Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Muistanko oikein että suurin haaste tekan nopeuden lisäyksessä oli telaston liian suuri kuumeneminen?
 
Viikko itsenäiseen toimintaan on aika paljon vaadittu.

Muonat jne nyt voivatkin toimia, 48 h sissimuonat porukoille kertaa 4, mutta PA ja tväl on liki mahdoton toteuttaa. Nippa nappa voisi toimia ilman tst-kosketusta ja jos ei tarvitse ihan kauheasti liikkua. Mutta jotta saavutetaan se 50% PA ja tväl-reservi, vaunujen pitää hinata kuomukärryä mukanaan. Ja tst-kosketuksessa amitsuunia kuluu.
Epäilemättä tarkoitettiin ilman taistelua. Jos ei ole pitkiä siirtymiä ei pa muodosta ongelmaa, esim. AMV:lle ilmoitetaan max 1000km tankillisella. 6x6:ssa on näkynyt kuvissa perässä ilmeisesti säilystilaa olevia muhkuroita, liittynevät tähän samaan asiaan.
 
Muistanko oikein että suurin haaste tekan nopeuden lisäyksessä oli telaston liian suuri kuumeneminen?
Se on yksi probleema. Tekalla en ole ikävä kyllä päässyt ajamaan, mutta muilla nivelohjatuilla kyllä ja ne on melkoisia käärmeitä vauhdissa. Ehkä tuo asia on hyvinkin ratkaistavissa, mutta ei niistä kyllä kannata formulaa alkaa rakentelemaan. Varsin herkkiä ajovirheille kovissa nopeuksissa.
 
Epäilemättä tarkoitettiin ilman taistelua. Jos ei ole pitkiä siirtymiä ei pa muodosta ongelmaa, esim. AMV:lle ilmoitetaan max 1000km tankillisella. 6x6:ssa on näkynyt kuvissa perässä ilmeisesti säilystilaa olevia muhkuroita, liittynevät tähän samaan asiaan.
Veikkaan että ne muhkurat lienevät PA-tankki? Ainakin turkkilaisten M113-päivityksiä ja muitakin katsellen, PA-tankit halutaan siirtää ulos vaunusta.
 
Tekan suojan ja nopeuden yhtäaikainen lisäys ei ole mikään pikkuongelma. Se vaatinee telaston muuttamisen erilaiseksi, ja huomattavasti enemmän tehoreserviä. Se lisää painoa, mikä pitää huomioida teloissa. Ja kierre jatkuu.
 
Veikkaan että ne muhkurat lienevät PA-tankki? Ainakin turkkilaisten M113-päivityksiä ja muitakin katsellen, PA-tankit halutaan siirtää ulos vaunusta.
Epäilen kun on kuvia myös ilman niitä muhkuroita. Kehitystyön tässä vaiheessa kyllä voi olla testiversioita monenlaisilla eri ratkaisuilla, eli savolaisittain suattaa olla ja suattaa olla olemati.
 
Julkisuudessa on mainittu tarve suojan parantamiseen ja nopeuden lisäykseen, ensimmäinen onnistuu tekalla ja toinen ei taida. Vaikka huippunopus olisikin riittävä on vaunun ohjattavuus/ vakaus kovissa nopeuksissa haaste. Viikon itsenäinen toimintakyky on mainittu tavoitteena jossain aihetta käsittelevässä lehtijutussa, en muista missä se oli, ei nyt varmaan mikään vaatimus sinällään. Jäi tuo mieleen kun itsekin asiaa ihmettelin.

Ennen kuin lähdemateriaali on esillä ja sitä päästään analysoimaan, niin nostan esiin mahdollisuuden, että lausunto viittasi ajoneuvon luotettavuuteen. Näin vähillä resursseilla kaikkien kalujen soisi toimivan kaiken aikaa ja oikeasti osaavaa huoltohenkilöstöä (kantapeikot ja teollisuuden asentajat) lienee vähän, joten pitkä vikaantumisväli olisi suotavaa.
 
Ennen kuin lähdemateriaali on esillä ja sitä päästään analysoimaan, niin nostan esiin mahdollisuuden, että lausunto viittasi ajoneuvon luotettavuuteen. Näin vähillä resursseilla kaikkien kalujen soisi toimivan kaiken aikaa ja oikeasti osaavaa huoltohenkilöstöä (kantapeikot ja teollisuuden asentajat) lienee vähän, joten pitkä vikaantumisväli olisi suotavaa.
😅 No siitä ei ollut kyse, hyvä nosto silti. Ryzzäkalustolla saavuttamaton tavoite?
 
No nyt tuli eka osa 6x6 tilauksesta 😎



Eli 91 kpl tilaus ja kauppaan sisältyy 70 ajoneuvon optio. Hankinnan arvo lisähankintavaraus mukaan lukien 208 miljoonaa euroa sis. alv. On kyllä kallista...

02.06.2023 10:00

Puolustusvoimille panssaroituja 6x6-miehistönkuljetusajoneuvoja​




Puolustusministeri Antti Kaikkonen on valtuuttanut Puolustusvoimat hankkimaan panssaroituja 6x6-miehistönkuljetusajoneuvoja Patrialta. Maavoimille hankitaan 91 kpl panssaroituja miehistönkuljetusajoneuvoja varusteineen. Hankintaan kuuluu ajoneuvojen lisäksi muun muassa varaosia ja työkaluja sekä käyttö- ja huoltokoulutusta. Hankintaan sisältyy lisähankintavaraus, jonka lunastamalla on mahdollisuus hankkia enintään 70 ajoneuvoa lisää.

Sarjahankinta tehdään osana kansainvälistä Suomen johtamaa CAVS-hanketta (CAVS, Common Armoured Vehicle System), jossa ovat mukana myös Latvia, Ruotsi ja Saksa. Maat kehittävät hankkeessa Patrian kanssa Patrian 6x6 -panssariajoneuvoalustalle yhteisten vaatimusten mukaista pyöräpanssariajoneuvojärjestelmää, joka sisältää useita ajoneuvoversioita mukaan lukien nyt hankittava miehistönkuljetusajoneuvo.

- Tällä hankinnalla kehitetään Maavoimien liikkuvuutta kotimaisilla miehistönkuljetusajoneuvoilla. Ne soveltuvat erinomaisesti Suomen oloihin ja ovat erittäin kustannustehokkaita koko niiden elinjakson ajan, toteaa puolustusministeri Kaikkonen.

Hankinnan arvonlisäverollinen kokonaisarvo lisähankintavaraus mukaan lukien on lähes 208 miljoonaa euroa.

Hankinnan työllistävä vaikutus kotimaassa on 180 henkilötyövuotta.

Ajoneuvojen toimitukset alkavat vuoden 2023 aikana.

Suomen osalta hankkeella kehitetään Maavoimien joukkojen pyöräliikkuvuutta aina 2060-luvulle asti.

Puolustusministeriön ja Patrian välinen aiepöytäkirja uusien miehistönkuljetusajoneuvojen tilaamisesta Suomelle allekirjoitettiin 2021.

Lisätietoja antavat puolustusministeriössä erityisasiantuntija Frans Peltonen, puh. 0295 140 021, ja Maavoimien esikunnassa jalkaväen tarkastaja, eversti Juhana Skyttä, puh. 0299 800 (Puolustusvoimien vaihde).
 
Patria 6X6:n yksikköhinnaksi muodostuu siis 1,29 miljoonaa euroa arvonlisäverollisena tai verottomana 1,04 miljoonaa euroa. Kalliin tuntuinen sarjahankinnaksi, koska emmekö me toivoneet alle miljoonan kappalehintaa?

Nyt hinta on ihan samaa luokkaa kuin Ranskan asevoimissa VAB:n korvaavassa VBMR Griffonissa, joka Wikipedian mukaan maksaa enintään 1 miljoona euroa kappaleelta. Eli ollaan ehkä halpoja saksalaisen teollisuuden tuotteisiin verrattuna, mutta mitenkään erityisen edullisia ei olla.
 
No, onhan tässä inflaatiokin juossut melkein viidessä vuodessa vaunun ensiesittelystä. Että tietyssä mielessä voi olla tyytyväinen. Mutta selvä rako on silti olemassa GTP:lle näillä hinnoilla - 25 kpl tilauksessa GTP:n yksikköhinta oli 0,76 miljoonaa euroa.
 
En tiedä miten laskette yksikköhintaa, nyt hankittavalla 91kpl +infra ympärille hinta on melkein 2,3M€/kpl. Tuosta on kyllä ainakin minun mahdoton arvioida todellista yksikköhintaa vaunulle.
 
Minkähänlaisella varustuksella nuo kärryt sitten tulevat. Selviää ehkä aikanaan. Onko ne esimerkiksi kuvan mukaisesti varustettu suojatulla kehälavetilla vain ns. paljaita perusvaunuja? Toivottavasti sitä joku bloggari lähtee tiedustelemaan. Suojaustaso kiinnostaa myös, tuleeko ihan perustason suojalla vai onko tuohon ympätty jotain ekstraa mukaan.
 
En tiedä miten laskette yksikköhintaa, nyt hankittavalla 91kpl +infra ympärille hinta on melkein 2,3M€/kpl. Tuosta on kyllä ainakin minun mahdoton arvioida todellista yksikköhintaa vaunulle.
Optimistisesti ainakin itse laskin tuon 70 lisävaunua tuohon hintaan kun tuossa lukee "Hankintaan sisältyy lisähankintavaraus, jonka lunastamalla on mahdollisuus hankkia enintään 70 ajoneuvoa lisää. Hankinnan arvonlisäverollinen kokonaisarvo lisähankintavaraus mukaan lukien on lähes 208 miljoonaa euroa." Ei kai tuosta lisähankintavarauksesta ole erikseen tarvinnut maksaa, mutta ei tuosta sanamuodosta kyllä täysin yksiselitteisesti käy ilmi sisältyykö tuo +70 vaunua kokonaisarvoon vai ei. Oletan sisältyvän.

PV:hän teki alunperin aiesopimuksen 160 vaunusta, nyt varauksen kanssa kattaa 161 vaunua.

Latvia tilasi 2022 "yli" 200 6x6:sta ja silloin sanottiin tilauksen arvon olevan noin 200 miljoonaa eli 1meur/kpl. Onko alvillinen vai alviton hinta, paha sanoa. Lisäksi nuo vaunut tehdään Latviassa.

 
Optimistisesti ainakin itse laskin tuon 70 lisävaunua tuohon hintaan kun tuossa lukee "Hankintaan sisältyy lisähankintavaraus, jonka lunastamalla on mahdollisuus hankkia enintään 70 ajoneuvoa lisää. Hankinnan arvonlisäverollinen kokonaisarvo lisähankintavaraus mukaan lukien on lähes 208 miljoonaa euroa." Ei kai tuosta lisähankintavarauksesta ole erikseen tarvinnut maksaa, mutta ei tuosta sanamuodosta kyllä täysin yksiselitteisesti käy ilmi sisältyykö tuo +70 vaunua kokonaisarvoon vai ei. Oletan sisältyvän.

PV:hän teki alunperin aiesopimuksen 160 vaunusta, nyt varauksen kanssa kattaa 161 vaunua.

Latvia tilasi 2022 "yli" 200 6x6:sta ja silloin sanottiin tilauksen arvon olevan noin 200 miljoonaa eli 1meur/kpl. Onko alvillinen vai alviton hinta, paha sanoa. Lisäksi nuo vaunut tehdään Latviassa.
Kyllä se juuri noin kuuluu lukea. 208M€ on kokonaishinta 161 vaunulle, mutta toistaiseksi asiakas on latonut tiskiin vasta 91 vaunun edestä euroja, jota summaa tiedotteessa ei kerrota.
 
Minkähänlaisella varustuksella nuo kärryt sitten tulevat. Selviää ehkä aikanaan. Onko ne esimerkiksi kuvan mukaisesti varustettu suojatulla kehälavetilla vain ns. paljaita perusvaunuja? Toivottavasti sitä joku bloggari lähtee tiedustelemaan. Suojaustaso kiinnostaa myös, tuleeko ihan perustason suojalla vai onko tuohon ympätty jotain ekstraa mukaan.

Perustasoa parempi varustelu (sen kehittäminen ja testaus) selittäisi ainakin, miksi jättäydyimme tilaus-/hankintaprosessissa Latvian taakse. Lisäpanssaroinnista en tiedä, mutta olen toiveikas - sehän otettiin myös viimeisiin Paseihin (XA-203).

Latvia tilasi 2022 "yli" 200 6x6:sta ja silloin sanottiin tilauksen arvon olevan noin 200 miljoonaa eli 1meur/kpl. Onko alvillinen vai alviton hinta, paha sanoa. Lisäksi nuo vaunut tehdään Latviassa.

Latviassa "tekeminen" on niin kosmeettista, että se ei varmaan paljoa vaikuta hintaan suuntaan eikä toiseen. Rungot kootaan pyörien päälle Suomessa ja kokoonpano kestää 1200 tuntia, josta 200 Latviassa.

 
Back
Top