Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Uintikyky on kuitenkin niin pienellä osalla porukkaa, ettei toimintakykyistä joukkoa pysty uittamalla viemään yli, vaan tarvitaan siltoja/lauttoja/kahlauspaikka. Teoriassa näppärä ominaisuus on käytännössä vähämerkityksinen. Lisäsuoja on houkutteleva vaihtoehto.

Jos kaikki menee pieleen vetäydyttäessä, niin Pasit pääsee ehkä vielä uimalla vastarannalle. Mutta siihen se sitten tosiaan taitaa rajoittua.
 
Kadyroviiteille kiinalaista kuljetuskalustoa (enkös minä juuri päässyt varoittamasta tästä proxy-sotimisesta?)... Vastenmielistä, kun Kiinalla on omat uiguuri-leirinsä, mutta ulkomailla, ulkomailla terrorismia voi kyllä tukea.

China supplies Chechen troops with Tiger 4x4 armored vehicles for Ukraine war​

Defense News June 2023 Global Security army industry Posted On Thursday, 08 June 2023 10:18


A video shared on June 6, 2023, via the Telegram account of Ramzan Akhmadovich Kadyrov, the Chechen Republic's head, has revealed that China has supplied an unspecified amount of Tiger 4x4 armored vehicles. These vehicles, designed and constructed by Baoji Special Vehicles Manufacturing of Shaаnxi Province, China, a firm renowned for creating special-purpose vehicles, are set to serve in the ongoing Ukraine conflict.
Follow Army Recognition on Google News at this link



Army Recognition Global Defense and Security news

China has supplied Tiger 4x4 armored vehicles to the Chechen troops who are set to be deployed in Ukraine in support of Russian forces. (Picture source Telegram account Kadyrov)




Kadyrov confirmed in his video that these newly acquired, Chinese-manufactured armored vehicles will support the military efforts in Ukraine. On February 26th, Kadyrov publicly announced the deployment of Chechen military forces to Ukraine, following Russian President Vladimir Putin's directive. Russian media outlet RT further corroborated this by showcasing a video featuring 12,000 Chechen soldiers in Grozny, the Chechen capital, getting ready for their deployment.

In June of 2022, Kadyrov disclosed the formation of four ethnic Chechen-exclusive battalions titled "North-Akhmat," "South-Akhmat," "West-Akhmat," and "East-Akhmat". These battalions are expected to participate in the Ukraine conflict. Furthermore, as of May 31, 2023, the Institute for the Study of War has posited that Kadyrov's troops may assume the mantle of the primary shock troops in the Donbas, a role formerly held by Wagner PMC, following their withdrawal.
The Chinese Tiger armored vehicles come equipped with numerous features tailored for combat scenarios. Based on a civilian 4x4 cross-country truck chassis, the armored vehicle contains a protected crew cabin in the middle section with bulletproof windows and doors. The rear compartment can comfortably accommodate nine fully-equipped soldiers.
With dimensions of 5.36m in length, 2.32 m in width, and 2.3 m in height, the Tiger carries a curb weight of 4,500 kg and a fuel capacity of 120 l. It has a payload of 1,100 kg and is capable of towing other vehicles up to 2,000 kg. The vehicle also includes a circular turret at the top of the hull for engaging lightly armored targets and armored personnel.
The Tiger 4x4 APC is motorized a Cummins ISDE200-30 diesel engine that generates 140 kW power at 2,500 rpm, with the engine compartment situated in the front. The vehicle can run a top road speed of 115 km/h with a range of up to 600 km. The vehicle's ground clearance and turning circle diameters measure 0.35 m and 15 m respectively, demonstrating considerable off-road performance and maneuverability.
 
Kiina nyt pelaa omaa peliään muyista välittämättä muutenkin. Venäjältähän vedetään uutta öljyputkea Kiinaan, joten ehkä jotain pientä on sovittu vastakaupoiksi. Kiina on koko ajan toimittanut käsittääkseni mm. maastoajoneuvojen renkaita ja voisin kuvitella myös ampumatarvikkeitakin. Sellaista pikkusälää haulikkohääparille, mutta kuitenkin käytännöllisen etäisyyden päästä.
 
Hoksasinpa, että Misu painaa tyhjänä 16t, ja XA-180 tst-painossaan 13,5t. Noin kolmen tonnin ero tullee Misun erillisestä rungosta? Se on aika huomattava erotus.
 
Tätä on ehdotettu lukemattomat kerrat aiemminkin melkein jokaisen foorumilaisen toimesta, kenen milloinkin, mutta:

Panssaroitu kontti kuorma-auton alustalla. Panssarointi voi olla vaikka pelkkää teräslevyä, kun tässä ei olla sen kummempaa panssariajoneuvoa rakentamassa. Jos kontti liikkuu valtion kuorma-autolla, niin kuorma-auton hyttikin kannattaisi ehkä panssaroida (valmiiksi tehtaalla). Jos taas alla on pakko-otettu auto, niin sitten voidaan lähteä hurskaasta toiveesta, että edes matkustajat selviävät sirpalesateesta hengissä. Yksi kontti maksaa ehkä joitakin jokusen kymppitonnin ja kuorma-auto siihen alle.

Aloin tätä tuon toisen ketjun pohjalta heti miettiä... Onkohan tämä ajatus kuopattu?

Tuohan olisi aika kätevä muutenkin paikallisjoukoille, kuorma-autolla siirto paikkaan x, jossa vaihto traktorin lavalle jolla parempi maastoliikkuvuus (koska vetävä kärry).
 
Ei ajatus aivan hoopo ole, mutta onko konttilaittein varustettu panssaroitu maastokuorma-auto edullisempi kuin APC? Tuskin. Onko se isompi ja kömpelömpi kuin APC? On, selvästi.
 
Ei ajatus aivan hoopo ole, mutta onko konttilaittein varustettu panssaroitu maastokuorma-auto edullisempi kuin APC? Tuskin. Onko se isompi ja kömpelömpi kuin APC? On, selvästi.

Ajatuksena lienee kuitenkin ottokaluston hyödyntäminen, jolloin kuorma-auton hankinnan kustannut työnnetään muualle. Kontin hankintahinta on varmasti moninverroin halvempi kuin APC.

Tuossahan on vielä sekin etu, että ajoneuvo on monikäyttöinen eli sama ajoneuvo soveltuu muidenkin konttien siirtoon.

Se traktorihan olisi sitten se varsinainen taisteluajoneuvo, jolla tehtäisiin taktisia koukkauksia vihollisen selustaan kontti perässä...
 
Viimeksi muokattu:
Ei ajatus aivan hoopo ole, mutta onko konttilaittein varustettu panssaroitu maastokuorma-auto edullisempi kuin APC? Tuskin. Onko se isompi ja kömpelömpi kuin APC? On, selvästi.

Halvempi voi hyvinkin olla. Koukkulaite nyt ei maksa kuin kymppitonneja, eli se ei ole merkittävä kustannuserä kokonaisuudessa. Unimog on 200 k€ luokkaa. Sisun panssaroitu 8x8 taisi olla kotimaisessa ~10 kpl piensarjassa n. 0,5 miljoonaa euroa kappaleelta. Tuhansittain tilattava alusta 6x6 tai 8x8 konfiguraatiossa sijoittunee johonkin tuohon Unimogin ja Sisun välimaastoon.

Onhan tuo ero aika jäätävä, jos miettii, että 6X6 maksaa sen miljoonan. AMV kaksi miljoonaa. Siitä jää alustan tilaamisen jälkeen vielä kontin varusteluun ja panssarointiin, vaikka alusta maksaisi peräti sen Sisun puoli miljoonaa.

Isompi ja kömpelömpi? Kyllä, aivan varmasti. Varsinkin ylimääräistä painoa kertyy niin erillisestä runkorakenteesta kuin koukkulaitteestakin, esim. 6x6 koukkuauton omamassa ei varmaan jää kuin muutamia tonneja Patria 6X6:sta. Sitten se panssarikontti päälle, niin 8x8 lienee välttämätön, jos akselimassojen halutaan pysyvän edes suunnilleen samoina. Toisaalta, iso koko ei välttämättä ole ainoastaan haitaksi - foorumilla ainakin on monesti valiteltu APC:ksi suunniteltujen ajoneuvojen ahtautta. 20 jalan merikonttiin saisi jo aika kivasti mukaan esimerkiksi erilaista pioneerivälineistöä.
 
Siitä jää alustan tilaamisen jälkeen vielä kontin varusteluun ja panssarointiin, vaikka alusta maksaisi peräti sen Sisun puoli miljoonaa.

Ja se ei ole mikään mahdoton määrä. Kontti (uutena) koukkulavan kanssa maksaa ~7000€.

Jos lähtee siviilimarkkinoilta (taloon.com ) ostelemaan 20mm teräslevyä seinien peittelyyn, siitä kertyy n. 64000€. Siitä voi ehkä jotain arvioida kun ostetaan oikeaa tavaraa bulkkina.

Paino ilman henkilökuntaa ja varusteita kontille n. 12000kg.
 
Niin, se luotisuojattu kontti ei ole ihan yhtä halpa kuin tavallinen tavarakontti. Kyllähän niitä siis voi joitain määriä ollakin, mutta en kyllä pidä panssarikonttia mitenkään APC:n edullisena korvaajana. Aivan erityisesti ottoajoneuvoalustojen kohdalla, koska niiden ohjaamo jää täysin suojattomaksi eikä miehistökontista olisi sinne viestiyhteyttä ilman erityisjärjestelyjä. Oon aina ollut sellainen all or nothing- panssaroinnin kannattaja, eli ajoneuvo on joko suojattu tai sitten edullisempi ja keveämpi pehmyt ajoneuvo. Sellainen ei ole oikein ratkaisu ollenkaan, että osa ajoneuvosta on suojattu ja merkittävä osa ei, sillä saadaan lähinnä huono versio kummastakin lähestymistavasta. Mikäli panssarikoppisia ETP-alustoja olisi suuria määriä, ajatus olisi hedelmällisemmässä maaperässä, mutta siltikin jää avoimeksi kysymys mm. jalkautumisesta selkeästi korkeammasta alustasta.

Aselajikalustoahan on kulkenutkin konteissa jo pitkään, ja tämä kehityskulku tulee varmasti jatkumaan. 20 mm suojausterästä olisi muuten jo overkilliä, esmes Ramor 500 pysäyttää FMJ ryssänpastillin 4,25 mm vahvana ja 5,56 NATOllekin riittää 6,5 mm. Tätä on yleensä pidetty APC:n minimitasona (Taso I), tosin useimmat ymmärtääkseni suojaluokitellaan 7,62 NATO AP vastaan, eli STANAG 4569 taso III.
 
Niin, se luotisuojattu kontti ei ole ihan yhtä halpa kuin tavallinen tavarakontti.

Se on tuossa huomioitu. En tiedä miten kuskin asema paranee siitä, että miehistö haudataan samaan kuoppaan. Jalkautumista helpottaisin askelmilla.

Viestiyhteys varmasti saataisiin rakennettua siten, että setti olisi kontin mukana. eli kontissa meillä olisi joko piippari/mikrofoni. Kuorma-autoon vedettäisiin kaapeli kylmästi esim. oven välistä. Kaapeli saataisiin kiinnitettyä kuorkin koppiin magneetilla (kuten vaikka työmaavilkut). Näin esimerkiksi. Kuorma-autostahan saa sen ulosoton, joten virtaa on kyllä.

20mm käytin vain, jotta saisin jonkinlaisen arvon painolle. Ja tuossahan esitettiin aikoinaan, että käytettäisiin terästä. Silloin sen on myös oltava paksumpaa.

PS: En ajatellut että korvaisi APC roolin, vaan, että saadaan miehistölle suojaa kuljetusten aikana. Eli korvaamaan busseja/kuorma-auton lavoja ym.
 

Liitteet

  • kuorkki.JPG
    kuorkki.JPG
    81.6 KB · Luettu: 26
Viimeksi muokattu:
Se on tuossa huomioitu. En tiedä miten kuskin asema paranee siitä, että miehistö haudataan samaan kuoppaan. Jalkautumista helpottaisin askelmilla.

Viestiyhteys varmasti saataisiin rakennettua siten, että setti olisi kontin mukana. eli kontissa meillä olisi joko piippari/mikrofoni. Kuorma-autoon vedettäisiin kaapeli kylmästi esim. oven välistä. Kaapeli saataisiin kiinnitettyä kuorkin koppiin magneetilla (kuten vaikka työmaavilkut). Näin esimerkiksi. Kuorma-autostahan saa sen ulosoton, joten virtaa on kyllä.

Viestiyhteys on kyllä ratkaistavissa oleva ongelma, mutta kyllä se melko vaivalloiselta ja kömpelöltä vaikuttaa ihan tarkoitusta varten tehtyyn ajoneuvoon nähden. On se luotisuojattu kontti tietysti tyhjää parempi, mutta ei ole oikein valkoisen miehen hommaa laittaa kuskia lasikuitukoppiin kun jeekerit nauttivat luotisuojasta. Sen panssariohjaamon tarkoitus kun ei ole päästä samaan hautaan ryhmän kanssa, vaan vähän niinq estää siihen hautaan joutuminen ylipäätään...

20mm käytin vain, jotta saisin jonkinlaisen arvon painolle. Ja tuossahan esitettiin aikoinaan, että käytettäisiin terästä. Silloin sen on myös oltava paksumpaa.

En nyt ymmärrä mitä tarkoitat. Ramor ON terästä. Terästä vaan on olemassa noin 10 000 eri laatua, joiden ominaisuudet poikkeavat merkittävästikin. Suojausteräksiltä vaaditaan yli 400 HB kovuutta ja esmes Ramor 500 on nimensä mukaisesti 500 Brinelliä kovaa.
PS: En ajatellut että korvaisi APC roolin, vaan, että saadaan miehistölle suojaa kuljetusten aikana. Eli korvaamaan busseja/kuorma-auton lavoja ym.

Mikä on APC:n tehtävä, ellei luoda miehistölle suojaa kuljetuksen aikana?



Noin kokonaisuutena, meikästä tässä ajatuksessa tuoksahtaa vähän se säästämisessä usein toteutuva rakenne: maksetaan 80 % oikean työkalun hinnasta, jotta saadaan 50 % suorituskyvystä. Idea miehistökontista on sinänsä kyllä ihan käyttökelpoinen kyllä, mutta en oikein näe sen kuittaavan itseään annetuissa reunaehdoissa: vetämällä niitä ottokalustolla mentetään sekä APC:n maastokelpoisuus että kuljettajan ja johtajan suoja. Mikäli alustana taas on panssarikoppinen 8x8 ETP, alkaa orkesterin hinta olla jo ihan oikean APC:n tienoolla. Molemmissa tapauksissa taakaksi jää suurempi koko, massa, korkeus ja näistä johtuva kömpelyys. On se tietenkin parempi kuin ei mitään, mutta kyllä pitää miettiä olisiko rahoille hyödyllisempää käyttöä jossain muussa kohteessa. Luulen, että olisi.
 
Ja se ei ole mikään mahdoton määrä. Kontti (uutena) koukkulavan kanssa maksaa ~7000€.

Jos lähtee siviilimarkkinoilta (taloon.com ) ostelemaan 20mm teräslevyä seinien peittelyyn, siitä kertyy n. 64000€. Siitä voi ehkä jotain arvioida kun ostetaan oikeaa tavaraa bulkkina.

Paino ilman henkilökuntaa ja varusteita kontille n. 12000kg.

Laskitko suoraan tuon suoraan pinta-alan perusteella? Käytännössä toivottavasti vähemmän, jos/kun sisäkorkeudesta tingitään ja pitkien sivujen kulmat tehdään viistoon (eli perästä katsottuna suojattu ala ei ole nelikulmio, vaan kahdeksankulmio).
 
En nyt ymmärrä mitä tarkoitat. Ramor ON terästä. Terästä vaan on olemassa noin 10 000 eri laatua, joiden ominaisuudet poikkeavat merkittävästikin. Suojausteräksiltä vaaditaan yli 400 HB kovuutta ja esmes Ramor 500 on nimensä mukaisesti 500 Brinelliä kovaa.

Tarkoitin peruslaatuista terästä jota on yleisesti saatavilla. Jos käytetään pehmeämpää, kuten S355J2 jonka HB arvo on vain luokkaa 200, silloin sitä tarvitaan reilusti paksummin kuin varsinaista panssariterästä. Tokihan järkevintä olisi valmistaa nuo aikanaan kunnon tavarasta.

Mikä on APC:n tehtävä, ellei luoda miehistölle suojaa kuljetuksen aikana?

APC kykenee liikkumaan myös maastossa. Päästään lähemmäksi kohdetta. Mutta niitähän meillä ei ole.

Viestiyhteys on kyllä ratkaistavissa oleva ongelma, mutta kyllä se melko vaivalloiselta ja kömpelöltä vaikuttaa ihan tarkoitusta varten tehtyyn ajoneuvoon nähden. On se luotisuojattu kontti tietysti tyhjää parempi, mutta ei ole oikein valkoisen miehen hommaa laittaa kuskia lasikuitukoppiin kun jeekerit nauttivat luotisuojasta. Sen panssariohjaamon tarkoitus kun ei ole päästä samaan hautaan ryhmän kanssa, vaan vähän niinq estää siihen hautaan joutuminen ylipäätään...

Ongelmana lienee se, että meillä ei ole rahaa, ei panssaroitua koppia, eikä APC:tä kuskaamaan tätä meidän armeijaa. Nyt laitetaan kuski lasikuitukoppiin ja miehistö lavalle. Tappioita tulee pelkästään ulosajoista. Ja luultasti sillä samalla ottokalustolla. Kyllähän kopin panssarointiakin varmasti tapahtuu noihin kuorma-autoihin ad hoc tyylillä joka tapauksessa.

Laskitko suoraan tuon suoraan pinta-alan perusteella?

Levy oli 2000x6000 kokoinen. Siitä päättelin, että konttia varten tarvitaan vähentään viisi levyä (neljä sivua ja päädyt) + kontin paino. Ja tuolla 20mm levyllä. Jos käytetään kunnon tavaraa, paino on puolet. Ja jos viistetään, vielä alle. Viistämällä saadaan myös hyvin säilytystilaa miehistötilan penkkien alle.
 
Aloin tätä tuon toisen ketjun pohjalta heti miettiä... Onkohan tämä ajatus kuopattu?

Tuohan olisi aika kätevä muutenkin paikallisjoukoille, kuorma-autolla siirto paikkaan x, jossa vaihto traktorin lavalle jolla parempi maastoliikkuvuus (koska vetävä kärry).
Kun huolto tarvitsee kuorma-autoja syöttääkseen joukoille niiden tarvitsemat tarvikkeet, saattaa olla ettei niitä ylimääräisiä koukkulava-autoja ole hirveästi.
Traktorin ongelma on hidas maantienopeus ja tietysti kahden eri ajoneuvon tarve. Puhumattakaan siitä olemattomasta suojasta.
 
Tarkoitin peruslaatuista terästä jota on yleisesti saatavilla. Jos käytetään pehmeämpää, kuten S355J2 jonka HB arvo on vain luokkaa 200, silloin sitä tarvitaan reilusti paksummin kuin varsinaista panssariterästä. Tokihan järkevintä olisi valmistaa nuo aikanaan kunnon tavarasta.

En ainakaan mä alkaisi suunnittelemaan luotisuojattua laitetta pehmeällä teräksellä. Se ei välttämättä edes menisi speksistä läpi, muistelen STANAGin vaatineen vähintään 300 HB kovuutta ihan ampumakokeesta riippumatta, mutten nyt jaksa tarkastaa asiaa.

APC kykenee liikkumaan myös maastossa. Päästään lähemmäksi kohdetta. Mutta niitähän meillä ei ole.

Kyllähän Suomessa APC:itä on ja niitä myös kotimaassa valmistetaan. Mutta varmaan tarkoitit, että määrät ovat vaatimattomia?

Ongelmana lienee se, että meillä ei ole rahaa, ei panssaroitua koppia, eikä APC:tä kuskaamaan tätä meidän armeijaa. Nyt laitetaan kuski lasikuitukoppiin ja miehistö lavalle. Tappioita tulee pelkästään ulosajoista. Ja luultasti sillä samalla ottokalustolla. Kyllähän kopin panssarointiakin varmasti tapahtuu noihin kuorma-autoihin ad hoc tyylillä joka tapauksessa.

Pehmeäkuorista kalustoa on jo käytännön syistä pakko käyttää eri tavalla, kuin APC:ta tai herra paratkoon, IFV:tä. Lienee selvää, että ottokuorma-autoilla liikkuva paikalliskomppania ei muistakaan syistä kykene kohtaamistaisteluun jonkun mekanisoidun pumpun kanssa, vaan niiden on liikuttava toiminta-alueelleen hyvissä ajoin. Siksi se uutinen Pasien modernisoinnista ja XA-300 -hankinnoista oli kuin taivaan mannaa, sentään edes osa jopa paikallisjoukoista saa alleen tulevaisuudessa ihan oikean panssariauton.

Täysin ad hoc- ratkaisu ovat sitten jo asia erikseen. Panssarikontin ohella voisi ehkä pohtia siis ajatusta kuorma-auton koppin kiinnitettävistä suojalevyistä, jotka voisivat olla ko. kontin mukana tuleva varuste?

En edelleenkään pidä sellaista tuotetta juuri muuna, kuin parempana kuin ei mitään. Tolleen vertailun vuoksi, neukkujen BTR-152 on aikalailla kuvattu ajoneuvo, mutta paljon näppärämpi versio: se on yksinkertaisesti panssarikuorella vuorattu 6x6 kuorma-auto. Sitä pidettiin kuitenkin vanhentuneena jo 1960-luvulla, ja vaikka amerikkalaiset tekivät vähän vastaavia ad hoc-tykkirekkoja Vietnamissa, ne olivat kuitenkin juuri sitä ad hocia: lähinnä parempi kuin ei mitään. Mutta jos hinta on tällaselle ratkaisulle edullinen, eli siihen möyhennetystä rahasta saa juuri sillä käytöllä jokseenkin pahraan hyödyn irti, niin mikäs siinä. Uskallan vain epäillä, koska hankintamäärät tuppaavat olemaan pieniä ja speksaaminen kallista, eli yksikköhinta voi muodostua paljon haaveiltua suuremmaksi. Suurin etu olisi varmaan se, että tyhmästä raudasta tehdyt kontit voidaan varastoida vaikka pihalle päällekkäin ilman juuri minkäänlaista ylläpitotyötä, eli investointi ei juurikaan vanhene.[/QUOTE]
 
Viestiyhteys on kyllä ratkaistavissa oleva ongelma, mutta kyllä se melko vaivalloiselta ja kömpelöltä vaikuttaa ihan tarkoitusta varten tehtyyn ajoneuvoon nähden. On se luotisuojattu kontti tietysti tyhjää parempi, mutta ei ole oikein valkoisen miehen hommaa laittaa kuskia lasikuitukoppiin kun jeekerit nauttivat luotisuojasta. Sen panssariohjaamon tarkoitus kun ei ole päästä samaan hautaan ryhmän kanssa, vaan vähän niinq estää siihen hautaan joutuminen ylipäätään...

Ei taida traktorin perävaunuun olla kuljettajan paikalta senkään vertaa viestiyhteyttä...

Noin yleisesti ottaenhan jotain ottokalustolla ajettavaa panssarikonttia pitäisi ajatella nimenomaan ottokaluston eikä Pasien korvaajana. Silloin asiat asettuvat paremmin mittasuhteisiin.

Mitä kuljettajan suojaan tulee, niin sitäkin voitaisiin varmasti kehittää niin haluttaessa. Nyt varustus on käsittääkseni samaa kuin muullakin joukolla, mutta koska ryynääminen ei ole keskeisessä osassa, niin vastaavaa haittaa ei muodostu, vaikka kuljettajan pukisi EOD-pukuun. (No, ei ehkä ihan siihen, mutta kokovartalokevlariin visiirikypärineen kyllä.) Hyttejä voisi muutoinkin tilapäissuojata esim. polyetyleenilevyillä ja parasta ennen -päiväyksen ylittäneillä suojaliiveillä.


Troops add improvised armor to Humvees​


By
Marni McEntee

Stars and Stripes • February 3, 2004


In lieu of a complete armored Humvee, the Army provides armoring kits like this one. The kit, however, does not armor the floor or bulletproof the windshield — crucial for protecting troops from roadside bomb blasts and gunshots.

In lieu of a complete armored Humvee, the Army provides armoring kits like this one. The kit, however, does not armor the floor or bulletproof the windshield — crucial for protecting troops from roadside bomb blasts and gunshots. (Marni McEntee / Stars and Stripes)

Buy Photo




LOGISTICS SUPPORT AREA ANACONDA, IRAQ — While the Army plans to ship more armored Humvees into Iraq, many troops are upgrading their soft-sided Humvees on the cheap while they wait for replacements.

Conventional Humvees were not designed to face some of the most insidious threats in the Iraq combat zone. Roadside bombs have killed more than 80 soldiers since the war began last March. Hundreds of other troops have been killed when explosive devices were tossed into their vehicles or they were ambushed.

Army officials said last week that up to 220 armored Humvees a month will be produced in a new factory in the United States by this spring. In addition, 6,000 kits for armoring standard Humvees and other military vehicles also are being sent to the region. The cost for the new vehicles and upgrade kits is roughly $177 million.


In the meantime, some soldiers are turning to local metal shops to upgrade their conventional Humvees as best they can.

That’s what soldiers from the 223rd Military Intelligence Battalion did. The battalion, a California National Guard unit, brought 13 vehicles into Iraq, including 12 unarmored Humvees, when they arrived in March 2003.

They since have hired Iraqis to install makeshift armor on all their vehicles. At $2,000 apiece, each vehicle’s floorboard and cargo areas were lined with steel. Steel doors were added, along with steel enclosures for the gunners on gun trucks. Sandbags on the floor and crossed fingers do the rest.

So far, none of the unit’s 113 soldiers has been seriously injured or killed while patrolling an area from LSA Anaconda, about 50 miles north of Baghdad, north to Kirkuk.

“We have been very, very lucky,” said Staff Sgt. Anna Berber-Giddings, a driver for unit commander Lt. Col. Drew Ryan.

The improvised armor has its drawbacks. On one recent trip to Iraqi villages near LSA Anaconda, Berber-Giddings had to repeatedly check the loose-fitting latches on her door to keep it from swinging open while she drove.


Staff Sgt. Anna Berber-Giddings of the 223rd Military Intelligence Battalion shows the Iraqi-made steel door meant to provide some blast protection to an unarmored Humvee. The Army is sending additional much-needed armored Humvees into Iraq in the coming months.

Staff Sgt. Anna Berber-Giddings of the 223rd Military Intelligence Battalion shows the Iraqi-made steel door meant to provide some blast protection to an unarmored Humvee. The Army is sending additional much-needed armored Humvees into Iraq in the coming months. (Marni McEntee/Stars and Stripes)

Buy Photo
When the rear driver’s side door of the vehicle kept flying open, Berber-Giddings tied a string across the loose-fitting latch to keep it closed. Some soldiers put an extra-long string on the door latch so they can hold the door closed while they’re speeding down the road.

“We have made do,” Berber-Giddings said.

The Army has frowned upon such improvised armor, warning that the untested steel may shatter when hit by a projectile such as a rocket. That could send hot shrapnel into the passengers.

The Army recently ordered an Alabama National Guard unit to remove the improvised armor it placed on its vehicles before the unit deploys to Iraq, according to news reports. It said the unit would be provided with official Army armoring kits.


Ryan, the 223rd commander, admits the jerry-rigged upgrades leave much to be desired, but he said felt he had no choice.

“I’d have a hell of a time writing a letter to a parent, saying their son or daughter was killed because the Army supply system couldn’t provide the proper equipment,” Ryan said. “I decided I had to do what I could.”

The unit also has installed the official Army armor upgrade on five of its vehicles. The Army kit armors the soft sides of the Humvee and adds a bulletproof windshield.

It doesn’t, however, provide armor for the vehicle bed, which still leaves it vulnerable to the roadside bombs popular with Iraqi insurgents.

Army officials said there are between 800 and 2,000 armored Humvees in Iraq, where 130,000 U.S. soldiers are deployed.

Army spokesmen said the service requires 4,000 armored vehicles in Iraq and Afghanistan — 3,200 in Iraq alone.

However, all 3,200 vehicles aren’t expected in the war zone until mid-2005.
 
Kun huolto tarvitsee kuorma-autoja syöttääkseen joukoille niiden tarvitsemat tarvikkeet, saattaa olla ettei niitä ylimääräisiä koukkulava-autoja ole hirveästi.
Traktorin ongelma on hidas maantienopeus ja tietysti kahden eri ajoneuvon tarve. Puhumattakaan siitä olemattomasta suojasta.

Voit hyvinkin olla oikeassa, tuosta ei liene olemassa mitään julkista tietoa.

Traktorit mainitsin (vähän vitsinä), koska ajattelin niiden olevan edelleen paikallisjoukkojen kalustossa.

Mutta varmaan tarkoitit, että määrät ovat vaatimattomia?
No, sitäpä juuri.

En edelleenkään pidä sellaista tuotetta juuri muuna, kuin parempana kuin ei mitään..

Panssarikontin ohella voisi ehkä pohtia siis ajatusta kuorma-auton koppin kiinnitettävistä suojalevyistä, jotka voisivat olla ko. kontin mukana tuleva varuste?

En minäkään. Kyllä minä toivoisin, että tähän laitettaisiin mieluummin kunnolla rahaa. Mutta onko näköpiirissä? 6x6 hankinnatkin vaikuttaa aika pieniltä, ja varmasti on kyse rahasta.

Panssarikontin ohella voisi ehkä pohtia siis ajatusta kuorma-auton koppin kiinnitettävistä suojalevyistä, jotka voisivat olla ko. kontin mukana tuleva varuste?

Kannattisi ehkä tutkia ja suunnitella muutamaan tiettyyn suurilukuiseen kuorma-auto malliin jo valmiiksi sopivat/toimivat lisäpanssaroinnit. Voisi olla järkevää, ilman tätä meidän miehistökönttiakin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida traktorin perävaunuun olla kuljettajan paikalta senkään vertaa viestiyhteyttä...

Noin yleisesti ottaenhan jotain ottokalustolla ajettavaa panssarikonttia pitäisi ajatella nimenomaan ottokaluston eikä Pasien korvaajana. Silloin asiat asettuvat paremmin mittasuhteisiin.

Mitä kuljettajan suojaan tulee, niin sitäkin voitaisiin varmasti kehittää niin haluttaessa. Nyt varustus on käsittääkseni samaa kuin muullakin joukolla, mutta koska ryynääminen ei ole keskeisessä osassa, niin vastaavaa haittaa ei muodostu, vaikka kuljettajan pukisi EOD-pukuun. (No, ei ehkä ihan siihen, mutta kokovartalokevlariin visiirikypärineen kyllä.) Hyttejä voisi muutoinkin tilapäissuojata esim. polyetyleenilevyillä ja parasta ennen -päiväyksen ylittäneillä suojaliiveillä.
Traktoriprikaatit mun ymmärtääkseni on jo romutettu. Konttivaunutraktorit ovat tietääkseni huollon kalustoa. Mutta tuo ongelma on toki ihan tavallisessa kuorma-autossakin toki, vaikkakin kyllä viestejä voidaan välittää koputtamalla hytin kattoon.

Ei kyse ole siitä, että olisin käsittänyt kyseen olevan Pasien korvaamisesta, vaan että saadaanko panssarikontilla sellaista hyötyä, mitä siihen sidottava pääoma edellyttää. On se mahdollista, mutta olen skeptinen.
 
Back
Top