Miehistön kuljetus

Eikös tässä mainosvideon mikaan pitänyt olla hybridi veto, jolloin ei kai tarvitsisi vaihteistoa?
Sähkömoottorieilla? Sitten ei varmaan olisi tarvinnut tehdä nokasta noin isoa ja kun käytössä on kuitenkin sivuvälitykset sivukardaanien ja vetopyörien pyörimisnopeus en muuttamiseksi. Sähkömoottori tuskin tarvii sivuvälityksiä?
 
Tässä on tämä kevään mainosvideo.


Onhan tuossa muutakin, kuten dronentorjuntaa ja "dynaamista naamiontia".

En tiedä, onko sitten tarkoitus tehdä vain proto jolla testata näitä eri ideoita.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla kuva sisältä

Jäärillä ei ole instaa ;)

Ja tuo Patrian presseri oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Markkinointijargonia ja yhteistyön kiittelyä. Ei ainuttakaan kovaa faktaa :D
 
Näyttää päälisin puolin hyvältä, kunhan näkee viellä lisää tarkempia tietoja, niin pystyy paremmin kommentoimaan.
Toivottavasti täyttää vaatimukset, eikä ole liian kallis.
 
Eikös tässä mainosvideon mikaan pitänyt olla hybridi veto, jolloin ei kai tarvitsisi vaihteistoa?
Hybridejä on monenlaisia. Raskaassa kalustossa käytetty tapa on lisätä moottorin ja vaihteiston väliin sähkökone joka voi tarpeen mukaan toimia generaattorina tai moottorina. Tällöin loppu voimansiirto on täysin samanlainen kuin ilman hybridiä.

Tuollainen sähköratkaisu mahdollistaisi myös, että kaksoidifferentiaalikääntökoneistossa kääntämisen tarvitsema voima voidaan tuottaa sähkömoottorilla eikä perinteiseen tapaan hydrauliikalla. Etuna olisi hydrauliikkaan verrattuna parempi säädettävyys ja hyötysuhde. Kääntökoneistona / vaihteistona kuitenkin luultavasti käytetään jotain valmista ratkaisua joita on rajallinen määrä olemassa.

Vanhalla mainosvideolla vaunun vetorattaat ovat takana. Ei välttämättä ole toteutettu ratkaisu. Moottorikin näyttää siltä, että on väärin päin asennettu V8 mekaanisella ahtimella eli käytetty jostain saatua valmista mallia videoon oikean suunnitelman asemasta.
 
Vastasyntynyt on vielä ristimättä.

Perinteitä kunnioittaen ja mielikuvituksen puutteessa heitän Nauha-Patria eli Napa.
 
Mittasuhteet voi hämätä tossa kuvassa, mutta näyttäs että ois inansa korkeampi miehistötila kuin 6x6. Tosin voi olla, että näyttää vain jos on kapeampi.
 
Jos ideana on kustannustehokas vehje, niin hybridivoimansiirto olisi hulluutta. Teoriassahan ihanneratkaisu voisi olla, että sivuvälitysten paikalla olisi sähkömoottori per napa ja moottori+generaattori-yhdistelmä jossain "joutavassa" tilassa. Jos oletetaan, että teho olisi esimerkiksi 300 kW, niin tarvittaisiin 2 x 300 kW sähkömoottoria (koska yhdelle telalle on tarvittaessa tuotettava täysi teho, 1 x 300 kW generaattori ja päälle yli 300 kW diesel. Ihanan halpaa!
 
Hyvä, että on 10 hengelle istuimet. Olisko hiukan kapeampi kuin 6x6, vaikea sanoa kun toisen puolen istumet on ylhäällä.
 
Kyllähän se hybridivoimansiirto tuo niin paljon positiivista telavehkeisiin, että aavistuksen korkeampi valmistus/myyntihinta olisi perusteltua. Aktiivisessa käytössä puskutraktorissa säästyy hankintahinnan erotus jenkkien polttoainehinnoilla kahdessa vuodessa.
Sotilaskäytössä pienempi ääni, liikkuvien osien määrä, kevyempi massa sekä lämpöjälki ovat kaikki positiivisia asioita.

Tuo on jo 6 vuotta vanhaa tekniikkaa, mikään ei taida halventua tällä hetkellä nopeammin kuin sähköisen voimansiirron komponentit

 

Liitteet

  • CM20181206-52405-24232.pdf
    584.7 KB · Luettu: 2
Back
Top