Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onko tuo kertatulella? Kuulostaa aika surkealta, kun vanhalla IS-2-vaunun 122 mm kanuunalla sai 1000 m matkalta n. A4 paperin alaan mahtuvan hajonnan.
Nopealla asetuksella sarjojen maksimihajonta (hylkäysraja), kuten tuosta jutusta käy ilmi.
 
oma tykkini oli ihan kapiaistenkin mukaan kulunut kappale.

Panssarimiehiä on aina pidetty vähän erikoisina, mutta onhan tuo jo poikkeuksellisen törkeää kommentointia! Vielä nuorelle pojalle...

Asiasta kolmanteen, onko Sisu GTP:n (lisä)tilauksista kuulunut mitään huhuja? Tuli vain mieleen, kun kohtasin hiljan kaupungilla joko GTP:n tai PMPV:n - en ehtinyt siinä hötäkässä sen tarkemmin tunnistamaan.
 
Asiasta kolmanteen, onko Sisu GTP:n (lisä)tilauksista kuulunut mitään huhuja? Tuli vain mieleen, kun kohtasin hiljan kaupungilla joko GTP:n tai PMPV:n - en ehtinyt siinä hötäkässä sen tarkemmin tunnistamaan.
Suomesta ei varmaankaan ole kuulunut, mutts Sverigestan on tilannut tammikuussa 260 vaunua ja Sisu kasvattaa tuotantoaan 300 ajoneuvoon vuodessa ja mahdollisesti vieläkin suuremmaksi. Tämä on jo niin merkittävä skaalaus ylöspäin, että sitä tuskin tehtäisiin pelkästään Ruotsin tilauksen varassa, tyypillisestihän tuollainen ajoneuvomäärä toimitetaan Pohjoismaissa muutaman vuoden aikajänteellä. Mielenkiintoisesti Sisu kertoo tiedotteessaan, että Suomi ja Ruotsi tekivät 260 auton tilauksen yhdessä. Joka tapauksessa yhteisohjelma vaikuttaa samantyyppiseltä kuin Patrian 6x6-ohjelmassa, joten mitä ilmeisimmin Suomenkin lisätilaukset ovat vain ajan kysymys. Samassa tiedotteessa GTP:tä puhutellaan kerran CTP:ksi (Common Tactical Vehicle), mikä hieman kohottaa kulmia, että mitä tässä tarkoitetaan? Asiayhteydestä voi päätellä jokseenkin varmasti, että GTP:tä tarkoitetaan (esmes 4x4 ETP:stä ei ole mitään mainintaa eikä niitä mun ymmärtääkseni ole myöskään hankittu, Sisun kuvastossa on näkynyt mahdollisesti yksi prototyyppi), onko kyseessä mahdollisesti tämän puitesopimuksen käsite?

Harmillista, että prosessin jahkaamisessa on kestänyt näin kauan ja mm. Viro ehti jo hankkia turkkilaisia kotteroita samaan sotilaalliseen lokeroon, kappalehinnasta voisi päätellä että GTP olisi ehkä mahtunut hankinnan raameihin hintansa puolesta, mutta ei varmaankaan aikataulun:

“The protection of Estonian service members in a dangerous situation is a priority for us. Considering the current security situation, it was an important part of our procurement conditions that the first machines should arrive in Estonia as early as possible,” Karmo Saar, a representative of the Defence Investment Centre, said.

Noh, toivon mukaan GTP on sitten jo täysin kypsytetty tuote, onhan sillä jo vuosikausia ajeltu. Siitä Nettiautoon päätyneestä protostahan sanottiin, ettei siinä ole juuri yhteensopivia osia tuotantoautojen kanssa.
 
Tanska ostaa 115 kpl CV9035, kauppahinta noin 1.35 miljardia euroa.


Tšekkiläisiä yrityksiä on liittynyt mukaan CV90 tuotantoketjun ja lisääkin halutaan mukaan.

 
Viimeksi muokattu:
Harmillista, että prosessin jahkaamisessa on kestänyt näin kauan ja mm. Viro ehti jo hankkia turkkilaisia kotteroita samaan sotilaalliseen lokeroon, kappalehinnasta voisi päätellä että GTP olisi ehkä mahtunut hankinnan raameihin hintansa puolesta, mutta ei varmaankaan aikataulun:
No todellakin hukattu mahdollisuus. 300 ajoneuvoa/vuosi on jo hyvä määrä, käytännössä joka ma-la rullaa yksi uusi ajoneuvo ulos hallista päivittäin. Jos tilauskirja ei ole (ja tuskin on) aivan tapissa niin tuosta olisi varmaan voinut lohkaista Virolle priona tyydyttävä määrä.

Viron tilaushan oli 230 ajoneuvoa ja 1,5 vuotta toimitusaika (2024-2025), joista 100 4x4. Muistaakseni oli kyllä vaatimuksena, että samalla tilauksella ja toimitetaan myös 130 6x6, joten Patrian olisi pitänyt tuohon pystyä venymään jos Suomi olisi halunnut kokonaisuuden toimittaa. En osaa sanoa, mikä Patrian kapasiteetti on nyt, että olisiko se kuitenkaan realismia ollut.
 
Toivottavasti ovat tyytyväisiä Otokariinsa. Muuten nauretaan paskaisesti hätähousuille.

Firmahan on varmaan ihan ok kun tekevät kaikenlaista linja-autosta lähtien. Nurol Makina puolestaan näyttää tekevän vain tuollaisia panssariajoneuvoja.

Voi ainakin Protolabin porukka todeta, ettei ollut mitään jakoa jos tuollaisella kiireaikataululla ja toimitusvarmuuden perusteella tehtiin päätös.
 
Viimeksi muokattu:
SAL 03/2024

Katso liite: 103536

Edit: On muuten vaikeaa saada Androidilla luotua lukukelpoinen kuva, joka ei ylitä fooruminen kokorajaa.
On muuten taidokasta hevonpeetä tuo juttu. Minkäänlaista tarkkaa teknistä ajoneuvofriikkejä kiinnostavaa tietoa ei anneta, mutta paljon komeaa ja mitäänsanomatonta tyhjänpuhumista "arkkitehtuurista" lähtien. Kun on tullut selattua esimerkiksi 1930-luvun ilma-/meri-/sotilasalan ammattilehtiä, niin niissä yksikään alan valmistaja ei mainoksissaan sorru tuollaiseen maalailevaa hevonpashaan. Nykyään Sotilasaikakauslehtikin on varjo entisestään.
 
Vihreänä näyttää ihan 6x6:selta teloilla, ja niin varmaan aika pitkälti onkin😅
Tuossa messuversiossa on häivytetty 6x6 muotoja erinäisin listoin ja muotoilluin peitelevyin.
 
On muuten taidokasta hevonpeetä tuo juttu. Minkäänlaista tarkkaa teknistä ajoneuvofriikkejä kiinnostavaa tietoa ei anneta, mutta paljon komeaa ja mitäänsanomatonta tyhjänpuhumista "arkkitehtuurista" lähtien. Kun on tullut selattua esimerkiksi 1930-luvun ilma-/meri-/sotilasalan ammattilehtiä, niin niissä yksikään alan valmistaja ei mainoksissaan sorru tuollaiseen maalailevaa hevonpashaan. Nykyään Sotilasaikakauslehtikin on varjo entisestään.
Tuo Patrian palsta ei ole lehden toimituksellista sisältöä vaan Patrian maksettu ilmoitus.

Jutun tänne jakamisen keskeinen motiivi oli ajokuntoisen vaunun kuva. Lisäksi tekstissä minulle oli uutta hankkeen etenemisestä kertova osuus.
 
Viimeksi muokattu:
On muuten taidokasta hevonpeetä tuo juttu. Minkäänlaista tarkkaa teknistä ajoneuvofriikkejä kiinnostavaa tietoa ei anneta, mutta paljon komeaa ja mitäänsanomatonta tyhjänpuhumista "arkkitehtuurista" lähtien. Kun on tullut selattua esimerkiksi 1930-luvun ilma-/meri-/sotilasalan ammattilehtiä, niin niissä yksikään alan valmistaja ei mainoksissaan sorru tuollaiseen maalailevaa hevonpashaan. Nykyään Sotilasaikakauslehtikin on varjo entisestään.
Tuo Patrian mainos käsitteli Famous-tutkimusprojektia, ei sen perusteella kehitettäviä ajoneuvoja. Artikkeli oli hyvä yhteenveto hankkeesta!

Sotilasaikauslehteen tuo liittyy ainoastaan siten, että Patria on ostanut lehdestä mainostilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Patrian palsta ei ole lehden toimituksellista sisältöä vaan Patrian maksettu ilmoitus.

Jutun tänne jakamisen keskeinen motiivi oli ajokuntoisen vaunun kuva. Lisäksi tekstissä minulle oli uutta hankkeen etenemisestä kertova osuus.
Joo, tiedän kyllä. Pointtini olikin juuri se, miten paljon ammattilehtien mainonta on muuttunut. Esimerkiksi tuo Patrian mainos: Kumpi on todennäköisempi kohderyhmä: Insinöörit vai ekonomistit? Kyseisten vaunujen käyttäjät vai hallintotyypit?
 
Joo, tiedän kyllä. Pointtini olikin juuri se, miten paljon ammattilehtien mainonta on muuttunut. Esimerkiksi tuo Patrian mainos: Kumpi on todennäköisempi kohderyhmä: Insinöörit vai ekonomistit? Kyseisten vaunujen käyttäjät vai hallintotyypit?
Tuon tyyppistä "mainosta" kutsutaan advertoriaaliksi. Se on jonkin firman tuottama faktapitoisempi, mutta maksettu tietoisku jostain firmalle ajankohtaisesta asiasta, tällä kertaa Patrialla Famous-projektista.

Kukaan ei yritä etsiä uusimman Toyota Aygon kulutustietoja artikkelista (advertoriaalista), joka käsittelee Toyotan tulevaisuuden voimalinjateknologioita. Toivottavasti kukaan ei yritä etsiä mahdollisen puolustusvoimien kuljetuspanssarivaunun teknisiä tietoja advertoriaalista, joka käsittelee yhtä Patrian tutkimushanketta...
 
Back
Top