Miehistön kuljetus

Tuohon en osaa ottaa kantaa, kun meillä myös ilmavoimat käyttää JP8
Tää muutos lienee tullut Hornetien myötä? Vuosina 85/86 oli vielä Jet A1.
Luin joskus Ilmavoimien jonkin virallisen PDF:n, joka sanoi suunnilleen seuraavaa:
- Normaalisti tankataan JP8:a, jota on tukikohdassa joko tarjolla suoraan tai kentän sekoitinlaite tekee sen lisäämällä JET A1:en lisäainetta. Mikäli lisäainetta ei ole saatavilla, saa Hornetiin tankata kolme kertaa peräkkäin normaalia JET A1:tä, kunhan sitten taas neljäs tankkaus sisältää tuota lisäainetta. Tämä saa toistua annetuin rajoin.
 
Tää muutos lienee tullut Hornetien myötä? Vuosina 85/86 oli vielä Jet A1.
Luin joskus Ilmavoimien jonkin virallisen PDF:n, joka sanoi suunnilleen seuraavaa:
- Normaalisti tankataan JP8:a, jota on tukikohdassa joko tarjolla suoraan tai kentän sekoitinlaite tekee sen lisäämällä JET A1:en lisäainetta. Mikäli lisäainetta ei ole saatavilla, saa Hornetiin tankata kolme kertaa peräkkäin normaalia JET A1:tä, kunhan sitten taas neljäs tankkaus sisältää tuota lisäainetta. Tämä saa toistua annetuin rajoin.
Tuohon en osaa ottaa sen enempää kantaa, kuin että on amerikkalaisten standardi "diesel" ja lentokero.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Norskien hemvärnetin miehistönkuljetuksen tuleva kenttäkyky.

Mutta tuo alemmassa twiitissa mainittu sama polttoaine kopukoiden kanssa on kiinnostavampi logistinen kysymys.
Kirjoittaja kertoo, että Ruotsissa vain koptereissa F-34.

On tuo nyt sentään uskottavampi ratkaisu kuin ruotsalainen.

 
Sinänsä mielenkiintoista pohtia, saisiko tuollaisella muiden pohjoismaiden käyttämällä alustalla meikäläisillekin käypäisen ajoneuvon. Ei vaan taida olla liiemmin rahaa noihin paikallisjoukkojen hömpötyksiin...

Sinänsä voi tosin provokatiivisesti kysyä, onko Suomi varustamassa ratsuväkeä Patria 6X6:n kanssa? Aseistetut lennokit, pitkän kantaman pst-ohjukset ja lentokoneista lauottavat kevyet liitopommit ja ohjukset (StormBreaker, SPEAR 3) muuttavat taistelukenttää. Mikä on sirpalesuojatun taksin rooli, kun sirpaleiden uhka koko ajan pienenee suhteessa täsmäaseisiin?

@StmSvejk esitti aikanaan partiokohtaisia ajoneuvoja. Osin hieman kyseenalaisilla argumenteilla, mutta riskien hajauttamisen kannalta ideassa on puolensa. Liekö sitten 4x4 ratkaisuissa hävitään liikaa maastoliikkuvuudessa suhteessa "Pasiin", mikä lie RG-32:n tai Sisu GTP:n maastoliikkuvuus suhteessa Pasiin tai 6X6:een?
 
Sinänsä mielenkiintoista pohtia, saisiko tuollaisella muiden pohjoismaiden käyttämällä alustalla meikäläisillekin käypäisen ajoneuvon. Ei vaan taida olla liiemmin rahaa noihin paikallisjoukkojen hömpötyksiin...

Sinänsä voi tosin provokatiivisesti kysyä, onko Suomi varustamassa ratsuväkeä Patria 6X6:n kanssa? Aseistetut lennokit, pitkän kantaman pst-ohjukset ja lentokoneista lauottavat kevyet liitopommit ja ohjukset (StormBreaker, SPEAR 3) muuttavat taistelukenttää. Mikä on sirpalesuojatun taksin rooli, kun sirpaleiden uhka koko ajan pienenee suhteessa täsmäaseisiin?

@StmSvejk esitti aikanaan partiokohtaisia ajoneuvoja. Osin hieman kyseenalaisilla argumenteilla, mutta riskien hajauttamisen kannalta ideassa on puolensa. Liekö sitten 4x4 ratkaisuissa hävitään liikaa maastoliikkuvuudessa suhteessa "Pasiin", mikä lie RG-32:n tai Sisu GTP:n maastoliikkuvuus suhteessa Pasiin tai 6X6:een?
Paikallisjoukot tulevat pärjäämään aika pitkälti ottoajoneuvoilla.
 
On tuo nyt sentään uskottavampi ratkaisu kuin ruotsalainen.

Äläs nyt, sen täytyy olla hyvä (erityisolosuhteet), koska Sprinteriä 9 paikkaisena tulee tällä hetkellä jonossa PV:llekin (mutta lähinnä Transporttereita korvaamaan). Samasta kilpailutuksesta lähtöisin kuin Poliisin nykyinen Vito/Sprinter-kalusto.
 
Äläs nyt, sen täytyy olla hyvä (erityisolosuhteet), koska Sprinteriä 9 paikkaisena tulee tällä hetkellä jonossa PV:llekin (mutta lähinnä Transporttereita korvaamaan). Samasta kilpailutuksesta lähtöisin kuin Poliisin nykyinen Vito/Sprinter-kalusto.

Miten minulla oli muistikuva, että nuo Sprinterit kuljettaisivat paljon enemmän ukkoja? Siis luokkaa 27 tai sinnepäin?
 
Äläs nyt, sen täytyy olla hyvä (erityisolosuhteet), koska Sprinteriä 9 paikkaisena tulee tällä hetkellä jonossa PV:llekin (mutta lähinnä Transporttereita korvaamaan). Samasta kilpailutuksesta lähtöisin kuin Poliisin nykyinen Vito/Sprinter-kalusto.

Missä vaiheessa rahaa on löytynyt mersuihin? Eikö volkkarin pornstar riittäisi köyhälle kansanarmeijalle? :oops:

Sitä paitsi, jos puheet Ford Rangereista (ei paskoja sinänsä, ovathan ne sentään amerikkalaisia!) pitävät paikkansa, niin miksi ei sen sijaan hankita X-classia? Luulisi tarjoavan kilpailukykyistä ja varmaan ihan mukavaakin kyytiä. :unsure:

Vai muotoutuuko segmenttien välille näin suuria eroja?
 
Miten minulla oli muistikuva, että nuo Sprinterit kuljettaisivat paljon enemmän ukkoja? Siis luokkaa 27 tai sinnepäin?

Kuulostaa teekkarimallilta - ukot sisään ja ovet kiinni jesarilla varmistaen.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Miten minulla oli muistikuva, että nuo Sprinterit kuljettaisivat paljon enemmän ukkoja? Siis luokkaa 27 tai sinnepäin?
Ei sinne kyllä niin montaa saa, jos ei olla Välimeren eteläpuolella. Jos se on rekisteröity B-kortilla ajettavaksi painot eivät riitä edes 9 hlö + tavarat, C1-kortillisena menee tilan ja painon puolesta ihan ok 9. Suurempi henkilömäärä vaatisi sitten kuskilta D-kortin ja tila loppuu kesken (tavaralta) ainakin noissa pituuksissa, mitä on tullut nähtyä.
 
Ei sinne kyllä niin montaa saa, jos ei olla Välimeren eteläpuolella. Jos se on rekisteröity B-kortilla ajettavaksi painot eivät riitä edes 9 hlö + tavarat, C1-kortillisena menee tilan ja painon puolesta ihan ok 9. Suurempi henkilömäärä vaatisi sitten kuskilta D-kortin ja tila loppuu kesken (tavaralta) ainakin noissa pituuksissa, mitä on tullut nähtyä.

En siis tiedä PV:n malleista, mutta Sprinteristä on minibussi versioita. Muistelen tässä nyt sitä yhtä "sotapeliä" jossa vahdittiin jotakin muuntajaa.
 
Missä vaiheessa rahaa on löytynyt mersuihin? Eikö volkkarin pornstar riittäisi köyhälle kansanarmeijalle? :oops:

Sitä paitsi, jos puheet Ford Rangereista (ei paskoja sinänsä, ovathan ne sentään amerikkalaisia!) pitävät paikkansa, niin miksi ei sen sijaan hankita X-classia? Luulisi tarjoavan kilpailukykyistä ja varmaan ihan mukavaakin kyytiä. :unsure:

Vai muotoutuuko segmenttien välille näin suuria eroja?

Pitää Hanselilta kysyä, millaisissa paketeissa julkisen hallinnon ajoneuvoja kilpailuttavat. Koska kyse on kilpailutuksesta, uskon Mersun tehneen halvimman tarjouksen. En yhtään ihmettele, koska ei lopputuote yleisvaikutelmaltaan ja käytettävyydeltään ainakaan parempi ole kuin kansanauto. Ainoa plussa on Mersussa nelivedon mukana vakiona tuleva automaattilaatikko.
 
Paikallisjoukot tulevat pärjäämään aika pitkälti ottoajoneuvoilla.
Kourallinen kevyitä jääkäripataljoonia voi haaveilla paremmasta, mutta muutoin tosiaan jatketaan ottokalustolla. Eikä se ole monessa tehtävässä edes ongelma.

Helikopteririntamalta paremmin tunnettu Jouni Laari ideoi joskun muinoin jalkaväen vuosikirjassa pick-upeilla liikkuvia jjoukkoja ja ajoneuvotilanteen kehittämistä laajemminkin. Asia on siis jossain mitassa ollut tapetilla myös Pv:n piirissä, mutta liikkuvuuteen panostaminen on aina kustannussyistä jäänyt sivurooliin. Nyt on taas kunnianhimoiset hankkeet starttaamassa, katsotaan miten tällä kertaa käy.
 
Tässä vissiin yllä mainittu juttu, jos joku haluaa tutustua (s. 140 tai PDF:n s. 71):


Ihan mielenkiintoisia juttuja Laarilla. Foorumin ketju "pistooli jokamiehen aseeksi" voisi vaikka olla tuon innoittama:

Seuraavassa
esityksessä
kuvataan,
minkälainen olisi jalkaväkemme ideaali-
varustus
2020-luvulle
tultaessa.
Ra-
hoituskehyksiä ei ole huomioitu varustusta
esitettäessä, mutta artikkelin lopussa pala-
taan eräisiin mahdollisuuksiin.
Eräs yleistyneimpiä trendejä niin sodassa
kuin kriisinhallinnassa on suojaliivien
yleistyminen. Suojaliivejä pitävät kaikki -
niin terroristit kuin rosvojoukkiot tai
asevoimien edustajat. Tämän takia joukon
aseistukselta edellytetään eri etäisyyksillä
läpäisykykyä ja pysäytyskykyä. Suojava-
rustuksen läpäisy ei takaa vielä rynnäköivän
vihollisen pysähtymistä, joten käsiaseen
luodilla on oltava myös riittävä liike-ener-
gia. Läpäisy-ja pysäytyskyvyn lisäksi tarvi-
taan suurta hetkellistä tulivoimaa nopeasti
syntyvissä tilanteissa.
Jokaisella taistelijalla on oltava perus-
aseistuksenaan rynnäkkökivääri ja lähipuo-
lustusaseena pistooli. Rynnäkkökivääri voi-
daan korvata tehtävän mukaan tarkka-am-
pujakiväärillä, haulikolla tai konepistoolin
korvaavalla rynnäkkökiväärin kevennetyllä
ja lyhennetyllä versiolla. Pistoolin valinnas-
sa tulisi painottaa muitakin kriteerejä kuin
sen taistelukestävyys. Pistoolin tärkeimmät
ominaisuudet ovat tarkkuus, helppokäyttöi-
syys ja suuri pysäytysvoima. Jälkimmäisen
vaatimuksen takia pistoolin kaliiperin tulisi
olla 0.45 kai. Pistoolissa tulisi kyetä käyt-
tämään rynnäkkökiväärin heijastin-ja pi-
meätähtäintä. Käyttäjän on kyettävä varus-
tamaan pistooliaan henkilökohtaisia omi-
naisuuksiaan ja mieltymyksiään sekä erilai-
sia tehtäviä vastaavaksi.

Ajoneuvoista:

JALKAVÄEN AJONEUVOT
Nykyinen jalkaväen ajoneuvokanta on
hajanainen. Kalusto käsittää ottoajoneuvo-
jen lisäksi kirjavan määrän erilaisia panssa-
roitu ja kuljetusajoneuvoja, rynnäkköpans-
sarivaunuja sekä kuorma-ja telakuorma-
autoja. Kaiken lisäksi joukon kokoonpano
on vielä usein räätälöity sen ajoneuvon mu-
kaan. Vastustajan tiedustelun kannalta on-
kin luvattoman helppoa määrittää suoma-
lainen joukkotyyppi havaitun yksittäisen
ajoneuvon perusteella.
Jalkaväen ajoneuvojen suojan tarve vaih-
telee sen mukaan, onko joukko tarkoitettu
Suomen puolustamiseen vai myös kansain-
välisiin operaatioihin. Yleistettynä pahim-
man uhkan kansallisen puolustukseen tar-
koitettujen jalkaväkijoukkojen (pl. mekani-
soidut joukot) ajoneuvoill~ muodostavat il-
mauhka ja sirpaleet.
Kustannussyistä vain pienelle osalle kan-
sallisen puolustuksen jalkaväkeä voidaan
hankkia panssaroituja kuljetusajoneuvoja.
Toisaalta ajoneuvotarpeiden täyttäminen ot-
toajoneuvoilla on yhä vaikeampaa yh-
teiskunnan siviiliajoneuvokaluston muut-
tuessa. Järkevin ratkaisu olisikin varustaa
pääosa kansallisen puolustuksen jalkaväkeä
kaupallisesti hankittavilla kevyillä maastoa-
joneuvoilla ja tinkiä kaikesta tavanomaises-
ta "MIL"-varusteluvaatimuksista. Toimivin
malli olisi avolavallinen (Pick Up) kau-
pallinen maastohenkilöauto, jonka lavalle
rakennetaan penkit. Yksi avolavallinen
maastohenkilöauto soveltuu kuudelle tais-
telijalle (kaksi ohjaamossa ja neljä lavalla).
Yhden AMV:n hinnalla kyettäisiin hankki-
maan noin 30 avolavallista maastohen-
kilöautoa, käytännössä vahvennetun jal-
kaväkikomppanian tarve.
Kansainvälisissä v akauttamisoperaati-
Esimerkki Pick Up -tyyppisestä maastohenkilöautoratkaisusta.
Jalkaväen vuosikirja 2007
147

oissa (kriisinhallinta) pahimmat uhkat ovat
erilaiset panssarimiinat ja tienvarsipommit.
Jos verrataan kansallisen puolustuksen ja
kansainvälisten vakauttamisoperaatioiden
ajoneuvotarpeita (pl. mekanisoidut joukot)
on jälkimmäisen olosuhde-ja suojavaati-
mukset korkeammat. Kansainväliset va-
kauttamisoperaatiot toteutetaan lisäksi yhä
kauempana Euroopasta, merikuljetusten
ulottumattomissa ja erittäin vaikeissa maas-
to-olosuhteissa. Operaatioalueiden pääties-
tö on usein erittäin heikkolaatuista tai puut-
tuu miltei tyystin. Tämän takia vakauttamis-
operaatioiden ajoneuvokalustoa tulisi kyetä
siirtämään ilmoitse niin Suomesta operaa-
tioalueelle kuin operaatioalueen sisälläkin.
Ajoneuvokalustolta edellytetäänkin kan-
sainvälisissä operaatioissa alle 20 tonnin
painoa ja korkeaa suojan tasoa miinoilta ja
tienvarsipommeilta. Pitkien toimintaetäi-
syyksien takia tarvitaan pyöräajoneuvoka-
lustoa. Edellä mainituista syistä kansain-
välisiin vakauttamisoperaatioihin tarvitaan
kolmea perusajoneuvotyyppiä: kevyt pans-
saroitu maastohenkilöauto, panssaroitu
miehistön kuljetusajoneuvo ja panssaroitu
kuorma-auto. Kaikkien ajoneuvojen tulee
olla myös pimeätoimintakelpoisia.
 
Mielenkiintoinen kylläkin tuo ajatus taistelijoiden kuljettamisesta lavalla. Eihän tuolla mallilla päästä yhtään parempaan tilanteeseen kuin maastokuorma-autollakaan, ja kuljetuskapasiteetti on pienempi (ehkä myös kustannuksiin verrattuna?).
 
Mielenkiintoinen kylläkin tuo ajatus taistelijoiden kuljettamisesta lavalla. Eihän tuolla mallilla päästä yhtään parempaan tilanteeseen kuin maastokuorma-autollakaan, ja kuljetuskapasiteetti on pienempi (ehkä myös kustannuksiin verrattuna?).
Näyttäisi meno pitkälti samalta kuin Lähi-idän ja Afrikan sodissa missä porukka ajaa nimenomaan pickup truck:eilla (technicals) ja joku kk siellä aseena. Sadekelillä tai talvella voisi olla mukavat olot lavalla.
 
Back
Top