Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Näyttää melkoisen valmiilta konseptilta, kohta esisarja koekäyttöön.FAMOUS ATV concept vehicle launched at Eurosatory 2024
Maavoimat kehittää arktista liikkuvuutta EU:n EDIDP hankkeessa -
puolustusvoimat.fi
Vanha uutinen, mutta toivoisi että tuloksena olisi muutakin kuin vain nopeampi telakuorma-auto. Vaikka kyllä sellaisellekin tilaus olisi monikäyttöisyytensä puolesta.
Itsellä vain olisi toiveena nykyaikainen MT-LB/V:n kaltainen ja sen hyvät maasto ominaisuudet omaava, perus kivääri- ja sirpalesuojauksella oleva miehistönkuljetusajoneuvo. Siis back to basics kuin uusi Patria 6x6, mutta teloilla.
Jos nyt vaikka alettaisiin uudessa tilanteessa vaihteeksi puolustukseen panostamaan.
Oma pointti oli tämä, että kun nyt Patrian johdolla ja EU:n rahoituksella kehitetään sitä arktista ajoneuvoa, niin kehityksen tuloksena saisi olla jotain simppeliä Ällin tai M113 kaltaista.
Juurikin siksi, että sellaiselle olisi selvä markkinarako tälläisten persaukisten armeijoiden miehistöstönkuljetukseen tai järjestelmäajoneuvoksi. Pyörävaihtoehto jo on(Patria 6x6), mutta telapuolella ei. Telavaihtoehtoina on jo elinkaarensa lopussa olevat ajoneuvot tai uudet, sikakalliit, rynnäkkövaunun alustat.
Aina ei näköjään haaveet kaadu ja joskus toiveetkin toteutuu.Onko se nyt jo varmaa, että saadaan vain uusi teka tuosta Patrian arktisen ajoneuvon kehitys projektista? Mikäli kyllä, niin olen kyllä pettynyt. Olisin toivonut mieluummin MT-LBv kaltaista, mutta modernia, silti kustannustehokasta ja monikäyttöistä uutta vaunua. Vähän kuin Patria 6x6, mutta teloilla.
Jos ymmärsin oikein, niin ovat jo edellä tuota aikataulua ja koeajoja on tehty. Ne mitä kannella ja kyljissä on ollut eivät ole lisäpanssareja vaan vaunua on pyritty ajamaan jo maksimikuormilla.Patrian webinaari(mainos), jossa asiaa myös Famous-projektista. Video alkaa kuuluisuuden kohdalta.
Edit:
Katso liite: 98731
Kaipa noihin vois niitä lisäpanssareitakin kiinnittää.Ne mitä kannella ja kyljissä on ollut eivät ole lisäpanssareja vaan vaunua on pyritty ajamaan jo maksimikuormilla.
Kaipa noihin vois niitä lisäpanssareitakin kiinnittää.
Jatkoa odotellessa, hyvältä näyttää.
Huomasin, että teloissa näkyi kai ketjulenkkejä paremman pidon saamiseksi.
Olisiko tarvetta karkeampikuvioisille teloille, vai olisko noista lisäketjulenkeistä sitten loppulliseksi ratkaisuksi.
Nyt huomasin myös ja kyllä saa pitoa enemmän sillä ketjulla erityisesti jäisissä paikoissa. Ällissä on mahdollista laittaa piikit telaan kiinni ja pitoa on perkeleesti.Huomasin, että teloissa näkyi kai ketjulenkkejä paremman pidon saamiseksi.
FAMOUS ATV concept vehicle launched at Eurosatory 2024
Moukari - Pyrkyri, heh heh. Hyvin kun pyrkii eteenpäin, niin lumessa, kuin suolla.Patria tela-ajoneuvo ... sehän on sitten Pate.
Videosta huomiona: kahta eri leveyttä telaketjuja on testattu, ja konseptikuvissa on selvästi erilevyisiä telojen suojakoteloita. Aivan kuten MT-LB:ssä ja MT-LBV:ssä - tai saksalaisissa vaunuissa aikanaan oli kapeammat tavalliset/kuljetusketjut ja leveämmät "Ostketten" itärintaman olosuhteisiin.FAMOUS ATV concept vehicle launched at Eurosatory 2024
Voisi myös olettaa, että lokasuojiin saattaisi olla mahdollista kiinnittää vastaavia virtaussuuntaimia kuin 122 PSH:n lokasuojiin, joilla uivan ajoneuvon telojen tuottamaa virtausta suunnataan tehokkaammaksi liikkumisen kannalta. Jos tuota itäistä alustaa on tutkittu kunnolla, niin eiköhän tämäkin ole huomioitu ainakin vaihtoehtona. Tässä tosin saattaa olla rajoituksena, että ne toimisivat vain kapeampien telojen kohdalla, kuten itäisessä esikuvassakin.Telojen päälle tullee vielä jonkinlaiset "lokasuojat" ja samalla niistä voi tehdä varustelaatikot tai kelluttavat ponttoonit.
Veikkasin, että 1,7*XA300 hinta.Oliko tämän uutukaisen hinta-arviosta (kappale) jo tietoa tai arvauksia?
Patria poisti videon. MP.nettiläiset katsoi vissiin liian monta kertaa. Omatkin katselukerrat kumminkin jo kymmenissä.FAMOUS ATV concept vehicle launched at Eurosatory 2024
Ongelmana on edelleen suomalaisten järvien karikkoisuus, rantojen kivikkoisuus, pehmeys jne
Uintipaikkojen ja etenkin maihinnousupaikkojen pitäisi olla tiedusteltuja.
Okei, viimeisessä hädässä tietysti kannattaa yrittää ilman sitäkin, mutta aika iso riski on, että ainakin vaunu jää vesistöön kellumaan tai pohjaan, mutta vastarannalla miehistön matka jatkuu muutoin.
Oisko parikymmentä metriä vaijeria, mutta helppohan sitä on jatkaa. Ainakin jos ei vihulainen paina päälle.Miten pitkät vinssit noissa on? Hidastahan se on, mutta jos ongelma on päästä viimeiset metrit ylös kuivalle maalle, niin itsevinssaus voisi auttaa. Olettaen, että rannalla on jokin sopiva puu tms., johon kytkeä se vaijeri.