Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jätän tämän vaan tähän ja menen aiheuttamaan ketutusta muualle....

Ruotsalaisten huhupuheiden mukaan heidän vaunuissa ongelmat ovat voimansiirrossa, alustassa ja sähköpuolella. Akselit on sisun ja vaihteisto ZF:n, joten niiden pitäisi periaatteessa olla priimaa. Jousitus on tietysti mysteeri. Kukakohan on tehnyt alennusvaihteistot AMV:hen? CV ei tietysti voi kommentoida, mutta tietääkö joku muu?
 
En toki väitä, että miehistönkuljetusvaunuja ei tarvita lisää tai niitä ei tarvitsisi korvata, mutta suuri tarve on ihan oikeasti maastokuorma-autoissa.

Tiedetään, että niitä on ostettu lisää viime vuosina, mutta määrät eivät silti riitä täyttämään vaatimuksia. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että kaikki kuorma-autot eivät kykene esimerkiksi tykin vetämiseen ilman muokkauksia. Esimerkiksi Sisun A2045 ostettiin enemmän tai vähemmän korvaamaan Maseja, ei mennyt ihan nappiin siinä suhteessa, kun uudemmalla ei pysty vetämään edes 122mm tykkiä.
 
En toki väitä, että miehistönkuljetusvaunuja ei tarvita lisää tai niitä ei tarvitsisi korvata, mutta suuri tarve on ihan oikeasti maastokuorma-autoissa.

Tiedetään, että niitä on ostettu lisää viime vuosina, mutta määrät eivät silti riitä täyttämään vaatimuksia. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että kaikki kuorma-autot eivät kykene esimerkiksi tykin vetämiseen ilman muokkauksia. Esimerkiksi Sisun A2045 ostettiin enemmän tai vähemmän korvaamaan Maseja, ei mennyt ihan nappiin siinä suhteessa, kun uudemmalla ei pysty vetämään edes 122mm tykkiä.

122 mm paino on jotain 3300 kg. Eli sen puolesta luulisi ainakin pystyvän kun tuollaisia painoja vetää jo raskaammilla siviili maastureillakin.
 
122 mm paino on jotain 3300 kg. Eli sen puolesta luulisi ainakin pystyvän kun tuollaisia painoja vetää jo raskaammilla siviili maastureillakin.

Siinä se ongelma onkin. Kyllä pystyy vetämään siviilivehkeillä, mutta ensin tarvitsee saada ne siviilivehkeet. Kyseessä on ihan järjetön määrä tavaraa, joka pitäisi siviilikalustolla kuljettaa. Kyse ei ole vain muutamasta jäljelle jääneestä tykistä, vaan valtaosasta koko tykistöä. Kuinka moni siviilivehje taas kulkee hyvin maastossa? Aika harva niistä taitaa kelvata ilman muokkauksia.

Sen takia olisi hyvä, että olisi parempi valmius käyttää PV:n omaa kalustoa. En tarkoita, että kaiken pitää sujua pelkällä PV:n materiaalilla, mutta nykyinen määrä ei vielä riitä.
 
Siinä se ongelma onkin. Kyllä pystyy vetämään siviilivehkeillä, mutta ensin tarvitsee saada ne siviilivehkeet. Kyseessä on ihan järjetön määrä tavaraa, joka pitäisi siviilikalustolla kuljettaa. Kyse ei ole vain muutamasta jäljelle jääneestä tykistä, vaan valtaosasta koko tykistöä. Kuinka moni siviilivehje taas kulkee hyvin maastossa? Aika harva niistä taitaa kelvata ilman muokkauksia.

Sen takia olisi hyvä, että olisi parempi valmius käyttää PV:n omaa kalustoa. En tarkoita, että kaiken pitää sujua pelkällä PV:n materiaalilla, mutta nykyinen määrä ei vielä riitä.

Kysymys ei liittynyt siviilikaluston käytettävyyteen vaan väitteeseen että Sisu A2045 ei pystyisi vetämään 122 H 63.
 
Kysymys ei liittynyt siviilikaluston käytettävyyteen vaan väitteeseen että Sisu A2045 ei pystyisi vetämään 122 H 63.

Pahoittelen, jos ymmärsin vastauksesi väärin. Ominaisuuksiensa puolesta kyllä, mutta ilman muokkauksia ei. Sisun A2045 vetokoukku on sellaista mallia, että siihen ei laiteta kiinni ainoatakaan tykkiä edes vaihtamalla tykkiin erilaisen vetoaisan.
 
Onko siinä siis vetokita?
Tuotapa tuota, A2045:t ei ole korvannu maseja.
 
Eikös protot korvattu varsinaisesti MB Ategoilla jo 2000-luvun alussa. Vaihtoehtona oli myös Sisun ET-sarjan 4x4 malli silloisella Renaultin ohjaamolla.

Vanhimmat Masit rupeaa kyllä olemaan 30 vuotta vanhoja, mutta että Masin korvaaja.
 
Meillä oli vuonna 2005 vielä jonkin verran protoja, mutta ymmärsin että viimeisetkin hävisivät piakkoin tuon ajankohdan jälkeen.
 
Ei mene, molempia näkyy kyllä vielä liikenteessä, mutta Masit kuitenkin lienee tarkoitus korvata pikkuhiljaa.

Eihän siitä ole kauaa kun Masille ja Rasille etsittiin hankintailmoituksella peruskorjauksen tekijöitä. Onko tuosta hankkeesta luovuttu?
 
En tiiä mitä järkeä on vielä maseja poistaa. Kilsoja niissä ei oo vielä suurimmassa osassakaan edes 100 000. Hyväkuntosia valtaosa.
 
Liikkuvuus, tässähän tuosta AMV:stä ottaa Markku Alén tyypit

 
Tämä varmaan kuuluu parhaiten tänne?

Rynnäkköpanssarivaunujen modernisointi alkaa

http://www.defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet?9_m=6080

Puolustusministeri on päätöksellään 30.1.2015 valtuuttanut Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksen tekemään BMP-2 -rynnäkköpanssarivaunujen modernisoinnin sarjahankinnan suomalaiselta Conlog Oy:ltä. Hankinta sisältää noin sadan BMP-2 -rynnäkköpanssarivaunun elinjaksopäivitykset sekä niihin liittyvät huollot Puolustusvoimien kunnossapidon strategisella kumppanilla Millog Oy:lla. BMP-2 -rynnäkköpanssarivaunut varustetaan muun muassa nykyaikaisilla ampujan ja ajajan pimeänäkölaitteilla sekä uudella naamiointijärjestelmällä. Päivitys turvaa rynnäkköpanssarivaunujen suorituskyvyn ja käytettävyyden vähintään 2030-luvulle asti. Elinjaksopäivitykset ajoittuvat vuosille 2015-2019.

Hankintasopimuksen arvonlisäverollinen kokonaisarvo optioineen on yli 35 miljoonaa euroa ja työllistävä vaikutus noin 50 henkilötyövuotta.
 
Tämä varmaan kuuluu parhaiten tänne?

Rynnäkköpanssarivaunujen modernisointi alkaa

http://www.defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet?9_m=6080

Puolustusministeri on päätöksellään 30.1.2015 valtuuttanut Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksen tekemään BMP-2 -rynnäkköpanssarivaunujen modernisoinnin sarjahankinnan suomalaiselta Conlog Oy:ltä. Hankinta sisältää noin sadan BMP-2 -rynnäkköpanssarivaunun elinjaksopäivitykset sekä niihin liittyvät huollot Puolustusvoimien kunnossapidon strategisella kumppanilla Millog Oy:lla. BMP-2 -rynnäkköpanssarivaunut varustetaan muun muassa nykyaikaisilla ampujan ja ajajan pimeänäkölaitteilla sekä uudella naamiointijärjestelmällä. Päivitys turvaa rynnäkköpanssarivaunujen suorituskyvyn ja käytettävyyden vähintään 2030-luvulle asti. Elinjaksopäivitykset ajoittuvat vuosille 2015-2019.

Hankintasopimuksen arvonlisäverollinen kokonaisarvo optioineen on yli 35 miljoonaa euroa ja työllistävä vaikutus noin 50 henkilötyövuotta.

No jos tuolla kerran selvitään
 
Back
Top