Mikfin70
Ylipäällikkö
No, en ollut tuolloin enää matkassa mukana ja todisteet olivat melkoisen kiistämättömät x-kuvioita tien pinnassa.Kai sentään edes yrititte kiistää?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No, en ollut tuolloin enää matkassa mukana ja todisteet olivat melkoisen kiistämättömät x-kuvioita tien pinnassa.Kai sentään edes yrititte kiistää?
Kyllähän ruuvinastoja varusveijarit varmaan kustannustehookaasti asentaisi, mutta pysyvyys, pito varmasti ongelmia ja miten sitten kestävyys?EIköhän tuollaiseen telaan saisi trukkinastaa aika helpostikkin kiinni mutta pysyvyys voi olla huonoa.
Niin onko tuon värkin liikkuvuudesta tullut mitään infoa, kääntyykö neutraalisti paikallaan vai perustuuko pelkästään telan "jarrutukseen". Toinen on se että miten tuolla pärjää metsässä kun tuskin meneen lähellekkään niin hyvin kuin teka.Kyllähän ruuvinastoja varusveijarit varmaan kustannustehookaasti asentaisi, mutta pysyvyys, pito varmasti ongelmia ja miten sitten kestävyys?
Yksittäiskappale:@otwa
Jos kysyt siltä, notta riittäneekö tuo 30 mm kanuuna venäläisten uusia ryntövaunuja vastaan, niin kielimalli alkanee kohteliaasti ehdotella 40 millistä (tai isompaakin).
Mutta luova ratkaisu joka tapauksessa kysyä AI:lta! Viitsitkö vielä kysyä saman keskustelun perään, että mitä se kaikki mahtaisi maksaa?
AI ilmeisesti keskiarvoistaa materiaalina käytetyistä tiedoista vaunun. Nuo speksit ovat vähän hajuttomat ja mauttomat, mutta toisaalta AI:n vastaus voisi muissa asioissa olla hyvä lähtökohta jota muokata (esim toisessa ketjussa nuo organisaatiorakenteet).Pelottavan fiksu tuo AI. Jopa tällaisessa varsin monimutkaisessa asiassa kykenee antamaan täysin järkeenkäyvän ja perustellun vastauksen.
Erittäin hyvä tiivistys siitä, miten laajaan kielimalliin perustuva teko-"äly" kuten ChatGTP toimii. Se on siis periaatteessa pelkkä ylensyönyt ennustava tekstinsyöttö. Ulos saa muuta kun hevonkukkua, jos kysytty asia on sellainen johon on suunnilleen yksi jokseenkin järkevä ratkaisu. Silloin "keskiarvo" lähdemateriaalista (=~internetin tekstisisältö) osuu tuolle toimivalle alueelle. Jos ongelmaan ei ole yhtä selkeää parasta ratkaisua, vaan lähdemateriaalissa on monia toisistaan paljon eroavia ratkaisuja, "keskiarvoistaminen" sotkee niistä jotain järkevän kuuloista mutta toimimatonta ja jopa sisäisesti ristiriitaista sössöä.AI ilmeisesti keskiarvoistaa materiaalina käytetyistä tiedoista vaunun. Nuo speksit ovat vähän hajuttomat ja mauttomat, mutta toisaalta AI:n vastaus voisi muissa asioissa olla hyvä lähtökohta jota muokata (esim toisessa ketjussa nuo organisaatiorakenteet).
Sitten taas kun kysyin miksei T-72:n ohjausta ole käytetty missään muualla vastaus oli sellaista hevonkukkua että hävettää.
Käsittääkseni suurin syy lisäpanssaroinnin puutteeseen on se, että runko ja telasto eivät kestä lisäpainoa ihan hirveitä enempää, ainakaan keulaan. Bemmi on aika etupainoinen jo alkuperäisenä ja etummaiset pari telapyörää kuormittuvat muutenkin. Ja kun katsoo esim Venäjän tekemiä lisäpanssarointeja, niin ne keskittyvät kylkiin - koska se painojakauma. Uintikyvyn säilyttäminen on tietysti yksi argumentti, mutta epäilen ettei se ole ollut prioriteetti BMP-koulutuksessa enää pariinkymmeneen vuoteen?BMP-2MD Päivityksessä mentiin oikeastaan pimeä toimintakyky ja johtamiskyky edellä sekä lämpöjäljen pienetämisessä. Olisihan tuo tarvinnut lisäpanssaroinnin, mutta raha ei vain riittänyt kaikkeen.
Kansanarmeijalla ei ollut tuolloin eikä edelleenkään ole riittävää rahoitusta vuosikymmenten laiminlyöntien korjaamiseen.
BMP-2MD Päivityksessä mentiin oikeastaan pimeä toimintakyky ja johtamiskyky edellä sekä lämpöjäljen pienetämisessä. Olisihan tuo tarvinnut lisäpanssaroinnin, mutta raha ei vain riittänyt kaikkeen.
Kansanarmeijalla ei ollut tuolloin eikä edelleenkään ole riittävää rahoitusta vuosikymmenten laiminlyöntien korjaamiseen.
Käsittääkseni suurin syy lisäpanssaroinnin puutteeseen on se, että runko ja telasto eivät kestä lisäpainoa ihan hirveitä enempää, ainakaan keulaan. Bemmi on aika etupainoinen jo alkuperäisenä ja etummaiset pari telapyörää kuormittuvat muutenkin. Ja kun katsoo esim Venäjän tekemiä lisäpanssarointeja, niin ne keskittyvät kylkiin - koska se painojakauma. Uintikyvyn säilyttäminen on tietysti yksi argumentti, mutta epäilen ettei se ole ollut prioriteetti BMP-koulutuksessa enää pariinkymmeneen vuoteen?
Sinänsä Bemmin alkuperäinen (BMP-1) panssarointi on järkevä, se keskittyi keulasta 12,7 mm vastaan. Tuohon aikaan länsimailla ei ollut laajassa käytössä kuin M113 ja vst kuljetusvaunuja, joissa oli M2. Kun BMP toimii tstvaunujen rinnalla, ne vetävät kaiken puolituumaista raskaamman tulen. Muistaakseni kun BMP-2:sta suunniteltiin, neukutkin tajusivat tilanteen jo muuttuneen ja länsimaisten rynnäkkövaunujen 20-25 mm konetykeillä yleistyneen. Mutta taas, uintikyvyn säilytys ja perusrakenteen etupainoisuus olisivat vaatineet paljon uudelleensuunnittelua johon ei haluttu ryhtyä. Sen takia suunniteltiin BMP-3 (joka oli alun perin kaavailtu PT-76:n korvaavaksi kevyeksi vaunuksi).
Se ei ehkä taida olla suoranainen mitoitusperuste, vaan mitä läpäisyä saadaan kullakin läpimitalla ja käytössä olevalla teknologialla saavutettua, ottaen huomioon singon paino ja hinta. Ontelon läpäisy kun on edelleen osin riippuvainen sen halkaisijasta.Kävi mielessä sellainen asia, että mikäli BMP-2:sta alkaa lisäpanssaroimaan, niin ongelmana on se että BMP-2 on usein se oletus vastustaja mitä varten kevyet PST-aseet on mitoitettu. Siis "riittää BMP-2:n läpäisemiseen ja oletettavissa olevaan lisäpanssariin".
Niin, panssarointi on aina kompromissi. Yksi ääripää ovat iippojen APC:t, joiden panssarointi on yhtä hyvä tai parempi kuin tstvaunujen. Ja toinen ääripää on BMP, jonka suojaus/painosuhde on edelleen varsin hyvä tyhmällä teräksellä tehdyksi. Varsinkin lisäpanssaroinnissa pitää puntaroida, saavutetaanko haluttu suojaustaso siedettävällä painonlisällä. Neukkuvaunut ovat siinä suhteessa ylioptimoituja, että niiden panssari, voimansiirto ja aseistus on pakattu mahdollisimman pieneen ja kevyeen pakettiin. Se johtaa siihen, että kasvuvaraa rungossa ei ole, vaan pitää suunnitella kokonaan uusi vaunu.Ja sitten vielä on se seikka, että miten paljon sillä lisäpanssarilla mitään tekee, kun tykistö ja dronet näyttäisivät tekevän suuren osan vahingosta siinä missä panssarivaunullekin. Tämä siis tälläistä filosofista mietiskelyä, en missään nimessä vihjaa että kokonaan panssaroimaton ajoneuvo olisi jotenkin toivottavampi.
Sopiva keveys maksaa. Ja luultavasti PV:n tuntien myös niiden kiinnikkeiden hitsaus vaunuun maksaa paljon enemmän kuin normihitsaus. Jälkitarkastukset yms päälle.Kyllä bemarissa testattiin komposiittia, mutta ongelma oli raha ja sen puute. Toki, kun suunnitelmat ovat olemassa niin siihen voi palata varsinkin, kun sen ajan suoja-arvoihin päästään jo kevyemmällä materiaalilla.
Ei tavoitteena ollut kestää 30 mm osumaa vaan parantaa kestävyyttä kiväärikaliberisia ja 155 sirpaleita vastaan.
Kyllähän bemarrin lisättään kiinnikkeitä ja runsaasti, varustelaatikot, maastouttamisjärjestelän kiinnikkeet, sisälle uusi puhelaite jne.Sopiva keveys maksaa. Ja luultavasti PV:n tuntien myös niiden kiinnikkeiden hitsaus vaunuun maksaa paljon enemmän kuin normihitsaus. Jälkitarkastukset yms päälle.