Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olettaisin kolmos bemarin erikoisen sisäjärjestyksen pohjaavan pyrkimykseen panssaroida keula vanhempia bemareita paremmin ja silti säilyttää vaunun uintikyky. Moottori sekä voimansiirto on pitänyt laittaa taakse painopisteen takia ja moottorin päällä oleva tyhjä tila on tarvittu riittävän nosteen luomiseksi
No ei, jos se osasto on varustettu vastamaan johonkin suorituskykyanalyysissa havaittuun tiettyyn uhkaan johon pyöräajoneuvo sopii tela-ajoneuvoa paremmin.
Esimerkki. Jos rynnäkköajoneuvot ja rynnäkköpanssarivaunut on varustettu konetykeillä eli tulivoima on sama:
- Pyörillä varustetun joukon etu on operatiivinen liikkumiskyky ja nopeus.
- Teloilla varustetun joukon etu on taktinen liikkumiskyky.
- Jos lisäät telajoukkoon pyöräajoneuvoja ne eivät liene kärjessä (lienevät tukevilla osilla) = eivät hidasta kärjen liikettä
- Jos lisäät pyöräajoneuvoja joukkoon taistelupanssarivaunuja ne ovat kärjessä (jotta saat niitä mitään hyötyä) = hidatavat koko osaston liikettä
Jos me johonkin tarvittaisiin Rynnäkköpanssariajoneuvoilla varustettu joukko niin säilyttäisin sen vain Rynnäkköpanssariajoneuvolla varustettuna nopeuden takia.
Eli pystyisi samaan nopeuteen mihin nykyisetkin kuljetuspanssariajoneuvoilla varustetut joukot mutta rutkasti reilummalla tulivoimalla. Tornilla varustettuna AMV:t voivat hyödyntää AMV:n sika kalliin alustan antama extra suojaa ja taktista liikkumiskykyä (Pasiin verrattuna). ITKK:lla varustettuna alustan suorituskyky menee hukkaan.
Poimin tämän tänne sieltä kranaatinheitinkeskustelusta.
Miten paljon kalliimpi AMV on kuin Pasi?
Miten paljon kalliimpi AMV ITKK:lla on kuin pelkkä alusta?
Olisiko ollut siis järkevää hankkia ihan vain perus-Paseja, tai edes jättää ITKK:t pois AMV:stä?
Onko niistä ITKK:sta mitään hyötyä tulitukitoiminnassa? Tuskin niistä ilma-ammuntaan hirveästi hyötyä on.
Pasin hankinta on vaikeaa kun sitä ei ole enää tuotannossa. Valmistajan malli on AMV.
Minulla ei le julkista lähdettä tässä mutta muistelisin ulkomuistista että XA-200 oli oin 1/3 AMV:n hinnasta. AMV noin 1,5 milj € ja Xa-200 nin 500k-600k€Poimin tämän tänne sieltä kranaatinheitinkeskustelusta.
Miten paljon kalliimpi AMV on kuin Pasi?
OWS torni en maksa kuin ehkä 6 numeroisen summan eli noin 10% hinnasta...ei merkittävä hinta ero.Miten paljon kalliimpi AMV ITKK:lla on kuin pelkkä alusta?
No ei missään nimessä. Toki ne ITKK:t on tyhjää parempia. Tosin XA-203:t olisivat täyttänyt AMV:n nykyisen roolin ihan hyvin.Olisiko ollut siis järkevää hankkia ihan vain perus-Paseja, tai edes jättää ITKK:t pois AMV:stä? Onko niistä ITKK:sta mitään hyötyä tulitukitoiminnassa? Tuskin niistä ilma-ammuntaan hirveästi hyötyä on.
Silloin kai oli vielä molempia? En muista.
Entä nyt? Jos uusia hankitaan, niin missä suhteissa niitä kannattaisi varustaa a) ei millään b) it-kk:lla c) tykkitornilla. Onko ITKK kompromissi, josta ei ole juurikaan hyötyä, mutta maksaa kuitenkin turhan paljon enemmän kuin perusrunko?
Kallis se on se AMV. Tykkitornin kanssahan se on jo käytetyn Leon hintainen...
Ei eroa XA-185:sta isosti. Tilajärjestelyt huonommat kun Pasissa mutta kaikki aseistettu vakiosti vähintään kk:lla toisin kun Pasi.Mitä mieltä arvon raati on mieltä Saksalaisten Fuchsista? Ei sillä että niitä Suomeen pitäisi hankkia, mutta noin yleisesti.
No ei me sitä kuitenkaan Afganistaniin lähetetty vaan vanhat XA-203:t...Ihanan kallis, mutta on se ilmeisesti myös ollut käytössä hyvä ellei paras. Ihan kansainvälisesti.
Ei me, mutta Polakit. Rosomakit lienevät pärjänneet sielläkin hyvin... Talibanit voisivat paremmin kertoa kokemuksista.No ei me sitä kuitenkaan Afganistaniin lähetetty vaan vanhat XA-203:t...
Rosomak perustuu AMV:n ei ole AMV...vedä itse johtopäätöksiä...Ei me, mutta Polakit. Rosomakit lienevät pärjänneet sielläkin hyvin... Talibanit voisivat paremmin kertoa kokemuksista.
Rosomak perustuu AMV:n ei ole AMV...vedä itse johtopäätöksiä...
Usko mitä haluat.Pätevä peli se kuitenkin on.