Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Bensa Nasu kulkee maantiellä ja tasaisella 65 km/h.

https://moottori.fi/matkailu/jutut/maastoajoelamys-nasu-vakevatehoinen-uimamaisteri-kumiteloilla/

Eräs kaverini oli teka-kuljettaja varusmiehenä. Kertoi saaneensa mittariin bensa Nasulla suuren lukeman alamäessä, muistaakseni 90 km/h. Siitä huolimatta laite ei lähtenyt lapasesta. Toki hän oli taitava kuljettaja, mutta ei varsinaisesti harrastanut rallia.

Diesel Nasun kyydissä olleena siinäkin maantienopeus on huomattavasti korkeampi kuin mainittu 40 km/h eikä kuskeilla tuntunut olevan vaikeuksia hallinnan kanssa.

Nivelohjatuilla kuormaajillakin on ajettu kovia nopeuksia osamuutosten jälkeen. Nivelohjaus toimii samalla tavalla kuin suurimmassa osassa uudempia traktoreita oleva hydrostaattinen ohjaus. Ratti pyörittää orbitol -venttiiliä joka ohjaa hydraulinestettä sylintereille yksikössä tai monikossa. Orbitol ohjaus oli jopa jossakin aikaisessa Proto Sisun (tai Masin) versiossa.

Myös nivelohjatulle Archerille luvataan huippunopeudeksi 70 km/h.
Johan tästä nyt taas tinkaus tuli😅 Minäkin ajoin kerran mopolla alamäkeen kovaa ja hengissä säilyin.

Kysymys on siitä, että kaluston pitää toimia pitkissä siirtymissä pitkiä aikoja suurilla nopeuksilla niin että puusilmälläkin se pysyy näpeissä ja myös kestää sen nopeuden hajoamatta. Hetkellinen huippunopeus on eri asia kuin marssinopeus.
 
Siitä että nyt aloitetaan ja noin 2035 pitäisi olla maavoimien uusi kärki olemassa. Uudet ajoneuvot tulevat sille kärjelle. Samoina vuosina pitäisi olla kalustettuna myös ps-joukkojen seuraava sukupolvi. Noin kymmenestä vuodesta puhutaan tärkeimpien joukkojen osalta. Tuotanto voisi pyöriä täysiä 2025 mennessä ja siitä kymmenisen vuotta eteenpäin oltaisiin ensimmäisessä välietapissa.
Toivotaan näin, uskon heti kun näen.
 
Mistä tuo tieto on peräisin? 2023 eteenpäin GTP ja 6x6, telakaluston korvaajan tavoiteaikataulu on julkisuudessa olleiden tietojen mukaan 2026 eteenpäin, jolloin nykyistä teka-kalustoa aletaan poistamaan. Ällien osalta ei yhtäkkiä tule mieleen mihin asti käyttöikää riittää. Oli miten oli, en usko tuota projektia kymmenessä vuodessa vietävän läpi.

Tossa pari aikataululähdettä.

"Suomen hankinnat on suunniteltu toteutettavan kehittämisohjelman mukaisesti vuosina 2023-2032."

Noiden nyt sovittujen 160 kpl valmistaminen ei varmaankaan kestä tuota 9 vuotta. Onko siis tietoa/arvauksia jatkohankintojen määristä..?
Hesarissa oli puhetta "sadoista" vaunuista:

"Puolustusvoimat suunnittelee ostavansa valtionyhtiö Patrialta satoja uusia panssaroituja miehistönkuljetusvaunuja. Uudet vaunut korvaavat nykyiset sodan ajan operatiivisten joukkojen käytössä olevat Pasi-miehistönkuljetusvaunut."

 
Äh, näköjään tuo lainaamani viestin kirjoittajan Patria 6X6:n 2023-2032 pohjautuikin, ei tuohon HS:n juttuun, vaan tähän PV:n julkaisuun.


Pyöräpanssariajoneuvo- ja CAVS-hankkeessa saavutettiin merkittävä välitavoite​


MaavoimatPuolustusvoimien logistiikkalaitos
Julkaisuajankohta 30.8.2021 10.41

Tiedote
Kuvassa Patrian 6x6-ajoneuvo

Suomi, Latvia ja Patria allekirjoittivat kansalliset hankinnat mahdollistavan puitesopimuksen yhteisessä CAVS (Common Armoured Vehicle System) -pyöräpanssariajoneuvohankkeessa.

Maavoimien panssariajoneuvohanke (PSAJON2020) alkoi vuonna 2019 monikansallisena yhteistyönä Latvian ja Viron kanssa. Hanke eteni tutkimus- ja tuotekehitysvaiheeseen Latvian kanssa viime syksynä (nimeltään CAVS).

Hankkeessa kehitetään maavoimien suorituskykyisimpien operatiivisten joukkojen pyöräliikkuvuutta aina 2060-luvulle asti. Hankkeella mahdollistetaan myös nykyisen modernisoidun XA180M-kaluston kohdentaminen paikallisjoukoille.

Merkittävä välitavoite saavutettiin tänään 30. elokuuta, kun Suomen ja Latvian puolustusministeriöt sekä Patria allekirjoittivat puitesopimuksen Riikassa Latviassa. Sopimus luo osallistujamaille yhteiset ehdot varsinaista hankintavaihetta varten. Sopimuksen jälkeen osallistujamaat voivat allekirjoittaa kansalliset hankintasopimukset oman kansallisen aikataulunsa mukaisesti.

Samassa yhteydessä Latvia tilasi ensimmäiset yli 200 miehistönkuljetusajoneuvoa. Lisäksi allekirjoitettiin Suomen puolustusministeriön ja Patria välinen aiepöytäkirja 160 uuden miehistönkuljetusajoneuvon tilaamisesta vuonna 2023, mikä mahdollistaa yhteishankkeen myötä saavutettavat kustannussäästöt.

- Suomen osalta ajoneuvojen esisarja on tarkoitus tilata vielä tämän vuoden puolella, ja varsinainen sarjahankinta on suunnitelmissa toteuttaa ministeriön allekirjoittaman aiepöytäkirjan mukaisesti vuodesta 2023 alkaen, kertoo jalkaväen tarkastaja eversti Rainer Peltoniemi. Hankinnoista päätetään erikseen.

CAVS-hankkeen tutkimus- ja tuotekehitysvaiheessa on tähän mennessä saatu päätökseen yhteinen panssariajoneuvoalusta ja miehistönkuljetusajoneuvoversio. Tuotekehitystä jatketaan johtamisajoneuvon, elinkaaripaketin ja suojatumman miehistönkuljetusversion kehittämisen osalta. On mahdollista, että myös muita ajoneuvoversioita suunnitellaan ja kehitetään, mukana olevien maiden tarpeista riippuen. Myös uusien maiden liittymisestä hankkeeseen neuvotellaan.

- Tämä on merkittävä päänavaus. Nyt laadittu ja allekirjoitettu puitesopimus mahdollistaa hankintavaiheeseen siirtymisen miehistönkuljetusajoneuvoversion osalta. Latvialla oli mahdollisuus tehdä ensimmäiset hankinnat tässä vaiheessa. Suomen hankinnat on suunniteltu toteutettavan kehittämisohjelman mukaisesti vuosina 2023-2032, tiivistää jalkaväen tarkastaja eversti Rainer Peltoniemi Maavoimien esikunnasta.

Maavoimat tiedottaa hankkeen etenemisestä.

Katso edellinen tiedotteemme tästä.

Puolustusministeriö tiedotti Linkki toiselle sivustollepuitesopimuksen allekirjoittamisesta 30.8.21.

Kuva: Patria.
 
Johan tästä nyt taas tinkaus tuli😅 Minäkin ajoin kerran mopolla alamäkeen kovaa ja hengissä säilyin.

Kysymys on siitä, että kaluston pitää toimia pitkissä siirtymissä pitkiä aikoja suurilla nopeuksilla niin että puusilmälläkin se pysyy näpeissä ja myös kestää sen nopeuden hajoamatta. Hetkellinen huippunopeus on eri asia kuin marssinopeus.
Wikipedia kertoo dumppereista:
The top speed is limited at 55–60 km/h (the ungoverned Archer Artillery System has a maximum road speed of "at least 70 km/h"; however this would be at expense of fuel economy and mechanical wear, and would exceed the standard speed of military convoys significantly)[4] and the net loading capacity is ranging from just below 25 to a little over 40 tonnes.
Jos niissä on rajoitin 60 km/h tunnissa, niin joku niillä ajaa sellaista nopeutta siirtymillä eikä niitä kai sinkoile jatkuvasti tieltä.

Nykyisen tekan marssinopeus lienee määritelty 40 km/h. Olisiko nyt tavoitteena kasvattaa marssinopeus -> 60 km/h? Saattaa olla, että telojen yms. kuluminen nousee nopeuden funktiona niin rajusti, että tavoitteesta joudutaan kuitenkin tinkimään.
 
Niin mitä se tietokone tarkalleen ohjaa, ja miksi siihen tarvitaan tietokone?
Ehkä, koska jotkut vaan haluavat sen tietokoneen.

Töissä erästä asiaa piti ohjata. Esitin asiaa hoitavalle henkilölle kytkennän jossa on aktiivisena komponettina yksi rele. Tämä henkilö ei ymmärtänyt kytkentää vaan toteutti asian Siemensin logiikalla ja kasalla muita tarpeettomia komponentteja.
 
Toivotaan näin, uskon heti kun näen.
Jos ajatellaan hommaa kokoonpanojen kautta, niin maavoimien tärkeimpien joukkojen uudistaminen vaatisi ps-kaluston yms. ajoneuvojen puolella: n. 700 kpl 6x6, n. 400 kpl tekan korvaajaa, n. 200 kpl MT-LB:n korvaajaa, Leo2-päivityksen kaluston pääosalle, CV90-MLU:n ja 50-100 uutta rynnäkkövaunua BMP-2:n tilalle.

Lopputulemana kolmea moottoroitua ja yhtä mekanisoitua prikaatia vastaavat joukot. Kaikki tämä vuoteen 2040 mennessä, ei ihan läpihuutojuttu ajoneuvojenkaan osalta.
 
Wikipedia kertoo dumppereista:

Jos niissä on rajoitin 60 km/h tunnissa, niin joku niillä ajaa sellaista nopeutta siirtymillä eikä niitä kai sinkoile jatkuvasti tieltä.

Nykyisen tekan marssinopeus lienee määritelty 40 km/h. Olisiko nyt tavoitteena kasvattaa marssinopeus -> 60 km/h? Saattaa olla, että telojen yms. kuluminen nousee nopeuden funktiona niin rajusti, että tavoitteesta joudutaan kuitenkin tinkimään.
Ootko huomannut dumppereissa ja tekassa olevan keskenään jotain pienehköjä eroavaisuuksia😘
 
Veekmas Oy.

Alansa ainokainen koko pohjoismaissa, mutta ei taida kovin iso paja olla. Tulisikohan enintään muutama kymmentä karhua per vuosi linjalta.

En muista.

Joskus oli juttua tästä firmasta. Oli puutetta työntekijöistä tälläkin firmalla.
 
En muista.

Joskus oli juttua tästä firmasta. Oli puutetta työntekijöistä tälläkin firmalla.
Voi olla sama vika kuin metalliteollisuudella yleensä, koulutettua työvoimaa on vaikea saada. Eikä varmaan asiaa helpota, kun tuolta katsoen lähimmällä isommalla kylällä on sellaista teollisuutta, jossa osaaville metallimiehille ja koneasentajille on rutkasti työtä tarjolla.

Veekmasilla on ketjun aiheeseen sellainen hentoinen kytkentä, että osti Patrialta tiehöyläliiketoiminnan aikoinaan. Patrialle oli tullut jonain rönsynä Vammaksen tms. kautta.
 
Ootko huomannut dumppereissa ja tekassa olevan keskenään jotain pienehköjä eroavaisuuksia😘
Argumenttihan oli:
Runko-ohjaus ja nopea:unsure: sellanen laite lähtee lapasesta Ari Vataseltakin, jos ei sitten ole keksitty jotain mistä en tiedä.

Dumpperiesimerkki osoittaa, että ainakaan kaikki runko-ohjatut laitteet eivät lähde välittömästi lapasesta kovemmalla nopeudella. Toki tekan ohjausdynamiikka saattaa olla vikurimpi kuin dumpperilla.

Itse olisin nopeita nivelohjattuja enemmän hämmästynyt, että esim tällainen liukuohjattu pyöräajoneuvo pysyy tiellä yli 80 km/h nopeudessa:
 
Argumenttihan oli:


Dumpperiesimerkki osoittaa, että ainakaan kaikki runko-ohjatut laitteet eivät lähde välittömästi lapasesta kovemmalla nopeudella. Toki tekan ohjausdynamiikka saattaa olla vikurimpi kuin dumpperilla.

Itse olisin nopeita nivelohjattuja enemmän hämmästynyt, että esim tällainen liukuohjattu pyöräajoneuvo pysyy tiellä yli 80 km/h nopeudessa:
Tämä on miehistönkuljetus -ketju, ei dumpperiketju. En ajatellut jatkossakaan kirjoittaa discleimeriä viesteihin, jos nyt koitettaisiin pysyä edes lähellä aihepiiriä.
 
  • Haha
Reactions: PM
Jos ajatellaan hommaa kokoonpanojen kautta, niin maavoimien tärkeimpien joukkojen uudistaminen vaatisi ps-kaluston yms. ajoneuvojen puolella: n. 700 kpl 6x6, n. 400 kpl tekan korvaajaa, n. 200 kpl MT-LB:n korvaajaa, Leo2-päivityksen kaluston pääosalle, CV90-MLU:n ja 50-100 uutta rynnäkkövaunua BMP-2:n tilalle.

Lopputulemana kolmea moottoroitua ja yhtä mekanisoitua prikaatia vastaavat joukot. Kaikki tämä vuoteen 2040 mennessä, ei ihan läpihuutojuttu ajoneuvojenkaan osalta.

Esitetyllä 6X6:n hankintamäärällä taitaisi korvata kaikki Pasit kaikissa versioissaan? Tarvepohjalta ajateltuna kuitenkin ainakin XA-202:t säilyvät luultavasti kurantteina pitkälle tulevaisuuteen (ainakin MLU:n jälkeen). Miksei myös XA-203:t, riippuen KV-tehtävien aiheuttamasta kulumasta. Mitään Crotalen ja Giraffen alustoja en myöskään laskisi korvattavan 6X6:lla.
 
Esitetyllä 6X6:n hankintamäärällä taitaisi korvata kaikki Pasit kaikissa versioissaan? Tarvepohjalta ajateltuna kuitenkin ainakin XA-202:t säilyvät luultavasti kurantteina pitkälle tulevaisuuteen (ainakin MLU:n jälkeen). Miksei myös XA-203:t, riippuen KV-tehtävien aiheuttamasta kulumasta. Mitään Crotalen ja Giraffen alustoja en myöskään laskisi korvattavan 6X6:lla.
Ei tässä olla mitään suoraan korvaamassa, vaan muodostamassa uusia kokoonpanoja. Jos joku korvautuu päikseen, niin se on enemmänkin sattumaa. Heittelin luonnollisesti vain suuruusluokkia omien ajatusteni pohjalta ja vasta aika näyttää millaiseksi joukot todellisuudessa muotoutuvat.
 
Ylipäätään, mitä sillä tornilla tehtäisiin mitä ei KRKK:lla Protectorissa? Enemmän ampumatarvikekapasiteettia? Mahdollisesti. Panssarinläpäisyä vähän enemmän rynnäkköpanssarivaunuja vastaan? No juu, mutta raskaita vaunuja kohdattaessa teho olisi aivan yhtä surkea - vain tuuriosumat oikeisiin paikkoihin riittäisivät läpäisyyn.

Ei nyt millään pahalla, mutta jos ei hahmota 30x173:ää syövän asejärjestelmän ja KRKK:lla varustetun Protectorin välillä kuin sävyeroja, niin kannattanee ehkä perehtyä aiheeseen HIEMAN enemmän ennen sanaisen arkun avaamista ;)
 
Kuinka paljon maastoliikkuvuutta on Archerin alustalla verrattuna telavehkeeseen?

Edit: Propagandavideo
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top