Miehistön kuljetus

Ja jos pysytään liikenteessä, niin miltä tuntuu ajatus, että seuraavan lentosi perämies olisi kirjanoppinut, teoriakokeen suorittanut, hieman Flight Simulator X:ää pelannut ja sitten tarkistuslennon hyväksytysti lentänyt?

Aivan... :cautious:
 
Voisin hyvin ryhtyä vaikkapa ensihoitajaksi, tai miksei samantien lääkäriksi, jos se onnistuisi lukemalla Käypä Hoito -suositukset lävitse ja istumalla muutama päivä kokeissa. Haluaisitko potilaakseni?

(Toki se "ajokoe" voisi olla aavistuksen haastava kirjojen ja Youtuben pohjalta, mutta kanylointia, ompelemista ja nenänieluputken asentamista voinee harjoitella Ebaystä tilattujen tarvikkeiden asettamisella parempaan puoliskoon. :D)



No, tämä on kyllä totta mm. vilkun osalta. Mutta väitän, että Opel ja ranskalaismerkit ovat pennin venyttämistä, eivät epätietoisuutta sinänsä.
Ensihoitajan työssä osaaminen on tärkeää, ei se miten se on hankittu. Ihmiset oppivat asioita eri tavoin, oppimistapa ei tee kenestäkään parempaa.
Jos tarvittavat osaa se riittää, sekä ajokokeessa, ensihoitajalla
 
Teknisen ajotaidon osoittamiseen se riittääkin, kuten myös Suomessa nykyään pilatun ajokorttilain mukaankin. Varsinainen liikennekasvatustyö jää vähemmälle, mikä on todella tärkeää, mutta jää puheissa todella vähälle. Valitettavasti tämä pelkästään opetusluvalla ajelu ja vähäiset teoriat etänä alkaa näkymään meilläkin.
Btw Yhdysvaltojen tieliikennekuolonuhrien suhdeluku on 11.10/100 000, Suomen 3.09/100 000. (Tätä tilastoa en silti ota absoluuttisena faktana)
Liikennekasvatus mein Arsch! Ei tarvitse kovin kauaa maanteillä ajella, kun näkee, että ns. liikennekasvatus ja autokoulu eivät liity mitenkään toisiinsa, kun vaativimman koulutuksen läpäisseet raskaan liikenteen kuljettajat jatkuvasti käyttäytyvät kuin se Spielbergin elokuvan tappajakuski ajamalla maantienopeuksilla 5 m päässä takapuskurista. Joka helvetin päivä näkee tuota ainakin Kuopion seudulla.
 

Patria, FAMOUS - European Future Highly Augmented Armoured System Programme​



Onko tää famous nyt se Nasun/Bankun korvaajaan tähtäävä ohjelma vai vielä jokin muu sen lisäksi?

Mitään halpaa "mikua" ei vissiin tuon ohjelman puolesta ole tulossa. Laitteessa näytti olevan paljon kaikenmoista hienoa tekniikkaa, elsoa, hienoja kirjainyhdistelmiä ja joku adaptiivinen naamiointikin.

4x4 oli yllättävä avaus tuolla videolla. Näytti kyllä partioajoneuvolta, tosin siinä näytti olevan rws-konetykkikin. Videolla esitetty skenaario katolla väijyvine rpg-ukkoineen kommandopipoissa loi kyllä vähän sellaisen kriha/antiterrorismi-viban.
Tosiaan, jonkinlainen "6x6 teloilla" -vibat tuli. Toisaalta 6x6 käyttää alirunkoa jossa kaikki voimansiirto vaihteistoa ja moottoria lukuunottamatta on (kuin kapea kuorma-autonrunko). Näytti hyvinkin korkealta ja "muhkealta". Ei näyttänyt juurikaan Arctos-konseptiltakaan. Eikä todellakaan Mikulta.


Tietysti kyseessä voi olla lähinnä taitelijan erivapaus. Ihan OPSEC syistä.
 
Miksi koetta pitäisi jotenkin vaikeuttaa?
Ei kai sillä miten, tai missä oppi on saatu ole mitään väliä, kunhan ihminen osaa vaadittavan tiedon. Koko ajatus on pähkähullu.

Sitä paitsi ei tarvitse pitkään ajaa liikenteessä, kun huomaa keski-ikäisiä autokoulujen kasvatteja, jotka eivät tiedä ajamisesta, autoista ja autoilusta mitään. Osan huomaan siitä, että
On hankittu Opel, tai ranskainen auto, osan siitä miten liikenteessä liikutaan.
Ei-ranskalaisella ajaminenko on jonkinlainen merkki ajokyvystä ja osaamisesta. 🙄
 
Herrat jotka mp kortista vänkää, mitkä ovat omat kokemukset kaksipyäräisistä?
Fillareilla olen ajanut paljonkin.

Olen edelleen sitä mieltä, että minun kaltaiselle enemmistölle moottoripyöristä ei ole sota-ajan kulkuneuvoiksi. Pelaisi vihollisen pussiin.

Suurella enemmistöllä ajokortillisista ei ole A-korttia, eikä sitä myöten kokemusta moottoripyöräilystä.
 
Fillareilla olen ajanut paljonkin.

Olen edelleen sitä mieltä, että minun kaltaiselle enemmistölle moottoripyöristä ei ole sota-ajan kulkuneuvoiksi. Pelaisi vihollisen pussiin.

Olen samaa mieltä. Erityisesti se enduroharrastus puuttuu useimmilta kaksipyöräisten ajajilta, mikä olisi tarpeen sotakäytössä.

Suurella enemmistöllä ajokortillisista ei ole A-korttia, eikä sitä myöten kokemusta moottoripyöräilystä.

Kikkaile tilastoilla ja ylläty.

Suurimmalla osalla manner-suomalaisista B-kortillisista miehistä on myös A-kortti. Toki kyse on pitkälti B-kortin yhteydessä saadusta A-bonuskortista. Lisäksi tilasto näyttää kovin toisenlaiselta, jos rajaa ikäluokat maanpuolustuksen kannalta relevantteihin 20-39-vuotiaisiin eikä ota mukaan 60+ huru-ukkoja.

(Kokemusta moottoripyöräilystä lisäksi hankitaan ilmankin korttia virittämällä moposta moottoripyörä. Mutta se on asia erikseen eikä sitä ehkä lasketa...)


1694664791534.jpeg


1694665014322.jpeg
 
Ei, vain merkki jonkinlaisesta arvostelukyvystä ja ymmärryksestä autoista.😆

Nyt miun on pakko kertoa siulle, että PV on hankkinut Sisuja ranskalaisilla osilla (Renaultin hytillä)...

Ai niin, mutta eihän Firmassa mitään ymmärretä muutenkaan, vaan ylin ymmärrys on tällä Foorumilla! Niin kuin aina. ;)
 
Perunin video hankintoihin liittyen, eli miksi armeija ei aina saa mitä tilaa. Sopii tämänkin ketjun keskusteluun Patriasta, Sisusta ja muusta.

 
Kikkaile tilastoilla ja ylläty.

Suurimmalla osalla manner-suomalaisista B-kortillisista miehistä on myös A-kortti. Toki kyse on pitkälti B-kortin yhteydessä saadusta A-bonuskortista. Lisäksi tilasto näyttää kovin toisenlaiselta, jos rajaa ikäluokat maanpuolustuksen kannalta relevantteihin 20-39-vuotiaisiin eikä ota mukaan 60+ huru-ukkoja.
Lahjana saatu A-korttia poistui 1992 tai 1993. Nämä ikäluokat ovat jo viiskymppisiä eli kyllä se A-kortin puuttuminen on selvä pääsääntö sotilaiden keskuudessa.

Joku perkin majuri voi vielä ajaa lahja-aalla ja ottomotskarilla, mutta ei siitä sotajoukkojen ajopeliksi ole.
 
Tosiaan, jonkinlainen "6x6 teloilla" -vibat tuli. Toisaalta 6x6 käyttää alirunkoa jossa kaikki voimansiirto vaihteistoa ja moottoria lukuunottamatta on (kuin kapea kuorma-autonrunko). Näytti hyvinkin korkealta ja "muhkealta". Ei näyttänyt juurikaan Arctos-konseptiltakaan. Eikä todellakaan Mikulta.


Tietysti kyseessä voi olla lähinnä taitelijan erivapaus. Ihan OPSEC syistä.
Samat ajatukset. Ei Arctosista lainattu mitään ja ajoneuvon korkeus pisti silmään. Kuin virtaviivaistettu 6x6 koppa teloille nostettuna, silmiinpistävän pitkät etu- ja takaylityksetkin. Voipi tosiaan olla taiteilijan näkemyksiä ja muutenkin saattaa tuo ohjelma poikia enemmin teknologiademonstraattorin kuin oikean kaupallisesti hyödynnettävän laitteen.

Ilmeisesti uintikykyinen kun on samanlainen möhkäle kuin jenkkien AAV7 tai KMW APVT konsepti.

1694672228475.png
 
Ei, vain merkki jonkinlaisesta arvostelukyvystä ja ymmärryksestä autoista.😆

Anekdootti; kaverilla oli vähän vanhempi pösö (2010). Siihen ilmaantui sellainen vika, että se satunnaisesti avasi takaluukun ajossa. Toisekseen siinä oli ominaisuus, että se avasi auton lukot kun se päätteli, että akku on lopussa (vaikka ei ollut).

Omani ilmoitteli moottorivikaa. Ei siinä mitään vikaa ollut, mutta anturi oli väittänyt moottorin ohjausyksikön lämpötilaksi 1000 astetta. Lisäksi se menee helteillä economy modeen, jolloin ilmastointi ei toimi. Ominaisuuksia.
 
Mutta väitän, että Opel ja ranskalaismerkit ovat pennin venyttämistä, eivät epätietoisuutta sinänsä.
Vahvasti tämä. Oman Dacian, joka on siis tekniikaltaan Renault, hinta-laatusuhde on paras mitä on tullut vastaan. Eikä se johdu siitä, että siinä olisi yhtään mitään laadukasta. ;)
Anekdootti; kaverilla oli vähän vanhempi pösö (2010). Siihen ilmaantui sellainen vika, että se satunnaisesti avasi takaluukun ajossa. Toisekseen siinä oli ominaisuus, että se avasi auton lukot kun se päätteli, että akku on lopussa (vaikka ei ollut).

Omani ilmoitteli moottorivikaa. Ei siinä mitään vikaa ollut, mutta anturi oli väittänyt moottorin ohjausyksikön lämpötilaksi 1000 astetta. Lisäksi se menee helteillä economy modeen, jolloin ilmastointi ei toimi. Ominaisuuksia.
Peugeot... omaan 206:een vaihdettiin monta kertaa sadoilla euroilla antureita, kun se jatkuvasti suojasäillä yhtäkkiä nosti moottorin lämmöt tappiin ja anturit kärähtivät.

Lopulta syykin löytyi. Sopivalla ulkolämpötilalla jäähdyttimen ulostulomutka jäätyi umpeen, jolloin jäähdytyskierto katkesi. Mutta kun moottori oli tarpeeksi ylikuuma, se lähti uudestaan liikkelle jolloin kuuma vesi pääsi lämpömittarille asti mutta anturit olivat jo palaneet. Ratkaisu oli pistää syylärin eteen talveksi pahvi, joka peitti puolet jäähdyttimestä, ettei jäähdytysneste kylmene liikaa ja jäädy. :facepalm:
 
Anekdootti; kaverilla oli vähän vanhempi pösö (2010). Siihen ilmaantui sellainen vika, että se satunnaisesti avasi takaluukun ajossa. Toisekseen siinä oli ominaisuus, että se avasi auton lukot kun se päätteli, että akku on lopussa (vaikka ei ollut).

Omani ilmoitteli moottorivikaa. Ei siinä mitään vikaa ollut, mutta anturi oli väittänyt moottorin ohjausyksikön lämpötilaksi 1000 astetta. Lisäksi se menee helteillä economy modeen, jolloin ilmastointi ei toimi. Ominaisuuksia.
Vahvasti tämä. Oman Dacian, joka on siis tekniikaltaan Renault, hinta-laatusuhde on paras mitä on tullut vastaan. Eikä se johdu siitä, että siinä olisi yhtään mitään laadukasta.

Peugeot... omaan 206:een vaihdettiin monta kertaa sadoilla euroilla antureita, kun se jatkuvasti suojasäillä yhtäkkiä nosti moottorin lämmöt tappiin ja anturit kärähtivät.

Lopulta syykin löytyi. Sopivalla ulkolämpötilalla jäähdyttimen ulostulomutka jäätyi umpeen, jolloin jäähdytyskierto katkesi. Mutta kun moottori oli tarpeeksi ylikuuma, se lähti uudestaan liikkelle jolloin kuuma vesi pääsi lämpömittarille asti mutta anturit olivat jo palaneet. Ratkaisu oli pistää syylärin eteen talveksi pahvi, joka peitti puolet jäähdyttimestä, ettei jäähdytysneste kylmene liikaa ja jäädy.
:facepalm:

Pidät sentään rahat Euroopassa, se on tärkeintä.

Olen ajanut japanilaisella autolla, joka oli kirjaimellisesti pommi. Ensin kampiaks. tunnistin omaan piikkiin (törkeää, autolla tuskin vielä 15v/150tkm ajettu!) ja takaisinkutsunkin merkkihuolto löysi, kun turvatyynyn tilalla oli Takatan valmistama sirpalepommi. Mihin tässä voi enää luottaa? No, japanilaiset ovat rasisteja muutenkin, joten ei ihme, että myyvät moista kuraa eurooppalaisille.
 
Nyt miun on pakko kertoa siulle, että PV on hankkinut Sisuja ranskalaisilla osilla (Renaultin hytillä)...

Ai niin, mutta eihän Firmassa mitään ymmärretä muutenkaan, vaan ylin ymmärrys on tällä Foorumilla! Niin kuin aina. ;)
Kasarmilla on näkynyt myös Renault S130 - kuorma-autoja, eli ehtoja patonkeja. Yksi jopa pornokopilla.
 
Kasarmilla on näkynyt myös Renault S130 - kuorma-autoja, eli ehtoja patonkeja. Yksi jopa pornokopilla.

"Toi on se pornomies."
"Ai, on vai?"
"On, on."
"Ui juma. Mitä sä luulet et se tekee siellä?"
"Pornoa tietenkin."
"Ai pornoa?"
"Pornoa, pornoa."
"Voi veljet."
"Sanos muuta."
 
Samat ajatukset. Ei Arctosista lainattu mitään ja ajoneuvon korkeus pisti silmään. Kuin virtaviivaistettu 6x6 koppa teloille nostettuna, silmiinpistävän pitkät etu- ja takaylityksetkin. Voipi tosiaan olla taiteilijan näkemyksiä ja muutenkin saattaa tuo ohjelma poikia enemmin teknologiademonstraattorin kuin oikean kaupallisesti hyödynnettävän laitteen.

Ilmeisesti uintikykyinen kun on samanlainen möhkäle kuin jenkkien AAV7 tai KMW APVT konsepti.

Katso liite: 83774
Mikä toi pleksi visiiri on?
 
"Toi on se pornomies."
"Ai, on vai?"
"On, on."
"Ui juma. Mitä sä luulet et se tekee siellä?"
"Pornoa tietenkin."
"Ai pornoa?"
"Pornoa, pornoa."
"Voi veljet."
"Sanos muuta."
Oliko tää se Kummelisketsi?

Ja ilmeisesti tiedät, mitä pornokoppi tarkoittaa?
 
Back
Top