Reikälevy on suhteellisen halpaa verrattuna vastaavaan panssarimateriaaliin, joka tuo vastaavan suojan painoonsa nähden. Nyt en ymmärrä mitä tarkoitat tuolla "Samoin suojaavuus pienemmiltä sirpaleilta ja luodeilta heikkenee verrattuna siihen, että sama metalli olisi lisäämässä panssaroinnin paksuutta."? Reikälevy pitää mitoittaa haluttuun suojatasoon ja se on muutenkin tarkoitettu panssariluoteja vastaan. Idea on se, että rei'istä ei mahdu läpi mitään mitä ajoneuvon (tms.) peruspanssari ei pysäytä ja ne isommat väkisinkin ainakin hipaisevat sitä reiän reunaa. Jos luoti edes hipaisee metallilevyä, niin kaikki täällä osaavat kuvitella mitä tapahtuu, on luotien osumista ihan tarpeeksi videoita netissä! Sen jälkeen tämä luoti tuskin jatkaa matkaa entiseen tapaan ja luultavimmin kääntyy sivuttain.
Tarkoitan siis, että iso ja pieni sirpale voivat kohdistaa aivan yhtä suuren paineen siihen panssarointiin. Energiaa pienellä sirpaleella on vähemmän, mutta se kohdistuu vastaavasti pienemmälle alueelle, vrt. 1x1 cm ja 2x2 cm sirpale samalla nopeudella samassa kulmassa. Molemmat kohdistavat yhtäläisen paineen panssarointiin.
Näin siis pakollisella lukiofysiikalla.
MRAP ajoneuvoissa ajoneuvon tarkoitus on kuljettaa ihmisiä tietty määrä miinoilta suojassa. Viistopanssari vaatii sen, että ajoneuvossa on tilaa asettaa siihen viistoja panssarilevyjä. Jos niitä ei ole, niin voi olettaa, että suunniteltu panssarisuoja saavutetaan muutenkin ja muuttamatta ajoneuvon muotoja, etenkin sisätilojen muotoja.
MRAP:t (
Mine-
Resistant
Ambush
Protected) on nimensä mukaisesti suunniteltu miinan kestäväksi ja väijytyssuojatuksi. Tarkoitus ei siis ole kestää vain tienvarsipommeja, vaan kaikkea mitä väijytyksessä voi tulla vastaan! Siis myös RPG-7 ym.
Mitä taas tulee tuohon sirpalesuojaukseen tykistön kranaateilta, niin mehän tiedämme mitä vaaditaan, jotta suojaus kestää 155mm:n kranaatin 5 metrin päästä! Eli pari teräslevyä ja useampi tuuma hiekkaa niiden välissä.
Niin, ja muistetaampa että alumiini toimii hyvin sirpalesuojana, joten jos sirpalesuojauksen katsotaan olevan prioriteetti, niin sitä voisi harkita painonsäästämiseksi. Sitä kontin sisäpuolella, mahdollisesti jonkinlaista kuitua spal-linerinä, niin suojan luulisi riittävän kohtuu pitkälle.
Alumiini on kalliimpaa kuin teräs, ja sitä tarvitaan enemmän. Miksei saman tien titaania? Tai mieluummin oikeaa keraamista panssarointia.
Itse näen tämän projektin niin että tässä haetaan modulaarista ja halpaa ratkaisua... BTR-80 lähtee 200000€ eli alle kuorma-auton hinnan. Kuorma-autolla voidaan tosin tehdä muutakin kuin kuskata porukkaa... Lisäksi niitä riittää otettavaksi asti kriisi tilanteessa... Nämä tosin eivät omaa sitten minkäänlaista suojausta.
Raveni, olen koko ajan puhunut panssarihytillisen kuorma-auton lavalle nostettavasta kontista. On aivan turha lähteä panssaroimaan konttia, jos kuljettaja ja moottori eivät myöskin nauti suojausta. Jos kuorma-autoihin ei riitä raha, niin sitten on turha ostaa konttejakaan.
Mitä tulee BTR:n hintaan, niin ei kyllä lähde tuohon hintaan.
Viime aikaisia hintoja voit tarkastella tästä linkistä. 200 000 on voinut päteä joskus 15 vuotta sitten käytettyjen kohdalla, mutta se ei päde tänä päivänä. Puolesta miljoonasta miljoonaan dollaria ovat nuo Army Guiden hinnat, ja mahtavatko nekin olla ylijäämää?
Luotisuojaus edes RK:ä vastaan ei ole huolen aihe jos ajoneuvoilla aiota hyökätä murtokohtaan. Näitä kuljetusvälineitä käytettäneen lähinnä siirtämään joukkoja taisteluun/taistelukentällä "selustassa" eikä hyökätä murtokohtaan (joo joo teidän että nykyisellä taistelukentällä ei ole "selustaa" kuten ennen...). Tässä mallissa uhkana ovat ennen kaikkea siis tykistön ja raketin heittimistön kranaattien sirpaleet sekä ilma-aseen pommien/rakettien sirpaleet. Väijytykset toki voivat olla myös uhkana, mutta niihin vastaaminen ajoneuvosta tehokkaasti vaatii raskaan torni aseistuksen ja suojauksen PST-aseita vastaan, joten sen voi tässä "halpa panssariajoneuvossa unohtaa". Ei kannata mopolla kuuhun lähteä...
Minä haluaisin kohtalaisen luotisuojauksen (7,62x51 asti) nimenomaan poikkeustilanteita varten. Tarkoitus ei tosiaankaan ole ajaa tietoisesti vihollista vastaan, mutta näitä tilanteita voi tulla eteen, ja
olemme niitä pohtineetkin.
Itse näkisin että aivan riittävä menetelmä on jo olemassa: komposiittisirpalesuojalevyt, jotka voidaan ajon ajaksi ripustaa ajoneuvoon ja tuliasemassa niitä voidaan käyttää asemien suojamiseen. Kotimainen tuote joka on jo hyväksytty käyttöön ja käytössä mm. Afganistanissa. On jo tuotannossa ja tänä vuonna odotetaan hyväksyntää myös ajoneuvokiinnitykseen jopa rauhana aikana. Nyt vaan tarvitaan rahaa varustaa muutkin kun tykistöjoukot näillä. Autojen ostoon ei kannata rahaa tuhlata vaan valmistaa menetelmä, jolla voidaan varustaa kustannustehokkaasti otto kuorma-autot.
Jos levyjen hankinnasta jää rahaa ja autojen (otto sellaisen) kantavuus edelle mahdollistaa hankkisin suojaa tytärammuksia vastaan kuljetuslavan katolle mielummin kun luotisuojaa.
Paljonko yksi levy maksaa? Pari sivua aiemmin eräs nimimerkki kertoi hänelle kerrotun, että yksi levy kustantaisi rynkyn verran (korvaushinnan verran?). Jos tilanne on tuo, ja levyjä oletettavasti tarvitaan aika monta edes välttävään ajoneuvon suojaukseen, niin ennemmin ostaisin sillä rahalla suojaliivit niille miehille. Ne suojaisivat myös silloin, kun levyt jäävät asemiin ylivoimaisen vihollisen alta siirryttäessä. Uskon myös paikallisen K-Raudan varastostakin tarvittaessa löytyvän teräslevyjä ottoajoneuvojen suojauksen kasvattamiseen. LKP-vaiheessa aavistuksen hitaampi, mutta raha säästyy muuhun käyttöön ja taktista haittaa ei juuri aiheudu, kun kuljettaja on kuitenkin suojaamattomassa ohjaamossa.