Miehistön kuljetus

Leon osalta oikein. CV9030:ssä ei ole johtajalla omaa lämpökameraa vaan johtaja, ampuja tai ajaja voivat kaikki käyttää ampujan lämpökameran, tykkikameran tai valonvahvistinkameran kuvaa omien tähtäimiensä lisäksi.

Eli liikkeessä ja etenkin yöllä johtaja ei kykene CV:kään tähystämään kuin ampujan tähystämään suuntaan?
Kuskilla toki oma vv-tähystin....

BMP tyyppiset kamerat integrointeineen olisivat varmasti kalliimpi vaihtoehto kun markkinoilta suoraan hyllystä saatava moderni Leo2A4:ään suoraan istuva kamera. Pitää muista että Leo 2A6:n hankinta oli vaihtoehto Leo2A4:n modernisoinnille. Rahaa ei riitä molempiin.

Pelkät uudet heittämällä paikoilleen istuvat kamerat ei kummoisia enää tänä pvä:nä pitäisi maksaa -> kyse on siitä jos A4 malleja halutaan pitää rivissä pidempään esim. muuttuneen turvallisuuspoliittisen tilanteen takia. Eihän pelkkää kameroiden vaihtoa voi oikein edes verrata varsinaiseen modaukseen, mutta niillä saataisiin todella asiallinen lisä jonkun nyt ilman tst-vaunuja toimivan joukon tueksi!
 
Eli liikkeessä ja etenkin yöllä johtaja ei kykene CV:kään tähystämään kuin ampujan tähystämään suuntaan?
Kuskilla toki oma vv-tähystin....



Pelkät uudet heittämällä paikoilleen istuvat kamerat ei kummoisia enää tänä pvä:nä pitäisi maksaa -> kyse on siitä jos A4 malleja halutaan pitää rivissä pidempään esim. muuttuneen turvallisuuspoliittisen tilanteen takia. Eihän pelkkää kameroiden vaihtoa voi oikein edes verrata varsinaiseen modaukseen, mutta niillä saataisiin todella asiallinen lisä jonkun nyt ilman tst-vaunuja toimivan joukon tueksi!

Sepä se. Uusi sotamateriaali on nykyään niin kallista, että olemassa olevasta kalustosta on pidettävä kiinni niin pitkään kuin mahdollista jatkamalla käyttöikää eri keinoin. Leopard 2 on kiitollinen vaunu modata, koska sinä on paljon potentiaalia, tilaa tehdä muutoksia ja voimapaketti joka antaa anteeksi varsin suuretkin painon lisäykset. Täysiverinen upreidaus johon tulisi mm panssarisuojan, kannatinlaitteiden ja voimapaketin uusiminen maksaa kuitenkin maltaita. Pienempimuotoiset suorituskyvyn parantamiset kuten pimeänäkökyvyn parantaminen tai uudet ampumatarvikkeet nostavat suorituskykyä suhteellisen pienellä panostuksella. Ihanteellista olisi tietenkin jos saataisiin myös suojaa parannettua, mutta jos hallitus ei höllää rahakukkaron nyörejä, pitää vain hyväksyä että mennään suojan suhteen riskillä ja laitetaan parantamisen painopiste oman tulivoiman parantamiseen.
 
Molemmille, ampujalle ja johtajalle tulee oma lämppäri. Liike tosiaan paljastaa, mutta naamiointi pienentää havaitsemistodennäköisyyttä ja vaikeuttaa maalin tunnistamista ja piikillä pitämistä jos tullaan havaituksi. Parhaat mahdollisuudet pysyä piilossa on tietenkin kun ollaan paikallaan ja saadaan telapyörät piiloon eikä päästellä kuumia pakokaasuja.

Rauhoituhan nyt vähän. Olen esittänyt vain jotain, joka perustuu näkemääni tilanteeseen, jossa LEO ajoi asemaan ja ampui muutaman sadan metrin päässä olevaa CV:tä neljä kertaa saamatta sitä tuhottua. Kun kysyin syytä, PORPR:n kasi-miehet sanoivat, että ohjelmassa on bugi CV:n suojan suhteen. Totesivat että toinen simuloinnin bugi on BMP:n tykin hajontakuvio, joka on liian suuri. Kyseisiä virheitä ei kuulemma kustannussyistä saanut korjattua ennen kuin KASI:t päivitetään. Jos sain väärää informaatiota, niin ikävä juttu. En kyllä ymmärrä miksi simu-miehet kertoilisivat satuja?

Aave-bemarin menestykseen toki vaikutti miehistön kokeneisuus ja se tosiasia että vaunu toimi usein yksittäisenä vaununa eikä joukon mukana, mutta lukuisia kertoja se pystyi myös pääsemään yllätykseen, koska vaunua ei yksinkertaisesti havaittu etäisyyksillä, joissa tavallinen BMP aina paljastui. Kannattaa pitää varansa kun niitä kohta alkaa tulemaan vastaan oikein laumana...

Tämän keskustelun tasoa nostaisi jos ei heti lähdettäisi nimittelemään katkeraksi, patahatuksi tai valehtelijaksi, jos mielipide ei sinua miellytä. Ei meikäläinenkään sinua nimittele nurmiporaksi, vaikka välillä mieli tekisikin :p

...ja kun asia tukittiin koko homma osoittautui kukuksi. Vika löytyy käyttäjästä ei järjestelmästä. Soita siihen naapuri kasarmiin ja pyydä ne testien tulokset...

Omien havaintojeni perusteella sillon kun kyseinen testivaunu pelasi sääntöjen mukaan, se ei yllättänyt yhtään sen enempää kun BMP:t muutenkaan...kyllä ne havaittiin aina ensin CV:llä. Simutaisteluissa ei CV:llä ole koskaan ollut BMP:n kanssa (aave-bemari ml.) mitään ongelmia - ei päivällä eikä yöllä. Turpaan tulee aina vasta kun isot kissat ilmestyy peliin tai jos PSJV on päässyt jalkauttamaan ja alkaa käyttämään peitteisessä maastossa Apilaksia.


Tämän keskustelun tasoa nostaa se että pysytään faktoissa. Käytän värikästä kieltä; get used to it...
Sitä paitsi jos se nimitys "patahattu" ei kelpaa niin lähettäkää sieltä Ilmatorjuntaprikaatista ne "patahatut" sitten meille mekanisoituun prikaatiin ja korvatkaa "patakypärä" vaikka sillä siivetetyllä k**vällä ;) :D

Jessus, en ymmärtänyt keskustelevani keskenkasvuisen kanssa...

Enkä kyllä viitsisi käyttää vedettävää tykistöä raahavasta ja valtaosin pyörävaunuilla liikkuvasta joukosta nimitystä mekanisoitu prikaati. Moottoroitu prikaati kuvaisi puljua paremmin. Mutta taisi se suurin kipukynnyskin löytyneen tuosta lauseesta. Tosi ikävää että teillä ei ole mustia baretteja, mutta ehkä ne joku päivä voidaan teillekin antaa, jahka opitte aselajien yhteistoiminnan ja että hyökkäystaistelussa kellosta pitää katsoa minuuttiviisaria, ei kalenteritoimintoa. Parhaat suoritukset näini Trombissa, kun kärkipataljoonan vaihtoon meni kaksi tuntia ja metrin syvyisen puron ylitykseen meni kolme tuntia. Ei ihan salamasotaa....

Ja ei Aave-Bemari pelannut aina sääntöjen mukaan? Voi kyynel. Sodassahan se vihollinen aina toimii reilusti eikä poikkea ohjesääntöratkaisuista.

Näemmä siis osui ja upposi. Patahattujen lämmittäminen ei mene koskaan hukkaan...aina saa hyvää huvia!

Niinpä. Jos keskittyisitte joskus "patahattujen lämmittämisen" sijasta vaikka kouluttamiseen, voitaisiin nähdä vaika sellainen ihme kuin karjalaisten siltavaunukouluttaja joka osaa nostaa pakan maasta kuljetusalustalle (ihan perusjuttu ko kalustolle) tai CV-miehistö joka on ajanut siltavaunusta ylitse ihan kotivaruskunnassa, ei vasta kun patahatut laittaa sillan heille pitkäksi Niinisalossa. No, ehkäpä sen takia pääkoulutuskalustonne onkin nyt mönkijät....

Tämän tasoinen keskustelu on kyllä ihan p....kaa. Mieluummin puhuisi niin kuin ammattimies toiselle eikä vajoaisi vaippaikäisen tasolle.

Kukas se kissanhännän nostaa jollei kissa itse. Hyvä että te tuotatte täydellisiä joukkoja. On erittäin tärkeätä että toinen varuskunta ja heidän tuottamansa joukko on toista parempi: sillä saadaan varmuus siitä, että ei tarvitse itse kehittyä kun voi olla tyytyväinen kuinka hyvä on itse. Terve kilpailu ja yhteistoiminta joukkojen välillä yli joukko-osasto rajojen tulee estää. Muuton oma kilpi ei ole kiiltävin. Toisen silmäkuopasta ponnistaminen takaa myös sen, että itse näyttää parhaalta.


Noh itsehän aloitit...Niin ja ammattimies ei ottaisi varmaankaan esille asioita jotka on turvaluokiteltu kuten esimerkiksi tapahtumat Trombissa tai ottaisi esille tietämiään faktoja tai "faktoja" joukkotuotantotehtävistä...

Eikun ihan oikeasti. Oletko aloittanut perjantain kalsarikännin vähän etuajassa? Vuodatuksestasi päätellen taisin osua kipeään paikkaan.

En ole koskaan väittänyt että PSPR kouluttaisi täydelllisiä joukkoja, mutta tietyt asiat siellä osataan tehdä paremmin kuin muualla. Tietyissä asioissa on opiksi opittavaa. Olen mm aina sanonut että jalkaväkitaistelussa KARPR on parempi ja kannattaa ottaa mallia. Panssarijääkärikomppaniat yleensä osaavat asiansa hyvin, mutta kun aselajien yhteistoiminta ei oikein pelaa, ei pataljoona oikein toimi.

Tervehenkinen kilpailu on aina toivottavaa mutta sen pitää lähteä aidosta toisen kunnioittamisesta, ei nimittelimisestä ja v---tuilusta.

Äläkä viitsi alkaa turvaluokitelluista asioista. Trombissa vain noin 2000 varusmiestä oli todistamassa mainitsemiani tapahtumia, joissa ei ole mitään salaista. Ja jos jokainen mokailu julistetan salaiseksi, mitenkäs siinä sitten toimintaa kehitetään? Vapaiden kaksipuolisten taistelu- ja sotaharjoitusten idea on nimenomaan asioiden avoin käsittely ja analysointi ja niistä opiksi ottaminen ja tiedon laaja levittäminen. Yksikkö- ja pataljoonatason taistelutekniikassa ja taktiikassa ei ole mitään salaista. Isommat johtopäätökset sotilaslalueen tai prikaatin toiminnasta onkin sitten jo toinen asia.

Ja KARPR:n joukkotuototehtävät? Et ole sattunut huomaamaan että joukko-osastolehtenne ja kotisivunne kertovat asioista paljon yksityiskohtaisemmin kuin meikäläinen.
Jaa herrat jatkaa ylvästä perinnettä eli panssariaselajin sisäistä vittuilua? Koittakaas äijät kasvattaa taas vähän paksumpi nahka ja kestetään vähintäänkin se toiselta ps-mieheltä tuleva kettuilu kuin ps-mies. Mulle voi tulla sit itkemään kun tykärit laulaa marsilauluja...

-setämies-
 
Taitaa olla Parolan ja Vekaran miesten välillä hieman kitkaa... Hulvatonta! :)

Kyllähän se tuli jo omana aikana esille, Parolan vaunukomppanian mustabaretit tuli meille v**tuilemaan(pilke silmäkulmassa), ja takasinpäin. Pääasia että huumori säilyy, ei tää niin vakavaa ole! Se lienee selvää, että kilpailevan joukko-yksikön perustamisesta (tai siis mekanisoidun koulutuksen aloittamisesta) Vekaralle on ollut hyötyä myös Parolassa. Voidaan keskenään vertailla mielipiteitä jne.
 
Eli liikkeessä ja etenkin yöllä johtaja ei kykene CV:kään tähystämään kuin ampujan tähystämään suuntaan?
Kuskilla toki oma vv-tähystin....

Sitähän tarkoittaa, joskus johtajalla on käsittääkseni ollut oma VV2000 mukana, en tiedä harrastetaanko tätä enää.

Vasta kehittyneemmässä CV9035 MkIII-vaunussa tullut johtajalle oma lämpökamera, joka myös mahdollistaa käsittääkseni samanlaisen hunter-killer toiminnan kun esim. Leossa.
 
Sitähän tarkoittaa, joskus johtajalla on käsittääkseni ollut oma VV2000 mukana, en tiedä harrastetaanko tätä enää.

Vasta kehittyneemmässä CV9035 MkIII-vaunussa tullut johtajalle oma lämpökamera, joka myös mahdollistaa käsittääkseni samanlaisen hunter-killer toiminnan kun esim. Leossa.

Taitaa olla saatavilla oleva optio vanhempiinkin. Tai ainakin jossakin ketjussa just äsken oli video Boforssin CV-90 demonstraatiosta, jossa mainostettiin mm. jotakin periskooppia.
 
Sitähän tarkoittaa, joskus johtajalla on käsittääkseni ollut oma VV2000 mukana, en tiedä harrastetaanko tätä enää.

Vasta kehittyneemmässä CV9035 MkIII-vaunussa tullut johtajalle oma lämpökamera, joka myös mahdollistaa käsittääkseni samanlaisen hunter-killer toiminnan kun esim. Leossa.

Vaatii käytännössä myös oman vakaimen josta sitä hintaa alkaa kertymään... Tätähän tuossa aijemmin pähkäilin että Mites bemarissa, ilmeisesti Se tulee johtajalle enemmänkin paikoiltaan toimintaan ja kait sillä jotain näkee liikkeessä ilman vakaintakin? Vai onko siinä johtajan tähystimessä jonkunlainen pystyakselin vakain, niin bemarissa kuin fin mallin cv:kin?
 
Jaa herrat jatkaa ylvästä perinnettä eli panssariaselajin sisäistä vittuilua? Koittakaas äijät kasvattaa taas vähän paksumpi nahka ja kestetään vähintäänkin se toiselta ps-mieheltä tuleva kettuilu kuin ps-mies. Mulle voi tulla sit itkemään kun tykärit laulaa marsilauluja...

-setämies-
Mitä ihmeen panssariaselajin sisäistä? Eihän oikeita panssarimiehiä ole kuin yhdessä varuskunnassa :cool:

Ei vaan, tiedä häntä miksi CV:llä oli paha päivä. En CV-vaunun suojan simulointia kommentoidessani mitenkään pyrkinyt vihjaamaan että se olisi jotenkin tarkoituksellista tai antanut heille mitään merkittävää etua simutaisteluissa. Ja sitten tapahtui latvaräjähdys. Meikäläinen vain vastaili kun mitenkään siedä vitsailua hyvin ansaitusta mustasta baretista. Vaimoa ja meikäläisen henkisiä ominaisuuksia saa vapaasti haukkua, mutta jossain se raja menee....:D
 
Äidistä ja baretista ei saa vittuilla.
 
Lopuksi totean että jos tämä projekti saadaan onnistuneesti toteutettua, niin suosittelen vakavasti tutkimaan voidaanko samoilla lämpökameroilla korvata myös Leopard 2A4 vanhat lämpökamerat ja toteuttamaan siten myös sopivaan määrään niistä halpa kotimainen kevyt modernisointi!
Eivätkös Leo2A4 päädy romuttamoon tai varaosiksi kun ollaan ottamassa käyttöön A6-versiota?
 
Ilmoitus oli, että vaunut pidetään käyttöikänsä loppuun eli kymmenisen vuotta. Käytännössähän se voisi yhtä hyvin tarkoittaa viivästettyä romuttamista kun T-72-kritiikin jälkeen ei välttämättä uskalleta laittaa suoraan poistoon. Toisaalta A4:n arvo on huomattavasti suurempi kuin T-72:n kun uudempi versio on edelleen käytössä, joten käytöstä poistamisen jälkeenkin löytyy paljon muitakin vaihtoehtoja kuin romuttaminen. Lisäksi mikäli ulkopoliittinen tilanne säilyy kireänä niin paine pitää vaunut vähintään koulutuskäytössä on suurempi.

Kun nyt Leopardeista puhutaan niin osaako joku sanoa miksi Panssarimuseolla oleva Leo on siellä? Yleensähän sinne päätyy vain käytöstä poistettua kalustoa. Onko yksi vaunu haluttu laittaa PR-mielessä näytille vai eikö kyseistä yksilöä syystä tai toisesta ikinä olla ottamassa palvelukseen?
 
Ilmoitus oli, että vaunut pidetään käyttöikänsä loppuun eli kymmenisen vuotta. Käytännössähän se voisi yhtä hyvin tarkoittaa viivästettyä romuttamista kun T-72-kritiikin jälkeen ei välttämättä uskalleta laittaa suoraan poistoon. Toisaalta A4:n arvo on huomattavasti suurempi kuin T-72:n kun uudempi versio on edelleen käytössä, joten käytöstä poistamisen jälkeenkin löytyy paljon muitakin vaihtoehtoja kuin romuttaminen. Lisäksi mikäli ulkopoliittinen tilanne säilyy kireänä niin paine pitää vaunut vähintään koulutuskäytössä on suurempi.

Kun nyt Leopardeista puhutaan niin osaako joku sanoa miksi Panssarimuseolla oleva Leo on siellä? Yleensähän sinne päätyy vain käytöstä poistettua kalustoa. Onko yksi vaunu haluttu laittaa PR-mielessä näytille vai eikö kyseistä yksilöä syystä tai toisesta ikinä olla ottamassa palvelukseen?

Näyttää, hmmm, sopivammalta siinä itävaunujen uljaassa rivistössä. Nyt on näetsen asiat toisin. :cool:
 
Kun nyt Leopardeista puhutaan niin osaako joku sanoa miksi Panssarimuseolla oleva Leo on siellä? Yleensähän sinne päätyy vain käytöstä poistettua kalustoa. Onko yksi vaunu haluttu laittaa PR-mielessä näytille vai eikö kyseistä yksilöä syystä tai toisesta ikinä olla ottamassa palvelukseen?

Eiköhän se oteta tarvittaessa käyttöön. Tuskin se pahaksi menee lämpimässä hallissa. Maali voi jalkojen alla vähän kulua. Pahempaa tuskin sattuu, kun sisään ei saa mennä.
 
Niin, ei se varmasti pilalle mene. Omissa toiveissani olisi, että museovaunua kierrätettäisiin niin ehkä jonain päivänä sinne saataisiin ihan aito suomalainen vaunu oikeassa maalauskaaviossa ja asianmukaisilla modauksilla.
 
Ilmoitus oli, että vaunut pidetään käyttöikänsä loppuun eli kymmenisen vuotta. Käytännössähän se voisi yhtä hyvin tarkoittaa viivästettyä romuttamista kun T-72-kritiikin jälkeen ei välttämättä uskalleta laittaa suoraan poistoon. Toisaalta A4:n arvo on huomattavasti suurempi kuin T-72:n kun uudempi versio on edelleen käytössä, joten käytöstä poistamisen jälkeenkin löytyy paljon muitakin vaihtoehtoja kuin romuttaminen. Lisäksi mikäli ulkopoliittinen tilanne säilyy kireänä niin paine pitää vaunut vähintään koulutuskäytössä on suurempi.

Kun nyt Leopardeista puhutaan niin osaako joku sanoa miksi Panssarimuseolla oleva Leo on siellä? Yleensähän sinne päätyy vain käytöstä poistettua kalustoa. Onko yksi vaunu haluttu laittaa PR-mielessä näytille vai eikö kyseistä yksilöä syystä tai toisesta ikinä olla ottamassa palvelukseen?

Tästä oli hesarissa kesällä juttua. Vaunu on alkujaan hankittu varaosiksi eikä ole koskaan palvellut suomen väreissä. On sisältä kai aika ontto sillä kaikki tarpeellinen varaosiksi kelpaava on irrotettu, jos lehteä uskomme.
 
Tästä oli hesarissa kesällä juttua. Vaunu on alkujaan hankittu varaosiksi eikä ole koskaan palvellut suomen väreissä. On sisältä kai aika ontto sillä kaikki tarpeellinen varaosiksi kelpaava on irrotettu, jos lehteä uskomme.

Tämä koski motarin liittymään koristeeksi laitettua vaunua, minä puhun museossa näytteillä olevasta vaunusta.
 
Back
Top