Tuntematonpotila$
Kersantti
Sanotaan näin että se pitää toteuttaa tietokoneohjattuna.Olisiko tuo mahdollista touteuttaa tietokone ohjatusti?
Ne ohjaavat nykyisin melkein mitä vain, joten tuollainen ei ehkä olisi mikään amerikan temppu.
Mitä tarkoitat kahdella ohjausjärjestelmällä?On se, pitäisi rakentaa yhteen vaunuun kaksi ohjausjärjestelmää.
Jos googlaat tuon FAMOUS2- konsortion niin huomaat että siinä on lähes kaikki Euroopan johtavat puolustusalan yritykset mukana eli osaamisen puutteeseen tämä hanke ei kaadu. Puhutaan kuitenkin tekniikasta joka on vaikeusasteeltaan ehkä henkilöauton luistoneston luokkaa.Miten niin? Ei minunkaan dakiassa ole kahta ohjausjärjestelmää vaikka ajonvakautus eli tietokone siinäkin säätää koko ajan ja sitä enemmän mitä kovempaa ja/tai liukkaammalla mennään. Tiettykään runko-ohjatulle telavehkeelle ei varmaankaan ole valmiita algoritmeja ostettavissa tuunaamisen pohjaksi, mutta mitäs Suomesta löytyy jos ei koodareita?
Kieltämättä aina varoituskellot soi kun joku hanke on EU-jotain..mutta tuo toimintatapa on omaa spekulaatiotani joten suolan kanssa sekin...en vaan keksi muuta keinoa miten saisi tekan ominaisuudet yhdistettyä hyvään operatiiviseen liikkuvuuteen, 70km/h maantienopeuksineen, turvallisesti.Oonko mä ainoo, jonka päässä alkaa soida sellanen klusterfukkivaroitin, kun puhutaan kaksiosaisesta panssaroidusta tela-ajoneuvosta, joka on silloin tällöin runko-ohjattu ja toisinaan telaohjattu? Ja vaunuja pitäisi saada muutama sata kappaletta ja vielä halvalla?
Tässä ehdotuksessani on nimenomaan kyse noiden kahden ominaisuuden yhdistämisestä. Operatiivisilla siirtymillä esim. valtateillä tuo välinivel ei siis toteuttaisi ohjaustehtäviä lainkaan vaan olisi "lukittu" ja ohjaus toteutuisi neljän telapyörästön nopeutta säätämällä drive-by-wire eli tietokoneohjattuna. Hitailla nopeuksilla nivelohjaus.Nyt on kysymys, johon en jaksa alkaa kännykällä kirjoittamaan pitkää vastausta. Lyhyesti runko-ohjatun ajoneuvon ohjaus tapahtuu nivelellä ja tavallisen telavetoisen ohjaus tapahtuu vaikuttamalla telastojen pyörintänopeuteen. Ne ovat aivan eri järjestelmiä joita ei oikeen järkevästi saa yhdistettyä. Ajonvakautus kyllä on nivelohjattuun mahdollista toteuttaa, mutta miksi sellainen tehtäisiin, laite kun lähtee heti lapasesta vauhdissa jos järjestelmä vikaantuu. Vähän sama kun suunnittelisi käärmeen, joka ei luikertele. Perinteisellä telastolla saadaan kyllä ihan yhtä hyvä maastoliikkuvuus kuin tekalla.
Tämä olisi optimaalinen voimalinja esittämääni ohjausratkaisuun(ja kallis). ps. voi olla että tähän päädytään, EU-hankkeisiin kun on aina leivottuna aimo annos vihreyttä kuten tämänkin hankkeen määrittelystä voi lukea. Tosin dieselillähän se sähkövoimakone pyörii..Veikkaan että paras (tuskin halvin) ratkaisu ohjaamiseen on hybridijärjestelmä ja lukittava runko-ohjaus. Sähkömoottoreita teloissa pystyy ohjaamaan aika helposti.
Jos päädytään dieselsähköiseen niin yksi sähkövoimakone+4 sähkömoottoria riittää.Niin, että kahden ohjausjärjestelmän lisäksi laitetaan kaksi voimayksikköä ja halpa massatuotantolaite piti olla. Saattaa olla, että tulee jotain muuta.