ällitällin'' modernisoitua versioita.


mtlb1l.jpg


30mm tykki:
mtlb3l.jpg

BMPT on ukrainan puolelta, joten tällä hetkellä minulle ainakin näyttää että Ukraina on numero yksi maa kun katsotaan itä-maakalustoon.
 
SJ kirjoitti:
Älli-tälli kävisi vertailukohdasta, joskin siinä tekniikan taso varmaankin lisää hieman kustannuksia. Modernisoituna tuo olisi ihan kelvollinen verrokki. Esim. länsimainen dieselkone tuohon, niin ei pitäisi olla paha vertailla.
Eiköhän Sisu / Scania / Saab whatever voisi toimittaa tuohon sopivan moottorin, jotta varmaan täyttäisi kaikki viherpiipertäjien päästöarvotkin? Samalla olisi kotimaassa ainakin jonkinlaista tietotaitoa ja kykyä varaosien väsäilemiseen noihin. Koko pumaskan saisi vielä työllisyyttä korostavalla merkityksellä runnottua läpi ja hups, kyllä Ukrainan pojat väsäävät ilomielin noita ja suomalaiset iskevät moottorit kiinni ja ne perkeleen turvavyöt sinne kanssa vaikka jos halutaan. Voisi olla potentiaalia. Kustannuksiltaan varmasti kohtuullinen verrattuna AMV tai CV-vaihtoehtoihin. Aseen voisi varmaan kyllä vaihtaa ihan itkoksi tai krhkk:ksi varmaan.
 
hessukessu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Älli-tälli kävisi vertailukohdasta, joskin siinä tekniikan taso varmaankin lisää hieman kustannuksia. Modernisoituna tuo olisi ihan kelvollinen verrokki. Esim. länsimainen dieselkone tuohon, niin ei pitäisi olla paha vertailla.
Eiköhän Sisu / Scania / Saab whatever voisi toimittaa tuohon sopivan moottorin, jotta varmaan täyttäisi kaikki viherpiipertäjien päästöarvotkin? Samalla olisi kotimaassa ainakin jonkinlaista tietotaitoa ja kykyä varaosien väsäilemiseen noihin. Koko pumaskan saisi vielä työllisyyttä korostavalla merkityksellä runnottua läpi ja hups, kyllä Ukrainan pojat väsäävät ilomielin noita ja suomalaiset iskevät moottorit kiinni ja ne perkeleen turvavyöt sinne kanssa vaikka jos halutaan. Voisi olla potentiaalia. Kustannuksiltaan varmasti kohtuullinen verrattuna AMV tai CV-vaihtoehtoihin. Aseen voisi varmaan kyllä vaihtaa ihan itkoksi tai krhkk:ksi varmaan.

Miksi vaihtaa kalibeeria pienempään varsinkin kun on 30 mm lasketaan pieniin kanuunoihin itkon pysyessä raskaassa konekiivärissä. Mikä tuo Ukrainan projekti on esimerkki siitä miten he ymmärtävät tämän päivän ja huomisen taistelukenttää, enkä minä usko että heillä on homma taikka mitään ympätä tuohon krkk, jos niin halutaan.
 
Suomihan osti tuossa pari vuotta takaperin 147 kappaletta, vähän käytettyjä MT-LB -vaunuja varaosineen päivineen Ruotsista. Yhden CV-9030 hinnalla (2,7 miljoonalla eurolla). Ei ollenkaan hullumpi kauppa jos hintalappua katsoo.

Tuolla on esimerkkinä yks firma, joka kauppaa käytettyä, Neuvostoliitonaikaista varastoitua ylijäämäkalustoa netissä. Ällitällien kappalehintakin on vain $ 16,699.
http://www.mortarinvestments.eu/products/armoured-vehicles-4/mt-lb-66

Käytetyn T72 taistelupanssarivaunun saa jo mesen hinnalla ($ 50 097) :)
http://www.mortarinvestments.eu/products/tanks-2/t-72-42#currency=USD
 
MT-LB:tä ei tarvitsisi tietenkään ottaa kaikkia koulutuskäyttöön tms. joten käytetytkin vaunut kelpaisivat sodanajan joukoille.
 
hessukessu kirjoitti:
MT-LB:tä ei tarvitsisi tietenkään ottaa kaikkia koulutuskäyttöön tms. joten käytetytkin vaunut kelpaisivat sodanajan joukoille.

Tai mitä vaunua nyt vain satutaan saamaan halvalla.
 
Itse vähän karsastan ajatusta että kuljetuspuolta hoidettaisiin telakalustolla... Huolto helisee ja paukkuu muutoinkin saati sitten jos telakaluston määrää nostetaisiin paljon. Ne vaativat kuitenkin huomattavasti enemmän polttoainetta ja muuta huoltoa. Monet tyrmäsivät ajatukset että nykyaikana joukkoja kuskattaisiin lavoilla jossa sirpaleet muodostuisivat ongelmaksi.. Jos panssaria halutaan ympärille niin olisin itse BTR-80/90 kannalla...
 
Raveni kirjoitti:
Jos panssaria halutaan ympärille niin olisin itse BTR-80/90 kannalla...

Mieluummin Patrian AMV kuin jotain naapurin koneita kun siinä samalla tuetaan ainoan mahdollisen vihollisen kalustoa. Ja AMV:n myyntikin hankaloituisi kun potentiaaliset asiakkaat ihmettelesiivät, että miksi Suomi ostaa ryssänkamaa kun vastaava (parempi) on kotimaassakin tarjolla?
 
Teräsmies kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Jos panssaria halutaan ympärille niin olisin itse BTR-80/90 kannalla...

Mieluummin Patrian AMV kuin jotain naapurin koneita kun siinä samalla tuetaan ainoan mahdollisen vihollisen kalustoa. Ja AMV:n myyntikin hankaloituisi kun potentiaaliset asiakkaat ihmettelesiivät, että miksi Suomi ostaa ryssänkamaa kun vastaava (parempi) on kotimaassakin tarjolla?

AMV on vain niin tuhottoman kallis... hyvä, mutta kallis...
 
Teräsmies kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Jos panssaria halutaan ympärille niin olisin itse BTR-80/90 kannalla...

Mieluummin Patrian AMV kuin jotain naapurin koneita kun siinä samalla tuetaan ainoan mahdollisen vihollisen kalustoa. Ja AMV:n myyntikin hankaloituisi kun potentiaaliset asiakkaat ihmettelesiivät, että miksi Suomi ostaa ryssänkamaa kun vastaava (parempi) on kotimaassakin tarjolla?

Hinta, hinta Teräsmies
 
Raveni kirjoitti:
AMV on vain niin tuhottoman kallis... hyvä, mutta kallis...

Tuhottaman kallis? En usko että esimerkiksi hyvin varustellun BTR-90 ja AMV:n välillä on hirveästi eroa. Mieluummin maksetaan omista enemmän kuin avustetaan ainoaa potentiaalista vihulaista.
 
Teräsmies kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
AMV on vain niin tuhottoman kallis... hyvä, mutta kallis...

Tuhottaman kallis? En usko että esimerkiksi hyvin varustellun BTR-90 ja AMV:n välillä on hirveästi eroa. Mieluummin maksetaan omista enemmän kuin avustetaan ainoaa potentiaalista vihulaista.

Lähinnä ajattelin että AMV:n hinta taitaa pyöriä siinä 1,5-3milj€ kieppeillä (tilauksesta riippuen, määrästä)? BTR-80 jossain siinä 100-200k€ ja 90 siinä +500k€? Joskus määrä hakkaa laadun näin siis jos tarkoitus on oikeasti saada joukot moottorisoitua...(muutakin kuin valmarit)... Saahan noita ukrainastakin ostettua. Meidän tilaus määrillä ei naapuri omia joukkojansa paljon varusta...
 
Duoda nyt kun Puola on tilannut niin monta AMV eikö se hintaa laske silloin? per vaunu? suomelle jos nekin tilasi lisää että koko Porin prikaati olisi AMV:tä?
 
Hejsan kirjoitti:
Duoda nyt kun Puola on tilannut niin monta AMV eikö se hintaa laske silloin? per vaunu? suomelle jos nekin tilasi lisää että koko Porin prikaati olisi AMV:tä?

TIedä kuinka paikkaansa pitävää tietoa on mutta osviittaa antaa varmasti..
http://www.army-guide.com/eng/product1296.html
 
okidoki

Tuota mitä meinaa kuin lukee että vaunu painaa empty ja sitten full lasted?

Mitä sisältää kuin se on empty ja full lasted? (empty= ilman torni) full lasted (torni ja miehistö)
 
BTR-90 hyvyydestä kertoo jotain se ettei sitä ole juuri myyty. Sama koskeen sen eri kehitysversioita.
 
kimmo.j kirjoitti:
BTR-90 hyvyydestä kertoo jotain se ettei sitä ole juuri myyty. Sama koskeen sen eri kehitysversioita.

Paljonko ylipäätään panssariaseistusta on viime vuosina kukaan ostanut pl. öljysheikit? Aika nirkoiset markkinat, sanoisin.
 
baikal kirjoitti:
kimmo.j kirjoitti:
BTR-90 hyvyydestä kertoo jotain se ettei sitä ole juuri myyty. Sama koskeen sen eri kehitysversioita.

Paljonko ylipäätään panssariaseistusta on viime vuosina kukaan ostanut pl. öljysheikit? Aika nirkoiset markkinat, sanoisin.

No, AMV on käynyt kaupaksi.

Mutta olet toki oikeassa, käsittääkseni Stryker ja AMV ovat ainoita joita on ostettu isommissa määrin, viimeisin menestyjä taitaa olla sakujen Boxer.
 
kimmo.j kirjoitti:
Mutta olet toki oikeassa, käsittääkseni Stryker ja AMV ovat ainoita joita on ostettu isommissa määrin, viimeisin menestyjä taitaa olla sakujen Boxer.

Kylmä sota jätti jälkeensä niin paljon legacy-kalustoa nimenomaan panssariajoneuvoissa, että sitä on jaettu suorastaan ilmaiseksi kun joku on vain viitsinyt hakea pois. Ei mikään uusi ajoneuvo voi kilpailla kustannustehokkuudessa jos vastassa on vanhempi mutta edelleen hyväkuntoinen, liki ilmaiseksi saatava ajoneuvo. Nyt nämä ylijäämämarkkinat alkavat viimein pikkuhiljaa kuivua, joten eiköhän panssarikauppa rupea taas piristymään.

Suomen tuskin kannattaa alkaa hankkimaan mitään miehistönkuljetusajoneuvoa jota ei ennestään ole jo käytössä. Eiköhän nykyinen valikoima ole ominaisuuksiensa puolesta "all bases covered". Jos jostain sattuisi löytymään hyväkuntoisia Bemari kakkosia tai MT-LB:tä niin niitä voisi tietenkin hankkia, ei lisä pahaa tee.
 
Mikä muuten on AMV:n kulutus 100km maantiellä? Entä maastossa?
Paljon puhutaan noiden ryssän vehkeiden paskasta kulutuksesta, mutta mitenkän suomalainen huippukalusto pärjää sitten? Häh? Onko tietoa?
 
Back
Top