Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Lisää kuvia:

- Lähtökohta on ajoneuvon suoja, hinta ja modulaarisuus.
- Patrian esittämä ajoneuvo on pohjimmiltaan panssaroitu miehistönkuljetusvaunu tai panssaroitu miehistönkuljetusvaunu äärialueille. Mutta sitä voidaan käyttää paitsi kaukana pohjoisessa, myös kaikilla alueilla. Kehitys keskittyy kuitenkin äärimmäisyyksiin - erittäin pehmeisiin (lumi, suo) sekä erittäin kovaan (kivi/vuoret) sekä äärimmäiseen kylmään.
- Asevarusteena on nähtävissä Pariisissa Kongsbergin kauko-ohjattu aseasema , jossa on 50 BMG:n kaliiperin raskas konekivääri ja toissijaisena kevyt konekivääri sekä takana toinen konekivääriteline
 
Kehitys keskittyy kuitenkin äärimmäisyyksiin - erittäin pehmeisiin (lumi, suo) sekä erittäin kovaan (kivi/vuoret) sekä äärimmäiseen kylmään.

Tämä on oikea valinta. Suomella, suomalaisilla ja suomalaisella osaamisella on maailmalla maine erityisolosuhteiden taitajina. Tästä on hyvä ammentaa myyntitarinaa. Onhan meillä rehellisesti sanottuna helvetisti lunta, kylmyyttä, pimeyttä, kalliota, loputtomia kivikoita ja upottavia soita. Parhaimmillaan kaikkea tuota samassa maisemassa ja vähintään karttaruudussa. Jos se toimii meillä, se toimii melkein missä vain.
 
Mietin tuota leveää telaa, kuinka se pysyy paikoillaan kivikossa? Nasussa on kuitenkin telapyörät aivan telan reunassa. Kunhan nähdään oikean ajoneuvon telapyörästö, niin saadaan lisävalaistusta siihenkin, kuinka on tela pysynyt paikoillaan MT-LBV:ssä? Siinäkin on leveä reunus telapyörästä.
 
Mietin tuota leveää telaa, kuinka se pysyy paikoillaan kivikossa? Nasussa on kuitenkin telapyörät aivan telan reunassa. Kunhan nähdään oikean ajoneuvon telapyörästö, niin saadaan lisävalaistusta siihenkin, kuinka on tela pysynyt paikoillaan MT-LBV:ssä? Siinäkin on leveä reunus telapyörästä.
Siinä on kaksoisohjain telakengässä minkä välissä telapyörä kulkee. Itseasiassa leveä tela pysyy paremmin paikoillaan, ohjausharjojen väliin ei kulkeudu ihan samalla tavalla maata tai lunta kuin kapeassa telassa.
Kuvassa on tuplapyörät per polviakseli eli pysyy melkoisen hyvin paikoillaan.
 
Twitteristä löytyi kuva, joka napattu Patrian diashowlta messuilta. Tuossa oleellisin osa.

Katso liite: 98488

Aika kevyen oloinen suojaus, varsinkin miinojen osalta.
Tästä myös nähdään tavoitetila telojen suhteen - esillä olleessa maketissa ollut Nasun tela korvautunee kovempaa käyttöä kestävällä kumitelalla - kuvassahan on kovasti CV90:n kumitelan näköinen tela. MiKu-ketjusta muistanette, että siihenkin taidettiin pohtia CV90:n telaa, jonka leveys on 535 mm, varsin hyvä kantavuuden kannalta.

Suojaustaso näyttää olevan MT-LB:n tasolla (siinäkin 7,62 lyijysydäminen FMJ), tai siis tuo STANAG 4569 on sitä vastaava, jopa ehkä hieman parempi, sillä sen mukaan myös 5,56x45 SS109 pitäisi pysähtyä, eli samalla todennäköisesti siis myös 5,45x39 7N6. Ja epäsuotuisissa kulmissa muutkin yleisten kevytaseiden luodit.

Eli aika lailla MT-LBV:n vastine tästä on tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä myös nähdään tavoitetila telojen suhteen - esillä olleessa maketissa ollut Nasun tela korvautunee kovempaa käyttöä kestävällä kumitelalla - kuvassahan on kovasti CV90:n kumitelan näköinen tela. MiKu-ketjusta muistanette, että siihenkin taidettiin pohtia CV90:n telaa, jonka leveys on 535 mm, varsin hyvä kantavuuden kannalta.

Suojaustaso näyttää olevan MT-LB:n tasolla (siinäkin 7,62 lyijysydäminen FMJ), tai siis tuo STANAG 4569 on sitä vastaava, jopa ehkä hieman parempi, sillä sen mukaan myös 5,56x45 SS109 pitäisi pysähtyä, eli samalla todennäköisesti siis myös 5,45x39 7N6. Ja epäsuotuisissa kulmissa muutkin yleisten kevytaseiden luodit.

Eli aika lailla MT-LBV:n vastine tästä on tulossa.
Todennäköisesti parempi ajaa ja tehokkaampi kone, olisi kiva olla liikkuvustesteissä paikalla. Osassa Ruotsista tulleista älleistä on 300 hv turbokone eli sama kuin Psh74 ja MT-LBU vaunuissa ja se liikkuu keveällä kuormalla todella hienosti.
 
Twitteristä löytyi kuva, joka napattu Patrian diashowlta messuilta. Tuossa oleellisin osa.

Katso liite: 98488

Aika kevyen oloinen suojaus, varsinkin miinojen osalta.

Juu, ei tarvitse myydä hiekkasodankäyntiin tuolla suojauksella...

Kotimaan tarpeisiin tuo miinasuojaus riittänee ihan hyvin. Omassa selustassa kohdattavat miinat on lähtökohtaisesti sirotteita, ja suojaustason ylittävät sirotemiinat on helpompi havaita visuaalisesti kuin kaikista pienimmät. Mekanisoiduilla joukoilla taas on kärkeen muuta, paremmin suojattua kalustoa ja parempaa pioneerikalustoa, joten silläkään saralla en näe puutetta merkittävänä. Kovin hankalaakin tuo matalalla istuvan tela-ajoneuvon suojaus, kun on niin vähän etäisyyttä miinaan.

Sen sijaan kineettisten uhkien osalta olen kyllä kanssasi samaa mieltä. Jopa 6X6:n pohjapanssari on STANAG 4569 Level 2, tässä vain Level 1. Vähintään kakkostasoa olisi tällaiseenkin taksiin odottanut, mutta kaipa maksimaalinen liikkuvuus on mennyt suojauksen edelle. Ja varmaan tuohon saa jonkinlaisen lisäsuojauksen, 3,5 tonnin kantavuutta nyt ei kuitenkaan ehkä ihan pelkkä jääkäriryhmä kamppeineen vielä syö.
 
Tai sitten ällitälliä parempaa kantavuutta voidaan käyttää lisäsuojaukseen kuten pyöräajoneuvoissakin on tehty?

EDIT: Huhta ehtikin jo ottaa kantavuuteen
 
Kovin hankalaakin tuo matalalla istuvan tela-ajoneuvon suojaus, kun on niin vähän etäisyyttä miinaan.

Sen sijaan kineettisten uhkien osalta olen kyllä kanssasi samaa mieltä. Jopa 6X6:n pohjapanssari on STANAG 4569 Level 2, tässä vain Level 1. Vähintään kakkostasoa olisi tällaiseenkin taksiin odottanut, mutta kaipa maksimaalinen liikkuvuus on mennyt suojauksen edelle.

Ehkä tuossa ensimmäisessä lauseessa vastasit omaan toiveeseesi. Mut joo, olis toivonut löytyvän joku temppu 2 tason miinasuojaan. Kineettinen 2 ei taida näköjään onnistua ilman isoja kustannuksia/painon lisäystä.
 
Kun USA:ssa mietitään Bradleyn korvaajaa valittavaksi tämän vuosikymmenen loppuun mennessä niin hybridi olisi tämän mukaan enää ainoa vaihtoehto.

Yksi painavimmista tekijöistä on mahdollisuus tarjota sähköä kaikelle muulle mitä PSV:n kyytiin tulee tai asennetaan sekä kaikelle muulle mitä ehkä nyt käytetään agregaateilla, toki jo mainittujen syiden lisäksi. Lisäksi voimapaketin päivitys myöhemmin on paljon yksinkertaisempaa vaikkapa akkuihin tai polttokennoihin jos se siihen suuntaan menee vaikkapa 2040-50 luvuilla, eikä välttämättä koko fleettiin vaan osaan niistä.
Ja kannattaa huomioida suunnittelun modulaarisuus, siinä haetaan jo samalla skaalattavaa voimapakettia telatykkeihin, raketinheittimiin, Strykereihin, Hummereihin sekä muihin pyöräajoneuvoihin. Lopulta se on myös logistiikka joka kiittää sillä ainakin USA:n armeijan omien laskelmien mukaan 70 % kaikesta divisioonalle kuljetetusta massasta on polttoainetta, joten 35 % pois siitä on aivan helvetisti jotain muuta mitä voidaan sitten kuljettaa.

Itse näen valtaisana potentiaalina hybridin generaattorista saatavan sähköenergian hyödyntämisen muille järjestelmille esim. EW ja laseraseet.
 
Tästä myös nähdään tavoitetila telojen suhteen - esillä olleessa maketissa ollut Nasun tela korvautunee kovempaa käyttöä kestävällä kumitelalla - kuvassahan on kovasti CV90:n kumitelan näköinen tela. MiKu-ketjusta muistanette, että siihenkin taidettiin pohtia CV90:n telaa, jonka leveys on 535 mm, varsin hyvä kantavuuden kannalta.

Suojaustaso näyttää olevan MT-LB:n tasolla (siinäkin 7,62 lyijysydäminen FMJ), tai siis tuo STANAG 4569 on sitä vastaava, jopa ehkä hieman parempi, sillä sen mukaan myös 5,56x45 SS109 pitäisi pysähtyä, eli samalla todennäköisesti siis myös 5,45x39 7N6. Ja epäsuotuisissa kulmissa muutkin yleisten kevytaseiden luodit.

Eli aika lailla MT-LBV:n vastine tästä on tulossa.
Aikalailla. Toisaalta ihan eri luokan tilat, kantavuus, käytettävyys... ja nopeus 80 km/h, tavoitteena oli min 70 km/h ja Ällissä 61 km/h. Ja Ja jos kineettistä suojausta murehtii, niin kiinnitetään pääosin olemassa olevat HAPC:n lisälevyt. Meilläkin voisi hyvin käyttöä kahdelle mallille, kevyempää LBV:n ja Tekan tilalle ja lisäpanssarillista LB:n tilalle, 500 kpl erikoisvaunut mukaan lukien?
 
Viimeksi muokattu:
Oletan että tuossa ajoneuvossa nopeus ja tehot toimivat enemmän kuten traktorissa, joka ei ikinä pääse isoihin huippunopeuksiin mutta ei välitä lisäpainosta hirveästi. 1700 kiloa on toki jo paljon, mutta voisin kuvitella että uudessa ajoneuvossa se silti vain vaikuttaa enemmän bensakulutukseen, kiihtyvyyteen yms eikä niinkään käytännölliseen huippunopeuteen. Etenkin jos ajoneuvo on suunniteltu modulaariseksi ja moneen eri keinoon tarkoitetuksi.

Mutta toki pientä nopeuden laskemista voi silti aina tulla, mutta tuskin hirveän merkittävää. Ja ovathan nykyajoneuvot myös itse usein painavampia, eli lisäpaino ei välttämättä satu niin paljon kuin vanhemmassa ajoneuvossa.
 
Aikalailla. Toisaalta ihan eri luokan tilat, kantavuus, käytettävyys... ja nopeus 80 km/h, tavoitteena oli min 70 km/h ja Ällissä 61 km/h. Ja Ja jos kineettistä suojausta murehtii, niin kiinnitetään pääosin olemassa olevat HAPC:n lisälevyt. Meilläkin voisi hyvin käyttöä kahdelle mallille, kevyempää LBV:n ja Tekan tilalle ja lisäpanssarillista LB:n tilalle, 500 kpl erikoisvaunut mukaan lukien?

Pelkästään ällejä taitaa olla yli 300 kpl ja telakuorma-autoja selvästi yli 500 kpl. Että kyllä tämän uutuuden hankintamäärät saisi lähennellä tuhatta vaunua.

Nemo painaa 1700 kiloa, menee helposti ja lisäsuojan kanssa

Saattaa mennä tai olla menemättä. Ampumatarvikkeet, vaunun rakenteiden vahvistaminen tornia varten, miehistö...

Miten tämän suoja versus Bvs-10?

Wikipediasta luntaten tässä suomalaisessa on heikompi suoja kineettisiä uhkia vastaan. BAE:n laitoksessa pohjapanssari on Level 2 ja lisälevyillä saavutetaan Level 4.

 
Pelkästään ällejä taitaa olla yli 300 kpl ja telakuorma-autoja selvästi yli 500 kpl. Että kyllä tämän uutuuden hankintamäärät saisi lähennellä tuhatta vaunua.
Mielellään. Heitin tuon ajatuksella, että parille sadalle Tekalle olisi käyttöä edelleen joissain paikoissa ja pohjoiseen ollaan saamassa mukavasti vahvistusta liittolaisilta. Mielenkiintoista nähdä onko Famousista korvaamaan kaikki Tekat
 
Mielellään. Heitin tuon ajatuksella, että parille sadalle Tekalle olisi käyttöä edelleen joissain paikoissa ja pohjoiseen ollaan saamassa mukavasti vahvistusta liittolaisilta. Mielenkiintoista nähdä onko Famousista korvaamaan kaikki Tekat

Ajattelisin aivan käänteisesti, mitä liittolaisten vahvistuksiin tulee. Pohjoiseen nimenomaan on hankala saada vahvistusta, koska Ruotsia, Norjaa ja Kanadaa lukuunottamatta ne olosuhteet metrisine lumihankineen, soineen, paukkupakkasineen ja puuttuvine teineen on jotakin aivan poikkeuksellista useimmille liittolaisillemme. Lähinnä erikoisjoukoilla ja vuoristosodankäynnin yksiköillä voi olla annettavaa niissä oloissa. Sen sijaan Etelä-Suomessa olosuhteet on paljon lähempänä Keski-Eurooppaa. Talvellakin mennään just ja just pakkasen puolelle eikä 30 sentin hanki toivottavasti pysäytä edes ranskalaisia.

Mitä tuohon prototyyppiin tulee, niin eiköhän siitä ole korvaamaan kaikki telakuorma-autot. Kevyimmässä muodossa pintapaine jää varmasti ihan riittävän lähelle MT-LBV:tä, ja sellaistakin on ammatilaisten toimesta esitetty, että MT-LBV olisi maastoliikkuvampi kuin telakuorma-auto. (Tämä äkkiseltään kenties oudolta kuulostava ajatus pohjautuu muistaakseni osittain siihen, että vaunu on yksiosainen eikä TEKA:n tapaan kaksiosainen.)
 
Eikös joku PV:n edustaja tai ainakin joku asiantuntiaksi tituleerattu juuri jossain haastattelussa sanonut, että jatkossa Kainuusta ylöspäin puolustus hoidetaan yhdessä ruotsalaisten, norjalaisten, brittien ja amerikkalaisten kanssa, suomalaisten joukkojen keskittyessä eteläiseen Suomeen? En tietenkään löydä enää lähdettä.
 
Eikös joku PV:n edustaja tai ainakin joku asiantuntiaksi tituleerattu juuri jossain haastattelussa sanonut, että jatkossa Kainuusta ylöspäin puolustus hoidetaan yhdessä ruotsalaisten, norjalaisten, brittien ja amerikkalaisten kanssa, suomalaisten joukkojen keskittyessä eteläiseen Suomeen? En tietenkään löydä enää lähdettä.

On tietysti luonnollista, että kun vahvistuksia lähetetään, niin lähetetään sitä mille vastaanottavassa päässä on tarve. Turha lähettää Etelä-Suomeen belgialaista kriha-prikaatia puolikkaalla patteristolla vedettäviä tykkejä, kun meillä on kevyttä jalkaväkeä omastakin takaa. Saksalainen vuoristojääkäriprikaati Pohjois-Suomeen on epäilemättä paljon hyödyllisempi ja toivottavampi liittolaisvahvistus, paitsi ehkä lappalaisten itsensä mielestä.

Se ei kuitenkaan lie ristiriidassa aiemmin kirjoittamani kanssa? Siis että arktiseen sodankäyntiin kykeneviä yksiköitä on liittolaisillamme paljon vähemmän kuin suotuisammissa olosuhteissa taistelemaan varustettuja ja koulutettuja. Harvoja maita lukuunottamatta talvisodankäynti on vuoristojääkäriprikaatin, merijalkaväkipataljoonan tai jopa vain suoranaisten erikoisjoukkojen tehtäväkenttää. Ja tämä meidän mielestäni pitäisi huomioida jatkossakin omassa organisaatiossa ja sen varustamisessa.
 
Näyttää kyllä järkevälle tuo konsepti, älli rakennettuna 6x6 pohjalle. Patria nyt näyttää erikoistuvan vaihteeksi karvalakkitaksien tuotantoon, mutta sehän on taas suoraan "suomalaisiin erityisolosuhteisiin" eli kevyeen hintalappuun sopiva pakkaus. Samalla jos runko on about sama kuin 6x6:ssa, niin merkittävästi paremmat tilat. Tietenkin jos palikat samoja niin hyötyä on myös hintalapun ja huollettavuuden osalta.

Varsinkin itäisessä Euroopassa älliä on käytetty paljon eli formaatti on tuttu, eikä taida olla kovin montaa suoraa ällin korvaajaa tarjolla natomaista tällä hetkellä? Mm. Baltia-Puola-Ukraina löytyy kohtuullisesti suomaata ja välillä luntakin, eli älleille voisi olla kysyntää.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top