Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
MT-LB eri variaatiot ja MT-LB runkoiset muodostaa neljän (4) taisteluosaston kalustosta merkittävän osan ja suorituskykynä ne ovat melko merkittäviä koko maavoimien kohtaamistaistelukyvyn. Jos BMP kalustosta luovutaan, en usko että MT-LB sukuisista kyetään luopumaan vielä vähintään 10 vuoteen.
 
MT-LB eri variaatiot ja MT-LB runkoiset muodostaa neljän (4) taisteluosaston kalustosta merkittävän osan ja suorituskykynä ne ovat melko merkittäviä koko maavoimien kohtaamistaistelukyvyn. Jos BMP kalustosta luovutaan, en usko että MT-LB sukuisista kyetään luopumaan vielä vähintään 10 vuoteen.
Näinpä, varsinkin kun ei ole hajuakaan mitä on tulossa tilalle. Taitaa olla vielä näiden korvaaja piirustuspöydällä. Moneen kertaan olen äimistellyt GTP ja nyt 6x6 tilausten pienuutta, ehkäpä syy niihinkin on sillä samalla piirustuspöydällä. Oli miten oli, mielenkiintoisia aikoja eletään maavoimien liikkuvuuden osalta, nyt tehdyillä ratkaisuilla pitäisi pärjätä seuraavat 50-vuotta
 
Näinpä, varsinkin kun ei ole hajuakaan mitä on tulossa tilalle. Taitaa olla vielä näiden korvaaja piirustuspöydällä. Moneen kertaan olen äimistellyt GTP ja nyt 6x6 tilausten pienuutta, ehkäpä syy niihinkin on sillä samalla piirustuspöydällä. Oli miten oli, mielenkiintoisia aikoja eletään maavoimien liikkuvuuden osalta, nyt tehdyillä ratkaisuilla pitäisi pärjätä seuraavat 50-vuotta
Voiko niiden pienuus selittyä sillä että puolitetaan se määrä porukkaa mitä yhden kyytiin ahdetaan? Jenkkien Bradleyynhän mahtuu vain 6 (+3) kyytiläistä, ehkä tämä nähdään ominaisuutena eikä heikkoutena. Jos on rahaa, niin kyllähän se on vahvempi kokonaisuus että porukka on 2 ajoneuvon kyydissä ja tukemana. Ei niin helposti kuole kaikki kerralla, ja on enemmän tulitukea. Kun tarvitsee ottaa 12:sta sijaan vain 6 kyytiläistä, voi tilaerotuksen käyttää, noh, ihan mihin tahansa.

Se tuntuu olevan vain ajasta kiinni milloin jokaista jalkaväkiryhmää tukee sekä kuljetusajoneuvo että varsinainen tukiajoneuvo, ja jos siihen päädytään, voi ainakin osa armeijoista suosia 50-50 jakoa, jossa molemmat ajoneuvot jakavat työt tasan.
 
Vähän ihmettelen tuota halua alkaa konvertoida jo valmistuneita ajoneuvoja. Ne AMV:t olisi varmaan 20 vuotta vanhoja ennen kuin torneja voisi odotella tulevaksi vaunujen päälle. Taitaisi alustan elinkaari tulla vastaan ennen kuin tornin.

Ylipäätään, mitä sillä tornilla tehtäisiin mitä ei KRKK:lla Protectorissa? Enemmän ampumatarvikekapasiteettia? Mahdollisesti. Panssarinläpäisyä vähän enemmän rynnäkköpanssarivaunuja vastaan? No juu, mutta raskaita vaunuja kohdattaessa teho olisi aivan yhtä surkea - vain tuuriosumat oikeisiin paikkoihin riittäisivät läpäisyyn.
Kumma että AMV:tä ei voi aseistaa koska vastassa voi olla raskas vaunu. :rolleyes:
 
Kumma että AMV:tä ei voi aseistaa koska vastassa voi olla raskas vaunu. :rolleyes:
Rungon ikä on toisaalta relevantti argumentti. Itse haluaisin vaunuihin "päällepultattavia" hitfist/ZSSW-30 tyyppisiä konetykkejä, joita voisi sitten kierrättää seuraavaan vaunuun. Raskas vaunu on suunniteltu poistettavaksi kahdella Spike-LR ohjuksella.

Ja onhan tämä melkoinen haave jolla ei ole todellista relevanssia
 
Rungon ikä on toisaalta relevantti argumentti. Itse haluaisin vaunuihin "päällepultattavia" hitfist/ZSSW-30 tyyppisiä konetykkejä, joita voisi sitten kierrättää seuraavaan vaunuun. Raskas vaunu on suunniteltu poistettavaksi kahdella Spike-LR ohjuksella.

Ja onhan tämä melkoinen haave jolla ei ole todellista relevanssia

Jos aseistuksen ja rungon elinkaari eivät ole yhtenevät, niin sovitustyö joudutaan sitten tekemään useaan kertaan. Nykyisille Protectoreillekin olisi kiva löytää jatkokäyttöä (toiseen vaunuun vai AMV:n tykkitornin päälle johtajan tähystyslaitteistoksi/aseistukseksi?), mutta sekin maksaisi jotakin.

AMV:n lukumääräkin on kovin pieni ja torneja tulisi sitä myöten melko vähän. Mutta olisikohan mahdollista hakea synergiaa Patria 6X6:n kanssa? Patriahan esitteli alapuolista aseistusvaihtoehdoksi jossakin Eurosatoryssä tms. messuilla. Paino alhainen, tykin kaliberi sama kuin Bradleyssä ja ampumatarvikekapasiteetti 84+14, eli hieman sirpaletta ja sen verran nuolia, että yhden ryntövaunun ehkä saisi tuhottua. AMV:n elinkaaren päättyessä tykkitornit talteen ja varaosiksi 6X6:n päällä oleville.

 
Jos aseistuksen ja rungon elinkaari eivät ole yhtenevät, niin sovitustyö joudutaan sitten tekemään useaan kertaan. Nykyisille Protectoreillekin olisi kiva löytää jatkokäyttöä (toiseen vaunuun vai AMV:n tykkitornin päälle johtajan tähystyslaitteistoksi/aseistukseksi?), mutta sekin maksaisi jotakin.

AMV:n lukumääräkin on kovin pieni ja torneja tulisi sitä myöten melko vähän. Mutta olisikohan mahdollista hakea synergiaa Patria 6X6:n kanssa? Patriahan esitteli alapuolista aseistusvaihtoehdoksi jossakin Eurosatoryssä tms. messuilla. Paino alhainen, tykin kaliberi sama kuin Bradleyssä ja ampumatarvikekapasiteetti 84+14, eli hieman sirpaletta ja sen verran nuolia, että yhden ryntövaunun ehkä saisi tuhottua. AMV:n elinkaaren päättyessä tykkitornit talteen ja varaosiksi 6X6:n päällä oleville.

Sovitustyö ei tosin ole kummoinen temppu, mikäli sähköjärjestelmät ovat yhteensopivat ja mitoitus standardin mukainen. Tornithan ovat itsenäisiä yksiköitä.
 
Näinpä, varsinkin kun ei ole hajuakaan mitä on tulossa tilalle. Taitaa olla vielä näiden korvaaja piirustuspöydällä. Moneen kertaan olen äimistellyt GTP ja nyt 6x6 tilausten pienuutta, ehkäpä syy niihinkin on sillä samalla piirustuspöydällä. Oli miten oli, mielenkiintoisia aikoja eletään maavoimien liikkuvuuden osalta, nyt tehdyillä ratkaisuilla pitäisi pärjätä seuraavat 50-vuotta
Ajoneuvohankkeet ovat käsittääkseni isommassa mitassa budjetoituna vasta vuosien 2030-2035 paikkeille. Sitä ennen on ohjelmassa mm. ilmatorjunnan isoja hankkeita. Ei siis kannata hätääntyä, vaikka ensimmäiset erät ehkä ovatkin vähän vaatimattomia.
 
Ajoneuvohankkeet ovat käsittääkseni isommassa mitassa budjetoituna vasta vuosien 2030-2035 paikkeille. Sitä ennen on ohjelmassa mm. ilmatorjunnan isoja hankkeita. Ei siis kannata hätääntyä, vaikka ensimmäiset erät ehkä ovatkin vähän vaatimattomia.
Minä olen käsittänyt, että etelän vetelät saa kalustonsa ensin kuntoon 2023- ja pohjoisen vuoro on 2030-luvulla. Budjettivaroilla hoidetaan koko homma ja se saattaa olla syy pieniin kertatiluksiin.
 
Minä olen käsittänyt, että etelän vetelät saa kalustonsa ensin kuntoon 2023- ja pohjoisen vuoro on 2030-luvulla. Budjettivaroilla hoidetaan koko homma ja se saattaa olla syy pieniin kertatiluksiin.
Pasejahan oli tarkoitus vapauttaa alemman tason joukoille, joten pyöräajoneuvoista on hyvä aloittaa. Odottaisin silti että tällä vuosikymmenellä saadaan uusittua vain säilytettävien etelän kokoonpanojen kalustoa ja uusien varustaminen menee 30-luvun puolelle. Tekan korvaaja varmaan menee sekin 30-luvulle, kun koko välinettä ei edes ole vielä olemassa ja teka-kalustossa vielä elinkaarta jäljellä.
 
Pasejahan oli tarkoitus vapauttaa alemman tason joukoille, joten pyöräajoneuvoista on hyvä aloittaa. Odottaisin silti että tällä vuosikymmenellä saadaan uusittua vain säilytettävien etelän kokoonpanojen kalustoa ja uusien varustaminen menee 30-luvun puolelle. Tekan korvaaja varmaan menee sekin 30-luvulle, kun koko välinettä ei edes ole vielä olemassa ja teka-kalustossa vielä elinkaarta jäljellä.
Jotenkin noin. Lisäksi on etelän telakaluston uusiminen, tästä on palstalla tingattu aiemminkin. Oma veikkaus on, että tulee yksi alusta kumpaankin tarkoitukseen, voi olla kyllä jotain muutakin. Hyvät perustelut saa molempiin vaihtoehtoihin.
 
Kyllä me joudutaan edelleen katsomaan Rosomakkeja, että tollanen siitä piti tulla.
Ja katsotaan toi 6x6... Että onko maksettu extraa että on saatu poistettua vakiovarusteita turhina 😁 😁 :ROFLMAO:
Ei aivan ensimmäinen kerta, kun Rosomak mainitaan että "tollanen siitä piti tulla" Harvemmin kuitenkaan puhutaan, että vastaavanlaisia tarvittaisiin myös Suomessa. Miksi näin on? Onko kyse hintalapusta, tarvitaanko enemmän vanhempien Pasien korvaavia ajoneuvoja, vai eikö Rosomakin kaltaiselle ole käyttöä?
Modet poistakoon, jos menee punaleimaiselle alueelle.
 
Jotenkin noin. Lisäksi on etelän telakaluston uusiminen, tästä on palstalla tingattu aiemminkin. Oma veikkaus on, että tulee yksi alusta kumpaankin tarkoitukseen, voi olla kyllä jotain muutakin. Hyvät perustelut saa molempiin vaihtoehtoihin.
CV90-kalustolle on jo tilatun remontin jälkeen tulossa 30-luvulla MLU ja kakkosbemari pitää korvata uushankinnalla. Tst-vaunut huutavat lisäksi päivitystä. Siinä on suurimmat rahareiät.
 
Ei aivan ensimmäinen kerta, kun Rosomak mainitaan että "tollanen siitä piti tulla" Harvemmin kuitenkaan puhutaan, että vastaavanlaisia tarvittaisiin myös Suomessa. Miksi näin on? Onko kyse hintalapusta, tarvitaanko enemmän vanhempien Pasien korvaavia ajoneuvoja, vai eikö Rosomakin kaltaiselle ole käyttöä?
Modet poistakoon, jos menee punaleimaiselle alueelle.
AMV ei alkujaan ollut PV:n hankintalistoilla lainkaan, mutta tarvittiin kotimainen kauppa viennin edistämiseksi. Sitten viivattiin jotain yli ja otettiin AMV mukaan, mutta budjetointi epäonnistui pahasti. Tuollaiseen kalustoon ei vain ole ollut varaa, eikä taida olla jatkossakaan. Ajoneuvoja käyttävien joukkojen tehtävät ovat kyllä sellaisia, että tulivoimalle todellakin olisi käyttöä.
 
Pasejahan oli tarkoitus vapauttaa alemman tason joukoille, joten pyöräajoneuvoista on hyvä aloittaa. Odottaisin silti että tällä vuosikymmenellä saadaan uusittua vain säilytettävien etelän kokoonpanojen kalustoa ja uusien varustaminen menee 30-luvun puolelle. Tekan korvaaja varmaan menee sekin 30-luvulle, kun koko välinettä ei edes ole vielä olemassa ja teka-kalustossa vielä elinkaarta jäljellä.

Puolustusvoimien on tarkoitus aloittaa nykyisten telakuorma-autojen korvaaminen vuonna 2026, jolloin osa nykyisistä tulee elinkaarensa päähän.

Tiukka aikataulu kyllä, kun mitään valmista (ainakaan esiteltävää) ei ole.
 
AMV ei alkujaan ollut PV:n hankintalistoilla lainkaan, mutta tarvittiin kotimainen kauppa viennin edistämiseksi. Sitten viivattiin jotain yli ja otettiin AMV mukaan, mutta budjetointi epäonnistui pahasti. Tuollaiseen kalustoon ei vain ole ollut varaa, eikä taida olla jatkossakaan. Ajoneuvoja käyttävien joukkojen tehtävät ovat kyllä sellaisia, että tulivoimalle todellakin olisi käyttöä.
Näin siinä kävi (lukumäärä 62:kin ymmärtääkseni tuli tavoitteesta 50 APC + 12 IFV, mutta lopulta kaikki tilattiin pelkällä kk-tornilla), ja olen tainnut aiemminkin päätöstä kritisoida. Tässä vähän säästettiin itsemme köyhiksi, eli maksettiin paljon kalustosta, joka ei tuo juurikaan lisää suorituskykyä, eli ne puuttuvat miljoonat olisi ehkä kannattanut irvistellen kuitenkin maksaa - lopputulos olisi ollut kustannustehokkaampi. Toivottavasti mieli muuttuu tulevaisuudessa, mutta rahareikiä on niin paljon, että tuskin nähdään.
 
Tuota vuosilukua en ollutkaan bongannut. Tiukalle tosiaan menee, jos uudet menopelit pitäisi olla sarjatuotettuina rivissä jo kolmen vuoden päästä.
Tuskin onnistuu tässä aikataulussa, tuossa hankkeessa on niin kovat vaatimukset, että teknisiä vaikeuksia varmasti riittää. Hinnankin pitäisi pysyä kurissa kun näitä tarvitaan satamäärin. Pitäis olla jo protot testeissä, jos linjan olisi tarkoitus pyöriä 2026.
 
Back
Top