Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos huolena on ajotaidon osoittaminen, miksei sitten kelpaa pelkkä ajotaitokoe? USA:ssahan ei tarvitse mihinkään ajokorttiin pakollisia ajokoulutunteja, riittää kun läpäisee teoria- ja ajokokeen. Ja sitä myöten ajokorttikustannukset ovat murto-osan suomalaisista.
USA:ssa on ajotunnit osana high school-opetusta. Sen lisäksi ei tarvita autokoulua. Eli homma hoituu kiinteistöveroilla.
 
Mikä on "blindspotti", google haku vie johonkin TVsarjaan. Jos puhut sokeasta pisteestä niin siitä voi puhua suomenkielellä.

"Angles morts" oli huulilla. Anteeksi ranskani.

1694212215366.png
 
USA:ssa on ajotunnit osana high school-opetusta. Sen lisäksi ei tarvita autokoulua. Eli homma hoituu kiinteistöveroilla.

Tarkoittaako tämä, että rikkaiden lapset saavat parempaa ajo-opetusta? :unsure:

Kyllä suomalainen koulujärjestelmä on tässäkin parempi! (Tai ainakin tasa-arvoisempi - kukaan ei saa mitään.)
 
Tarkoittaako tämä, että rikkaiden lapset saavat parempaa ajo-opetusta? :unsure:

Kyllä suomalainen koulujärjestelmä on tässäkin parempi! (Tai ainakin tasa-arvoisempi - kukaan ei saa mitään.)
Niin se on opetuksen osalta keskimäärin. Eikä kaikki ei tuolle kouluasteelle mene. Jossain suurkaupungeissakin toteutus voi olla haasteellista. Lähipiirin kokemukset ovat käpykylistä.
 

Valtio sijoittaa sotilasajoneuvojen tuotantoon​

Valtio-omisteinen Teollisuussijoitus (Tesi) sijoittaa Sisu Autoon, uutisoi Kauppalehti. Sijoitettua summaa ei kerrota, mutta Tesin omistusosuus sotilasajoneuvoja valmistavassa yhtiössä on nyt lähes 20 prosenttia.


Teollisuussijoituksen kasvusijoituksista ja teollisista sijoituksista vastaava johtaja Jussi Hattula kertoo, että yhtiöllä on investointien edistämistä koskeva teollisuuspoliittinen tehtävä, jonka kuvaukseen Sisu Auton ajoneuvot ja kasvumahdollisuudet sopivat erinomaisesti.

Sotilasajoneuvomarkkina on vallitsevan maailmanpoliittisen tilanteen myötä nosteessa, ja Teollisuussijoituksen panostus Sisu Autoon kasvattaa yhtiön jalansijaa markkinoilla entisestään.
 
Kumpa noissa kansallisissa tilausmäärissä päästäisiin edes kolminumeroisiin lukuihin. Masentavia tuollaiset parinkymmenen ajoneuvon tilaukset kun tarve (jo ukrainankin esimerkkiä noudattaen) on satoja jollei tuhansia.
 

Valtio sijoittaa sotilasajoneuvojen tuotantoon​

Valtio-omisteinen Teollisuussijoitus (Tesi) sijoittaa Sisu Autoon, uutisoi Kauppalehti. Sijoitettua summaa ei kerrota, mutta Tesin omistusosuus sotilasajoneuvoja valmistavassa yhtiössä on nyt lähes 20 prosenttia.


Teollisuussijoituksen kasvusijoituksista ja teollisista sijoituksista vastaava johtaja Jussi Hattula kertoo, että yhtiöllä on investointien edistämistä koskeva teollisuuspoliittinen tehtävä, jonka kuvaukseen Sisu Auton ajoneuvot ja kasvumahdollisuudet sopivat erinomaisesti.

Sotilasajoneuvomarkkina on vallitsevan maailmanpoliittisen tilanteen myötä nosteessa, ja Teollisuussijoituksen panostus Sisu Autoon kasvattaa yhtiön jalansijaa markkinoilla entisestään.

RKP:n junailema valtiontuki konkurssikypsälle yhtiölle.

 
Argumenttisi voidaan yhtä hyvin pyöräyttää muotoon "miksi rankaista ketään ajokorttiholhouksella".
Siksi, koska liikenneturvallisuustyötä tekevät ja liikennejärjestelmästä päättävät ovat todenneet sen hyödyn ylittävän mahdolliset haitat.
Vaikka moottoripyöräilijä olisi ainoa onnettomuuden uhri, ei onnettomuus ole silti sivullisia kärsijöitä.
Yleensä uhrilla on perhe ja sukulaisia, ystäviä, kolleegoita. Karu ajatus näissä asioissa on suoraan laskea yhden katkenneen/menetetyn työuran yhteiskunnallinen hinta menetettynä hyötynä ja muine kuluineen.
Se summa on yllättävän iso.
Ymmärrykseni mukaan 70- luvun alkuun 16-vuotias sai ajaa myös raskailla, isoilla moottoripyörillä ja kuulemani mukaan, joidenkin varakkaiden vanhempien pojat saivat isäpapan ostamaan sen aikaisia isoja tehopyöriä, seurauksena, nuoria miehiä kuoli kuin kärpäsiä.
Jos joku sanoo ettei silloin vielä ollut tehokkaita pyöriä, niin kyllä esim. Honda cb750 four oli tosi kova rassi kokemattoman 16-vuotiaan käsiin.

Tuosta tuli mieleeni erään tutun muistelema juttu. Kun olivat 9.llä luokalla koulussa 70-luvun alussa ja heillä kavereineen oli mopot, kun eräänä aamuna tuli eräs varakkaan perheen luokkakaveri tuliterällä (alla kuvassa) Honda cb 750 Fourilla koulun pihaan. Oli leuat loksahtaneet....

1969 Honda CB750: The world's first superbike​

1694296089388.png
 
Ilmeisesti tämäkin on taas huono uutinen, että valtio sijoittaa kotimaiseen sotilasajoneuvotuotantoon?

Yleensä rahaa saa vapailtakin markkinoilta, jos on sen arvoinen. Poliittinen salkunhoito taas on jo niin nähty Talvivaaroineen, hetikohta kukoistavine biotekniikkafirmoineen ja mitäköhän näitä nyt vielä on. Tietysti on aina parempi tehdä riskisijoitus kuin myydä lypsävä lehmä (sähköverkot jne.).

No, ehkä seuraavaksi sitten uutta tilausta vetämään. Onhan siitä edellisestä 25 kpl erästä jo ~9 kk aikaa. Josko tällä kertaa vaikkapa 250 kpl, niin olisi töitä pojille vähäksi aikaa ja joku vientiasiakaskin ehkä uskaltaisi ostaa.
 
Ilmeisesti tämäkin on taas huono uutinen, että valtio sijoittaa kotimaiseen sotilasajoneuvotuotantoon?
Eikö valtio omista enemmistön patriasta joka tuottaa sotilasajoneuvoja? Tarvitseeko valtion omistaa näin pienessä maassa kaksi sotilasajoneuvojen tuottajaa? Vaikka yhdeltäkään ei ole varaa tilata ns. oikeita määriä kalustoa? Kyllähän sotilasajoneuvoilla on tällä hetkellä kysyntää mutta kyllä itse ainakin toivoisin valtiolta ehkä kauemmas tulevaisuuteen katsovaa omistajapolitiikkaa. En näe mitä arvoa valtio omistaja tuo muuta kuin, että yritys saa taakseen veronmaksajien selkärangan. Onko valtio jotenkin parempi myyjä tai kehittäjä liiketoiminnalle? Tuollainen 25 ajoneuvon tilaus on puhtaasti poliittinen jolla ei ole mitään oikeaa merkitystä edes Suomen puolustuksen kannalta. Noin pitäisi tilata 1000kpl niin alettaisiin puhumaan merkityksellisistä määristä ja pikkuhiljaa unohtaa se, että kriisin aika pv tulee hakemaan putkimiehen hiacen pihalta.
 
Tässä ketjussa (tai Sisu GTP-ketjussa) taidettiin puhua siitä, että Sisu tekee pienerätuotantoa, hyvinkin kustomoiduilla tuotteilla. Heidän mittakaavassaan 25 kpl saattaa olla jo hyvinkin pitkä erä. Onko tietoa, milloin tuo viimeinen 25. tilattu ajoneuvo valmistui? Onko Sisulla edes kapasiteettia pukata ulos kymmeniä tai satoja sotilasajoneuvoja?

Onko kyseessä ns meksikolainen pattitilanne? PV ei ole valmis ostamaan Sisulta isoja määriä koska on epäilys ettei tappiota tekevä firma voi toimittaa niitä ja tarpeeksi nopeasti. Sisu taas ei uskalla tappiollisena satsata isompien tuotantoerien vaatimiin laitteisiin ja tiloihin, koska PV ei tee isoa tilausta?
 
Jos huolena on ajotaidon osoittaminen, miksei sitten kelpaa pelkkä ajotaitokoe? USA:ssahan ei tarvitse mihinkään ajokorttiin pakollisia ajokoulutunteja, riittää kun läpäisee teoria- ja ajokokeen. Ja sitä myöten ajokorttikustannukset ovat murto-osan suomalaisista.
Teknisen ajotaidon osoittamiseen se riittääkin, kuten myös Suomessa nykyään pilatun ajokorttilain mukaankin. Varsinainen liikennekasvatustyö jää vähemmälle, mikä on todella tärkeää, mutta jää puheissa todella vähälle. Valitettavasti tämä pelkästään opetusluvalla ajelu ja vähäiset teoriat etänä alkaa näkymään meilläkin.
Btw Yhdysvaltojen tieliikennekuolonuhrien suhdeluku on 11.10/100 000, Suomen 3.09/100 000. (Tätä tilastoa en silti ota absoluuttisena faktana)
 
Tässä ketjussa (tai Sisu GTP-ketjussa) taidettiin puhua siitä, että Sisu tekee pienerätuotantoa, hyvinkin kustomoiduilla tuotteilla. Heidän mittakaavassaan 25 kpl saattaa olla jo hyvinkin pitkä erä. Onko tietoa, milloin tuo viimeinen 25. tilattu ajoneuvo valmistui? Onko Sisulla edes kapasiteettia pukata ulos kymmeniä tai satoja sotilasajoneuvoja?

Onko kyseessä ns meksikolainen pattitilanne? PV ei ole valmis ostamaan Sisulta isoja määriä koska on epäilys ettei tappiota tekevä firma voi toimittaa niitä ja tarpeeksi nopeasti. Sisu taas ei uskalla tappiollisena satsata isompien tuotantoerien vaatimiin laitteisiin ja tiloihin, koska PV ei tee isoa tilausta?

Kuten ylemmäksi linkkaamistani kaupparekisteritiedoista ilmenee, liikevaihto oli vielä 45 miljoonan luokkaa v. 2019, v. 2022 enää kolmanneksen tuosta. Sisun vielä myydessä pääasiassa siviilisektorille yksittäinen ajoneuvo/ajoneuvoyhdistelmä olisi saattanut maksaa esim. 300 k€, jolloin ajoneuvoja olisi valmistunut 45 miljoonan liikevaihdolla 150 kpl. V. 2022 tilikaudella sitten vastaavasti 50 kpl.

GTP:t ovat toki kalliimpia, mutta korkeampi hinta tullee etupäässä sotilasajoneuvon kalliimmista materiaaleista ja alihankintakomponenteista. Työtuntien osalta GTP lienee enintään keskivertovaatelias Sisun tuotannossa - no, ehkä puutavara-auton laittaa kokoon vähemmillä työtunneilla, mutta kasettiyhdistelmään verrattuna GTP tullee kokoon paljon vähemmällä.
 
Jotenkin olen ymmärtänyt että, GTP käyttää hyvin paljon hyväksi koeteltua siviilitekniikka. Oliko alustakin mersun kuora-autosta tms. En muista. Kyllähän tuollainen lähemmäs millin hinta on edelleenkin aivan posketon suhteessa siihen mitä sillä saadaan. Jos täysperävaunut yhdistelmän saa 300 t€ niin millä ilveellä perustellaan tuon lähemmän 1 m€ hintaa? Samalla rahalla alkaa saamaan sitten jo oikeita panssaroituja miehistön kuljetusajoneuvoja eikä kompromisseja. Siis komian näköinen tuo on ja lähinnä mieleen tulee jenkkien hummerin vastine. toki moninkertaisella hinnalla. En oikeasti keksi miksi edes erikoisjoukot tai muut erikoisemmat yksiköt tarvitsisivat juuri tuon laitteen kun saman suorituskyvyn saanee halvemmallakin. Protolabin Misun vielä jotenkin ymmärtää kun sen suora kilpailija on ja oli perinteinen pasi. Misu ehkä hivenen suuremmalla kriha vivahteella.
 
Mikä on "blindspotti", google haku vie johonkin TVsarjaan. Jos puhut sokeasta pisteestä niin siitä voi puhua suomenkielellä.
Suomen kieli kirjoitetaan pienellä ja erikseen, kuten kaikki muutkin kielet. Ainoa tuntemani poikkeus on meänkieli, jossa sana "kieli" on osa kielen nimeä.
 
GTP ei ole tosiaan välttämättä aivan niin ratkaiseva tuote, että sitä varten tarvitsisi laajentaa. Joten voi olla osin "huoltovarmuuden turvaamista".
Jonkun verran vaikuttanee pv:n nykyisen kaluston huoltovarmuus, Sisulta on aika paljon kalustoa "vielä" pv:n käytössä. Jos niiltä varaosien toimittaja katoaa, niin kalusto menee Kalkkuun / Misiin huutokaupattavaksi ja tilalle pitää hankkia uutta suunnitelmia nopeammin.
Itse en ymmärrä, että raskaita kuorma-autoja pv:lle ostetaan ulkomailta, kun kotimainen toimittajakin olisi.
Yksi syy lienee tietysti taannoinen (2011) riita toimituksista, jota selviteltiin aina välimiehen sovittelun kautta. Siitä on oma ketjukin Foorumilla, jonka aloitukseen ohessa linkki
#1

Riidasta jäi näin sivusta seuraajalle näkemys, että merkittävän suuri osa riitelystä johtui henkilöiden välisistä riidoista, joissa lopulta todelliset asiat taisivat unohtua henkilökinoihin.
Siinä tuoksinassa taisi palaa myös henkilösuhteet pv:n ja Sisun välillä joksikin aikaa. Sen jälkeen raskaita kuorma-autoja pv:lle on ostettu Mercedekseltä sekä ruotsalaisilta (ja käytettyjä DAF:ja), muttei kotimaasta muutamia erikoisautoja lukuunottamatta, "paraatikatselmuksien" ja liikenteessä vastaantulleiden pv:n ajoneuvojen merkeistä päätellen.

Ei siinäkään ole järkeä, että Suomessa panssaroituja raskaahkoja pyöräajoneuvoja nykertää kolme eri yritystä ja kaikki kiemurtelevat talousvaikeuksissa joko jatkuvasti tai aika-ajoin.
Yhdistää ne pitäisi joko yksityisen tai valtiollisen (valtioenemmistöisen, jos strateginen syy on todellinen autojen tekoon) ajoneuvo-yrityksen alle ja etsiä tuotteista synergia-etuja suunnittelun, valmistuksen ja alihankintaketjujen kautta. Samalla kyettäisiin pitämään yllä ehkä myös raskasta siviilikuorma-autotuotantoa (hiekka- ja puukuljetusautot nyt ainakin), joka näyttää Sisun sivuja ja liikevaihdon kehitystä katsellessa pienentyneen lukumääräisesti uhkaavasti.

EDIT/Lisäys: Ohessa vielä linkki Sisun tiedotteeseen 7.9.2023, josta selviää, että 25 kpl:een GTP sarja on tarkoitus toimittaa vuoden 2023 loppuun mennessä, tuotantotahti olisi 2 ajoneuvoa/vk tänä vuonna.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ymmärrä, että raskaita kuorma-autoja pv:lle ostetaan ulkomailta, kun kotimainen toimittajakin olisi.
Syy mahtaa olla yksinkertaisesti sama, kuin miksi niitä siviilipuolellekin menee kaupaksi sangen vähän, eli hinta.
 
Jonkun verran vaikuttanee pv:n nykyisen kaluston huoltovarmuus, Sisulta on aika paljon kalustoa "vielä" pv:n käytössä. Jos niiltä varaosien toimittaja katoaa, niin kalusto menee Kalkkuun / Misiin huutokaupattavaksi ja tilalle pitää hankkia uutta suunnitelmia nopeammin.
Itse en ymmärrä, että raskaita kuorma-autoja pv:lle ostetaan ulkomailta, kun kotimainen toimittajakin olisi.
Yksi syy lienee tietysti taannoinen (2011) riita toimituksista, jota selviteltiin aina välimiehen sovittelun kautta. Siitä on oma ketjukin Foorumilla, jonka aloitukseen ohessa linkki
#1

Riidasta jäi näin sivusta seuraajalle näkemys, että merkittävän suuri osa riitelystä johtui henkilöiden välisistä riidoista, joissa lopulta todelliset asiat taisivat unohtua henkilökinoihin.
Siinä tuoksinassa taisi palaa myös henkilösuhteet pv:n ja Sisun välillä joksikin aikaa. Sen jälkeen raskaita kuorma-autoja pv:lle on ostettu Mercedekseltä sekä ruotsalaisilta (ja käytettyjä DAF:ja), muttei kotimaasta muutamia erikoisautoja lukuunottamatta, "paraatikatselmuksien" ja liikenteessä vastaantulleiden pv:n ajoneuvojen merkeistä päätellen.

Ei siinäkään ole järkeä, että Suomessa panssaroituja raskaahkoja pyöräajoneuvoja nykertää kolme eri yritystä ja kaikki kiemurtelevat talousvaikeuksissa joko jatkuvasti tai aika-ajoin.
Yhdistää ne pitäisi joko yksityisen tai valtiollisen (valtioenemmistöisen, jos strateginen syy on todellinen autojen tekoon) ajoneuvo-yrityksen alle ja etsiä tuotteista synergia-etuja suunnittelun, valmistuksen ja alihankintaketjujen kautta. Samalla kyettäisiin pitämään yllä ehkä myös raskasta siviilikuorma-autotuotantoa (hiekka- ja puukuljetusautot nyt ainakin), joka näyttää Sisun sivuja ja liikevaihdon kehitystä katsellessa pienentyneen lukumääräisesti uhkaavasti.

EDIT/Lisäys: Ohessa vielä linkki Sisun tiedotteeseen 7.9.2023, josta selviää, että 25 kpl:een GTP sarja on tarkoitus toimittaa vuoden 2023 loppuun mennessä, tuotantotahti olisi 2 ajoneuvoa/vk tänä vuonna.
raskaissa kuorma-autoissa lienee käytettävän aika paljon keskenäänkin yhteensopivia osia. Eikä Pasikaan sellainen laitos ole jonka huolto pysähtyy jos patria lakkaa olemassa. Aika perusrautaa nuo kuitenkin ovat.
 
Back
Top