otwa
Kersantti
Lähdeaineiston edelleen puuttuessa on vaikea ottaa painokkaasti kantaa puoleen tai toiseen. Pikaisen googletuksen petusteella Juko oli Vammaskosken prototyyppi ja tehdas ymmärtääkseni työkonevalmistaja, joten Juko varmaankin jouduttiin suunnittelemaan ja rakentamaan sillä, mitä oli käsillä, eli työkoneiden komponentteja mikä selittänee mm. luokattoman alhaisen huippunopeuden (n. 37 km/h). Varmasti kuorma-autoihin ja panssarikalustoonkin oli pääsy käsiksi, mutta hommassa on varmasti ollut jotain esteitä. Esmes vaatimus tehdä kokonaan kotimaisista osista on sulkenut varmaankin käyttökelpoiset kuorma-autojen vaihteistot ulkopuolelle.
Katso liite: 104258
Esmes moottorin sijoittelu ja jäähdytys vaikuttavat sitten toki hyvin jeesusteippiratkaisulta, mitä ei voi varmaankaan selittää kuin kokemttomuudella:
Katso liite: 104259
Katso liite: 104260
Valmetillehan kävi samoin 80-luvun alussa PaVa:n kanssa, sehän oli jokseenkin panssaritraktori. Kuorma-autovalmistaja Sisulla sitten olikin jo kokemusta ja hyllyssä kuorma-autokomponentteja, joten ei mikään ihme että tarjouskilvassa kävi kuten kävi.
En kuitenkaan ehkä heittäisi suunnittelijoita bussin alle. Amerikkalaisten kompurointi käyttökelpoisen panssarivaunun luomiseksi sisälsi hyvin samanlaisia hoopoja välituotteita, kunnes lopulta saatiin aikaan sentään keskinkertainen vaunu, M4 Sherman. Se teollisen osaamisen ja kapasiteetin luominen yksinkertaisesti vie aikaa, vaivaa ja rahaa.
BTR:n kopiointia ei varmaan olisi kukaan oikein halunnut, ja se olisi vaatinut mm. moottorien tuotannon luomista. Kotimaisella teollisuudella ei luultavasti olisi ollut halua investoida tällaiseen, varsinkin kun 70-luvulla vaunuja oltaisiin varmasti tuotettu vain suht pieniä määriä (ehkä noin satakunta?) eikä NL varmaankaan olisi sallinut sen vientiä. Se ei olisi ollut valtiollekaan kannattavaa, sillä bilateraalikaupan ansiosta BTR:t voitiin maksaa käytännössä sellulla. BTR:ään ei varmaankaan oltu myöskään PV:ssä varauksettoman tyytyväisiä, muutenhan niitä oltaisiin hankittu lisää ja varmaan Pasikin jäänyt lopulta kehittämättä.
Liitteenä olevan SS:n artikkelin perusteella voidaan sanoa, että vähän kaikissa portaissa on ollut vikansa. Traktorin voimansiirto juu, mikäs siinä, mutta kai siihen vaikkapa tuplaperän olisi saanut kiinni? Sellaisia muistaakseni oli saatavilla ihan perustraktoreihin ja niillä isännät painoivat vaarallisia nopeuksia. Lehtijousiakin tässä maassa tehtiin.
Jotenkin tulee kuva, ettei PV tiennyt mitä haluaa ja mihin pystytään, ja suunnittelijat eivät oikein tienneet miten. Ja kaiken lisäksi poliitikot, jotka eivät tienneet mistään mitään.
Liitteet
Viimeksi muokattu: