Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos haluaa halvalla pyörillä kulkevaa miehistönkuljetusta, niin idässä on muutakin tarjolla kuin BTR sarjan vehkeet. Kiinalaisten ZSL92 sarjan ajoneuvoista löytyy takaovi sekä pienet sivuluukut ja hinta on todennäköisesti sama tai halvempi kuin venäläisten ihmeissä.

BTR-80 edessä ja ZSL92 takana.
AWVvTXm.jpg


UmtAkV6.jpg

iPLUcXi.jpg

http://www.sinodefence.com/army/armour/zsl92.asp
http://tanknutdave.com/the-chinese-zsl92-6x6-ifv-family/
 
Mietin, että eikö olisi parempi hankkia panssaroituja tekoja mielummin kuin ällitällejä? Telapohjaiset toimivat suomenmaastoissa pyörillä kulkevia paremmin, joten suosisin niitä.
 
MrMacmanaman kirjoitti:
Mietin, että eikö olisi parempi hankkia panssaroituja tekoja mielummin kuin ällitällejä? Telapohjaiset toimivat suomenmaastoissa pyörillä kulkevia paremmin, joten suosisin niitä.

Kun markkinoilla ei ole käytettyjä panssaritekoja, niin erot kustannuksissa ovat hirmuisia. Yhden uuden ps-tekan hinnalla sai Ruotsista pitkän rivistön Ällejä. Nämä olivat tietysti käytettyjä, mutta ymmärrykseni mukaan kuitenkin asiallisessa kunnossa. Määrilläkin on merkitystä.
 
Tuo kiinalainen APC/IFV näyttää aika mielenkiintoiselta. Taas intoutuisin ostamaan heti kättelyssä, mutta uskon, että hinta olisi varmasti kohdallaan. Eroja APC ja IFV välillä ei ole kuin aseistuksessa ja 400kg painossa, joten menisin varmaan suoraan IFV:tä ostamaan. 25mm konetykki mahdollisuudella myös ilma-ammuntaan toisi kaivattua tulivoimaa kaikenlaisia tilanteita varten. Se uusin malli kelpaisi sellaisenaan varmaan aika hyvin, mitä nyt ehkä webaston voisi siihen iskeä kiinni jos huvittaa ja/tai muutoin pientä fiksausta kovia pakkasia varten voisi tehdä. Lämmityksestä en usko, että tarvitse sen enempää murehtia tuon ollessa käynnissä, veikkaisin polttoainekulutuksen olevan sitä luokkaa kuitenkin, että hukkalämmöstä ei varmaan ole pulaa. Pimeänäkölaite ajajalle voisi olla jees, ei hintaa varmaan hetkauta mihinkään suuntaan sen enempiä.

Hitto kun saisi jostain infoa, mikä tuollaisen hinta mahtaisi olla? En tunnu löytävän mistään.

Kiinalaisten valmistuskapasiteetin tuntien, ei olisi mikään ongelma saada noita vaikka 3000kpl nopsaankin tahtiin. Jos hinta kaikkineen olisi varaosineen vaikka se 150000 ekeä kappale, niin eihän tuo maksaisi kuin vajaat 500 miljoonaa, pikkusumma, etten sanoisi ja sillä joukkoja sitten moottoroitua oikein kunnolla.
 
hessukessu kirjoitti:
Tuo kiinalainen APC/IFV näyttää aika mielenkiintoiselta. Taas intoutuisin ostamaan heti kättelyssä, mutta uskon, että hinta olisi varmasti kohdallaan. Eroja APC ja IFV välillä ei ole kuin aseistuksessa ja 400kg painossa, joten menisin varmaan suoraan IFV:tä ostamaan. 25mm konetykki mahdollisuudella myös ilma-ammuntaan toisi kaivattua tulivoimaa kaikenlaisia tilanteita varten. Se uusin malli kelpaisi sellaisenaan varmaan aika hyvin, mitä nyt ehkä webaston voisi siihen iskeä kiinni jos huvittaa ja/tai muutoin pientä fiksausta kovia pakkasia varten voisi tehdä. Lämmityksestä en usko, että tarvitse sen enempää murehtia tuon ollessa käynnissä, veikkaisin polttoainekulutuksen olevan sitä luokkaa kuitenkin, että hukkalämmöstä ei varmaan ole pulaa. Pimeänäkölaite ajajalle voisi olla jees, ei hintaa varmaan hetkauta mihinkään suuntaan sen enempiä.

Hitto kun saisi jostain infoa, mikä tuollaisen hinta mahtaisi olla? En tunnu löytävän mistään.

Kiinalaisten valmistuskapasiteetin tuntien, ei olisi mikään ongelma saada noita vaikka 3000kpl nopsaankin tahtiin. Jos hinta kaikkineen olisi varaosineen vaikka se 150000 ekeä kappale, niin eihän tuo maksaisi kuin vajaat 500 miljoonaa, pikkusumma, etten sanoisi ja sillä joukkoja sitten moottoroitua oikein kunnolla.

Muistuttaisin että kun sää lähdet roudaamaan laivalasteittein halvahkoja panssaroituja ajoneuvoja, varaosineen kaikkineen, toiselta puolelta maapalloa (Kiinasta), niin pelkät rahtikustannukset maksaisivat samanverran, kuin ostaisit naapurista sen määrän uunituoreita CV 9030 vaunuja. Vaikka en minä sillä, kyllähän tuolla Käteisellä tuntuu olevan varaa jaella toisten rahoja ympäri ämpäri ihan ilmaiseksikin. ;)
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
Tuo kiinalainen APC/IFV näyttää aika mielenkiintoiselta. Taas intoutuisin ostamaan heti kättelyssä, mutta uskon, että hinta olisi varmasti kohdallaan. Eroja APC ja IFV välillä ei ole kuin aseistuksessa ja 400kg painossa, joten menisin varmaan suoraan IFV:tä ostamaan. 25mm konetykki mahdollisuudella myös ilma-ammuntaan toisi kaivattua tulivoimaa kaikenlaisia tilanteita varten. Se uusin malli kelpaisi sellaisenaan varmaan aika hyvin, mitä nyt ehkä webaston voisi siihen iskeä kiinni jos huvittaa ja/tai muutoin pientä fiksausta kovia pakkasia varten voisi tehdä. Lämmityksestä en usko, että tarvitse sen enempää murehtia tuon ollessa käynnissä, veikkaisin polttoainekulutuksen olevan sitä luokkaa kuitenkin, että hukkalämmöstä ei varmaan ole pulaa. Pimeänäkölaite ajajalle voisi olla jees, ei hintaa varmaan hetkauta mihinkään suuntaan sen enempiä.

Hitto kun saisi jostain infoa, mikä tuollaisen hinta mahtaisi olla? En tunnu löytävän mistään.

Kiinalaisten valmistuskapasiteetin tuntien, ei olisi mikään ongelma saada noita vaikka 3000kpl nopsaankin tahtiin. Jos hinta kaikkineen olisi varaosineen vaikka se 150000 ekeä kappale, niin eihän tuo maksaisi kuin vajaat 500 miljoonaa, pikkusumma, etten sanoisi ja sillä joukkoja sitten moottoroitua oikein kunnolla.

Muistuttaisin että kun sää lähdet roudaamaan laivalasteittein halvahkoja panssaroituja ajoneuvoja, varaosineen kaikkineen, toiselta puolelta maapalloa (Kiinasta), niin pelkät rahtikustannukset maksaisivat samanverran, kuin ostaisit naapurista sen määrän uunituoreita CV 9030 vaunuja. Vaikka en minä sillä, kyllähän tuolla Käteisellä tuntuu olevan varaa jaella toisten rahoja ympäri ämpäri ihan ilmaiseksikin. ;)

Tuosta tulikin mieleen, että paljonkos jenkit maksoi niistä omista kuljetuksistaan Irakiin ja Afganistaniin? Siinä varmaan maksettiin enemmän, koska ne oli menossa sotatoimialueelle, mutta antaisi varmaan suuntaa summista.
 
SJ kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
Tuo kiinalainen APC/IFV näyttää aika mielenkiintoiselta. Taas intoutuisin ostamaan heti kättelyssä, mutta uskon, että hinta olisi varmasti kohdallaan. Eroja APC ja IFV välillä ei ole kuin aseistuksessa ja 400kg painossa, joten menisin varmaan suoraan IFV:tä ostamaan. 25mm konetykki mahdollisuudella myös ilma-ammuntaan toisi kaivattua tulivoimaa kaikenlaisia tilanteita varten. Se uusin malli kelpaisi sellaisenaan varmaan aika hyvin, mitä nyt ehkä webaston voisi siihen iskeä kiinni jos huvittaa ja/tai muutoin pientä fiksausta kovia pakkasia varten voisi tehdä. Lämmityksestä en usko, että tarvitse sen enempää murehtia tuon ollessa käynnissä, veikkaisin polttoainekulutuksen olevan sitä luokkaa kuitenkin, että hukkalämmöstä ei varmaan ole pulaa. Pimeänäkölaite ajajalle voisi olla jees, ei hintaa varmaan hetkauta mihinkään suuntaan sen enempiä.

Hitto kun saisi jostain infoa, mikä tuollaisen hinta mahtaisi olla? En tunnu löytävän mistään.

Kiinalaisten valmistuskapasiteetin tuntien, ei olisi mikään ongelma saada noita vaikka 3000kpl nopsaankin tahtiin. Jos hinta kaikkineen olisi varaosineen vaikka se 150000 ekeä kappale, niin eihän tuo maksaisi kuin vajaat 500 miljoonaa, pikkusumma, etten sanoisi ja sillä joukkoja sitten moottoroitua oikein kunnolla.

Muistuttaisin että kun sää lähdet roudaamaan laivalasteittein halvahkoja panssaroituja ajoneuvoja, varaosineen kaikkineen, toiselta puolelta maapalloa (Kiinasta), niin pelkät rahtikustannukset maksaisivat samanverran, kuin ostaisit naapurista sen määrän uunituoreita CV 9030 vaunuja. Vaikka en minä sillä, kyllähän tuolla Käteisellä tuntuu olevan varaa jaella toisten rahoja ympäri ämpäri ihan ilmaiseksikin. ;)

Tuosta tulikin mieleen, että paljonkos jenkit maksoi niistä omista kuljetuksistaan Irakiin ja Afganistaniin? Siinä varmaan maksettiin enemmän, koska ne oli menossa sotatoimialueelle, mutta antaisi varmaan suuntaa summista.

Netissä oli enemmänkin juttua aiheen tiimoilta, silloin kun ilmoittivat vetäytymisistään. En nyt ulkoa muista lähteitä, enkä jaksa haeskella, mutta sellaisen verrannon muistan, että yhden 3 tonnin painoisen humween tuottaminen paikallisesti maksaa 120,000-140,000 USD ja muistaakseni kappalehinta pelkkien rahtikustannusten osalta loikkaisi reippaasti yli 200,000 USD:n, mikäli USA olisi lähtenyt raahaamaan niitä lähi-idästä takaisin. USA:n kannalta oli muutenkin edullista myydä sodassa käytettyä kalustoa pilkkahintaan uusille liittolaisilleen.

Sitäpaitsi Kiinassa laadunvalvonta ja materiaalit ovat niin heikkoa, että se laskee tuotteen arvoa jo ennestään. Kiina olisi kyllä vihoviimeinen valtio, josta Suomen kannattaisi ostaa mitään sotilasmateriaalia.
 
MrMacmanaman kirjoitti:
Mietin, että eikö olisi parempi hankkia panssaroituja tekoja mielummin kuin ällitällejä? Telapohjaiset toimivat suomenmaastoissa pyörillä kulkevia paremmin, joten suosisin niitä.

800px-MT-LB_US_Marines_camo.jpg


Ällitälli...
 
RPG83 kirjoitti:
MrMacmanaman kirjoitti:
Mietin, että eikö olisi parempi hankkia panssaroituja tekoja mielummin kuin ällitällejä? Telapohjaiset toimivat suomenmaastoissa pyörillä kulkevia paremmin, joten suosisin niitä.

800px-MT-LB_US_Marines_camo.jpg


Ällitälli...

toi vois lähteä halvalla ;)

Olen samaa mieltä että Kiinan laatu ei ole sitä luokkaa että sieltä kannattaisi mitään kriittistä materiaalia tuoda...
 
Raveni kirjoitti:
RPG83 kirjoitti:
MrMacmanaman kirjoitti:
Mietin, että eikö olisi parempi hankkia panssaroituja tekoja mielummin kuin ällitällejä? Telapohjaiset toimivat suomenmaastoissa pyörillä kulkevia paremmin, joten suosisin niitä.

800px-MT-LB_US_Marines_camo.jpg


Ällitälli...

toi vois lähteä halvalla ;)

Olen samaa mieltä että Kiinan laatu ei ole sitä luokkaa että sieltä kannattaisi mitään kriittistä materiaalia tuoda...

:doh:

Olisihan tämä pitänyt arvata, että joku ymmärtää kuitenkin viestini väärin. Sain nimimerkin MrMacmanaman viestistä sen käsityksen, että olisi pitänyt ostaa panssaroituja telakuorma-autoja ällitällien sijaan, koska telakuorma-autot liikkuvat teloilla[, ja kirjoittaja ei nähtävästi tiennyt myös ällien kulkevan teloilla]. Nyt uudestaan viestiä lukiessani huomaan, että sen voi lukea myös toisin. Viestin voi siis lukea myös niin, että kirjoittaja olisi halunnut ostettavan panssaroituja telakuorma-autoja ällitällien sijaan, ja sitten hän kehuu erikseen teloilla liikkuvan kaluston etuja rengaskalustoon nähden.


Ja Raveni: kuva on Wikipediasta, ja siinä ei (parhaan tietämykseni mukaan) ole kiinalaista ajoneuvoa (tuskin ko. maan kansalaistakaan). Kyseinen ajoneuvo on Yhdysvaltain asevoimien harjoituskäytössä. Eli tuskin kovin halvalla lähtee, kun sille on siellä varmaan käyttöäkin. Kuva on tosin otettu (People's republic of) Kaliforniassa.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
-- En nyt ulkoa muista lähteitä, enkä jaksa haeskella, mutta sellaisen verrannon muistan, että yhden 3 tonnin painoisen humween tuottaminen paikallisesti maksaa 120,000-140,000 USD ja muistaakseni kappalehinta pelkkien rahtikustannusten osalta loikkaisi reippaasti yli 200,000 USD:n, mikäli USA olisi lähtenyt raahaamaan niitä lähi-idästä takaisin. --

En puutu nyt muuhun, mutta nuo rahtikustannukset vaikuttavat aika suurilta (vaikka kyseessä olisikin MIL-specsattu kuljetus :a-cool:). Mm. Usa Cars & Trucks Oy ilmoittaa auton rahtikuluiksi n. 2500€ välille USA-Suomi. Vaikka oletettaisiin Humveen olevan kolme kertaa kalliimpi kuljetettava (mikä lienee yliarvioitua) ja matkan olevan tuplat (Suezin kanavan läpi), päädyttäisiin 15 000 euroon per suunta.

Mutta joo, onhan uusilla hankinnoilla aina työllistävä vaikutus.
 
Duoda milloinj suomi osti ne BTR.60PB? oliko silloin myös BTR-70 myynissä?

Mä näin ne kuvan SJ että pitää hyppää katolta alas (btr-60) ja sitten pyörän välillä se BTR-70.

Niin JOS Btr-70 oli myynissä silloin niin miksi ei sitää ostettu??
 
RPG83 kirjoitti:
Viestin voi siis lukea myös niin, että kirjoittaja olisi halunnut ostettavan panssaroituja telakuorma-autoja ällitällien sijaan, ja sitten hän kehuu erikseen teloilla liikkuvan kaluston etuja rengaskalustoon nähden.

Näin juuri tarkoitin, mutta oli vahingossa muotoiltu niin, että siitä sai myös toisenlaisen käsityksen. Panssaritekat näyttäisivät olevan melko kalliita uusina, mutta en tiedä olisiko silti kannattavampaa hankkia niitä pienemmissä erissä, kun ovat kuitenkin uusia ja omaavat pidemmän eliniän kuin jo vanhentuva ällitälli. Itselläni on omaa kokemusta vain tekoista ja sopivat kyllä todella hyvin Suomen maastoon. Tavaraakin pystyy kuljettamaan paljon siinä samalla, kun miehetkin on kyydissä. Melko hauraita olivat kyllä, joten siksi ajattelin heti panssaroituja malleja. Millainen mahtaisi olla urakka ja hinta, jos nykyisiä tekoja modernisoisi lisäämällä niihin panssarointia kylkiin?
 
Cool MT-LB

image2.jpg
 
Mitenköhän kävisi vain Tekan liikkuvuudella jos se panssaroitaisiin, vaatisi isomman moottorin ja polttoaineen kulutus nousisi. Myös maastokelpoisuus heikkenisi koska vaunu painaisi enemmän. Sen lisäksi ne kumitelat eivät kestäisi sitä vähäänkään mitä jo nyt eli kestävyyttä pitäisi hakea metallisista teloista joka lisäisi entisestään painoa ja kustannuksia joskin ehkä kerrankin jo pelkästään varusmiesten leirillä ei tarvitsisi vaihtaa tai tunkea kumitelaa takaisin pyörille.
 
Hejsan kirjoitti:
Siis mikä hitto tuo oikein on ja miksi se on tuollaisen näköinen?
 
hessukessu kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Siis mikä hitto tuo oikein on ja miksi se on tuollaisen näköinen?

Helmat näyttäisi olevan kumia, tai ainakaan en keksi, että miksi noin paksu teräslevy on tuon muotoinen. Nokalla näyttäisi olevan ihan reilusti panssaria, en vaan ole varma, että se on umpiterästä. Nuo oudon näköiset levyt muualla näyttäisivät olevan rei'itettyä teräslevyä, joka on ainakin muutaman sentin kohollaan pinnasta. Idea tuossa levyssä on se, että reiät eivät paina mitään ja ammukset eivät mahdu kuitenkaan rei'istä läpi (jos mahtuu, niin silloin peruspanssari pysäyttää ne) ja jos se vaikka vain hipaisee siihen levyyn, niin sen levyn reuna repii ammuksen kappaleiksi, jolloin se osuu peruspanssariin kyljellään ja ei läpäise kuten pitäisi. Idea ei ole uusi, mutta suhteellisen harvoin nähty.
 
hessukessu kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Siis mikä hitto tuo oikein on ja miksi se on tuollaisen näköinen?

Löysin sen kuvan täältä
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=174

yks ruottalainen kysyy jos se on ruotsalainen MT-LB koska sen maastokuvio on melkein ruottalainen
 
Eikös tuollainen pinta ja rei'itys ehkäise näkymistä lämppärissäkin? Ei isoja samanlämpöisiä pintoja jne?
 
hessukessu kirjoitti:
Eikös tuollainen pinta ja rei'itys ehkäise näkymistä lämppärissäkin? Ei isoja samanlämpöisiä pintoja jne?

En kyllä usko että tuo juurikaan nykyaikaista lämppäriä vastaan auttaa... Aina tuo erilämpöinen on kuin ympäristö.. Voisko noilla olla ennemmin tekemistä veden kanssa? Aattelin että jos menee uimasille niin jos auttaa aaltojen tms. Kanssa jotain...
 
Back
Top