Panssarisuojattua tekaa puuhattiin hankittavaksi jo noin 20 vuotta sitten. Sisulla saattaa olla yhteistyökuvioita sieltä saakka?Sisu Autolla taitaa olla Teka-tarjokas. Tuskin tämäkään twiitti ihan sattumaa on.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Panssarisuojattua tekaa puuhattiin hankittavaksi jo noin 20 vuotta sitten. Sisulla saattaa olla yhteistyökuvioita sieltä saakka?Sisu Autolla taitaa olla Teka-tarjokas. Tuskin tämäkään twiitti ihan sattumaa on.
Bronco. Mikähän juttu tämä nyt onSisu Autolla taitaa olla Teka-tarjokas. Tuskin tämäkään twiitti ihan sattumaa on.
Tekan koneiston venyttäminen korkeampaan huippunopeuteen on aikamoinen haaste.Broncon huippunopeus on 65kmh, muistanko nyt aivan pieleen kun mielikuva on se, että hankittavan vaunun marssinopeus pitäisi olla 70kmh. Lisäksi tutkimuskonsortiota johtaa Patria.
En usko sen olevan tavoitteenakaan. Jos olisi projektia vetäisi Sisu ei Patria.Tekan koneiston venyttäminen korkeampaan huippunopeuteen on aikamoinen haaste.
Leveät kumitelat kuumuvat ja liiallinen kuumuminen voi johtaa ongelmiin koossapysymisen kanssa.
Pienet telapyörät kuumuvat myös ja kuluvat hyvin nopeasti.
Leveiden telojen plus mahdollisen suojauksen kasvattaman painon puskeminen vaatii huomattavasti lisää tehoa. Ja se lisää PA-kulutusta, jos halutaan sama toimintasäde, tarvitaan lisää PA.tta mikä lisää painoa jne.
Tekan telakoneisto vaatinee aika paljon uudellensuunnittelua jos sitä lähdetään nopeuttamaan.
"– Aikaisemmin teollisuudelle ei ole annettu tällaisia vaatimuksia ajoneuvoalustalle, koska teknologia ei ole ollut valmis niiden toteuttamiseen. Esimerkiksi ajoneuvojen telaratkaisut eivät ole kestäneet nopeaa tieliikkuvuutta. Tämän hetken teknologialla vaatimukset ovat kuitenkin mahdollisia, Peltoniemi avaa."
Tiukka aikataulu kyllä, kun mitään valmista (ainakaan esiteltävää) ei ole.
Runko-ohjaus ja nopea sellanen laite lähtee lapasesta Ari Vataseltakin, jos ei sitten ole keksitty jotain mistä en tiedä. Se on mahdollista, mutta vahva epäily siihen. Fysiikan lakeja on paha muuttaa."– Aikaisemmin teollisuudelle ei ole annettu tällaisia vaatimuksia ajoneuvoalustalle, koska teknologia ei ole ollut valmis niiden toteuttamiseen. Esimerkiksi ajoneuvojen telaratkaisut eivät ole kestäneet nopeaa tieliikkuvuutta. Tämän hetken teknologialla vaatimukset ovat kuitenkin mahdollisia, Peltoniemi avaa."
Kyllä tuosta rivien välistä on luettavissa että jonkinlainen komposiittitela-ratkaisu on tulossa ainakin että saadaan nuo keskenään ristiriitaiset vaatimukset sovitettua yhteen. Onko vaunu sitten runko-ohjattava kuten nasut/bankut jääpi nähtäväksi. Patrian sivuilla muuten oli tiedote viime vuoden lopulta että EUn puolustustahasto myönsi 90M€ FAMOUS2-hankkeeseen missä suunnitellaan ja rakennetaan prototyyppi. Odotellaan...
Tuossa linkin takana on infoa crt-komposiittiteloista:
https://soucy-defense.com/crt-systems/
ARTICULATED VEHICLES 8mT TO 15mT
Soucy Track Systems Available : 4
Track Width Range : 600 – 650 mm
Track Length Range* : 5800 – 6000 mm
Track Weight Range : 200 – 300 Kgs
Track Pitch Range : 80-90 (Per unit)
Users and potential users : BV-206, BVS10, BRONCO
Hmmmm...
Samaa mieltä ja siksi jätinkin runko-ohjauksen arvailujen varaan. Kuitenkin tuo ominaisuus on aivan keskeinen osa atv:n liikkumiskykyä leveiden telojen ja keveyden ohella. Ei ole mikään tekninen mahdottomuus rakentaa runko-ohjattavaa vaunua missä "maantiemoodissa" ajettaessa keskinivel on fiksoitu ja ohjailuun käytetään telojen nopeuden säätelyä.Runko-ohjaus ja nopea sellanen laite lähtee lapasesta Ari Vataseltakin, jos ei sitten ole keksitty jotain mistä en tiedä. Se on mahdollista, mutta vahva epäily siihen. Fysiikan lakeja on paha muuttaa.
Samaa olen kuullut myös, mutta mitään konkreettista ei ole näkynyt. Yleensä testiajot tehdään Ilveskalliolla.Kuulin tornaria, että ällin seuraaja on kuulemma hyvässä hoidossa Patrian taholta.
Mitä se sitten tarkoittaakaan.
Olisiko tuo mahdollista touteuttaa tietokone ohjatusti?Samaa mieltä ja siksi jätinkin runko-ohjauksen arvailujen varaan. Kuitenkin tuo ominaisuus on aivan keskeinen osa atv:n liikkumiskykyä leveiden telojen ja keveyden ohella. Ei ole mikään tekninen mahdottomuus rakentaa runko-ohjattavaa vaunua missä "maantiemoodissa" ajettaessa keskinivel on fiksoitu ja ohjailuun käytetään telojen nopeuden säätelyä.
Sama. Mitään konkreettista ei ole näkynyt, mutta huhuja on kuulunut (tarjosin Mikua puolivakavissani vaihtoehdoksi).Samaa olen kuullut myös, mutta mitään konkreettista ei ole näkynyt. Yleensä testiajot tehdään Ilveskalliolla.
On se, pitäisi rakentaa yhteen vaunuun kaksi ohjausjärjestelmää.Olisiko tuo mahdollista touteuttaa tietokone ohjatusti?
Ne ohjaavat nykyisin melkein mitä vain, joten tuollainen ei ehkä olisi mikään amerikan temppu.
Tätä ennustelin jo aiemmin, eli 6x6 telaversiona. Kaikki perustutkimus rakenteista ja suojauksesta on jo kertaalleen tehty. Voimalinja vaihtoon ja se on siinä. Alustan yläpuolinen rakenne on huomattavasti helpompi modifioida kun pohja on valmiina, varsinkin kun kaksi voimalinjaa on kaiken järjen mukaan huomioitu suunnittelun alusta saakka. Mutta voihan se silti olla jotain ihan muutakin.Kuulin tornaria, että ällin seuraaja on kuulemma hyvässä hoidossa Patrian taholta.
Mitä se sitten tarkoittaakaan.
Miten niin? Ei minunkaan dakiassa ole kahta ohjausjärjestelmää vaikka ajonvakautus eli tietokone siinäkin säätää koko ajan ja sitä enemmän mitä kovempaa ja/tai liukkaammalla mennään. Tiettykään runko-ohjatulle telavehkeelle ei varmaankaan ole valmiita algoritmeja ostettavissa tuunaamisen pohjaksi, mutta mitäs Suomesta löytyy jos ei koodareita?On se, pitäisi rakentaa yhteen vaunuun kaksi ohjausjärjestelmää.
Nyt on kysymys, johon en jaksa alkaa kännykällä kirjoittamaan pitkää vastausta. Lyhyesti runko-ohjatun ajoneuvon ohjaus tapahtuu nivelellä ja tavallisen telavetoisen ohjaus tapahtuu vaikuttamalla telastojen pyörintänopeuteen. Ne ovat aivan eri järjestelmiä joita ei oikeen järkevästi saa yhdistettyä. Ajonvakautus kyllä on nivelohjattuun mahdollista toteuttaa, mutta miksi sellainen tehtäisiin, laite kun lähtee heti lapasesta vauhdissa jos järjestelmä vikaantuu. Vähän sama kun suunnittelisi käärmeen, joka ei luikertele. Perinteisellä telastolla saadaan kyllä ihan yhtä hyvä maastoliikkuvuus kuin tekalla.Miten niin? Ei minunkaan dakiassa ole kahta ohjausjärjestelmää vaikka ajonvakautus eli tietokone siinäkin säätää koko ajan ja sitä enemmän mitä kovempaa ja/tai liukkaammalla mennään. Tiettykään runko-ohjatulle telavehkeelle ei varmaankaan ole valmiita algoritmeja ostettavissa tuunaamisen pohjaksi, mutta mitäs Suomesta löytyy jos ei koodareita?
Niin, että kahden ohjausjärjestelmän lisäksi laitetaan kaksi voimayksikköä ja halpa massatuotantolaite piti olla. Saattaa olla, että tulee jotain muuta.Veikkaan että paras (tuskin halvin) ratkaisu ohjaamiseen on hybridijärjestelmä ja lukittava runko-ohjaus. Sähkömoottoreita teloissa pystyy ohjaamaan aika helposti.