Miehistön kuljetus

Jos on XA-300 (Patria 6x6) pohjalta suunniteltu, niin siinähän runko on erillinen kokonaisuus ja pyörät ja voimansiirto omana pakettina.
Tarttee vain keulaa muokata ja uusi telapohjainen alusta.
Erillinen runko ei toimi telavehkeessä, tarttuu joka paikassa ja auraa jolloin jää kiinni. Lisäksi kierotopyörästön toteuttaminen on helpompaa ja halvempaa tehdä runkoon kiinnittyvänä, kuin erillisenä napakiertopyörästönä.
Suunnittelussa ja komponenteissa on varmasti yhteisiä osia, mutta mielenkiinnolla odotan mikä vaihteisto tuossa on ja millainen ohjaus.
 
Erillinen runko ei toimi telavehkeessä, tarttuu joka paikassa ja auraa jolloin jää kiinni. Lisäksi kierotopyörästön toteuttaminen on helpompaa ja halvempaa tehdä runkoon kiinnittyvänä, kuin erillisenä napakiertopyörästönä.
Suunnittelussa ja komponenteissa on varmasti yhteisiä osia, mutta mielenkiinnolla odotan mikä vaihteisto tuossa on ja millainen ohjaus.
Tuota tarkoitinkin, hiukan epäselvästi kirjoitin, pultataan telapyörastö suoraan kiinni rungon vahvistettuun pohjaan. Nokkaa muokataan niin että moottori sekä muu voimansiirto vaihteistoineen saadaan eteen.
Varsinainen korirunko voisi olla lähes sama.
 
Tuota tarkoitinkin, hiukan epäselvästi kirjoitin, pultataan telapyörastö suoraan kiinni rungon vahvistettuun pohjaan. Nokkaa muokataan niin että moottori sekä muu voimansiirto vaihteistoineen saadaan eteen.
Varsinainen korirunko voisi olla lähes sama.
👍 Suurella mielenkiinnolla odotan tuota julkistusta, sekä miten tuo on suunniteltu. Pitää muistaa, että kyseessä on vielä proto ja valmiiseen tuotteeseen on matkaa.
 
Pieni pessimismi vaan iski viikonloppuna kun luin tiedotteen kunnolla.

At the event Patria will showcase the general layout of the concept vehicle

Ilmeisesti protoa ei ole Eurosatoryssa vielä näytillä vaan konseptikuvat? Vai miten tämä lause Patrian tiedotteessa tulisi tulkita?

Netistä yritin kaivella autoteollisuuden jargonia, niin tämän parempaa vastinetta en löytänyt.

The layout of a vehicle concerns the arrangement of the main. components. The following items are generally accepted as being the. main components: Engine, clutch, gearbox, final drive, suspension.

1718528419029.png


Parhaassa tapauksessa ehkä kuitenkin julkaisevat videon proton testeistä.
 
Viimeksi muokattu:
Pieni pessimismi vaan iski viikonloppuna kun luin tiedotteen kunnolla.



Ilmeisesti protoa ei ole Eurosatoryssa vielä näytillä vaan konseptikuvat? Vai miten tämä lause Patrian tiedotteessa tulisi tulkita?

Netistä yritin kaivella autoteollisuuden jargonia, niin tämän parempaa vastineesetta en löytänyt.



Katso liite: 98413


Parhaassa tapauksessa ehkä kuitenkin julkaisevat videon proton testeistä.
AMV:stä oli peltinen 1:1 malli, joten toivottavasti esillä olisi jotain vastaavaa. Toki tuosta layoutista jo voi päätellä paljon.

Asiakaskuntaa uskoisin ko vaunulle löytyvän myös Suomen ulkopuolelta.
 
Näyttää ryssältä, ja kuulostaakin, jos kerran hinuria oli huhupuheen perusteella jo tarvittu. Kas kun ei Lippujuhlapäivän paraatissa sammahtanut Armatan tapaan...

Ylipäätään herää kysymys, onko meidän mahdollista saada aikaan priimaa näin lyhyessä ajassa? Puolassa tuntuisi olleen kivinen tie kehittää kotimaisia telavaunuja.

Vaikka kyllä Mätiläpästä pitäisi päästä eroon mahdollisimman pian, vaikka hieman etupainotteisestikin. Erehdyin nimittäin yrittämään yhden sisään ja voi perkeleen saatana sitä peltilaatikkoa!!! Tietysti keskipituinen BMI26 vartaloni muistuttaa enemmän keskivertoreserviläistä kuin kreikkalaista patsasta, mutta ei ole valkoisen miehen hommaa sellaisessa matkustaminen. Vaikka vielä vähemmän se on mustan miehen, kun ne on vielä isompia kuin me... Mutta minun puolestani voitaisiin kyllä kysyä Setä Samulilta vaihtokauppaa, josko olisi jokunen M113 lähettää tilalle ja saataisiin dumpattua ko. metalliromu Ukrainaan.
 
Onko telojen suojana olevat levyt pelkkää messukosmetiikkaa?
On vaikea kuvitella niiden toimivan maastossa tai edes lumessa.
Kääntyykö ne jonkinlaiseksi lisäsuojaksi ylöspäin?
 
Viimeksi muokattu:
Ohjaamo ja rungon yläosa/miehistötilat odotetusti kovasti 6x6 tyyliset. Onko samasta palasta sitten tehty vai pelkkää sukunäköä, niin paha sanoa. Jos suoraan vaihdettavat komponentit ovat ikkunat, niin skaalaetu jää niin pieneksi, että sen tuskin on kannattanut antaa vaikuttaa suunnitteluun.

Yllättävän matala tuo on, toisaalta kun katsoo paljon 6x6 alla on akseliston takia ilmaa, niin teloilla miehistötilan lattia voi olla helposti 30-40cm alempana? Lisäksi joustovarat pyörille. Se asettaisi Famousin katon reilu 2 metriin. Näyttäisi täsmäävän jos mielessään tuohon pöydän ääreen kuvittelee aikuisen seisomaan.

Modaus suhteessa 6x6 alkaa ohjaamon takaseinän tasalta eteenpäin, tässä on suora kylki kun 6x6 alkaa kapenemaan kohti keulaa. Myös ovi on matalampi.

@Huhta pessimismiin mt-lb tilan niukkuuden suhteen tuskin on huolta tuossa jos miehistötilat vastaavat kuin 6x6, niin kuin näyttää.
 
Ohjaamo ja rungon yläosa/miehistötilat odotetusti kovasti 6x6 tyyliset. Onko samasta palasta sitten tehty vai pelkkää sukunäköä, niin paha sanoa. Jos suoraan vaihdettavat komponentit ovat ikkunat, niin skaalaetu jää niin pieneksi, että sen tuskin on kannattanut antaa vaikuttaa suunnitteluun.

Yllättävän matala tuo on, toisaalta kun katsoo paljon 6x6 alla on akseliston takia ilmaa, niin teloilla miehistötilan lattia voi olla helposti 30-40cm alempana? Lisäksi joustovarat pyörille. Se asettaisi Famousin katon reilu 2 metriin. Näyttäisi täsmäävän jos mielessään tuohon pöydän ääreen kuvittelee aikuisen seisomaan.

Modaus suhteessa 6x6 alkaa ohjaamon takaseinän tasalta eteenpäin, tässä on suora kylki kun 6x6 alkaa kapenemaan kohti keulaa. Myös ovi on matalampi.

@Huhta pessimismiin mt-lb tilan niukkuuden suhteen tuskin on huolta tuossa jos miehistötilat vastaavat kuin 6x6, niin kuin näyttää.
Maavara tuossa lienee n 45 cm luokkaa, eli vaunun pohja on sivuvälityksen alareunan tasalla. Tuolla maavaralla päästään liikkumiskykyyn n 60 cm lumisyvyydessä riippuen vähän omasta massasta sekä lumen laadusta.
Runko lienee keskimoottoeinen eli ajajan takana?
 
1718606205202.png

Maalaus ja perspektiivi hämää. Nyt kun katsoo tarkemmin, niin 6x6 tyylisesti ovesta alkaen kapeneva/viistetty runko on tässäkin. Korostin punaisella, tuohon suoraan mustaan kylkilistaan jää kolmiomainen ”astinlauta”. Yläosan kylki ei siis ole suora koko matkalta.

Kylki levenee taas keulaa kohti oven/tuulilasin jälkeen. On siis 6x6 miehistötila + ohjaamo ihan sellaisenaan todennäköisesti. Ovi on aavistuksen pienemmän näköinen kuin pyöräversiossa ja keula sitten ihan omansa.

Kyllä tästä designista varmaan aika isoja paloja saa suoraan 6x6 kanssa samalta tuotantolinjalta. Lupaa hyvää tuotannon skaalautuvuuden ja toivottavasti hinnankin suhteen.
 
Runko lienee keskimoottoeinen eli ajajan takana?

Aika paljon ovat pidentäneet keulaa, mutta mahtuuko moottori tuonne kaiken muun kanssa? 6x6 pakoputket on katolla suoraan moottorin päällä kuskin takana, tela-protossa niitä ei ainakaan näy. Voisiko viitata etumoottoriin vai onko vain peltiproton kaunistelua?

Jos ovat keulaan saaneet kaiken ympättyä, niin matkustamo on aika jäätävän kokoinen.
 
Aika paljon ovat pidentäneet keulaa, mutta mahtuuko moottori tuonne kaiken muun kanssa? 6x6 pakoputket on katolla suoraan moottorin päällä kuskin takana, tela-protossa niitä ei ainakaan näy. Voisiko viitata etumoottoriin vai onko vain peltiproton kaunistelua?

Jos ovat keulaan saaneet kaiken ympättyä, niin matkustamo on aika jäätävän kokoinen.

Jos moottori on poikittain ja voima siirretään kiertopyörästön kautta niin ehkä mahdollista, mutta lämpöjälki olisi iso eteenpäin. Voisiko pakoputki olla johdettuna vaunun taaksen samalla tavalla kuin CV90 vaunussa?

Toivottavasti tulee lisää kuvia pian.

Lisäys, keulalla on tyrskylevy, joten jos on uiva niin on keskimoottorinen.
 
Aika paljon ovat pidentäneet keulaa, mutta mahtuuko moottori tuonne kaiken muun kanssa? 6x6 pakoputket on katolla suoraan moottorin päällä kuskin takana, tela-protossa niitä ei ainakaan näy. Voisiko viitata etumoottoriin vai onko vain peltiproton kaunistelua?

Jos ovat keulaan saaneet kaiken ympättyä, niin matkustamo on aika jäätävän kokoinen.
Minulle tuli mieleen että moottori on samalla paikalla kuin XA-300:ssa mutta vaihteisto yms. on tuotu eteen kuten oli WWW2 saksalaisissa panssareissa.
Kardaaniakselilla toteutettu välitys.
 
Back
Top