Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eli nuo korvaavat prismat? Ihan kiva, vaikkakin juuri tuo ohut optinen kaapeli hieman epäilyttää.
Kyllä tuo vaikuttaa olevan ihan täysin varatähtäin sellaisen puuttuessa vrt BMP-2MD missä on alkuperäinen 1PZ ja nyt lämpötähtäimen näyttö.Eli nuo korvaavat prismat?
Modissa se oli kyllä vähän huonosti sijoiteltu. Yleensä käytin eteenpäin näyttävää prismaa, koska se oli suurentamaton. Sitten jos näin jotain kiinnostavaa, katsoin tähtäimestä. Ja jos en nähnyt siitä, katsoin lämpökameran näytöltä.Kyllä tuo vaikuttaa olevan ihan täysin varatähtäin sellaisen puuttuessa vrt BMP-2MD missä on alkuperäinen 1PZ ja nyt lämpötähtäimen näyttö.
Tilanpuute taisi määrittää melkoisen paljon sitä sijoitusta. Jälkiasennettu on jälkiasennettu ja jos mitään ei pureta pois niin ergonomia kärsii.Modissa se oli kyllä vähän huonosti sijoiteltu. Yleensä käytin eteenpäin näyttävää prismaa, koska se oli suurentamaton. Sitten jos näin jotain kiinnostavaa, katsoin tähtäimestä. Ja jos en nähnyt siitä, katsoin lämpökameran näytöltä.
Se oli sijoiteltu niin alas että sen käyttö päätähtäimenä oli vähän vaikeaa. Erityisesti koska tilannetietoisuus sen kanssa ei ollut mikään hyvä (varsinkaan toisen, erottelukyvyltään huonomman kameran kanssa).
Sinänsä Bemmin eteenpäin näyttävä suurentamaton prisma oli hyvä varuste, samoin ampujan sivuille olevat. Verrattuna tst-panssarivaunujen yhteen hätäiseen prismaan ampujalle.
Olisiko miehistö hieman oikaissut ja jättänyt kerjääjän pois?Pidän muutoin ukrainalaisten BTR:ien torneista mutta nuo ravut saisi kyllä ohjata muualle kuin sisälle...
Reddit - Dive into anything
reddit.com
Mitä ilmeisimmin jutussa viitataan tähän keissiin: https://yle.fi/a/3-10611165Jutussa annetaan ymmärtää että tilauksia olisi vaikka kuinka ja hyvin menee. Itse en ole lukenut kuin niistä Pv: n 25 auton tilauksesta, jotka toimitetaan vuoden loppuun mennessä. Voi olla että en ole vaan huomannut uutisia niistä jättitilauksista.
Sisulta juttua GTP:stä ja vähän muutakin.
Tällainen on Suomen armeijan uusi Sisu GTP, joka kestää jykevätkin miinat ja kantaa jopa 2 miljoonan euron edestä teknologiaa – suomalaisvalmistajalla edessään hurja kasvu
Sisu Auton liikevaihto kymmenkertaistuu kolmessa vuodessa. Raskaasti suojatut GTP-sotilasajoneuvot ovat nyt sarjatuotannossa Karjaan tehtaalla.www.lansivayla.fi
– Alusta maksaa noin 200 000 euroa. Kori maksaa noin 300 000 euroa
Karkeasti kori maksaa siis 30 e per kilo. On siinä vain hintaa. Valitettavasti Armoxin ja muiden ps-terästen hinnat eivät ole julkisia, joten ei voi päätellä mikä on työn osuus ja mikä on raaka-aineen.Jutusta:
Mitä ihmettä ne käyttää panssarimateriaalina, titaaniako? Eihän tuossa hinnan jakautumisessa ole päätä eikä häntää...
Karkeasti kori maksaa siis 30 e per kilo. On siinä vain hintaa. Valitettavasti Armoxin ja muiden ps-terästen hinnat eivät ole julkisia, joten ei voi päätellä mikä on työn osuus ja mikä on raaka-aineen.
Eli nuo korvaavat prismat? Ihan kiva, vaikkakin juuri tuo ohut optinen kaapeli hieman epäilyttää.
Varatähtäimestä tuossa tosiaan on kyse. Meidänkin CV:ssä on tykkikamera varatähtäimenä, tosin siinä on pelkkä päiväkanava.Kyllä tuo vaikuttaa olevan ihan täysin varatähtäin sellaisen puuttuessa vrt BMP-2MD missä on alkuperäinen 1PZ ja nyt lämpötähtäimen näyttö.
Nuo suojalevyt eivät ole välttämättä hyvä lähde, koska niitä voi tehdä vähän ylivahvaksi speksatusta Hardoxista, mutta jos halutaan optimoida painoa, niin pitää käyttää tarkemmin speksattua Armoxia (tai vastaavaa panssariterästä).Vastaavia materiaaleja lienee saatavilla maailmalta? Tarjouspyyntöä Alibabaan ja sitten katsotaan, mitä se maksaa.
Vakavasti, ainakin AR500 ja niiden teräksestä valmistetut luotisuojalevyt tulee mieleen verrokkina. Tuosta niiden Heritage-pleitti (Level III, littanana ja huonoimmalla päällysteellä (luodin sirpaloitumisen ehkäisemiseksi)), niin levyn paino on 8,5 lbs eli 3,86 kg ja hinta 65 dollaria. Eli vajaa 17 dollaria per kg, mutta tuo on päällystetty ties millä materiaalilla, leikattu muotoon ja myydään vähittäiskaupassa...
Ihmettelen, jos panssariteräs maksaa enemmän kuin kympin kilolta.
Nuo suojalevyt eivät ole välttämättä hyvä lähde, koska niitä voi tehdä vähän ylivahvaksi speksatusta Hardoxista, mutta jos halutaan optimoida painoa, niin pitää käyttää tarkemmin speksattua Armoxia (tai vastaavaa panssariterästä).
Hardoxin, AR500:n ja vastaavien halvemmin (löyhemmin toleranssein) speksattujen kulutusterästen käyttö varsinaisen tiukasti speksatun panssariteräksen sijaan sotilasajoneuvoissa on kuitenkin ongelma niiden suojaluokituksen kannalta, ja siten myös niiden asiakkaiden speksauksen kannalta. Voi olla vaikea löytää asiakkaita panssaroidulle ajoneuvolle, jonka suojausta ei ole valmistettu panssariteräksestä tai varsinaisista sotilasspesifikaatioiden mukaisista materiaaleista.Spekseistä päätellen (kokoluokka JLTV, paino +50%) tämä meidän kansanarmeijamme GTP ei liene optimoitu painoa ajatellen?
AR500-levyn nimellismitta on 10x12 tuumaa, eli n. 25x30 cm, mutta viistettyjen kulmien takia todellinen pinta-ala on vähän pienempi. 25x25 cm levyjä menisi neliömetrille 16 kpl. Lasketaan 15 levyllä ja oletetaan teräksen osuudeksi levyssä 3,5 kg (loput sitä sirpaloitumisenestopinnoitetta), jolloin neliömetri NIJ Level III -suojausta tuolla teräksellä tekisi 52,5 kg.
Ramorin esitteestä taas löytyi tällainen graafi, josta voinee päätellä, että Ramor 500 tarjoaa marginaalisesti paremman suojan samalla painolla kuin tuo AR500. Ramor 600:sta tekemällä säästyisi parikymmentä prosenttia painossa tavoiteltaessa samaa suojausta.
Jos suojaus olisi tasolla VPAM 7 (suunnilleen STANAG Level 1?) ja ajoneuvon suojattava pinta-ala esim. 50 neliömetriä, niin painoero AR500:n ja Ramor 600:n välillä olisi suuruusluokkaa reilu 500 kg. Esitteen taulukoista ja muusta tiedosta päätellen STANAG Level 3 -suojaa tavoiteltaessa ero saattaisi olla ehkä 1,5-2 tonnia. Epäilen, ettei parempaa teräslaatua ole kannattavaa käyttää painonsäästön vuoksi, jos hintaero repeää isoksi.
Katso liite: 84406
Katso liite: 84407
Ei varmaan, mutta ranskalaisella tai varsinkin Opeilla ajavat/ omistajat...Ei-ranskalaisella ajaminenko on jonkinlainen merkki ajokyvystä ja osaamisesta.