Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eihän me tästä varmaan yhteisymmärrykseen päästä. Toivokaamme Puolustusvoimien tekevän jonkinlaisen tutkimuksen rynnäkkövaunujen käytettävyydestä Ukrainan ja Syyrian kahakoiden pohjalta.
 
Onko jollain tietoa monelle henkilölle noi modattavat PASI:t on suuniteltu? (eli monta henilöä saa olla RA-määräyksillä sisällä)

Tossa videossa näytti olevan noita istuimia 9kpl nopealla silmäyksellä.
 
Eihän me tästä varmaan yhteisymmärrykseen päästä. Toivokaamme Puolustusvoimien tekevän jonkinlaisen tutkimuksen rynnäkkövaunujen käytettävyydestä Ukrainan ja Syyrian kahakoiden pohjalta.

Ja tutkimuksessa todetaan jotain siihen malliin että rynnäkkövaunun ominaisuuksissa on merkittäviä puutteita mutta se on kuitenkin paras tarjolla olevista vaihtoehdoista.
 
Onko jollain tietoa monelle henkilölle noi modattavat PASI:t on suuniteltu? (eli monta henilöä saa olla RA-määräyksillä sisällä)

Tossa videossa näytti olevan noita istuimia 9kpl nopealla silmäyksellä.

Kuljetuskyky on siis romahtanut. Ennen tuokin veti toista kymmentä ukkoa. Ihan asiallisellehan tuo takaosasto nyt näyttää.
 
Ja tutkimuksessa todetaan jotain siihen malliin että rynnäkkövaunun ominaisuuksissa on merkittäviä puutteita mutta se on kuitenkin paras tarjolla olevista vaihtoehdoista.

Tuskin tosiaan mitään suurta muutosta tulee lyhyellä aikavälillä kaluston osalta, mutta taktiikkaa ja koulutusta olisi mahdollista muuttaa.
 
Alueellisissa on kevyttä/kevyehköä jalkaväkeä paljonkin, ja keskeinen ajoneuvo hajautetussa toiminnassa on juurikin mönkijät. Korjaan, maastoskootterit.
Hyvä korjaus ;) Ollaan tarkkoina niiden termien kanssa...
 
Eihän me tästä varmaan yhteisymmärrykseen päästä. Toivokaamme Puolustusvoimien tekevän jonkinlaisen tutkimuksen rynnäkkövaunujen käytettävyydestä Ukrainan ja Syyrian kahakoiden pohjalta.
Eivät ole monessakaan suhteessa verrannollisia suomeen eli tutkimus niiden pohjalta tuskin antaa kovin kummoista kuvaa...
 
Maastoskootterin ensisijainen tehtävä ei ole kyllä terveitten henkilöiden kuljettaminen.
Siitä en tiedä mutta tavaraa täytyy ainakin saa liikkumaan huomattavasti enemmän mitä nykyään.
 
Eihän me tästä varmaan yhteisymmärrykseen päästä. Toivokaamme Puolustusvoimien tekevän jonkinlaisen tutkimuksen rynnäkkövaunujen käytettävyydestä Ukrainan ja Syyrian kahakoiden pohjalta.
Varmasti tehdään...uskon se todentavan edelleen rynnäkköpanssarivaunujen paremmuuden kuljetuspanssarivaunuihin verrattuna ja rynnäkköpanssariajoneuvojen paremmuuden kuljetuspanssariajoneuvojen suhteen. Toivottavasti rynäkköpanssarivaunujen lisähankinnat ja AMV:n muutokset tykillisiksi alkavat heti kun päästään AL-joukkojen varustamisesta ja OP-joukkojen varustaminen alkaa. Toivottavasti lopuistakin XA-180/185/203:sta päästään OP-joukossa eroon, tällöin näitä voidaan siirtää myös AL-joukoille jolle ne paremmin sopivat.
 
Onko jollain tietoa monelle henkilölle noi modattavat PASI:t on suuniteltu? (eli monta henilöä saa olla RA-määräyksillä sisällä)

Tossa videossa näytti olevan noita istuimia 9kpl nopealla silmäyksellä.
Kuljetuskyky on siis romahtanut. Ennen tuokin veti toista kymmentä ukkoa. Ihan asiallisellehan tuo takaosasto nyt näyttää.
Sama 13 kpl kun ennekin. 9:lle oli ennenki "viralliset istuimet" ja loput istuu lattialla. Ei se mihinkään ole romahtanut. Sitäpaitsi kaikissa organisaattioissa on nykyään joka ryhmällä oma XA, jolloin siinä kulkee ryhmä 9 hlöä + 1/3 osa joukkueen johdosta (2-3 hlöä). Joskus ennen muinoin joukkueella (PR90 organisaatio) joukkueella oli vai 2 XA:ta.
 
Sama 13 kpl kun ennekin. 9:lle oli ennenki "viralliset istuimet" ja loput istuu lattialla. Ei se mihinkään ole romahtanut. Sitäpaitsi kaikissa organisaattioissa on nykyään joka ryhmällä oma XA, jolloin siinä kulkee ryhmä 9 hlöä + 1/3 osa joukkueen johdosta (2-3 hlöä). Joskus ennen muinoin joukkueella (PR90 organisaatio) joukkueella oli vai 2 XA:ta.
13 kpl + ajaja ja vaununjohtaja?
 
Maastoskootterin ensisijainen tehtävä ei ole kyllä terveitten henkilöiden kuljettaminen.

Riippuu organisaatiosta, mutta kyllä se MAAVTST15 joukoissa myös henkilöstön kuljetusväline kun pyritään entistä aktiivisempaan sodankäyntiin ja materiaalin hajautuksiin valmiiksi toiminta alueille. Potilasevakuointi on vain yksi käyttötapa...

Siitä en tiedä mutta tavaraa täytyy ainakin saa liikkumaan huomattavasti enemmän mitä nykyään.

Juuri näin vaikka miehet kävelisivät niin ne kävelevät nopeammin ja pidempiä matkoja kun kaikkea tarvitse kantaa selässä tai koukkuihin saadaan mukaan raskaampaa kalustoa kun sitä ei tarvitse kantaa itse.
 
Viimeksi muokattu:
Sama 13 kpl kun ennekin. 9:lle oli ennenki "viralliset istuimet" ja loput istuu lattialla. Ei se mihinkään ole romahtanut. Sitäpaitsi kaikissa organisaattioissa on nykyään joka ryhmällä oma XA, jolloin siinä kulkee ryhmä 9 hlöä + 1/3 osa joukkueen johdosta (2-3 hlöä). Joskus ennen muinoin joukkueella (PR90 organisaatio) joukkueella oli vai 2 XA:ta.

Älä nyt. Täytyyhän sen uuden olla jotenkin huonompi kuin vanha. Mitäs siitä tulee jos foorumillakin aletaan kehua Pv:n kalustoa? Maksimi miesmäärä on toki teoreettinen. Sotilailla on taipumus kuljettaa mukana varustusta vähän enemmän kuin mitä taskuihin mahtuu ja siinä se ylijäämätila tulee äkkiä käytettyä. Itsellä ei ole Pasista kuin yksi kokemus ja silloin kyydissä oli jokseenkin 20 ukkoa. Samassa harjoituksessa oli mukana BTR60 ja se oli tiloiltaan lähinnä karmaiseva kokemus.
 
Älä nyt. Täytyyhän sen uuden olla jotenkin huonompi kuin vanha. Mitäs siitä tulee jos foorumillakin aletaan kehua Pv:n kalustoa? Maksimi miesmäärä on toki teoreettinen. Sotilailla on taipumus kuljettaa mukana varustusta vähän enemmän kuin mitä taskuihin mahtuu ja siinä se ylijäämätila tulee äkkiä käytettyä. Itsellä ei ole Pasista kuin yksi kokemus ja silloin kyydissä oli jokseenkin 20 ukkoa. Samassa harjoituksessa oli mukana BTR60 ja se oli tiloiltaan lähinnä karmaiseva kokemus.
Paljon vaikuttaa ahdetaanko sinne pasiin äijät taisteluvarustuksessa vai koko varustuksessa. Jos sinne otetaan reput, teltat yms. Ja vielä ammuksia sun muuta niin taitaa tuo 9 äijää olla aika maksimi... Jos varustus on kevyt ja pelkkä taisteluvarustus + ammus täydennystä niin sitten luonnollisesti menee enemmän. 18 + 2 on tänäpäivänä utopiaa ja lähinnä jo riski lähteä tunkemaan vaunuun noin paljon porukkaa.
 
Älä nyt. Täytyyhän sen uuden olla jotenkin huonompi kuin vanha. Mitäs siitä tulee jos foorumillakin aletaan kehua Pv:n kalustoa? Maksimi miesmäärä on toki teoreettinen. Sotilailla on taipumus kuljettaa mukana varustusta vähän enemmän kuin mitä taskuihin mahtuu ja siinä se ylijäämätila tulee äkkiä käytettyä. Itsellä ei ole Pasista kuin yksi kokemus ja silloin kyydissä oli jokseenkin 20 ukkoa. Samassa harjoituksessa oli mukana BTR60 ja se oli tiloiltaan lähinnä karmaiseva kokemus.
No olisin kyllä kavannut lisää suojaa vaunuihin, joten on se protoihin verrattuna huononnus...
No XA-180/185:ssa miinat, aseet ja a-tarvikkeet ja ukot sisälle loput (reput, telttakamat, jne.) kiinni katolle...hyvät kiinnikkeet katolla ja liinat kuluu vaunun varusteisiin. No problemo. 15 ukkoa menee kyllä varusteineen...ei toisin mukavasti ;)
BTR-60:ssä samaa yritettiin lisäämällä se surullisen kuuluisa Taipalsaaren onnettomuuden osin aiheuttanut taakkateline.
 
Riippuu organisaatiosta, mutta kyllä se MAAVTST15 joukoissa myös henkilöstön kuljetusväline kun pyritään entistä aktiivisempaan sodankäyntiin ja materiaalin hajautuksiin valmiiksi toiminta alueille. Potilasevakuointi on vain yksi käyttötapa....

Miten muuten RA- määräykset mahdollistaa henkilöstön kuljetuksen "mönkkärillä"? Eli millaisia rajotteita on esim. henkilö määrän, varustuksen ja nopeuden suhteen?
 
Miten muuten RA- määräykset mahdollistaa henkilöstön kuljetuksen "mönkkärillä"? Eli millaisia rajotteita on esim. henkilö määrän, varustuksen ja nopeuden suhteen?
Menee kyllä ihan mutulla mutta kaipa rajoitukset on samat mitä siviilissä?
 
Back
Top