Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Miten muuten RA- määräykset mahdollistaa henkilöstön kuljetuksen "mönkkärillä"? Eli millaisia rajotteita on esim. henkilö määrän, varustuksen ja nopeuden suhteen?
En nyt ulkoa muista mitkä oli määrät viimeisimmän päivityksen jälkeen, tarvii tarkastaa kun töihin pääsee...
 
Monta ihmistä saa olla traktorin peräkärryn kyydissä yleisellä tai yksityisellä tiellä? Entä suljetulla alueella?
Ei yhtään. En ole kyllä kuullut että olisi armeijassakaan enään vuosiin ollut sallittua samoin kuin kiellettiin läskin kuskaaminen kuorma-auton lavalla ilman että on kiinteä penkit.
 
Monta ihmistä saa olla traktorin peräkärryn kyydissä yleisellä tai yksityisellä tiellä? Entä suljetulla alueella?

Ei yhtään. En ole kyllä kuullut että olisi armeijassakaan enään vuosiin ollut sallittua samoin kuin kiellettiin läskin kuskaaminen kuorma-auton lavalla ilman että on kiinteä penkit.
Näin on. Maastoskootereita, ajoneuvoja joissa on asejärjestelmiä (esim. 23ITK61 lavalla) ja panssariajoneuvoja varten on poikkeukset kuljetusmääräyksissä.
 
Ei yhtään. En ole kyllä kuullut että olisi armeijassakaan enään vuosiin ollut sallittua samoin kuin kiellettiin läskin kuskaaminen kuorma-auton lavalla ilman että on kiinteä penkit.
Eli MUTUsi mukaan PVn "mönkkärillä" saa liikkua 1-2 henkilöä riippuen monelle ne on rekisteröity.

Toivottavasti olet väärässä.
 
Eli MUTUsi mukaan PVn "mönkkärillä" saa liikkua 1-2 henkilöä riippuen monelle ne on rekisteröity.

Toivottavasti olet väärässä.
Kuten yllä totesin; on maastoskootereista kirjoitettu erillinen poikkeus määräyksiin, mutta en viitsi siitä mutuilla sen enempää ennen kun tarkastan määräykset.
 
Kuten yllä totesin; on maastoskootereista kirjoitettu erillinen poikkeus määräyksiin, mutta en viitsi siitä mutuilla sen enempää ennen kun tarkastan määräykset.
Kirjottelin omaa viestiäni samaan aikaan, kun olitte kirjoittanut tuon viestin. Ja nykyään, kun toi viestin muokkaaminen jälkikäteen on syntiä.
 
Ja nykyään, kun toi viestin muokkaaminen jälkikäteen on syntiä.
Ymmärrän.
Joo se on totta, @RPG83 suuttuu hirmuisesti ja mainitsee sinutkin pian mustalla listalla oikeen nickilläsi...
 
Toisaalta tuollaiset rajoitukset koskevat vain rauhan aikaa... Sodassa tai poikkeusoloissa tuollaisilla ei ole väliä ja rauhan aikana taas toisaalta ei rajoitukset häiritse.
 
Toisaalta tuollaiset rajoitukset koskevat vain rauhan aikaa... Sodassa tai poikkeusoloissa tuollaisilla ei ole väliä ja rauhan aikana taas toisaalta ei rajoitukset häiritse.
Kuinka ne rajoituset ei "häiritse" rauhan aikana?

Kyllä aineskin mun mielestä toi 2010 tullut uusi määräys koskien henkilöstön kuljettamista kuorma-auton lavalla on tuonnut ongelmia ja haasteita. Eli mielestäni pitäisi harjoitella niin kuin pelataan. Tietenkin harjoittelussa pitää minimoida henkilö/kalusto tappiot, että sitten pelissäkin 1. kenttä on käytettävissä.
 
Kuinka ne rajoituset ei "häiritse" rauhan aikana?

Kyllä aineskin mun mielestä toi 2010 tullut uusi määräys koskien henkilöstön kuljettamista kuorma-auton lavalla on tuonnut ongelmia ja haasteita. Eli mielestäni pitäisi harjoitella niin kuin pelataan. Tietenkin harjoittelussa pitää minimoida henkilö/kalusto tappiot, että sitten pelissäkin 1. kenttä on käytettävissä.
Tarkoitan ettärauhan aikana on vaihtoehtoja, ei ole välttämättä sellaista kiirettä. Ei ole tarpeen harjoitella kuinka vaunuun ahdetaan 20 miestä varusteineen tai miten kuorkki kuski antaa lava sikaa varusveijareille. Rauhan aikana on pääasia että porukka pääsee harjoitus alueelle ehjänä. Sodassa prioriteetit muuttuvat, toki silloinkin tarkoitus on että porukka on ehjänä ja virkeänä kohteessa mutta silloin ei vältämättä ole muuta kuljetus kalustoa saatavilla tai sitä on sen verran vähän että joudutaan joustamaan.
 
Kirjottelin omaa viestiäni samaan aikaan, kun olitte kirjoittanut tuon viestin. Ja nykyään, kun toi viestin muokkaaminen jälkikäteen on syntiä.
Oma mutuni on että maastoskootterin peräkärryn kyydissä saa kuljettaa 3 henkilöä suljetulla alueella ja nopeus saa olla maksimissaan 20 km/h.
 
XA-185: 2+13 (ei hydr. pumpun koteloa ja "ITKK-ampujan ritilän" fiksumpi kiinnitys = 2 istumapaikkaa lisää)
XA-180: 2+11

Ja eikö kummassakin saanut kuljettaa kuljetustilan lattialla 5 ukkoa selkä menosuuntaan? Muistelut tosin parin vuoden takaa...
Juu tosiaan tuossa XA-185:ssa oli vielä tuo 2 "extraa". Nuo ainakin nyt modattavathan ovat kaikki 180-sarjaa joten 2+11 pätee siltä osin myös modattuihin. Ja tuo 5 "tilapäistä" pätee myös ainakin modaamattomiin, mutta kun on ITKK:t ja telamiinat mukana niin ei sinne sitä 5 mahdu... En ole ihan varma miten käy modauksen jälkeen rauhan aikana tuolle "+5:lle"...pitänee tarkastaa modatun tyyppäri ensitilassa... :)
 
Kuorma-auton avonaisella kuormalavalla henkilökuljetus on sallittu vain sotilasajoneuvoista annetun asetuksen mukaisilla istuimilla, mutta traktorin perävaunussa voidaan kuljettaa henkilöstöä kunhan perävaunu on ajoneuvotarkastajan henkilöiden kuljetukseen hyväksymä ja kuljetettavia henkilöitä on korkeintaan 20. Kuitenkin on jokaiselle henkilölle varattava vähintään 0,5m x 1,0m vapaata lavatilaa ja lavan laidan korkeus on vähintään puolimetriä...

PV:n maastoskootterissa saa kuljettaa kuljettajan lisäksi toista henkilöä ja henkilöiden kuljetus maastoskootterin perävaunussa on sallittua kunhan kuljetetaan korkeintaan kolmea ja suurin sallittu nopeus on 20 km/h. Lisäksi on erikseen käsketty, että "on noudatettava olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi"...
 
Varmasti tehdään...uskon se todentavan edelleen rynnäkköpanssarivaunujen paremmuuden kuljetuspanssarivaunuihin verrattuna ja rynnäkköpanssariajoneuvojen paremmuuden kuljetuspanssariajoneuvojen suhteen. Toivottavasti rynäkköpanssarivaunujen lisähankinnat ja AMV:n muutokset tykillisiksi alkavat heti kun päästään AL-joukkojen varustamisesta ja OP-joukkojen varustaminen alkaa. Toivottavasti lopuistakin XA-180/185/203:sta päästään OP-joukossa eroon, tällöin näitä voidaan siirtää myös AL-joukoille jolle ne paremmin sopivat.

Tämä merkitsisi PORJPR loppua nykymuodossa, mikä voisi olla järkevääkin. MEKJP jäisi OP-joukoille, ja pasit siirtyisivät AL-joukkojen TSTOS:ille. Jos kaikki pasit tulisi hävittää OP-joukoista, tulisi ongelmia tulisi jonninverran, esim. KARJPR taistelupioneerit?
 
Tämä merkitsisi PORJPR loppua nykymuodossa, mikä voisi olla järkevääkin. MEKJP jäisi OP-joukoille, ja pasit siirtyisivät AL-joukkojen TSTOS:ille. Jos kaikki pasit tulisi hävittää OP-joukoista, tulisi ongelmia tulisi jonninverran, esim. KARJPR taistelupioneerit?
Tai sitten PORPR saa kaikille tykilliset AMV:t. Ei kukaan ole poistamassa tukevilta joukoilta kuljetuspanssarivaunuja ja -ajoneuvoja, vaan hyökkääviltä Jääkärikomppanoilta. Sitä paitsi taistelupioneeritkin voidaan haluttaessa varustaa tykillisillä rynnäkköpassarivaunuilla tai -ajoneuvoilla; mm. US. Army HBCT:ssa näin on (Bradley Engineer Squad Vehicle).
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten PORPR saa kaikille tykilliset AMV:t. Ei kukaan ole poistamassa tukevilta joukoilta kuljetuspanssarivaunuja ja -ajoneuvoja, vaan hyökkääviltä Jääkärikomppanoilta. Sitä paitsi taistelupioneeritkin voidaan haluttaessa varustaa tykillisillä rynnäkköpassarivaunuilla tai -ajoneuvoilla; mm. US. Army HBCT:ssa näin on (Bradley Engineer Squad Vehicle).

Aivan, aivan. Tuo olisi kyllä siistiä.

Ihan kuin olisin jostain lukenut, että Ruotsissakin joku pataljoonan pioneerijoukkue olisi joskus liikkunut CV:llä?

Mikäs se muuten olikaan se Ruotsalainen huollon CV? Se on periaatteessa ihan normi CV, paitsi tornin takana on joku iso boksi, ja perätila täynnä panssarihuollon roinaa. Olen yrittänyt etsiä sitä, mutta tuloksetta.
 
Ihan kuin olisin jostain lukenut, että Ruotsissakin joku pataljoonan pioneerijoukkue olisi joskus liikkunut CV:llä?.
Itselläni ei ole moista muistikuvaa, mutta pitää kattoo kotona lähteistä...ei ole nyt juuri käsillä.
Mikäs se muuten olikaan se Ruotsalainen huollon CV? Se on periaatteessa ihan normi CV, paitsi tornin takana on joku iso boksi, ja perätila täynnä panssarihuollon roinaa. Olen yrittänyt etsiä sitä, mutta tuloksetta.
Bärgningsbandvagn (Bgbv) 90 aka CV90ARV kevyt hinauspsv.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/CV90
 
Näin Porilaisia vastaan otelleena, tosin erittäin rajallisella kokemuksella, näkisin tuon raskaammin aseistetun taisteluajoneuvon puutteen jääkärikomppanioissa aivan keskeiseksi kehityskohteeksi kokemani perusteella. Mikäli vastapuolella olisi ollut CV:t jalkaväen tukena, kuvitteellisten ruumisarkkujen kotisatama ollut aivan toisessa ilmansuunnassa harjoitusalueeseen nähden.
 
Back
Top