Olen hieman varhaisempaa ikäluokkaa, mutta SavPr:ssa "tyhmänä 11 kk jääkärinä" aikanaan palvellut. Se oli sitä "Valmet Terra ja Ford D Custom" aikaa.1987. En muista autokouluautoja ainakaan nähneeni ja tietääkseni tuo siviilikortti ja pv:n ajolupa oli se käytäntö tuolloin. Noita Rellujahan oli myös muilla valtion laitoksilla kuten Postilla ja VR:lla.
Tuolloin varuskunnassa oli autohallissa: (Varuskunta-alueen varastoissa saattoi olla lisää, en tiedä eikä pitänytkään tietää).
C/E/D luokan "raskaina ajoneuvoina":
- 3 kpl Sisu Kontio tai Karhu 2-aks kuorma-autoa, kaikki autokouluvarustuksessa, kolmiot lavan perälaudassa, tupla-polkimet, lisäpeilit sekä etupuskurin päissä tolpan nokissa että ovipeileissä siten, että apukuskin puolelta myös opettaja näki taakse, kaikissa täysperävaunun vetoon vetokita ja ehkä myös SA-koukku ainakin joissakin, pressukoppilava (käytettiin henkilökuljetuksiin), yhdessä autossa oli lavalla betonipainopenkit reunoilla, yhdessä autossa tasomaiset betonilevyt lavalla. 2 autoa vihreässä maalissa Valmetin 6 syl dieselmoottorilla, 1 kpl YK-valkoinen Leyland-mootorilla. Nämä olivat jatkuvassa opetusajossa SA-autokouluautoina, kun kuljettajakurssi oli käynnissä. Ohessa pari linkkiä vastaaviin ajoneuvouhin, joissa ei näemmä ole "opetuspeilejä", mutta muuten kelpaavat esimerkiksi ja varsinkin meille vanhemmille nostalgia-muisteluiksi. Lisäksi wikilinkki Sisu-kuorma-autoihin:
Sisu L-137 – Ajoneuvoon nouse! | Vanhat Koneet
Varuskuntakuorma-autot olivat loistonsa päivinä keskeinen osa palveluspaikkojensa arkisia rutiineja. Nykypäivänä rivit ovat harventuneet ja moni legen
vanhatkoneet.fi
Kontio Sisu: IMG_20201007_135610
sutii.kuvat.fi
Kontio-Sisu – Wikipedia
fi.wikipedia.org
- Eli yhteensä 4 autokoulukuorma-autoa autokouluvarustuksessa, kaikki Sisuja. Missään ei liene kippilavaa eikä vaihtolavavarustusta tuohon aikaan
- 2 tai 3 kpl Ford D Custom kuorma-autoa varuskunta-ajojen (tavara- tai miehistökuljetus), pressukoppilavat, ei kippiä eikä vaihtolavaa. Näiden tilalle tuli varmaan nuo keskustelun mukaiset Renault-kuorma-autot
- 2 tai 3 kpl Sisu A 45 "protosisu" maastokuorma-autoja vihreässä maalissa eli Valmetin moottorilla, kiinteä pressukoppilava. [Off-Topic: Postin tai puhelin (Tele) väreissä (tumman keltainen?) oleva 4*4 MASI Sisu (protoversio/0- tai esisarja?) kävi varuskunnassa esittäytymässä kantahenkilökunnalle ensi kerran joukko-osastokiertueellaan]
- ~10+ kpl Valmet Terra maastopyörätraktori, C-luokan ajoneuvo, runko-ohjattu metsätraktoripohjainen "sotakone": Omana varusmiesaikanani käytössä vielä ainakin SavPr ja KarPr:ssa, mutta ehkä jo tuolloin käyttöikänsä ehtoopuolella
https://jargon.kuvat.fi/kuvat/Tapah...epäivät 2018/IMG_20180825_121548.jpg?img=full
Tuossa vielä nykyisten Foorumilaisten Terra-arviointeja Maatalouskeskuskustelu ketjusta viestistä #541 eteenpäin
- n kpl (< 10) Gaz 66 maastokuorma-autoja viestiasemavarustuksessa (Erillisen viestikomppanian käytössä)
- 2 kpl linja-autoa, iso ja vanhahko Vanaja linja-auto (+40 henk?) ja pienlinja-auto M&B (~25 henk?)
A-B luokan ajoneuvot:
- n kpl Gaz 69 maastohenkilöautoja, osa "tavallisina" "jeeppeinä" jv-prikaatin yleismaastohenkilöautoina, osa viestivarustuksessa (Erillinen viestikomppania)
- 1 kpl UAZ maastohenkilöauto, ihan uusi tullessaan, lohkon seinämän läpi tihkui jäähdystysneste < 1000 km:n ajon jälkeen, mutta ei sen väliä, kun sen tiesi ja muisti nestettä lisätä silloin tällöin eli melko usein. Tihkuminen näytti kyllä ihmeelliseltä, kun säröä/murtumaa ei lohkossa näkynyt silmämääräisesti katsottuna ja "läntti" sekä kupliminen oli isohkolla alueella, viivamaisen murtuman sijasta
- 2 ambulanssia (vanha Ford Transit ja UAZ 452 maastopakettiauto ambulanssivarustein). Sopimus oli, että jos hätäsoitto tuli ambulanssitilauksena, niin ambulanssi tilattiin "siviilistä" etenkin, jos potilas oli oletettavasti muu kuin varusmies tai varuskunnan vartiokoira. Jos noiden kyytiin joutui, niin selviytymismahdollisuudet olivat fifty -sixty tai huonommat ja se valitettavasti todennettiinkin kerran oman palvelukseni aikana
Russia Moscow Region August 5 2014, arkistovalokuva 2050327691 | Shutterstock
Löydä HD-arkistokuvia ja miljoonia muita rojaltivapaita arkistovalokuvia, -kuvituskuvia ja -vektoreita Shutterstockin kokoelmasta hakusanalla Russia Moscow Region August 5 2014. Tuhansia uusia ja laadukkaita kuvia joka päivä.
www.shutterstock.com
- 2 kpl Saab 96 henkilöautoa henkilökuljetuksiin ja kanta-henkilökunnan itse ajamiin ajoihin
- 1 kpl Jeep Wagoneer, prikaatin komentajan virkakäytössä kuljettajan kera, oli uuden karhea tuohon aikaan ja "hieno"
- 1 kpl Teijo kotimainen pakettiauto (Wihuri-yhtymän VW-pohjainen jakelu-pakettiauto) varuskunnan pienkuljetuksiin (esim. muonakuljetukset varuskunta-alueella ja lähialueen harjoituksissa)
- maastomoottoripyörä ja moottorikelkkoja muutama, näitä käytettiin / niillä ajettiin melko vähän ja eivät tainneet olla kenenkään "kuitilla"
- n+1 kpl Valmet traktoreita, 1 kpl traktorikaivuri
"Jv-Prikaati liikkui tuolloin polkupyörämarssina, traktorit ja Terrat musteja ja KRH-aseita hinaten tai lavalla kuljettaen"
Meinasi unohtua: 1 kpl Charioteer panssarivaunu, kantahenkilökunnan panssariupseerin kuitilla. Vaunu oli ajo- ja toimintakuntoinen kaikin puolin, toisin kuin au-koulun pihalle Terroilla hinatut T-34 ja KLIM?? (vai mikähän jälkimmäinen oli/on?) psv-muistomerkit.
SavPr:n autokoulu varusmiespalveluksen kokemuksena:
- Autojen kuljettajakoulutukseen (kuljetuskomppaniaan) valittiin ymmärtääkseni ensisijaisesti siviilissä C-kortin omaavien, vapaaehtoisesti (=11 kk palvelusaika, sotilasarvolla jääkäri ja loppusoveltuvuus kiväärimies ) kuljettajaksi haluavien alokkaiden joukosta. ["Autosotamiehet" palvelivat tuolloin vain erillisissä autokomppanioissa. Esim Kouvolassa oli semmoinen tuohon aikaan, joka v. 1991 on näemmä liitetty SavPr:iin ja ehkä tuolloin on nimitykseksi tullut Autosotamies jääkärin sijasta]. Jos siviili C-kortillisia ei riittänyt, niin "rekryä" ehkä täydennettiin AB-kortillisista. Omana aikana arvelen kaikkien kurssilaisten omanneen C-kortin jo siviilistä
- ne joilla oli siviilistä C-luokan ajoneuvon ajokokemusta, valittiin suoraan raskaan kaluston kuljettajakoulutukseen tavoitteena jatkossa nopeasti E-kortin (yhdistelmäajoneuvo "rekkakortti") suoritus ja heistä parille sopivimmalle myöhemmin D-luokan (linja-auto) pv:n ajokortti / ajolupa?. Ymmärtääkseni tämä johtui kuljettajien varallaolotarpeesta ja kuorma-auton henkilökuljetusluvituksesta (lihankuljetus-lupa), joka edellytti C-ajokokemusta pelkän Pv:n ajokoulutuksen lisäksi. Muille sitä kertyi myöhemmin palvelusaikana ja kuorma-auton "lihankuljetus"-lupa täydentyi pv:n ajokorttiin loppupalvelusajaksi. E-kortteja suoritettiin pitkin palvelusaikaa, kun ajokokemus ja -taito karttuivat E-kortin suorituskykyvaatimuksiin eli peruutuskoe (joko 50 m suoraan peruutusta ilman pysähdystä tai 90-asteen kulmaperuutus, jossa sai pari kertaa korjata eteenpäin ajolla, peruutuskäytävä taisi olla 7 m leveä?) + "inssiajo" liikenteessä aiemmin suoritetun C-kortin lisäksi
- kaikki suorittivat vähintään pv:n C-kortin, vaikka jatkossa olisikin palvelus "henkilöauto"-linjalla GAZ-69 ---> Saab96/ Ford Transit ja ambulanssit sitten erikseen lääkintäkoulutuksen myötä. Henkilöautoilla ei ajokoulutusta annettu ajokortin suoritusmielessä
- suoritusvaatimuksina 1.) kirjallinen koe (samantapainen kuin sivilikokeessa), 2.) inssiajo kaupunkiliikenteessä (~20...30 min) [+ 3.) E-korttiin käsittelykoe eli em. peruutuskoe]
- jos ei saanut suoritettua ajokorttia niin periaatteessa uhkana edessä oli 11 kk:n kiväärimiespalvelus tavallisessa jv-komppaniassa tai varusmiespalveluksen keskeytys jostakin syystä. Sitä en muista, kuinka monta kertaa sai ajokoetta yrittää, jos siitä "hylsy" tuli
- sopivuuden perusteella täydennettiin C-luokan ajoneuvoryhmä täyteen siviili-C-kokemattomien joukosta ja toisaalta sopivuuden/pätevyyden perusteella valittiin myöhemmin "edustus-" henkilöautojen kuljettajat myös E-kortin omaavien joukosta. Eräänä perusteena "edustusajoihin" oli pääkaupunkiseudun tuntemus (toisin kuin nyt Helsingin rautatieaseman taksin kuljettajilla), jonne kuskattiin usein korkea-arvoisempia upseereita
- E-korttia jo alunperin havittelevat tai siihen määrätyt ajoivat suurimman osan autokouluajoistaan täysperävaunuyhdistelmällä, muut (C-kortin suorittajat) kuorma-autolla ilman perävaunua
- Kantahenkilökunnan (ajo-opettaja) kouluajotuntien lisäksi varuskunta-alueella ajettiin koulutusajoja iltaisin ja viikonloppuisin vanhemman varusmiesikäluokan ohjauksessa, joten kyllä autokoulumerkittyjä ajoneuvoja (Sisu-kuorma-autot/yhdistelmät) "näkyi" varuskunnan alueella. Erityisesti yhdistelmäajoneuvon peruutusta ja muuta "pientä pyöritystä" harjoiteltiin runsaasti, jotta ne sitten sujuisivat ajokokeessa
- Pv:n ajokoulutukseen kuului kattava autotekninen osuus ja esim. kouluajossa olleiden kuorma-autojen pesut ja viikkohuollot tehtiin kurssilaisten toimesta autotekniikan oppituntien lisäksi
- C-ajoneuvolinjalle valitut suorittivat Valmet Terra tyyppikoulutuksen, koska raskas ajoneuvolinja oli vielä tuolloin: Valmet Terra ---> Sisu / A45 / Ford D Custom tai D-kortillisille linja-autot
- jos tötöili niin sitten ajoi GAZ 69 maastohenkilöautolla tai Valmet Terralla koko palvelusajan. (GAZ 69 linjaa "lievensi" UAZ-maastohenkilöauto, mutta kyllä senkin melkein rangaistukseksi voi vanhimmalle ikäluokalle tulkita Saab/Transit kuljettajaan verrattuna)
- SavPr kuljetuskomppania koulutti oman tarpeensa lisäksi tuohon aikaan myös KarPr:n autonkuljettajat ja etenkin ne Valmet Terra kuljettajat
- Traktorin kuljettajat (8 kk palvelus) koulutettiin myös, mutta siitä ei ole enää kunnollista muistikuvaa, miten se oli organisoitu. Erikseen ne kurssit kuitenkin pidettiin.
Pv:n autokoulu- ja ajoneuvokoulutus olivat ainakin omana varusmiespalvelusaikanani huomattavasti parempia ja vaativampia suorittaa kuin siviilikortin suoritus C-luokkaan. Useimmalle jäi käteen E-yhdistelmäkortti, jonka sai vaihdettua siviilikortiksi, jos ikä-vaatimus toteutui ja ehkä tutulta maalaispitäjän nimismieheltä vielä myöhemminkin, hieman yliajalla. Nyt ei taida enää jälkimmäinen onnistua AjoVarman (vai mikä se onkaan) kanssa.
"Vanhus ja Karkialampi" muistelot jääköön tähän.