Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
On ainakin Suomen XA-360 suojan puolesta AMV:n (tai siihen perustuvien)yläpäässä? Päätellen melko kovasta painosta, eikä sen johdosta uiskentele. (vrt. esim. Rosomak) Nämähän ovat melko tarkkaan salattuja tietoja, joten syvällisemmin ei liene viisasta keskustella?

Tosin eipä sillä suojallakaan hirveästi tee jos naapuri naputtaa konetykillä, mutta vedetään ITKK:lla takaisin (tai lähetään nopeasti karkuun)... :) Ymmärrän CV:n pointit, not good.
 
Jos tietää tai kuvittelee tietävänsä jotain mitä ei voi sanoa niin sitten kannattaa olla hiljaa. "Olette väärässä mutta en kerro enempää" -kommentit eivät aiheuta kuin ketutusta.
 
Jos tietää tai kuvittelee tietävänsä jotain mitä ei voi sanoa niin sitten kannattaa olla hiljaa. "Olette väärässä mutta en kerro enempää" -kommentit eivät aiheuta kuin ketutusta.
Jätän tämän vaan tähän ja menen aiheuttamaan ketutusta muualle....
Suomen Puolustusvoimat käyttää AMV:stä nimitystä XA-360. Vaunua kokeiltiin koulutuskäytössä vuonna 2008, mutta se vedettiin pian takaisin johtuen monista pienistä ongelmista vaunun suorituskyvyssä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Patria_AMV
 
Jätän tämän vaan tähän ja menen aiheuttamaan ketutusta muualle....

Äläs nyt poistu ketunhäntä kainalossa :) Herätit taitavasti kiinnostuksen.

Ok, AMV on kallis, ja ei kuitenkaan Suomessa kunnon rynnäkkövehes. Mutta minäkin olen ollut käsityksessä että se olisi about paras pyörävehjas maailmassa tällä hetkellä. Näinkö väärä on ollut käsitys? Miksi niin moni maa on sitten ostanut sitä ja aika paljonkin, esim. Puola tilasi ison satsin lisää?

Mitä nuo Wikin "monet pienet ongelmat suorituskyvyssä" olivat?
 
Eikö pointtina ole se edelleen, että alustana AMV on erinomainen, mutta Suomella ei ole siihen sellaista aseistusta (30 mm puskamasteri esim.), jonka vuoksi se ei tarjoa suorituskykyyn mitään lisää, vaan samat hoituisi ihan paseilla tai sitä vastaavilla kevyemmillä ja halvemmilla pyöräpanssariajoneuvoilla? Tiivistinkö oikein? :)
 
Äläs nyt poistu ketunhäntä kainalossa :) Herätit taitavasti kiinnostuksen.

Ok, AMV on kallis, ja ei kuitenkaan Suomessa kunnon rynnäkkövehes. Mutta minäkin olen ollut käsityksessä että se olisi about paras pyörävehjas maailmassa tällä hetkellä. Näinkö väärä on ollut käsitys? Miksi niin moni maa on sitten ostanut sitä ja aika paljonkin, esim. Puola tilasi ison satsin lisää?

Mitä nuo Wikin "monet pienet ongelmat suorituskyvyssä" olivat?

Niin. Kerrataans.

1) 2008 oli ongelmia niin paljon että vm-koulutuskin keskeytettiin...
2) AMOS:n käyttöön otto on lykkäntyi noin 12v...(kaikkihan johtuu pelkästään tornista...)
3) 2009 Ensimmäinen FIN INF COY A-maahan... XA-203:lla vaikka osa oli jo varusmiehinä kouluttu AMV:lle
4) 2012 lähtenyt joukko Libanoniin lähti vanhoilla XA-185:lla joihon pikapikaa modattiin tornit vaikka osa oli jo varusmiehinä koulutettu AMV:lle
Edit: 5) Northern Coasts 2014 -harjoituksessa NEL arvioitu ATU COY ei ole varustettu AMV:llä vaan uimakelvottomilla XA:lla...

...vaunu on siis maailman paras mutta me ei lähetetä sitä siellä missä eniten suojaa tarvitaan...
 
Viimeksi muokattu:
Eikö pointtina ole se edelleen, että alustana AMV on erinomainen, mutta Suomella ei ole siihen sellaista aseistusta (30 mm puskamasteri esim.), jonka vuoksi se ei tarjoa suorituskykyyn mitään lisää, vaan samat hoituisi ihan paseilla tai sitä vastaavilla kevyemmillä ja halvemmilla pyöräpanssariajoneuvoilla? Tiivistinkö oikein? :)
Hyvin tiivistit hankinta problematiikan.
Toinen asia on sitten Patrian laatu...joka ei kai ole ollut ihan sitä mitä on luvattu ainakin jos päättelee näin wikipedian mukaan...muuta julkista tietoahan asiasta ei ole ollutkaan... ;)
 
Onko AMV:ssä kokeiltu samaa tornia mikä on CV:ssä, vai muistanko ihan väärin? Tai ainakin Bushmaster II oli aseistuksena?
 
Onko AMV:ssä kokeiltu samaa tornia mikä on CV:ssä, vai muistanko ihan väärin? Tai ainakin Bushmaster II oli aseistuksena?
PV halusi, mutta Patria ilmoitti että CV:n tornia ei voi AMV:n asentaa mitenkään, mutta kuulemma Delcon tornin olisi voinut asentaa. Kumma yhteen sattuma oli että CV:n tornin IM oikeudet on Hägglundsilla (nykyään osa BAE land sytemsiä) ja Delcon (osa Raytheonia) torni lisenssi Patrialla... ;) Melkonen "Modular" vehicle tosiaan :D
Yhtään koekappaletta en ole nähnyt muulla kun Delcon tornilla...enkä muista kuviakaan muista Suomalaisissa testeissä (Puolaliset, UAE:t, jne. ovat tietenkin asia erikseen),

Edit: Siinä Delcon tornissa taisi olla molemmat; sekä 25mm Bushmaster I (ensin) ja sitten myöhemmin 30 mm Bushmaster II kokeilussa. BMP-1X:ssä oli Delcon torni 25mm Bushmaster I:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin. Kerrataans.

1) 2008 oli ongelmia niin paljon että vm-koulutuskin keskeytettiin...
2) AMOS:n käyttöön otto on lykkäntyi noin 12v...(kaikkihan johtuu pelkästään tornista...)
3) 2009 Ensimmäinen FIN INF COY A-maahan... XA-203:lla vaikka osa oli jo varusmiehinä kouluttu AMV:lle
4) 2012 lähtenyt joukko Libanoniin lähti vanhoilla XA-185:lla joihon pikapikaa modattiin tornit vaikka osa oli jo varusmiehinä koulutettu AMV:lle

...vaunu on siis maailman paras mutta me ei lähetetä sitä siellä missä eniten suojaa tarvitaan...

Viimeisessä lauseessa tulee mielestäni esiin se varsinainen ongelma. Vaikka koneet olisivat kalliita, ne ovat vain koneita. Ihmishenkeä tai terveenä kotiin palaamisten arvoa ei voi mitata samoilla mittareilla. Onhan se mielenkiintoinen juttu että poliitikoillamme on varaa lähettää väkeä vaarallisiin paikkoihin "kyllä kait se välttää" -mentaliteetilla.
 
Eikö pointtina ole se edelleen, että alustana AMV on erinomainen, mutta Suomella ei ole siihen sellaista aseistusta (30 mm puskamasteri esim.), jonka vuoksi se ei tarjoa suorituskykyyn mitään lisää, vaan samat hoituisi ihan paseilla tai sitä vastaavilla kevyemmillä ja halvemmilla pyöräpanssariajoneuvoilla? Tiivistinkö oikein? :)

Tuo kaikki selvää, mutta nyt CV sanoi, ettei AMV alustana ole erinomainen. Vaan rivien välistä luettavissa, että isompaa ja pienempää vikaa ja puutetta löytyy.
 
Tuo kaikki selvää, mutta nyt CV sanoi, ettei AMV alustana ole erinomainen. Vaan rivien välistä luettavissa, että isompaa ja pienempää vikaa ja puutetta löytyy.
Minä en sanonut viittasin vain hyvin epämääräisesti Wikipediaan, josta te teitte johtopäätöksenne itse... ;)
 
Niin. Kerrataans.

1) 2008 oli ongelmia niin paljon että vm-koulutuskin keskeytettiin...
2) AMOS:n käyttöön otto on lykkäntyi noin 12v...(kaikkihan johtuu pelkästään tornista...)
3) 2009 Ensimmäinen FIN INF COY A-maahan... XA-203:lla vaikka osa oli jo varusmiehinä kouluttu AMV:lle
4) 2012 lähtenyt joukko Libanoniin lähti vanhoilla XA-185:lla joihon pikapikaa modattiin tornit vaikka osa oli jo varusmiehinä koulutettu AMV:lle
Edit: 5) Northern Coasts 2014 -harjoituksessa NEL arvioitu ATU COY ei ole varustettu AMV:llä vaan uimakelvottomilla XA:lla...

...vaunu on siis maailman paras mutta me ei lähetetä sitä siellä missä eniten suojaa tarvitaan...

Mjoo. Ihmettelin kyllä, mikä siinä Amosissa kestää. Oletin että torni / integraatio tms. Ja joo, huomasin, että jostain syystä laitettiin ulkomaille vieläkin Paseja. Otaksuin, että siksi, että riittävät tarkoitukseen, mutta kuluvat loppuun rankoissa oloissa. Voitaisiin sitten hankkia lisää uusia AMV:tä loppuun ajettujen Pasien tilalle.

No, ilmeisesti tämän enempää ei tästä mysteeristä irtoa.
 
PV halusi, mutta Patria ilmoitti että CV:n tornia ei voi AMV:n asentaa mitenkään, mutta kuulemma Delcon tornin olisi voinut asentaa. Kumma yhteen sattuma oli että CV:n tornin IM oikeudet on Hägglundsilla (nykyään osa BAE land sytemsiä) ja Delcon (osa Raytheonia) torni lisenssi Patrialla... ;) Melkonen "Modular" vehicle tosiaan :D
Yhtään koekappaletta en ole nähnyt muulla kun Delcon tornilla...enkä muista kuviakaan muista Suomalaisissa testeissä (Puolaliset, UAE:t, jne. ovat tietenkin asia erikseen),

Edit: Siinä Delcon tornissa taisi olla molemmat; sekä 25mm Bushmaster I (ensin) ja sitten myöhemmin 30 mm Bushmaster II kokeilussa. BMP-1X:ssä oli Delcon torni 25mm Bushmaster I:llä.

Juu mielikuvan alkulähdekin selvisi, Ps-lehdessä 4/02 mainitaan että 2001 solmittiin sopimus kahden prototyypin toimittamisesta Pv:lle. Toisessa Hägglundsin E30 torni, ja toisessa Delcon LAV 30 torni. Mutta ei mennyt siis niinkuin suunniteltu.

Olisikohan tuo Delcon tornilla varustettu BMP-1 ollut kuinka hyvä peli? Toki tutkimuksen tuloksen ei liene julkisia, mutta jäiköhän rahasta kiinni?
 
Olisikohan tuo Delcon tornilla varustettu BMP-1 ollut kuinka hyvä peli? Toki tutkimuksen tuloksen ei liene julkisia, mutta jäiköhän rahasta kiinni?

Saattoi hyvinkin olla rahasta kyse. Tuohon olisi kuitenkin pitänyt saada lisää Leopardeja rinnalle, mikä olisi maksanut lisää hilloa.
 
Juu mielikuvan alkulähdekin selvisi, Ps-lehdessä 4/02 mainitaan että 2001 solmittiin sopimus kahden prototyypin toimittamisesta Pv:lle. Toisessa Hägglundsin E30 torni, ja toisessa Delcon LAV 30 torni. Mutta ei mennyt siis niinkuin suunniteltu.
Voihan olla että tollanen on ollut myös tuolla E30 tornilla, mutta en kyllä muista nähneeni edes kuvaa koskaan...voi olla toki täysin väärässäkin! Loppu tuloskai kuitenkin oli tuo minkä tuossa postasin - toki sekin on toisen käden tietoa eli huhu...

Olisikohan tuo Delcon tornilla varustettu BMP-1 ollut kuinka hyvä peli? Toki tutkimuksen tuloksen ei liene julkisia, mutta jäiköhän rahasta kiinni?
Ymmärsi että se oli melko hyvä. BMP:n peruspuutteethan siihen jää vaikka tornin modaisikin, joten varmaan sille rungollekin olisi joitain pitänyt tehdä. Vrt esim BMP-1TJ-vaunut joissa on radiot+muu elektroniikka uusittu ja mm. asennettu Eberit, jne. Veikkaan että raha + Olemassa olleiden BMP-1:n kunto...olisi voinut olla melko kallis paukku...eikä siihen varmaan olisi CV+ XA-203 ja XA-202 + AMOS hankintojen jälkeen ollut varaa...samassa rahapulassahan me menetettiin uudet panssarikanuunatkin
 
On muuten aika paljon tuota hukkatilaa ja aika ikävässä paikassa. Jos tuon täyttäisi kaikenlaisilla kamppeilla, niin silloin voi olla vaikea päästä ulos. Toisaalta, voisiko nyt olla niin, että mekaanikko pääsee tavallista helpommin osiin käsiksi?

Niin tai miehistö menee sinne makaamaan ruotsalaistuntumalla talvipakkasilla ja ottaa lämmön talteen.
 
Viimeisessä lauseessa tulee mielestäni esiin se varsinainen ongelma. Vaikka koneet olisivat kalliita, ne ovat vain koneita. Ihmishenkeä tai terveenä kotiin palaamisten arvoa ei voi mitata samoilla mittareilla. Onhan se mielenkiintoinen juttu että poliitikoillamme on varaa lähettää väkeä vaarallisiin paikkoihin "kyllä kait se välttää" -mentaliteetilla.

Jaha, onkohan monikin lähtenyt pakotettuna Afganistaniin PERK:n kautta...

Mjoo. Ihmettelin kyllä, mikä siinä Amosissa kestää. Oletin että torni / integraatio tms. Ja joo, huomasin, että jostain syystä laitettiin ulkomaille vieläkin Paseja. Otaksuin, että siksi, että riittävät tarkoitukseen, mutta kuluvat loppuun rankoissa oloissa. Voitaisiin sitten hankkia lisää uusia AMV:tä loppuun ajettujen Pasien tilalle.

No, ilmeisesti tämän enempää ei tästä mysteeristä irtoa.

Allekirjoittanut on lukenut foorumilta aikanaan väitteen, että AMV-koulutettua huoltohenkilöstöä ei ollut riittävästi ulkomaankomennuksille. Tosin sitä luulisi kertyneen jo tähän mennessä, mutta ehkä loppuvalle missiolle ei haluta kärrätä kaikkea kalustoa.

Mitä mieltä arvon raati on mieltä Saksalaisten Fuchsista? Ei sillä että niitä Suomeen pitäisi hankkia, mutta noin yleisesti.
Ei eroa XA-185:sta isosti. Tilajärjestelyt huonommat kun Pasissa mutta kaikki aseistettu vakiosti vähintään kk:lla toisin kun Pasi.

Mikä saatana tekee sitten Fuchsista niin kalliin?

Initial reports that Rheinmetall has signed a EUR 2.7 billion ($3.675 billion) contract with Algeria for 980 Fuchs (Fox) 6×6 wheeled armored personnel carriers.

Ja @CV9030FIN, tsekkasin Siprin portaalista Pasien hintoja. Hinnat asettuivat jollakin tavalla antamaasi haarukkaan, mutta Norjaan on mennyt 1990-luvun lopussa 32 200-sarjalaista 10,1 miljoonan dollarin hintaan - Alankomaihin taas 90 kpl 188-sarjalaisia 82 miljoonan dollarin hintaan. Laske huviksesi kappalehinnat ja ihmettele. Pitääkö tästä vetää johtopäätös, että Sipri kusee? Vai että pohjoismaisen yhteistyön nimissä myydään omakustannehintaan ja muuten sitten myydään markkinahintaan?
 
Mikä olisi nykyaikaisten kaukopartiomiesten märkä päiväuni ajoneuvon suhteen...uiva maasturi jonka huippunopeus suolla ja maastossa ( kangasmetsä ) on 80 km/t ja kestää suoraa 12.5 mm kk tulta ja range 500 km ?
Vai jotain vielä MAD MAXimpää ?

Riittääkö aseeksi Dillon AERO 4000 rpm ja 25 000 patia ?

Mikäli se vedessä liikkuu 60 km/t ja maantiellä 120 km/t olisiko se eduksi ?

Saisiko lisäpisteitä jos se sukeltaa kilometrin 25 km/t nopeudella ?
 
Back
Top