Miehistön kuljetus

Mikäli noissa vaunuissa muuten on se RWS (mikä muistakseni oli myös XA-202:ssa), niin sehän on melkein puoli miljoonaa lisää per vaunu. Ne ainakin ovat aikamme trendi, joten ehkä jotain aihetta optimismiin on.
 
Mikäli noissa vaunuissa muuten on se RWS (mikä muistakseni oli myös XA-202:ssa), niin sehän on melkein puoli miljoonaa lisää per vaunu. Ne ainakin ovat aikamme trendi, joten ehkä jotain aihetta optimismiin on.

Ainakaan RWS-tornit eivät tule tuon sopparin alla. Eikä perse kestä niitä hintoja muutenkaan. Ylipäätään RWS:ien ilma-ammuntakykyä on foorumikeskustelussa arvioitu erittäin kriittiseen sävyyn samalla kun Pasin ITKK:n tärkeimmäksi tehtäväksi on arvioitu juuri ilmamaalien torjunta.

Periaatteessa toki jokin KV-tehtäviin merkitty komppania voisi ehkä saada RWS:t vaunuihinsa. Tosin eikö niiden hommien pitänyt siirtyä AMV:llä tehtäviksi?
 
Vaunut tulee ilman mitään aseistusta. Jännä nähdä että mitä keksitään, onko RWS vai jotain muuta?

Jännä nähdä että minne ekat vaunut menee, veikkaan KARPR PSJK korvaamaan XA-180M
 
Onkos noitten toimituksen aikataulusta tietoa?

Omalehmä ojassa kun omasta yksiköstä katos luvatut pasit rosterista. Jospa niitä rupeis riittään taas😁
 
Vaunut tulee ilman mitään aseistusta. Jännä nähdä että mitä keksitään, onko RWS vai jotain muuta?

Jännä nähdä että minne ekat vaunut menee, veikkaan KARPR PSJK korvaamaan XA-180M

Se on joko tuo Karjala tai sitten se on Pori. Jälkimmäisessähän on kaikenlaista pyöräajoneuvoa niin maan perkuleesti.
 
Jännä nähdä että minne ekat vaunut menee, veikkaan KARPR PSJK korvaamaan XA-180M
Oma veikkaus on ollut KaartJR, koska Etelä-Suomessa ei ole kuunaan nähty MLU Paseja kuin Lippujuhlan paraatissa, eli KaartJR suhailee edelleen orkkiksilla XA-185:lla.
 
Oma veikkaus on ollut KaartJR, koska Etelä-Suomessa ei ole kuunaan nähty MLU Paseja kuin Lippujuhlan paraatissa, eli KaartJR suhailee edelleen orkkiksilla XA-185:lla.

Tarkoitat siis Helsingissä etkä Etelä-Suomessa. ;) Jos Etelä-Suomi määritellään läänijaon kautta, niin Vekaranjärvikin on osa Etelä-Suomea, ja edelleen Etelä-Suomessa Uudenmaan prikaatin VYKS:llä on XA-180M:t.

Mutta onko ongelma se, että Helsingissä ei paraateja lukuunottamatta nähdä seksikkäämpää kalustoa kuin XA-185? Eli julkikuvan parantamiseksi varustettaisiin Kaarti uusimmalla kalustolla? Vai tarkoitatko, että XA-185:ssä olisi jotakin teknistä vikaa/ongelmaa? :unsure:

Jos jälkimmäinen, niin kai ne karjalaisten XA-180M:t voisi korvata 6X6:lla ja siirtää XA-180M:t Kaartille. Tämä olisi siinä mielessä fiksumpi ratkaisu, että kun 6X6 on erillisjousitettu ja tehokkaammalla moottorilla varustettu, niin oletettavasti se toimii (ainakin vähän) paremmin maastossa kuin vanhat Pasit. Asfaltilla riittää heikompikin maastoliikkuvuus. Tosin ympäristönäkökulmasta (pienhiukkaset ja typen oksidit) 6X6 olisi varmaankin puhtaampi valinta Kaartin käyttöön. Vielä kun sen saisi ladattavana hybridinä... :LOL:
 
Tarkoitat siis Helsingissä etkä Etelä-Suomessa. ;) :LOL:

Totta! Unohdin, ettei Pohjois-Suomi alakaan Kehä III:lta :p Tosiaan Dragassakin on vissiin 180M ja se on Tsadia etelämpänä, vähän turhan isolla pensselillä piirtelin :D
 
Kenellä siis XA-200:t ovat nykyään? Oman inttini alussa niiden kerrottiin olevan tarkoitettu juurikin KaartJR:lle?
 
Minä veikkaan, että PorPr koska on kv-toimintaan erikoistunut ja saa kaiken uuden materiaalin aina ensimmäisenä ja 0-vaunut ovat olleet heillä.

Itse veikkaan syyksi Naton resurssipooliin luvattua(?) prikaatia (PorPR?), joka pitää nyt oikeasti varustaa ulkomailla sotakykyiseksi. Puolaan ei traktorilla ja ottomaastureilla enää mennä.

Saiskohan AMV:t vihdoin kovat tornit?
 
Itse veikkaan syyksi Naton resurssipooliin luvattua(?) prikaatia (PorPR?), joka pitää nyt oikeasti varustaa ulkomailla sotakykyiseksi. Puolaan ei traktorilla ja ottomaastureilla enää mennä.

Saiskohan AMV:t vihdoin kovat tornit?
Kyllä me joudutaan edelleen katsomaan Rosomakkeja, että tollanen siitä piti tulla.
Ja katsotaan toi 6x6... Että onko maksettu extraa että on saatu poistettua vakiovarusteita turhina 😁 😁 :ROFLMAO:
 
Vähän ihmettelen tuota halua alkaa konvertoida jo valmistuneita ajoneuvoja. Ne AMV:t olisi varmaan 20 vuotta vanhoja ennen kuin torneja voisi odotella tulevaksi vaunujen päälle. Taitaisi alustan elinkaari tulla vastaan ennen kuin tornin.

Ylipäätään, mitä sillä tornilla tehtäisiin mitä ei KRKK:lla Protectorissa? Enemmän ampumatarvikekapasiteettia? Mahdollisesti. Panssarinläpäisyä vähän enemmän rynnäkköpanssarivaunuja vastaan? No juu, mutta raskaita vaunuja kohdattaessa teho olisi aivan yhtä surkea - vain tuuriosumat oikeisiin paikkoihin riittäisivät läpäisyyn.
 
Ylipäätään, mitä sillä tornilla tehtäisiin mitä ei KRKK:lla Protectorissa? Enemmän ampumatarvikekapasiteettia? Mahdollisesti. Panssarinläpäisyä vähän enemmän rynnäkköpanssarivaunuja vastaan? No juu, mutta raskaita vaunuja kohdattaessa teho olisi aivan yhtä surkea - vain tuuriosumat oikeisiin paikkoihin riittäisivät läpäisyyn.
Mutta toisaalta kun katsotaan, miten Ukrainassa ovat kurittaneet BTRillä T-vaunuja kyljestä yms. Mutta eihän sellaiseen pitäisi edes päätyä.
 
Mikä on Pasin ja Ällitällien jäljellä oleva käyttöikä huollettuna? Mietin siis maataloustraktoreiden korvaamista, eli jäljellä olevaa mekaanista käyttöikää mistä ei taloudellisesti käyttöikää enää pidennetä. Varmasti PV ei mitään heitä hukkaan, ainoa kysymysmerkki on mikä lähtee Ukrainaan ja mikä jää reserviin.
 
Mikä on Pasin ja Ällitällien jäljellä oleva käyttöikä huollettuna? Mietin siis maataloustraktoreiden korvaamista, eli jäljellä olevaa mekaanista käyttöikää mistä ei taloudellisesti käyttöikää enää pidennetä. Varmasti PV ei mitään heitä hukkaan, ainoa kysymysmerkki on mikä lähtee Ukrainaan ja mikä jää reserviin.
Taitaa olla valtionsalaisuus. Osahan ilmeisesti ei ollut paljon millään km:llä ostettaessa, mutta nyt tilanne on jo toinen?
 
Back
Top