Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Näky olevan kiinnitetty vissiin lisäpanssarointi levyjä vasemmalle kyljelleen alkuvideossa, ainakin kiinnitys on valmiiksi laitettu/suunniteltu.
Minusta näyttää hienolta, kuten mainos videon pitääkin.
Itse ajoneuvokin oli hieno.
 

Vanha uutinen, mutta toivoisi että tuloksena olisi muutakin kuin vain nopeampi telakuorma-auto. Vaikka kyllä sellaisellekin tilaus olisi monikäyttöisyytensä puolesta.

Itsellä vain olisi toiveena nykyaikainen MT-LB/V:n kaltainen ja sen hyvät maasto ominaisuudet omaava, perus kivääri- ja sirpalesuojauksella oleva miehistönkuljetusajoneuvo. Siis back to basics kuin uusi Patria 6x6, mutta teloilla.

Jos nyt vaikka alettaisiin uudessa tilanteessa vaihteeksi puolustukseen panostamaan.

Oma pointti oli tämä, että kun nyt Patrian johdolla ja EU:n rahoituksella kehitetään sitä arktista ajoneuvoa, niin kehityksen tuloksena saisi olla jotain simppeliä Ällin tai M113 kaltaista.

Juurikin siksi, että sellaiselle olisi selvä markkinarako tälläisten persaukisten armeijoiden miehistöstönkuljetukseen tai järjestelmäajoneuvoksi. Pyörävaihtoehto jo on(Patria 6x6), mutta telapuolella ei. Telavaihtoehtoina on jo elinkaarensa lopussa olevat ajoneuvot tai uudet, sikakalliit, rynnäkkövaunun alustat.

Onko se nyt jo varmaa, että saadaan vain uusi teka tuosta Patrian arktisen ajoneuvon kehitys projektista? Mikäli kyllä, niin olen kyllä pettynyt. Olisin toivonut mieluummin MT-LBv kaltaista, mutta modernia, silti kustannustehokasta ja monikäyttöistä uutta vaunua. Vähän kuin Patria 6x6, mutta teloilla.
Aina ei näköjään haaveet kaadu ja joskus toiveetkin toteutuu.
 
Patrian webinaari(mainos), jossa asiaa myös Famous-projektista. Video alkaa kuuluisuuden kohdalta.


Edit:
Katso liite: 98731
Jos ymmärsin oikein, niin ovat jo edellä tuota aikataulua ja koeajoja on tehty. Ne mitä kannella ja kyljissä on ollut eivät ole lisäpanssareja vaan vaunua on pyritty ajamaan jo maksimikuormilla.

Telojen päälle tullee vielä jonkinlaiset "lokasuojat" ja samalla niistä voi tehdä varustelaatikot tai kelluttavat ponttoonit.

Nyt olisi kiva nähdä MT-LBV rinnalla liikkuvuustesteissä.
 
Ne mitä kannella ja kyljissä on ollut eivät ole lisäpanssareja vaan vaunua on pyritty ajamaan jo maksimikuormilla.
Kaipa noihin vois niitä lisäpanssareitakin kiinnittää.
Jatkoa odotellessa, hyvältä näyttää.
Huomasin, että teloissa näkyi kai ketjulenkkejä paremman pidon saamiseksi.
Olisiko tarvetta karkeampikuvioisille teloille, vai olisko noista lisäketjulenkeistä sitten loppulliseksi ratkaisuksi.
 
Kaipa noihin vois niitä lisäpanssareitakin kiinnittää.
Jatkoa odotellessa, hyvältä näyttää.
Huomasin, että teloissa näkyi kai ketjulenkkejä paremman pidon saamiseksi.
Olisiko tarvetta karkeampikuvioisille teloille, vai olisko noista lisäketjulenkeistä sitten loppulliseksi ratkaisuksi.

Lisäpanssarointi on aina pois kantavuudesta, kuormasta ja liikkuvuudesta, mutta katsotaan mitä kehittävät.

Nuo kumitelat on ihan outoja minulle ja en osaa sanoa rakenteesta mitään.
 
En usko että kumitelaan saa mitenkään muuten järkevästi jääpitoa niin nopeasti/helposti kuin tommoisiilla ketjuilla. Kumin pitäisi olla niin pehmeää ja saipattu että huolto kyllä tökkäisi niiden vaihtoo/kuskaamiseen
 

FAMOUS ATV concept vehicle launched at Eurosatory 2024​


Videosta huomiona: kahta eri leveyttä telaketjuja on testattu, ja konseptikuvissa on selvästi erilevyisiä telojen suojakoteloita. Aivan kuten MT-LB:ssä ja MT-LBV:ssä - tai saksalaisissa vaunuissa aikanaan oli kapeammat tavalliset/kuljetusketjut ja leveämmät "Ostketten" itärintaman olosuhteisiin.

Telojen päälle tullee vielä jonkinlaiset "lokasuojat" ja samalla niistä voi tehdä varustelaatikot tai kelluttavat ponttoonit.
Voisi myös olettaa, että lokasuojiin saattaisi olla mahdollista kiinnittää vastaavia virtaussuuntaimia kuin 122 PSH:n lokasuojiin, joilla uivan ajoneuvon telojen tuottamaa virtausta suunnataan tehokkaammaksi liikkumisen kannalta. Jos tuota itäistä alustaa on tutkittu kunnolla, niin eiköhän tämäkin ole huomioitu ainakin vaihtoehtona. Tässä tosin saattaa olla rajoituksena, että ne toimisivat vain kapeampien telojen kohdalla, kuten itäisessä esikuvassakin.
 
Ongelmana on edelleen suomalaisten järvien karikkoisuus, rantojen kivikkoisuus, pehmeys jne

Uintipaikkojen ja etenkin maihinnousupaikkojen pitäisi olla tiedusteltuja.

Okei, viimeisessä hädässä tietysti kannattaa yrittää ilman sitäkin, mutta aika iso riski on, että ainakin vaunu jää vesistöön kellumaan tai pohjaan, mutta vastarannalla miehistön matka jatkuu muutoin.

Miten pitkät vinssit noissa on? Hidastahan se on, mutta jos ongelma on päästä viimeiset metrit ylös kuivalle maalle, niin itsevinssaus voisi auttaa. Olettaen, että rannalla on jokin sopiva puu tms., johon kytkeä se vaijeri.
 
Toinen mikä tulee mieleen on, että noita rantautumispaikkojahan voisi valmistella harmaassa vaiheessa sinnekin, missä luonto ei muutoin ole suosiollinen. Soraa tai painoilla upotettavia vanerilevyjä rantaveteen? Luonnollisesti oma vaivansa pitää kirjaa noista ylityspaikoista ja huolehtia, että tieto pysyy salassa mutta kuitenkin kaikkien tarvitsijoiden saatavilla.
 
Miten pitkät vinssit noissa on? Hidastahan se on, mutta jos ongelma on päästä viimeiset metrit ylös kuivalle maalle, niin itsevinssaus voisi auttaa. Olettaen, että rannalla on jokin sopiva puu tms., johon kytkeä se vaijeri.
Oisko parikymmentä metriä vaijeria, mutta helppohan sitä on jatkaa. Ainakin jos ei vihulainen paina päälle.
 

Pääosin jo täällä mainittua tietoa. Mutta maininta suunnitellusta kranaatinheitinversiosta kiinnitti huomion, tosin pieni mahdollisuus mennä off-topic.

Mietin onkohan tarkoituksena tehdä aukaistava katto ja perinteinen kranaatinheitin, sisältä käyttäen kattoluukku auki -versio, vai lätkästa Nemo vaunun katolle. Perinteinen versio voisi olla halpuutensa puolesta mahdollista monistaa suuremmalle määrälle joukkoja. Mahdollisesti korvaamaan kranaatinheitin-Tekat ja ehkä käyttöön laajemminkin siellä missä tarvitaan joukkojen mukana teloilla liikkuvaa kranaatinheittimistöä.

Nemo version kanssa on vaara käydä kuten Amoksen kanssa, että lopulta hankitaan vain hyvin vähäinen määrä. Jossei tehdä niin, että Karjalan Prikaati saa Nemo versiot uudesta Famous vaunusta, jolloin voitaisiin jyvittää olemassa olevat Amokset(18) Porin Prikaatille. Näin ainakin vähentyisi pyörä- ja tela-alustojen sekoittelu Karjalan Prikaatissa.
 
Back
Top