Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Syvältä nojatuolista. Kun tuota uintikykyä ei tarvita kovin usein mutta olemassa olo vaikeuttaa naapurin suunnitelmia merkittävästi, eikö tätä kykyä ja vakautta voitaisi parantaa ”kertakäyttöisillä” kaasutäytteisillä elementeillä? Kylkipanssarien päällä ”paukkuliiviponttoonit” jotka voi napista hylätä ylityksen jälkeen.
Patria on esitellyt aikanaan AMV28A:n, jossa on irrotettava uintisarja, joka tekee ajoneuvosta merikelpoisuusluokan 3 uivan ajoneuvon, kokonaismassaltaan 28 tonnia.

IMG_7578.jpeg
 
Syvältä nojatuolista. Kun tuota uintikykyä ei tarvita kovin usein mutta olemassa olo vaikeuttaa naapurin suunnitelmia merkittävästi, eikö tätä kykyä ja vakautta voitaisi parantaa ”kertakäyttöisillä” kaasutäytteisillä elementeillä? Kylkipanssarien päällä ”paukkuliiviponttoonit” jotka voi napista hylätä ylityksen jälkeen.

Kysymysmerkiksi nousee ainakin taistelunkestävyys. Mitä jos "paukkuliivissä" on sirpaleen aiheuttama reikä? Perinteisellä metodilla kelluva vaunu saa vettä sisäänsä, vaikka kyljessä olisi sirpaleen tekemä reikä, mutta pumppuhan noissa vaunuissa on muutenkin, koska tiivisteet ym. falskaa joka tapauksessa päästäen vähän vettä vaunun sisään.

Noin sinänsä, olen itse joskus pohtinut, miksei uivissa vaunuissa ole "paukkuliiviä" pelastusvälineenä. Taipalsaaren sukellusveneonnettomuuskin olisi jäänyt välistä, jos sellainen järjestelmä olisi ollut saatavilla. Laukeaa vaikka sitten vaunun upottua parin metrin syvyyteen ja pakottaa värkin takaisin pintaan. Mutta kai se on todettu epätaloudelliseksi kustannusten, tilan ja painon suhteen...
 
Noin sinänsä, olen itse joskus pohtinut, miksei uivissa vaunuissa ole "paukkuliiviä" pelastusvälineenä. Taipalsaaren sukellusveneonnettomuuskin olisi jäänyt välistä, jos sellainen järjestelmä olisi ollut saatavilla. Laukeaa vaikka sitten vaunun upottua parin metrin syvyyteen ja pakottaa värkin takaisin pintaan. Mutta kai se on todettu epätaloudelliseksi kustannusten, tilan ja painon suhteen...


Veikkaisin syyksi ihan rohkeasti tilaa ja hintaa. Vaunuissa on jo valmiiksi melko tiivis tunnelma ja vaunun ulkopuolella taas tulevat kuormaulottumat nopeasti vastaan, puhuttiin mistä liikennemuodosta tahansa. Noin vertailun vuoksi, vain kaikkein keveimmissä lentokoneissa on pelastusvarjo moottorivian varalta, vähänkään raskaammassa koneessa varjon mitat kasvavat sietämättömiksi. Koneessa on oltava hyötykuormaakin. 20 tonnin vaunua kelluttavan paukkukellukkeen on oltava tilavuudeltaan useita kuutiometrejä, sellainen ei ihan mahdu kaljalaatikkoon kuljetusasussaankaan.

Kysymys palautuu myös herkästi sinne koko uintikyvyn tarpeellisuuteen. Paukkukellukkeet eivät suossa etenemistä auta paljoakaan, mutta lisäävät pintaa josta jäädä kiinni. Lisäksi ne eivät tosiaan ole kovin osumankestäviä, vaikka tietysti pilssauskanava niihinkin on varmasti tehtävissä.

Tulee melkein mieleen, että olisiko käytännöllisempi ja kustannustehokkaampi tapa käytää pioneerijoukkojen ylimenokalustoa, eli silta- ja ponttooniautoja? Niitähän tarvittaisiin todennäköisesti ylityksen tapahduttua huollon järjestämiseen joka tapauksessa. Ponttooneista voidaan koota myös lautta jota ajetaan tarkoitusta varten hankituilla moottoriveneillä, ja ponttoonikalustoja voidaan keskittää haluttuun paikkaan. Niillä saadaan yli toki kalustorajoitteiden vuoksi suht pieni yksikkö, mutta eikö isompi joukkko paljastuisi vääjäämättä jo ylitystä valmistellessaan? Vesistöä ylittävä joukko on joka tapauksessa hidas, alttiina ja suojaton.

Jos puhutaan vain jalkaväestä, voisin myös muistuttaa, että NATO:n jäsenenä saatamme saada avuksi myös liittolaisten kuljetushelikoptereita.

Muuten, mikäli paukkukelluke laukeaa vasta parin metrin syvyydessä ja nostaa vaunun pintaan (jolloin sen myös pitää olla tilavuudeltaan melkein kaksinkertainen verrattuna pelkkään kelluttamiseen - sen pitää kyetä nostamaan myös vaunun sisälle valunut vesi), se ei välttämättä muuta lopputulosta mitenkään. Vaunu on helposti silloin jo täynnä vettä, koska kansiluukut ovat avoinna. Pimeässä vaunussa miehistö ei välttämättä havaitse tätä ja voi hukkua paniikissa siitä huolimatta.

Näistä syistä en pidä tällaista paukkukelluketta minään taikaluotina, joka ratkaisisi vaunun uimiseen liittyvät ongelmat.
 
Veikkaisin syyksi ihan rohkeasti tilaa ja hintaa. Vaunuissa on jo valmiiksi melko tiivis tunnelma ja vaunun ulkopuolella taas tulevat kuormaulottumat nopeasti vastaan, puhuttiin mistä liikennemuodosta tahansa. Noin vertailun vuoksi, vain kaikkein keveimmissä lentokoneissa on pelastusvarjo moottorivian varalta, vähänkään raskaammassa koneessa varjon mitat kasvavat sietämättömiksi. Koneessa on oltava hyötykuormaakin. 20 tonnin vaunua kelluttavan paukkukellukkeen on oltava tilavuudeltaan useita kuutiometrejä, sellainen ei ihan mahdu kaljalaatikkoon kuljetusasussaankaan.

Kysymys palautuu myös herkästi sinne koko uintikyvyn tarpeellisuuteen. Paukkukellukkeet eivät suossa etenemistä auta paljoakaan, mutta lisäävät pintaa josta jäädä kiinni. Lisäksi ne eivät tosiaan ole kovin osumankestäviä, vaikka tietysti pilssauskanava niihinkin on varmasti tehtävissä.

Tulee melkein mieleen, että olisiko käytännöllisempi ja kustannustehokkaampi tapa käytää pioneerijoukkojen ylimenokalustoa, eli silta- ja ponttooniautoja? Niitähän tarvittaisiin todennäköisesti ylityksen tapahduttua huollon järjestämiseen joka tapauksessa. Ponttooneista voidaan koota myös lautta jota ajetaan tarkoitusta varten hankituilla moottoriveneillä, ja ponttoonikalustoja voidaan keskittää haluttuun paikkaan. Niillä saadaan yli toki kalustorajoitteiden vuoksi suht pieni yksikkö, mutta eikö isompi joukkko paljastuisi vääjäämättä jo ylitystä valmistellessaan? Vesistöä ylittävä joukko on joka tapauksessa hidas, alttiina ja suojaton.

Jos puhutaan vain jalkaväestä, voisin myös muistuttaa, että NATO:n jäsenenä saatamme saada avuksi myös liittolaisten kuljetushelikoptereita.

Muuten, mikäli paukkukelluke laukeaa vasta parin metrin syvyydessä ja nostaa vaunun pintaan (jolloin sen myös pitää olla tilavuudeltaan melkein kaksinkertainen verrattuna pelkkään kelluttamiseen - sen pitää kyetä nostamaan myös vaunun sisälle valunut vesi), se ei välttämättä muuta lopputulosta mitenkään. Vaunu on helposti silloin jo täynnä vettä, koska kansiluukut ovat avoinna. Pimeässä vaunussa miehistö ei välttämättä havaitse tätä ja voi hukkua paniikissa siitä huolimatta.

Näistä syistä en pidä tällaista paukkukelluketta minään taikaluotina, joka ratkaisisi vaunun uimiseen liittyvät ongelmat.

Jos kellukejärjestelmän voi asentaa helikopteriin, joka sentään lentää, niin eiköhän se tilan ja painon puolesta onnistuisi vaunuunkin... :unsure: Älkääkä vittu kysykö, onko alapuolinen kuvanmuokkaus vai miksi vitussa ne kellukkeet on laukaistu lentävässä kopterissa... :ROFLMAO:

1719104596970.png
 
Jos kellukejärjestelmän voi asentaa helikopteriin, joka sentään lentää, niin eiköhän se tilan ja painon puolesta onnistuisi vaunuunkin... :unsure: Älkääkä vittu kysykö, onko alapuolinen kuvanmuokkaus vai miksi vitussa ne kellukkeet on laukaistu lentävässä kopterissa... :ROFLMAO:

Katso liite: 98626
Paukkukellukkeet nyt on 8 tonnin Super Pumassakin, siis vesistöhätälaskun varalta. Tuon Kazan Ansatin MTOW on 3,6 tonnia ja sen alla on jalakset, joissa järjestelmä ei vie ylimääräistä tilaa, noin kevyessä kopterissa tämä on vielä suhteellisen helppoa toteuttaa. Pelkästään Masin tyhjämassa on yli kaksinkertainen (7,6 tonnia), ja se vain kasvaa mitä isompiin ajoneuvoihin mennään. Vaunurunko tietysti itsessään syrjäyttää huomattavan määrän vettä, mutta etkös juuri puhunut järjestelmästä, joka jaksaa nostaa vedellä täyttyneen vaunun parin metrin syvyydestä?
 
Paukkukellukkeet nyt on 8 tonnin Super Pumassakin, siis vesistöhätälaskun varalta. Tuon Kazan Ansatin MTOW on 3,6 tonnia ja sen alla on jalakset, joissa järjestelmä ei vie ylimääräistä tilaa, noin kevyessä kopterissa tämä on vielä suhteellisen helppoa toteuttaa. Pelkästään Masin tyhjämassa on yli kaksinkertainen (7,6 tonnia), ja se vain kasvaa mitä isompiin ajoneuvoihin mennään. Vaunurunko tietysti itsessään syrjäyttää huomattavan määrän vettä, mutta etkös juuri puhunut järjestelmästä, joka jaksaa nostaa vedellä täyttyneen vaunun parin metrin syvyydestä?

Se oli ehkä liioittelua se kaksi metriä. Mutta ajatuksena kuitenkin oli, että se toimisi pakkolaukaisuna siinä vaiheessa, jos vaunu meinaa upota.

BTR-60 muuten painaa 10 tonnia. Kyllä sinne kellukkeet menisi Super Puman tapaan.
 
Nämä ilmeisesti ovat ihan kiinteät ja osa tavanomaista uintivarustusta?
Kyllä ja aina kiinni vaunun kyljissä, tai ajokoulutuksessa niitä saatetaan irrottaa pois etteivät jää puun kylkeen.

Kuvassa näkyy ensimmäisen ponttoonissa olevan uretaanin jäänteet sekä paksuus toisessa ponttoonissa.
 

Liitteet

  • 1000002204.jpg
    1000002204.jpg
    208.2 KB · Luettu: 87
Famousissa miellyttää minua matala profiili. Jos katsoo kilpailijoiden kalustoa, niin uusimmat on melkein kuin kaksi taistelupanssarivaunua päällekkäin... Takaluukku ja miehistötilat on kyllä erinomaiset. Mahtuu kyllä ulostautumaan ja olemaan.

Olen vielä aika skeptinen pystyykö famous tällaisenaan maastokyvykkyydessä tekan korvaamaan. Saattaa toki olla, että telastoa yms. vielä säädetään ennen tuotantoon siirtoa. Eiköhän tuota testata lapin hangissa ja soilla, niin kyvykkyys paljastuu.
 
Niin siis tuosta kelluntaliivikonseptista ja sen taistelukestävyydestä. Uskoisin että se on hyökkäyksen alkuvaiheessa tarvittava ominaisuus. Ja rauhanaikana turvallisuusvaruste. Kellukkeet paikalleen ku lähtee liikkeelle. Ei niillä taistelun jälkeen oikein uskalla veteen mennä. Vai jos ne on kertakäyttöisiä, voiko ne täyttää jollain uretaanilla. Ei muutama reikä haittaa.
Jos ajoneuvo ”voi” uida, täytyy vihollisen ottaa se huomioon puolustusta suunnitellessa. Siinä suurin vahvuus.
Kun katsoo ihan Suomen karttaa, niin tulee mieleen, että uintikyvystä saattaa olla iloa. Jos on vastaanottamassa vihollista Saimaan vesistön itäpuolella, saattaa olla hiukan rauhallisempi olo, kun kalustolla voi (hyökkäämisen lisäksi) tarvittaessa vetäytyä vesistön yli. Edellisissä sodissakin hukkui vetäytymisen yhteydessä merkittävä määrä sotilaita esim Vuokseen.
 
Famousissa miellyttää minua matala profiili. Jos katsoo kilpailijoiden kalustoa, niin uusimmat on melkein kuin kaksi taistelupanssarivaunua päällekkäin... Takaluukku ja miehistötilat on kyllä erinomaiset. Mahtuu kyllä ulostautumaan ja olemaan.

Olen vielä aika skeptinen pystyykö famous tällaisenaan maastokyvykkyydessä tekan korvaamaan. Saattaa toki olla, että telastoa yms. vielä säädetään ennen tuotantoon siirtoa. Eiköhän tuota testata lapin hangissa ja soilla, niin kyvykkyys paljastuu.
MT-LB:n tapaan matala profiili on erinomainen etu havaittavuuden vähentämiseksi, kuitenkin.
 
Toivottavasti on mitoitettu 180cm/90kg henkilöille, kun tulevaisuudessa ihmisten koko kasvaa kokoajan, voi pian tulla pienistä henkilöistä pula.
Hyvin ällin takaovista pääsee kulkemaan 182 cm pitkä, kysymys on vain tekniikasta miten nousta ja jalkautua. Sitä pitää vain harjoitella. Tuosta puuttuu takajäykistepalkki minkä yli pitää älliin nousta ja jalkautua.
 
Hyvin ällin takaovista pääsee kulkemaan 182 cm pitkä, kysymys on vain tekniikasta miten nousta ja jalkautua. Sitä pitää vain harjoitella. Tuosta puuttuu takajäykistepalkki minkä yli pitää älliin nousta ja jalkautua.

Ja famous-demo taitaa olla aavistuksen älliä korkeampi. Parimetrinen kuvista silmämääräisesti arvioituna. Wirallista lukua ei taida olla saatavilla. Joku +15-20cm oviaukossa tekisi jo paljon ergonomialle.
 
Ja famous-demo taitaa olla aavistuksen älliä korkeampi. Parimetrinen kuvista silmämääräisesti arvioituna. Wirallista lukua ei taida olla saatavilla. Joku +15-20cm oviaukossa tekisi jo paljon ergonomialle.
Tosiaan FAMOUS lattia on tasainen koko matkan, kun ällissä lattia hieman nousee takaovelle ja sen lisäksi siinä on poikittainen kotelo joka jäykistää vaunun rungon takapäästä.

Saattaa olla, että koeajojen edetessä joutuvat myös hieman kiertojäykistämään runkoa.
 
Kun katsoo ihan Suomen karttaa, niin tulee mieleen, että uintikyvystä saattaa olla iloa. Jos on vastaanottamassa vihollista Saimaan vesistön itäpuolella, saattaa olla hiukan rauhallisempi olo, kun kalustolla voi (hyökkäämisen lisäksi) tarvittaessa vetäytyä vesistön yli.
Ongelmana on edelleen suomalaisten järvien karikkoisuus, rantojen kivikkoisuus, pehmeys jne

Uintipaikkojen ja etenkin maihinnousupaikkojen pitäisi olla tiedusteltuja.

Okei, viimeisessä hädässä tietysti kannattaa yrittää ilman sitäkin, mutta aika iso riski on, että ainakin vaunu jää vesistöön kellumaan tai pohjaan, mutta vastarannalla miehistön matka jatkuu muutoin.
 

FAMOUS ATV concept vehicle launched at Eurosatory 2024​

All Terrain Vehicle (ATV) concept vehicle developed within FAMOUS programme was revealed in Patria’s stand at Eurosatory 2024 in Paris on 17 June 2024.

The aim of European FAMOUS (Future Highly Mobile Augmented Armoured Systems) programme is to improve the performance of new and existing armoured vehicles with the support of EU funding. The so far achieved results from the programme clearly indicate that the new tracked vehicle platform will be a multi-purpose solution for all kinds of operational environments.

The vehicle solution that is being developed is a high-performance platform intended for all geographical environments, including extreme climates. The vehicle under development is expected to have excellent tactical and operational mobility. Attention is also being paid to its survivability, costs and modularity.

Finland is the lead nation and Patria the industrial coordinator of the FAMOUS programme. Patria has also the lead responsibility for tracked vehicle design, system integrations and prototype manufacture. The consortium is participated by 9 countries and 18 leading European defence companies.

Stay tuned!http://www.patriagroup.com/newsroom...gramme-progresses-to-the-concept-review-phase

Edit: video poistettu.
render.8CF28FA1-9C88-44BC-A20B-73DB3CC3C6C3.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top