Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos jätetään välistä?

Niin kuorma-autot ostettiin aika turhaan. Kuorma-auto maksaa helposti 150 000 euroa, tavallista paksummalla seinämävahvuudella oleva kontti alle kolmanneksen tuosta.
 
Tuossa ilmoituksessa mainittiin konttien siirtely. Jaksaako tuon kokoluokan KA kuskata konttia? Vai onko ne niitä todella lyhyitä kontteja?
 
Tuossa ilmoituksessa mainittiin konttien siirtely. Jaksaako tuon kokoluokan KA kuskata konttia? Vai onko ne niitä todella lyhyitä kontteja?

20-jalkaista kyllä, mutta tuo määrä viittaisi pikkuhiljaa masien vaihtamiseen uudempaan kalustoon. Tosin eihän tuossa ole speksattu akselimäärää, tai kokoa sen kummemmin kuin minimipaino.
 
20-jalkaista kyllä, mutta tuo määrä viittaisi pikkuhiljaa masien vaihtamiseen uudempaan kalustoon. Tosin eihän tuossa ole speksattu akselimäärää, tai kokoa sen kummemmin kuin minimipaino.

Niin, tuo paino jäi hieman epäselväksi, kun tuossa tarjouspyynnössä lukee grossweight. Hieman epäilin, että takoitetaanko siinä kantokykyä?

Hassuna ideana, niin tämähän ei noilla kriteereillä kelpaa: http://www.army-uk.info/equip.php?ID=275
Mutta toisaalta, jos varaosia vain löytyisi MB maahantuojalta, niin nuo voisi sopia varusmiesten ajettavaksi.

Vai haettaisiinko tuossa enemmän Unimog tyyppistä ajoneuvoa, eikä Masin tyyppistä?
 
Vai haettaisiinko tuossa enemmän Unimog tyyppistä ajoneuvoa, eikä Masin tyyppistä?
Rehellisesti en usko että unimogin tyylistä. Niillä ei loppupeleissä hirveästi kuljetella kun ovat melko pieniä kikottimia. Tuo määräkin viittaa enemmän masin korvaamiseen. BTW tuo vanha mersutyyppi mitä linkitit, ei helvetti ikimaailmassa semmosia :D
 
Rehellisesti en usko että unimogin tyylistä. Niillä ei loppupeleissä hirveästi kuljetella kun ovat melko pieniä kikottimia. Tuo määräkin viittaa enemmän masin korvaamiseen. BTW tuo vanha mersutyyppi mitä linkitit, ei helvetti ikimaailmassa semmosia :D

Onko kokemusta, vai tarkoitatko tuon ikäluokan vehkeitä yleensä?
 
Niin kuorma-autot ostettiin aika turhaan. Kuorma-auto maksaa helposti 150 000 euroa, tavallista paksummalla seinämävahvuudella oleva kontti alle kolmanneksen tuosta.

Niin riippuu mihin nuo on hankittu

Kuljettamaan miehistöä vai esim. vetämään tykkejä jne.

Vaikka suurin osa kalustosta tulisikin kuletuksessa ottokalustona niin tietyllä määrällä omaa kalustoa saahaan käyttöön nopeammin kun ne on omia.
 
Vaikka suurin osa kalustosta tulisikin kuletuksessa ottokalustona niin tietyllä määrällä omaa kalustoa saahaan käyttöön nopeammin kun ne on omia.

Ainakin sen luulisi lisäävän vaihtoehtoja harmaassa vaiheessa. Saa enemmän joukkoja liikkeelle ilman, että on tarvetta ottaa kalustoa siviilistä.
 
Tuolla mainittiin mahdollisuus myös käytettyihin mutta se ei todellakaan tarkoita mitään loppuun ajettuja 90-luvun vehkeitä. Luulempa vähän että käytettyjä ei ole tulossa koska silloin jonkun pitäisi luopuu melko uudesta kalustosta ja varmasti monella maalla on juuri tuota SJ linkittämää sontaa varastot pullollaan.

20' kontti ei mene esim A2045n kyytiin painonsa puolestakin tekee jo tiukkaa.

Luulisi nyt jonkun persun innistuvan kun olisi mahdollisuus suora hankintaan Sisulta kun kyse kuitenkin maastokuorma-autoista sitähän vaadittiin ihan perus maantie kalustollekin jonka kilpailutukseen Sisu ei edes osallistunut.
 
Sisu hankki serbialaisen FAP kuorma-autotehtaan omistukseensa sieltä voisi saada huippu nykyaikaista kuormaaauto tekniikkaa huokeaan hintaan.

Sisu on myös ruvennut politikoimaan kun puhuvat sivuillaan Serbiasta EUn jäsenvaltiota.
 
Ainakin sen luulisi lisäävän vaihtoehtoja harmaassa vaiheessa. Saa enemmän joukkoja liikkeelle ilman, että on tarvetta ottaa kalustoa siviilistä.

Tätäpä juuri tarkoitan

Lisätty jälkikäteen:

Otettua kalustoa kun ei saa nopeimmillaankaan kuin työpäivässä tai parissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla mainittiin mahdollisuus myös käytettyihin mutta se ei todellakaan tarkoita mitään loppuun ajettuja 90-luvun vehkeitä. Luulempa vähän että käytettyjä ei ole tulossa koska silloin jonkun pitäisi luopuu melko uudesta kalustosta ja varmasti monella maalla on juuri tuota SJ linkittämää sontaa varastot pullollaan.

Viro on ostanut ihan viime vuosinakin Hollannista ja Saksasta kuorma-autoja. Tosin en sitten tiedä, missä kunnossa ovat olleet, mutta ovat kelvanneet heille.

Edit: Linkki
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostaisi tietää millä liittimillä (toivottavasti uusitut?) sisäradiot toimii tuossa modernisoidussa XA:ssa.. Saisiko jo suoraan Peltoriin kiinni vai pitääkö vielä mennä neuvosto-nakkipipolla..
 
Kiinnostaisi tietää millä liittimillä (toivottavasti uusitut?) sisäradiot toimii tuossa modernisoidussa XA:ssa.. Saisiko jo suoraan Peltoriin kiinni vai pitääkö vielä mennä neuvosto-nakkipipolla..
Voidaan käyttää kumpia tahansa kuten nykyäänkin...kysymys on adapterista eikä puhelulaitejärjestelmästä. Vrt esim XA-202 jossa ajaja ja johtaja käyttää vaunupäähinettä ja takatilassa operattorit ComTac:ja samassa puhelulaitejärjestelmässä. Tulevaisuudessa varmaan mennään Kypärä2020:llä myös vaunumiehistön osalta.
 
Ei liity ihan suoraan nykyisiin hankintoihin, eikä välttämättä Suomen tilanteeseen.
Mutta mitä veikkaatte. Tekevätkö mahdollisesti tulevaisuudessa miehittämättömät, vähän runkoon tunkeuvat tornit, joihinka saa modernin rynnpsvn aseistuksen, vastakkain asettelun, rynnpsv vs kuljpsv, vanhanaikaiseksi, vai olisiko silti tarvetta erillisille ryntö ja kuljetus kärryille?
 
Ei liity ihan suoraan nykyisiin hankintoihin, eikä välttämättä Suomen tilanteeseen.
Mutta mitä veikkaatte. Tekevätkö mahdollisesti tulevaisuudessa miehittämättömät, vähän runkoon tunkeuvat tornit, joihinka saa modernin rynnpsvn aseistuksen, vastakkain asettelun, rynnpsv vs kuljpsv, vanhanaikaiseksi, vai olisiko silti tarvetta erillisille ryntö ja kuljetus kärryille?

Miksi syntyisi mitään vastakkainasettelua? Käsittääkseni IFV:n tekee konetykki, oli torni miehitetty tai ei. Saksalaisten Puma-rynnäkköpanssarivaunussa on nimenomaan miehittämätön torni.
 
Back
Top