Miehistön kuljetus

Mulla tuli taas mieleen tyhmä idea, mutta menkööt kun se on mun brändiksi vissiin muodostunut. Eli mahtaisiko tuon FAMOUSin voimalinja mahtua ällin sisälle seiniä yms. muokkaamatta? Telapyöriä ainakin taitaa molemmissa olla sama kuusi kappaletta per tela. Huollollekin olisi helppoa jos uusi laite ja päivitetty älli kuluttaisivat samoja varaosia ainakin koneiston osalta.

Ei mikään hullu idea, jos edes vaihteisto sopisi niin olisi iso hyppy nykyaikaan. Molemmissa voimansiirto moottorilta vaihteistolle on kardaanilla.
Kenen moottori ja vaihteisto FAMOUSissa mahtaa olla?

Missäs ällissä on moottori?

Videolla kiinnitin huomiota, että oli kaksi erilaista konfiguraatiota pätkällä esiintyneissä vaunuissa. Toisessa oli pakoputki/töttörö katolla vasemmalla edessä, heti kuljettajan takana. Jostain syystä toisella vaunulla (otaksun eri ajoneuvoksi) oikealla puolella vaunun takaosassa.
 
Laitetaas kuvat (courtesy of videon ryssälinkki) vielä ja sen verran korjausta, että ei oikealla takana näköjään vaan enemmänkin keskivaiheilla.
 

Liitteet

  • 9DFA9C78-C623-490C-88C1-4BEE4EDD9156.jpeg
    9DFA9C78-C623-490C-88C1-4BEE4EDD9156.jpeg
    362.8 KB · Luettu: 63
  • 1C71E410-8357-44CF-AABB-EA12B0374121.jpeg
    1C71E410-8357-44CF-AABB-EA12B0374121.jpeg
    297.2 KB · Luettu: 43
  • B7ED85ED-2701-41F1-B637-FC308E523D20.jpeg
    B7ED85ED-2701-41F1-B637-FC308E523D20.jpeg
    307.6 KB · Luettu: 47
  • BDA8DA93-6C04-4F7A-9B51-A7B730B40A51.jpeg
    BDA8DA93-6C04-4F7A-9B51-A7B730B40A51.jpeg
    242.8 KB · Luettu: 62
Viimeksi muokattu:
Missäs ällissä on moottori?

Videolla kiinnitin huomiota, että oli kaksi erilaista konfiguraatiota pätkällä esiintyneissä vaunuissa. Toisessa oli pakoputki/töttörö katolla vasemmalla edessä, heti kuljettajan takana. Jostain syystä toisella vaunulla (otaksun eri ajoneuvoksi) oikealla puolella vaunun takaosassa.
Ällissä on keskimoottori, eli vaunun keskilinjan vasemmalla puolella ajajan ja johtajan takana. Moottori on takapää eteenpäin ja jakopää taaksepäin.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240629-221525.jpg
    Screenshot_20240629-221525.jpg
    145.6 KB · Luettu: 54
  • Screenshot_20240629-222809.jpg
    Screenshot_20240629-222809.jpg
    190.5 KB · Luettu: 56
Ällissä on keskimoottori, eli vaunun keskilinjan vasemmalla puolella ajajan ja johtajan takana. Moottori on takapää eteenpäin ja jakopää taaksepäin.
Ok. Eli sitten nämä pakoputkikokeilut Famousissa eivät varmaankaan liity Älliin mitenkään vaan ovat jotain muuta.
 
Videosta päätellen tässä ei ole näille ajoneuvoille tyypillistä vääntösauvajousitusta, vaan pitkittäiset tukivarret ja (ilmeisesti) hydropneumaattiset jousijalat.
Etuna on se, että vaunu saadaan matalammaksi/sisätila korkeammaksi. Lisäksi ainakin optiona ajokorkeuden säätö ja aktiivinen vaimennus.
Haittana se, että ulkopuoliset jouset ovat vaurioherkempiä (tosin helpompi korjatakin).

FAMOUS.jpgFAMOUS2.jpg
 
Videosta päätellen tässä ei ole näille ajoneuvoille tyypillistä vääntösauvajousitusta, vaan pitkittäiset tukivarret ja (ilmeisesti) hydropneumaattiset jousijalat.
Etuna on se, että vaunu saadaan matalammaksi/sisätila korkeammaksi. Lisäksi ainakin optiona ajokorkeuden säätö ja aktiivinen vaimennus.
Haittana se, että ulkopuoliset jouset ovat vaurioherkempiä (tosin helpompi korjatakin).

Kuinka paljon ajokorkeuden säädöllä (oletetaan hetki, että sellainen on) on vaikutusta liikkuvuuteen äärimmäisissä olosuhteissa? Sitä kykyähän Patria viestinnässään painotti julkaisun yhteydessä.

Toisiko se suurtakin etua esimerkiksi kivikoissa tai hyvin syvässä lumessa?
 
Kuinka paljon ajokorkeuden säädöllä (oletetaan hetki, että sellainen on) on vaikutusta liikkuvuuteen äärimmäisissä olosuhteissa? Sitä kykyähän Patria viestinnässään painotti julkaisun yhteydessä.

Toisiko se suurtakin etua esimerkiksi kivikoissa tai hyvin syvässä lumessa?
Lumessa liikkuvuuden nyrkkisääntö on 1,5 X maavara ja kivikossa kivet pitäisi ylittää telalla yliajamalla ei pohjan alta.
 
Onhan siitä korkeuden säädästä se hyvä puoli, että jos jää mahastaan kiinni normikorkeudessa niin voi päästä irti kun nostaa runkoa ylös. Miten suuret vaan lienee liikkumavara noissa korkeuden säädössä, +/- 20cm?
 
Antaa hyvän pidon jäisessä pinnassa, toki asfaltti tielle ei noiden ketjujen kanssa ei ole asiaa.
Hyvin kulkee vähän paksummassa lumessa keula ylhäällä jolloin lumi ei pakkaudu koko pohjan matkalla eikä kanna teloja irti pitävästä pinnasta.
Kuinkahan iso homma on laittaa nuo lumiketjut paikoilleen? Ei ihan pienet asfalttitien matkan takia varmaan aleta poistamaan, ajetaan vaan hitaammin.
Maataloushommissa joutu joskus ajamaan asfaltilla piikkiketjut päällä, ei ollut mukavaa, mutta kyllä se meni kun rauhallisesti ajo.
 
Kuinkahan iso homma on laittaa nuo lumiketjut paikoilleen? Ei ihan pienet asfalttitien matkan takia varmaan aleta poistamaan, ajetaan vaan hitaammin.
Maataloushommissa joutu joskus ajamaan asfaltilla piikkiketjut päällä, ei ollut mukavaa, mutta kyllä se meni kun rauhallisesti ajo.
En usko että on kovin hidas homma laittaa ja ottaa pois. Suoraan ajo ei jätä jälkiä, mutta kun kääntää niin sitten alkaa jälkiä ja paloja irtoamaan. En tiedä miten mahtaa tuo kumitela kestää käännöstä ketjut paikoillaan?!

Leo 2 komppania ajoi joskus jäähokit paikoillaan moottoritietä Parolannummelta Hätilään ja silloin oli tiellä isoja asfaltin paljoja.
 
En usko että kumitelaan saa mitenkään muuten järkevästi jääpitoa niin nopeasti/helposti kuin tommoisiilla ketjuilla. Kumin pitäisi olla niin pehmeää ja saipattu että huolto kyllä tökkäisi niiden vaihtoo/kuskaamiseen
EIköhän tuollaiseen telaan saisi trukkinastaa aika helpostikkin kiinni mutta pysyvyys voi olla huonoa.
 
Back
Top