Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kuten myös ranskalaiset (Renault):

kerax.jpg


Sakemannit (Mercedes-Benz):
Mercedes-Benz.Actros.Armored.Truck.jpg



Tässä Vanjan tuotoksessa näkyy olevan panssaroitu lavakin ja vielä ampuma-aukoilla:

medwed_750.jpg
 
Tuollainen panssaroitu laatikko vois olla ihan kätevä laitos. Antaa suojaa, ei sido autoa vain yhteen tehtävään jos tehään vaihtolavana ja hintakin voisi olla hankintakelpoinen.
 
Tuollainen panssaroitu laatikko vois olla ihan kätevä laitos. Antaa suojaa, ei sido autoa vain yhteen tehtävään jos tehään vaihtolavana ja hintakin voisi olla hankintakelpoinen.

Joo, onhan tuosta ollut puhetta. Laivakontti yksinäänkin olisi käyttökelpoinen moneen asiaan, joskin ensimmäinen asia mikä pitäisi korjata on ne ovet, jos meinaa kuskata ihmisiä kyydissä. Pitää siis saada ovet auki sisäpuolelta.

BTW. Tuo artikkeli. Kuinka moni väittää tunnistavansa nälväisyn kohteen?
 
Stryker?
 
Laivakontin suojaus ei taida riittää sirpaleita vastaan, vai riittääkö? Paras olisi toki sellainen siirtolavakontti, jota voisi hyödyntää myös vaikka korsuna. Mikäpä helpompaa kun laskea suoraan kaivettuun kuoppaan, laittaa päälle hiekkaa puolisen metriä, sitten teräslevy ja sen päälle maata vielä. Tai kävisihän tuo majoitusratkaisuna sellaisenaankin maan päällä tarpeen tullen, paremman sirpalesuojan se antaa kuin teltta.
 
Laivakontin suojaus ei taida riittää sirpaleita vastaan, vai riittääkö? Paras olisi toki sellainen siirtolavakontti, jota voisi hyödyntää myös vaikka korsuna. Mikäpä helpompaa kun laskea suoraan kaivettuun kuoppaan, laittaa päälle hiekkaa puolisen metriä, sitten teräslevy ja sen päälle maata vielä. Tai kävisihän tuo majoitusratkaisuna sellaisenaankin maan päällä tarpeen tullen, paremman sirpalesuojan se antaa kuin teltta.

Riippuu sirpaleen koosta ja nopeudesta. Telttaa tai KA:n lavan pressua paremmin kuitenkin. Tietenkin jos noita aletaan rakentaa vartavasten tehtävään, niin hieman korkeammat vaatimukset ovat toki paikallaan.
 
Mitäs tuollainen merikontti maksaa? Joitakin kymmeniä tuhansia uutena? Penkit ei paljon maksa eikä valaistuksen sun muun vetäminen... Tuollainen irtoaisi lisäpanssaroituna varmaan siinä 30-50K€? Aika paljon halvempaa kuin pasi tai amv... Tuo vielä koukkulavalla käsiteltäväksi ja niin että penkit ovat irroitettavissa helposti niin meillä on vähintäänkin sirpale suoja jonka voi jättää paikkaan A, Itse asialle tuollaisen modulaarinen miehistön kuljetukseen kykenevä kontti olisi todella hyvä...Noita voisi siellä paikassa A koota isommiksi kokonaisuuksi esim... Kenttä sairaalaksi jne. Kunhan otetaan suunnittelussa huomioon..
 
Mitäs tuollainen merikontti maksaa? Joitakin kymmeniä tuhansia uutena?

Ei nyt sentään kymppitonneja! :)

Suomalaisesta verkkokaupastakin saisi uuden 20 jalan eli kuorma-auton päälle sopivan kontin 2300 eurolla (käytettyjä vastaavia kontteja saa 1300 eurolla). http://www.kontti.fi/eshop/categories/41/

Eikä paksummasta pellistä hitsattu konttikaan voi maltaita maksaa. Jos sotavaltio ostaa vaikkapa tuhat suojattua konttia, niin kappalehinta putoaa varmastikin parin-kolmen tonnin luokkaan. Ellei sitten vaadita kaikenmaailman militaryspeksejä täyttäviä kontteja.

Penkit ei paljon maksa eikä valaistuksen sun muun vetäminen... Tuollainen irtoaisi lisäpanssaroituna varmaan siinä 30-50K€? Aika paljon halvempaa kuin pasi tai amv... Tuo vielä koukkulavalla käsiteltäväksi ja niin että penkit ovat irroitettavissa helposti niin meillä on vähintäänkin sirpale suoja jonka voi jättää paikkaan A, Itse asialle tuollaisen modulaarinen miehistön kuljetukseen kykenevä kontti olisi todella hyvä...Noita voisi siellä paikassa A koota isommiksi kokonaisuuksi esim... Kenttä sairaalaksi jne. Kunhan otetaan suunnittelussa huomioon..

Niin olisi, mutta ei taida olla riittävän katu-uskottava ammattisotilaille. Mieluummin vuodatetaan verta, kuin tehtäisiin halpaa ja toimivaa.
 
Näin saattaa olla.. Saishan tuosta sotasamman näkösen kun pistäis vähän viistompaan passari levyä ja hitsais pultin kantoja kylkeen ja laittais päheen maastokuvion ;) Olisi halpa, modulaarinen ja vähintäänkin yhtä toimiva ratkaisu kuin nykyisen pasi/amv konsepti... Toki itkk:ta tuohon ei oikein järkevästi saisi mutta sanoisin että sellainen antaa tänäkin päivänä ehkä hieman vääränlaisen turvallisuuden tunteen jos tarkoituksena on räimiä tst-hekoja ja kohti rynnäköiviä maataistelukoneita... Mutta rahaahan suomen raskaalla on niin tällaisia ei tarvitse tätä foorumia pidemmälle miettiä ja suunnitella :salut: Mielummin ostetaan se 100kpl amv, laitetaan siihen protectori katolle torjumaan ilmauhkaa, toivotaan parasta ja loput 99% joukoista saa liikkua polkupyörillä, traktorin lavalla ja otto ajoneuvoilla..:solthum:
 
@skärdis Kontin seinämävahvuus on niin pieni, että parilla tonnilla ei saa mitenkään kunnollista suojaa. Vähän vaihtelua voi olla, mutta parista millimetristä puhutaan. Lisäksi kontin teräs tuskin lienee panssariterästä vastaavaa ominaisuuksiltaan.

Jos kerran lähdetään puuhastelemaan jotain, niin käytetään sen verran rahaa, että saadaan tuuman verran terästä. Edelleen se kuorma-auto on kallein ostos. Ja ottokalusto ei kelpaa, koska meno loppuu siihen ensimmäiseen tuulilasin lävistävään sirpaleeseen.
 
@skärdis Kontin seinämävahvuus on niin pieni, että parilla tonnilla ei saa mitenkään kunnollista suojaa.

Ei suojaa ei, mutta ei suojaa puolijoukkuetelttakaan tai Valmetin perässä olevan Velsan sivulaita. Kontti on kuitenkin helpommin rakennattavissa edes kevyesti panssaroiduksi kuin edellä mainitut Suomen puolustusvoimien yleisimmät taistelijoiden välineet.
 
Ei suojaa ei, mutta ei suojaa puolijoukkuetelttakaan tai Valmetin perässä olevan Velsan sivulaita. Kontti on kuitenkin helpommin rakennattavissa edes kevyesti panssaroiduksi kuin edellä mainitut Suomen puolustusvoimien yleisimmät taistelijoiden välineet.

En yritäkään teilata kontin panssarointia vaan kyseenalaistin hinta-arviosi. Jos ostamme 150 000 euroa maksavan kuorma-auton panssarihytillä, niin sillä ei tietenkään ole mitään väliä, maksaako kontti panssaroituna 4 000 vai 40 000 euroa. Mutta 4 000 eurolla et saa säällisesti panssaroitua konttia. Parempi on ottaa maansiirtoon tarkoitettu vaihtolava kuin edes kaksinkertaisen seinämän omaava rahtikontti.

Edit: Sillä 40 000 eurolla pitäisi jo irrota ihan säällinen suojaus ja jonkinlainen lämmitin ja puheyhteys kuorma-auton ohjaamoon.
 
Tuollainen kontti pitäisi ehdottomasti suunnitella siten, että penkit ovat reunoilla ja ylösnostettavat, jotta se toimisi myös "telttana". Näppärä nukkua tuollaisessa lämmitetyssä kuivassa kontissa, vieläpä ballistinen suojaus.
 
Tuollainen kontti pitäisi ehdottomasti suunnitella siten, että penkit ovat reunoilla ja ylösnostettavat, jotta se toimisi myös "telttana". Näppärä nukkua tuollaisessa lämmitetyssä kuivassa kontissa, vieläpä ballistinen suojaus.

Uskoisin olevan mahdollista suunnitella kääntyvät penkit siten, että niissä kuitenkin istutaan naama eteenpäin. En kylläkään tiedä miten laatikkoon saa eniten ukkoja tai missä asennossa niiden olisi hyvä istua turvallisuuden kannata. Nukkumatarpeisiin ei liene myöskään vaikea tehdä punkkia vaikka kakkosnelosista kooten, kerrossänkyjä reunoille. Toisaalta, ehkä tyydytään vain nukkumaan lattialla, nuo sängyt voisivat olla aika ikäviä, jos niistä pitää päästä pois nopeasti.

Noista maansiirtolavoista tuli aikoinaan sellainen ajatus mieleen, että kun joissakin noissa lava on puolikaaren muotoinen profiililtaan, niin siitä saisi heti alkuun hieman sellaista V:n muotoa. Ei sinällään huono juttu, koska jos nyt ei oleteta lavan kestävän täysosumaa mistään ajateltavissa olevasta räjähtävästä ammuksesta, niin tuollainen muoto olisi kätevä kaikkea lähellä rajähtävää vastaan, pl. ilmassa räjähtävät. Huono puoli tuossa olisi se, että matkustajat joutuisivat istumaan korkeammalla.

Mitä muuten olette mieltä, pitäisikö näissä pyrkiä säilyttämään laivakontin muoto miten pitkälle?
 
Entäs jos kontin kylleen asennettaisiin tällainen mutta ei tuollaista verkko muotoa:
Warrior_UK_22112006_news_004.jpg

Mutta 10-15mm paksua latta teräksestä (vaikka panssari terästä) 45 asteen kulmaan niin että ei jää rakoja, taakse vaikka toinen saman moinen negatiivisella kulmalla... Käytönnössä normaalit luodit eivät enään läpi menisi, saattaisi pysäyttää kevyempien aseiden panssariluoditkin. Tuohon voisi sitten rakentaa vaikka kiinteän naamioinnin.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi. Helpottaa rauhan ajan varastointia huomattavasti ja säilyttää kontin monikäyttöisyyden, kun lattiapinta-ala ei supistu. V-rungon jättäisin suosiolla väliin. Suomalaisen panssariajoneuvon suurin riski ei nähdäkseni ole miinaan ajaminen, pl. ehkä sirotemiinat, jotka kai kuitenkin ovat yleensä aika pieniä. Lisäksi kontti olisi ainakin metrin hytin takana, joka sekin pienentää miinavaaraa ainakin tyhmiä miinoja vastaan.
 
Jos penkit ovat irttoitettavissa tai seinälle nostettavissa niin tuonne saa pykättyä majoitustilat, lääkintä tilat, yms... Jos on koukkulaitteella varustettu niin voidaan tipauttaa haluttuun paikkaan. Eli montun pohjalle laskettuna toimii myös joukkojen pika linnoitteena ja suojana...
 
Hinta tuollaisella saattaisi pysyä mukavan kohtuullisella tasolla.
 
Back
Top