Victor Charlie
Kapteeni
Juu. Onhan se nyt ihan mahdotonta suunnitella ja toteuttaa/ostaa KUSTANNUSTEHOKAS panssaroitu kuljetusajoneuvo, joka täyttää seuraavat vaatimukset: 1. Suojaa henkilöstöä epäsuoran tulen sirpaleilta. 2. Kykenee etenemään huonoilla, vaurioituneilla tai auraamattomilla teillä ja pääsee omin avuin uralta ilmasuojaan. Omasuoja-aseeksi riittää ilmatähystäjän kattoluukkuun asekilven taakse isketty ryhmän konekivääri ja kylkien ampuma-aukot. Toisin kuin traktori-sontakärry yhdistelmää, kevyestikään panssaroitua ajoneuvoa ei ylläkkötilanteessa tuhota rynnäkkökiväärien tulella, vaan tarvitaan raskaampaa asetta.Veit sanat suustani![]()
Kaikki muu on höpöhöpöä ja ylimääräisiä kustannuksia. Miehistönkuljetusvaunulla ei ole tarkoitus ajaa suora-ammuntatuleen vaan siirtää väkeä paikasta toiseen ilman, että satunnainen kymmenien metrien päähän putoava kranaatti aiheuttaa heti sietämättömät tappiot ja ajoneuvon tuhoutumisen. Hätätilassa miehistö voi myös suojautua epäsuoralta ajoneuvoonsa, mikäli poteroita ei ole ehditty kaivaa.
Vaan ei. Kärkipataljoonalle hankitaan "maailman kalleimmat itkk:n alustat" joissa on kameraa ja sensoria sen seitsämää sorttia, mutta niitä käytetään, kuten miehistönkuljetusvaunuja jo 50 vuotta sitten käytettiin. Alueelliset joukot vuoraavat harmaassa vaiheessa sontakärryjään hiekkasäkeillä ja tukeilla sekä vetävät pitkää tikkua siitä, kuka epäonninen saa istua maataloustraktorin lasikopissa maalimiehenä seuraavat kilometrit.
Perkele.

Taitaa 180/185 pasista suhahtaa kyljestä läpi 7.62 ps luotikin niin kyllä siitä menee isompi sirpalekkin... Kaikki mil specsattu maksaa... Jokaisen ruuvin ja mutterin täytyy olla "olosuhteiden" kestävää jne.. Kyllä siitä hintaa rupeaa tulemaan... Suunnittelu maksaa ja työ maksaa.. Sarjat on pieniä jne. Lisäksi täytyy myyjälle ja osakkeen omistajille jäädä "jotain" leivän päälle.