Samovarius
Ylipäällikkö
Myös ohjaus oli tehostamaton, mikä maasto-oloissa vaatii kovaa hartiatyötä, ja aski ilmeisesti synkronoimaton. Myös ergonomia taattua neuvostolaatua. Toki on myönnettävä, että eivät läntiset vastineet 50-luvun alussa tietenkään paljoa kummempia olleet.Wikin mukaan tehopainosuhde oli noin 10 hv/tonni, joten moottori tosiaan vaikuttaa hyvin alimitoitetulta. Tuo oli ongelma muutenkin, kevyitä ja tehokkaita vaunumoottoreita ei ollut, joten yritettiin saada patarautamoottoreista irti tarvittavia tehoja.
BTR-152 oli oikeastaan NL:n vastine läntisille puolitelavaunuille ja siitä puuttui katto (umpikorimalli on BTR-152K). Ne olivatkin lähes hyödyttömiä mm. Unkarin kansannousun kukistamisessa 1956, erittäin alttiita polttopulloiskuille. Mutta ehkä tämän antiikkiesineen muisteloa ei ole enää hyödyllistä jatkaa.
Viimeksi muokattu: