Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Allekirjoittanut on lukenut foorumilta aikanaan väitteen, että AMV-koulutettua huoltohenkilöstöä ei ollut riittävästi ulkomaankomennuksille. Tosin sitä luulisi kertyneen jo tähän mennessä, mutta ehkä loppuvalle missiolle ei haluta kärrätä kaikkea kalustoa.
Vai niin. Huoltohenkilöstöstäpä hyvinkin... ;) Varsinkin Libanonissa tuo on ongelma kun huolto on ulkoistettu Patrialle...
Ei tietenkään loppuvalle missiolle...ihan ei ollut loppu näkyvissä 2009 kun XA:t sinne kärrättiin...ja 2012/13 sinne "loppuvaan mission" lähettiin kutenkin sekä uusia RG:tä ja XA-203:a... :D

Mikä saatana tekee sitten Fuchsista niin kalliin?
Hyvä kysymys en tiedä.

Ja @CV9030FIN, tsekkasin Siprin portaalista Pasien hintoja. Hinnat asettuivat jollakin tavalla antamaasi haarukkaan, mutta Norjaan on mennyt 1990-luvun lopussa 32 200-sarjalaista 10,1 miljoonan dollarin hintaan - Alankomaihin taas 90 kpl 188-sarjalaisia 82 miljoonan dollarin hintaan. Laske huviksesi kappalehinnat ja ihmettele. Pitääkö tästä vetää johtopäätös, että Sipri kusee? Vai että pohjoismaisen yhteistyön nimissä myydään omakustannehintaan ja muuten sitten myydään markkinahintaan?
Yksikköhintojen lasku tuollaisista kaupoista, joissa ei varmasti tiedetä mitä on mennyt ja kuinka paljon esim. varaosia. Lisäksi varmasti vaikuttaa se XA-203 jota myyttiin oli valmis paketti kun XA-188 kehitettiin XA-185:sta erikseen Hollannin merijalkaväelle. En ole kyllä kuulut mistään erikoisalennuksista pohjoismaille - varsinkaan vielä 1990-luviula. Mutta en tuohonkaan osaa tarkempaa vastausta osaa antaa...
 
Viimeksi muokattu:
Mikä olisi nykyaikaisten kaukopartiomiesten märkä päiväuni ajoneuvon suhteen...uiva maasturi jonka huippunopeus suolla ja maastossa ( kangasmetsä ) on 80 km/t ja kestää suoraa 12.5 mm kk tulta ja range 500 km ?
Vai jotain vielä MAD MAXimpää ?

Riittääkö aseeksi Dillon AERO 4000 rpm ja 25 000 patia ?

Mikäli se vedessä liikkuu 60 km/t ja maantiellä 120 km/t olisiko se eduksi ?

Saisiko lisäpisteitä jos se sukeltaa kilometrin 25 km/t nopeudella ?
Eikös näillä ole kuule ihan oma topiikkinsa...? @TomTom ?
 
Lockheed Martinin Havoc (AMV) on läpäissyt merijalkaväen testit puhtain paperein, mutta Patriako ei sitten osaa valmistaa ajoneuvoja? Täällä sanotaan paskaksi ulkomailla (Puolassa) taas tilataan lisää.
 
Mikä olisi nykyaikaisten kaukopartiomiesten märkä päiväuni ajoneuvon suhteen...uiva maasturi jonka huippunopeus suolla ja maastossa ( kangasmetsä ) on 80 km/t ja kestää suoraa 12.5 mm kk tulta ja range 500 km ?
Vai jotain vielä MAD MAXimpää ?

Riittääkö aseeksi Dillon AERO 4000 rpm ja 25 000 patia ?

Mikäli se vedessä liikkuu 60 km/t ja maantiellä 120 km/t olisiko se eduksi ?

Saisiko lisäpisteitä jos se sukeltaa kilometrin 25 km/t nopeudella ?

Olethan kuitenkin ystävällinen ja jätät suunnitelmasi em. ajoneuvosta esittelemättä.

Kiitos :D
 
Olethan kuitenkin ystävällinen ja jätät suunnitelmasi em. ajoneuvosta esittelemättä.

Kiitos :D

Okei se tosin olisi mahdollista.

En löytänyt videota kun kaverit ajaa metsässä ( katson olan yli kerran sellaista ) mutta tässä esimakua;


Tässä jo hieman sinnepäin menoa;

 
Viimeksi muokattu:
Lockheed Martinin Havoc (AMV) on läpäissyt merijalkaväen testit puhtain paperein, mutta Patriako ei sitten osaa valmistaa ajoneuvoja? Täällä sanotaan paskaksi ulkomailla (Puolassa) taas tilataan lisää.
AMV ei varmasti ole huono, kallis se on ja suomessa säästöjen vuoksi todella kallis saatuun hyötyyn nähden. Ymmärrän että pv:n on/oli ostettava tuota markkinointi mielessä mutta ei noilla määrillä ja varsinkaan varustuksella ihmeitä tee... BTR olisi tarjonnut saman ja kolmanneksella hinnasta. Näin pienellä armeijalla joka toimii vähenevillä rahoilla ei ole varaa virhe ostoksiin vaan jokaisella eurolla on saatava puolustuksen tehoa nostettua.
 
AMV ei varmasti ole huono, kallis se on ja suomessa säästöjen vuoksi todella kallis saatuun hyötyyn nähden. Ymmärrän että pv:n on/oli ostettava tuota markkinointi mielessä mutta ei noilla määrillä ja varsinkaan varustuksella ihmeitä tee... BTR olisi tarjonnut saman ja kolmanneksella hinnasta. Näin pienellä armeijalla joka toimii vähenevillä rahoilla ei ole varaa virhe ostoksiin vaan jokaisella eurolla on saatava puolustuksen tehoa nostettua.


Siis onko tämä suomalainen laite ? Vaikka siinä lukee Locheed Martin ?

 
Siis onko tämä suomalainen laite ? Vaikka siinä lukee Locheed Martin ?

Suomessa suunniteltu. Jenkkeihin jos meinaa mennä kauppaa tekemään tapahtunee se aina enemmän tai vähemmän lisenssi pohjalta maan ison puolustusmateriaalin valmistajan avustuksella.
 
Meneekö ne jenkeissä kaupaksi ? Onko prosessi vasta alkamassa ?

Prosessi on ollut vireillä ties kuinka kauan, mutta ilmeisesti rahoitus on jäähyllä Irakin ja Afghanistanin operaatioiden takia. Testejä on tehty ja ne on mennyt ilmeisesti hyvin, mutta mitään hankintoja ei ole vielä tapahtunut. Sama kohtalo on ollut AMOS kaupalla, joka on ollut odottamassa päätöksiä vieläkin kauemmin, joskin pitää mainita, että siinä on partnerina toinen firma.

Amos:ista pitää muutan sanoa, että se voi muuten mennä puihin jo sen vuoksi, että nykyään on tarjolla myös NEMO. Mutta muitakin kilpailevia systeemejä on olemassa.
 
Mikä olisi nykyaikaisten kaukopartiomiesten märkä päiväuni ajoneuvon suhteen...uiva maasturi jonka huippunopeus suolla ja maastossa ( kangasmetsä ) on 80 km/t ja kestää suoraa 12.5 mm kk tulta ja range 500 km ?
Vai jotain vielä MAD MAXimpää ?

Riittääkö aseeksi Dillon AERO 4000 rpm ja 25 000 patia ?

Mikäli se vedessä liikkuu 60 km/t ja maantiellä 120 km/t olisiko se eduksi ?

Saisiko lisäpisteitä jos se sukeltaa kilometrin 25 km/t nopeudella ?

Preston Tuckerin Tucker Combat Car lienee tuossa suhteessa ylittämätön, vaikka onkin 1930-luvun lopulta. Ei perusversionaan varmaankaan ole uiva, mutta mutta panssarointi ja jopa miinasuojattu pohja löytyy. Ei päässyt palveluskäyttöön, mutta Wikin mukaan auton joystick-ohjattu kk-torni, Tucker Turret, lainattiin jopa B-29:ään.

http://blog.hemmings.com/index.php/2013/08/02/another-tucker-of-the-future-the-tucker-tiger-tank/

http://en.wikipedia.org/wiki/Presto...Car_and_the_Tucker_Gun_Turret_.281939-1941.29

 
Siis onko tämä suomalainen laite ? Vaikka siinä lukee Locheed Martin ?


Käsittääkseni Lockheed Martinin mukana olo on osittain lainsäädännöllinen seikka, että mukana pitää tuollaisessa isossa kaupassa olla kotimainen toimittaja. Onhan tuo HAVOC miltei suoraan "off the shelf"-tuote itse ajoneuvon osalta ja toteutuessaan tuo Patrialla vinon pinon dollareita.
 
Siis onko tämä suomalainen laite ? Vaikka siinä lukee Locheed Martin ?

Tulipahan mieleen mainita, että Patria saattaa olla jopa pienin AMV:n valmistaja, en ole tarkistanut. Puolalaiset ovat valmistaneet suurimman osan noista ajoneuvoista ja mielestäni meidän omat AMV hankinnat ovat pienin hankintaerä ja Patria ole kai kovin montaa ajoneuvoa sen lisäksi valmistanut. Eli olikos AMV:llä neljä vai viisi valmistavaa tehdasta ympäri maailmaa? Ja LM jos saisi sen USMC:n tilauksen, niin se olisi heti suurin tilaus AMV:itä, enkä uskoisi sen jäävän viimeiseksi.
 
Tulihan tänne ketjuun ainakin keskustelua. ;)

Palaan vielä tuohon meikäläisten KV-touhuun. Päätös osallistumisesta operaatioihin on aina poliittinen ja se tehdään Arkadianmäellä. Sinne kuuluu myös vastuu seurauksista. Reissulle lähtevä sotilas tekee henkilökohtaisen päätöksen osallistumisesta, eihän sinne pakko ole kenenkään lähteä. Reissulle lähtijä ei voi päättää, mitä kalustoa hänelle annetaan tehtävän suorittamista varten.

Hitunen Patrian yhteistyöstä Lockheed-Martinin kanssa Havoc-projektissa:
Kauppapoliittisista syistä ehdoton edellytys mukaan kilpaan pääsemisessä oli Muricanianialainen yhteistyökumppani ja L&M oli varteenotettava sellainen. Havoc rakennettiin vastaamaan USMC MPC:lle asetettuja speksejä ja se pärjäsi erittäin hyvin jenkkien testeissä; toimivaksi, luotettavaksi ja käyttövalmiiksi haukkuivat.

Hankintaprosessi pistettiin jenkkilässä jäihin muistaakseni sen vuoksi, että etusijalle nostettiin pitempiä uimamatkoja varten käytettävän maihinnousuajoneuvon kehittäminen (aluksi EFV, myöhemmin ACV). "Se oli virhe...", huomasivat Muricanit, sillä välittömämpi tarve kohdistuu kuitenkin pyöräajoneuvojen uudistamiseen. ACV vaatii toimiakseen teknologisia edistysaskeleita, kehittämistä ja budjetti - hups, rahaa ei olekaan nykyisellään riittävästi. Nyt ilmeisesti koetetaan elvyttää kiireelliseksi koettu MPC-hanke mikäli vain hyntsy riittää. AMV Havoc on ilmeisen "hyllyvalmis" jos kutsu käy.

(Foliojuttuna voisi pohtia sitä, vaikuttaako tuo jenkkiyhteistyö meillä päin katkerin äänenpainoin kuvattuihin aseistusta koskeviin modulirajoituksiin, joihin CV9030FIN viittasi? Tosin rahasta tai oikeammin sen puutteesta meillä on aina ikävä kyllä kyse. Jos mahtava USMC painii vakavien rahoitusongelmien kanssa niin onko ihme, että tällä foorumilla tyhmän pitkäkorvan kysymykset kotimaan asioista repivät kipeitä arpia auki?)

AMV on menestynyt hyvin maailmalla. Toivotaan, että kauppoja saadaan tehtyä lisää, kaikki on kotiin päin.

NEMOsta on tehty kaupat Sloveniaan, A Emiraatteihin ja Saudi-Arabiaan. Pohjois-Amerikan manner on jo otollista maaperää. Hirteishuumorilla voisi lisätä vielä että itänaapurikin ilmaisi suuren kiinnostuksensa hankkia NEMOja. Ihan paska vehje siis. :cool:
 
Hirteishuumorilla voisi lisätä vielä että itänaapurikin ilmaisi suuren kiinnostuksensa hankkia NEMOja. Ihan paska vehje siis. :cool:

Eikös se puhunut AMV:stä yleensä? Ei silti, sikäli kun muistan, niin henkilö joka moista ehdotti ei enää palvele ryssäarmeijassa.
 
Eikös se puhunut AMV:stä yleensä? Ei silti, sikäli kun muistan, niin henkilö joka moista ehdotti ei enää palvele ryssäarmeijassa.

Saattoi hyvin olla, että AMV oli se varsinainen kiinnostuksen kohde, tosin veli venäläinen tiesi varsin hyvin, että meren toisella puolella testattiin täyttä vauhtia sekä AMV:ta että NEMOa. Myös jälkimmäisen potentiaali lienee huomattu naapurissa.

Kyseisen kaverin kommentit olivat luonnollisesti politrukin puhetta ja sillä myös testattiin meikäläisten reaktioita (hui kauhistus!), mutta totta toinen puoli siitäkin.
 
Saattoi hyvin olla, että AMV oli se varsinainen kiinnostuksen kohde, tosin veli venäläinen tiesi varsin hyvin, että meren toisella puolella testattiin täyttä vauhtia sekä AMV:ta että NEMOa. Myös jälkimmäisen potentiaali lienee huomattu naapurissa.

Kyseisen kaverin kommentit olivat luonnollisesti politrukin puhetta ja sillä myös testattiin meikäläisten reaktioita (hui kauhistus!), mutta totta toinen puoli siitäkin.

Mutta miksi hitossa tuo AMV on nuin "korkea": Sinnehän mahtuisi toisen kapinan malli-germaanikin seisomaan suorana takapäksiin ?.

Kellään kokemusta mites tuo AMV taipuu pahoissa paikoissa (esim. Hätilä-Aulanko välin metsä- ja soratiet (PsPr:n miehet tietää mistä kyse) suhteessa vaikka BTR-60?. Toki vanha vertaus, mutta nuljukumi peruutteli vähän joka toisessa mutkassa Hätilästä lähdettäessa kun käätösäde ei pahimmissa paikoissa riittänyt. Isompihan tuo AMV kuitenkin on ...
 
Mutta miksi hitossa tuo AMV on nuin "korkea": Sinnehän mahtuisi toisen kapinan malli-germaanikin seisomaan suorana takapäksiin ?.

Kellään kokemusta mites tuo AMV taipuu pahoissa paikoissa (esim. Hätilä-Aulanko välin metsä- ja soratiet (PsPr:n miehet tietää mistä kyse) suhteessa vaikka BTR-60?. Toki vanha vertaus, mutta nuljukumi peruutteli vähän joka toisessa mutkassa Hätilästä lähdettäessa kun käätösäde ei pahimmissa paikoissa riittänyt. Isompihan tuo AMV kuitenkin on ...
Maastoliikkuvuus on ihan hyvä ja pesee muut kaikki tietämäni pyörävehkeet. Kyllä se kääntyy maastossa siinä missä telavehjekin (pl. tietenkin paikallaan kääntö, mutta ymmärtänet pointin). Tähtäimessä tuo näyttää lähinnä kerrostalon kokoiselta ja paljon helpompaa maalia saa hakea. Eikä ole ihan helppo maastouttaakaan tuon kokoisena. Mutta samanlaisia kerrostaloja nuo on kaikki VBCI:t, Boxerit ja Strykerit - johtuu pyöräajoneuvon tyypillistä rakenneratkaisuista.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top